Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner tråden angående fly (EL)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner tråden angående fly (EL)

    Dersom jeg tar feil i noen av mine utrykk, så si ifra, så skal jeg rette de.

    Når man er nybegynner så er det lurt å finne ut om man ønsker å lære å fly eller bare fly innimellom men har ingen ambisjoner om å bli flink (Dvs å kunne fly såpass at man kan ta av/lande, gjøre noen enkle triks osv, og bruke tid på dette)

    Er man i første kategorien så hadde jeg gått for de mange modellene til rundt 1500 kr, med sender, fly og lader. Har man derimot ambisjoner om å lære og fly og ha det som hobby, spytt i noen kroner til og kjøp utstyr til rundt 6000 kr for alt. Dersom man går lei, er det lettere å bli kvitt utstyret når man kjøper det dyrere enn det billige.

    Vil heretter snakke om de som vil lære å fly, og ikke de som kjøper ferdigsettene til 1500 kr.

    Servoer: Kjøp skikkelige servoer med en gang. Når du er ferdig med nybegynner flyet, så er det greit å ha såpass bra servoer at du kan bare overføre de til det nye flyet. Jeg har brukt hitec 65 MG servoer, koster noe, men er veldig bra til fly opptil ca 130 i vingespenn.

    Mottaker: Har ikke så veldig god greie på de, men man bør velge 6 kanaler minst. Grunnen er at over ca 1 meter har man plutselig en kanal til (vanligvis 5)

    Flyet bør være ca 1 meter eller mere, og være 4 kanalers. Motor bør man kjøpe for det flyet. Ikke kjøp for stor motor i det første flyet.

    Så litt forkortelser, som det stadig blir spurt om i dette forumet.

    C=1 C er batteriets kapasitet. 2 C er dobbelt osv. DVS dersom man lader ett 2000 mah batteri så setter man laderen på 2 ah (1000 milliamperetimer(mah)=1 amperetimer (ah)). Dersom det står 25 C på batteriet så takler det utlading på 25 ganger batteriets kapasitet, i dette tilfelle 25X2= 50 AMP

    KV= Jo lavere kv en motor har, jo bedre takler det hovring, jo høyere kv en motor har jo fortere går flyet.

    Det var det jeg kom på i farten, dersom noen vil fylle inn mere, så bare gjør det, jeg vil kopiere det inn i innlegget, med en takk til vedkommende. Jeg håper moderator vil klistre denne, så vi slipper mange gjengangere av spørsmål.
    Last edited by spitmk16; 01-08-08, 16:06.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Working...
X