Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av mitt første fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til valg av mitt første fly

    Hei, jeg har nå fått lyst til å kjøpe meg et RCfly, men er litt usikker på hva som kan være et godt valg som første fly.

    jeg har sett på 3 fly men disse er ganske like.
    dette er flyene jeg har sett på:
    5500456 ESCALE PHOENIX (RTF) (COMPLETE 2.4GHZ) (EU)
    denne kommer uten lader så tot pris blir ca 2200 kr tenker jeg, så på en lader til rundt 400kr.
    Eaglewing EPO FPV - ThrottleStore.Com
    denne kommer uten kontroll, men kan legge til dems kontroll til 690kr da blir prisen tot 2070kr
    Clouds Fly EPO 127 4CH BL RR - ThrottleStore.Com
    med lader og 6ch kontroll kommer denne på tot 1680kr og det er vel denne jeg heller mest mot ettersom denne er billigst.

    er dette greie fly? eller er det andre fly jeg heller burde sett på?
    synes disse ser greie ut ettersom de ser enkle ut å reparere og de tåler litt juling.
    har også sett filmer hvor noen har kappet av litt av vingene så de kan gjøre raskere akrobatikk noe som også kunne vært morsomt å prøvd når jeg har vokst fra flyet.
    har også lyst til å feste et kamera til flyet bare for å filme.
    håper det er noen som kan gi meg noen tips til ulike fly.

    Mvh
    Terje

  • #2
    Hvis du leser litt i andre tråder her på forumet så ser du at Cloudsfly'en ofte anbefales, både av "ferskinger" og mer erfarne flygere. Og selv mener jeg at ryggmontert motor er absolutt best for nybegynnere, da slipper man mye trøbbel med brukne propeller og bøyde akslinger, og Cloudsfly'en er så god som noen annen skyver, så jeg ser ingen grunn til å velge noe annet.

    Comment


    • #3
      Hei
      Det ser ut som du er på rett kurs
      De du har valgt er den kategori du bør starte med, så sant du ikke har en klubb i nærheten med eget skolefly.
      Pris og kvalitet henger som regel sammen, Elefun har også et tilsvarende:
      Multiplex Easystar Kit med motor - elefun.no - Radiostyrt hobby
      Alle disse passer godt til kamerafeste.

      Pass på at du får alt du trenger: Redio 2,4 Ghz min 4 kanaler/ mottager/ servoer /Motor m. regulator / minimum 2 batterier / lader m. ballanserer. og "fly"
      Prøv å få en til å hjelpe deg med oppsett og trimming de første turene også gi deg litt basic trening.
      Lykke til

      Comment


      • #4
        Gå for en clouds fly. Desidert beste nybegynnerflyet du finner. Det er både enkelt og fly, og akrobatisk. Det kan fly i over 100km/t og i gangfart. Du kommer til å få mye morro med det.
        Jon-Brage Hoel Andorsen
        -------------------------------------------------------------------------
        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

        Alt flyr bare du har nok motor!

        Comment


        • #5
          Jeg har ikke prøvd det men skulle jeg valgt fly på nytt igjen etter å ha kjøpt et cessna med 1,5 meter vingespenn ville jeg uten tvil valgt Clouds fly!

          Ikke undervurder mulighetet til å ha propellen på ryggen.

          Trond

          Comment


          • #6
            Et annet alternativ er ST-Model Easy Fly fra Elefun STM Easy Fly RTF 2.4GHz 196cm vingespenn - elefun.no - Radiostyrt hobby
            Detta er et kanonbra nybegynnerfly Flyr sakte, er stabilt og selvopprettende og ere gode forhold kan du fly termik med det! OG det tåler utrolig mye Lykke te me valg a fly

            Comment


            • #7
              har vel nesten bestemt meg for at det blir clouds fly.
              og tror det også blir fra ThrottleStore.Com grunnet support og reklamsjon.
              har sett litt på HK og det blir litt billigere derfra men har hørt at du kan glemme reklamasjon eller support derfra.

              Comment


              • #8
                Godt valg


                HK er knallbra det, bare du passer på å ikke alltid kjøpe det billigste skrotet. De er desidert best i verden på lipo batterier i forhold til hva du får for pengene, og har mye dupeditter som er både bra og dårlig. Spesielt Turnigy, Turnigy Nano-tech og Rhino batterier er akkurat like bra om ikke bedre enn dyre merkevarer i Norge.
                Jon-Brage Hoel Andorsen
                -------------------------------------------------------------------------
                Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                Alt flyr bare du har nok motor!

                Comment


                • #9
                  Det er kanskje lurt med et Clouds, det ar balanseror. Da slipper du overgangen fra 3 kanals, den dagen du har lyst på et mer avansert fly. Jeg skulle ønske at jeg hadde hoppet rett på 4 kanals med balanseror, for jeg strever en del med å lære meg å fly med balanseror. I forhold til bare side og høyderor. Les tråden om Clouds på RCG for mye tips: AXN Floater-Jet (aka Cloud Fly)
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by JayBee View Post
                    HK er knallbra det
                    Kan ikke si meg enig i det. Når ting er
                    * defekte ved ankomst (opptrekkbart understell, lader, servo, batterimonitor),
                    * fungerer mindre enn en time (forskjellige servoer, mottaker, lader),
                    * batteri har større mekaniske mål enn oppgitt så det ikke passer,
                    * manko på lager i over 3 måneder (oppgitt leveringstid 9 - 20 dager) og man må betale på forskudd - ingen refusjon ved avbestilling
                    * kunde"service" setter helt urimelige krav til bilde-dokumentasjon når man reklamerer - ikke noe er bra nok

                    så vil jeg fraråde noen å handle fra butikker i Kina. Det er bare trøbbel og heft, skuffelser og rent tap.
                    Last edited by Biplan; 16-08-11, 07:42.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Biplan View Post
                      Kan ikke si meg enig i det. Når ting er
                      * defekte ved ankomst (opptrekkbart understell, lader, servo, batterimonitor),
                      * fungerer mindre enn en time (forskjellige servoer, mottaker, lader),
                      * batteri har større mekaniske mål enn oppgitt så det ikke passer,
                      * manko på lager i over 3 måneder (oppgitt leveringstid 9 - 20 dager) og man må betale på forskudd - ingen refusjon ved avbestilling
                      * kunde"service" setter helt urimelige krav til bilde-dokumentasjon når man reklamerer - ikke noe er bra nok

                      så vil jeg fraråde noen å handle fra butikker i Kina. Det er bare trøbbel og heft, skuffelser og rent tap.
                      Kan ikke si meg enig i det.
                      Det kommer helt an på hva du velger, bruk de store forumene og søk på byggetråder etc, og du finner ALT du trenger å vite, fordeler og ulemper, hvor du skal bestille og ikke.
                      Som feks denne modellen Giant FMS EPO P-51.....NICE - RC Groups

                      Har bestilt denne selv fra rc-castle, en bnp model som også fåes som rtf, jeg betale 1700kr + moms ink ekspress frakt, de shippet den ut en time etter bestilling, regner med å ha den en av dagene nå...
                      Er ikke dette mye for pengene, så vet ikke jeg, og alle deler kan byttes ut for slikk og ingenting



                      Dette er forøvrig bare vers 2, og siste er vers 6 med ferdig monterte flaps og servoer, så de bruker mye resurser for å lage en billig og bra model som funker...


                      ---
                      - Regards Chris
                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Biplan View Post
                        så vil jeg fraråde noen å handle fra butikker i Kina. Det er bare trøbbel og heft, skuffelser og rent tap.
                        Og det er jeg uenig i. Etter minst 100 ordre over 3 drøye år har jeg bare blitt skuffet en gang, og det var over den lille Cub'en de har designet selv. Den fløy rett og slett ikke. Ellers har jeg aldri brent en esc, hatt løse magneter eller fått defekte batterier (kryss i taket). Og de har ALLTID levert riktig, det har aldri manglet noe, eller vært feil vare, noe jeg ikke kan si om norske butikker.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Biplan View Post
                          Kan ikke si meg enig i det. Når ting er
                          * defekte ved ankomst (opptrekkbart understell, lader, servo, batterimonitor),
                          * fungerer mindre enn en time (forskjellige servoer, mottaker, lader),
                          * batteri har større mekaniske mål enn oppgitt så det ikke passer,
                          * manko på lager i over 3 måneder (oppgitt leveringstid 9 - 20 dager) og man må betale på forskudd - ingen refusjon ved avbestilling
                          * kunde"service" setter helt urimelige krav til bilde-dokumentasjon når man reklamerer - ikke noe er bra nok

                          så vil jeg fraråde noen å handle fra butikker i Kina. Det er bare trøbbel og heft, skuffelser og rent tap.
                          Jeg har ALDRI hatt problemer med varer fra hobbyking. Har bestilt derfra for tilsammen ca 10.000kr de siste to årene. Bare man er obs på hva man kjøper så går det som regel alltid bra. Da mener jeg å lese produktanmeldelser, lese på forumene, osv... Så jeg sier igjen HK er knallbra
                          Jon-Brage Hoel Andorsen
                          -------------------------------------------------------------------------
                          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                          Alt flyr bare du har nok motor!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Biplan View Post
                            .
                            .
                            så vil jeg fraråde noen å handle fra butikker i Kina. Det er bare trøbbel og heft, skuffelser og rent tap.
                            Kina er stort og det er mange butikker alt fra veldig bra til veldig veldig dårlige. HK er vel sånn mitt på treet.
                            De selger alt fra skrot til godt brukbare saker. De billigste varene hos HK er skrot selvsagt men disse forsvinner
                            ut av varesortiementet og så kommer andre til så ser du noe nytt og ukjent så ver skeptisk.

                            NB! Det samme skrotet som HK selger kan du få her i Norden/Europa/Usa men da til 2-10 ganger kina prisen.
                            10 ganger da er vi hos Ola dunk RC med en "fantastisk" service og med "utrolig" teknisk innsikt :/ Da kan
                            man like godt handle på nettet og hvor det er spiller mindre rolle så lenge varene er rimelige og dukker
                            opp en eller annen gang. Man må regne med litt svinn ... det siste jeg bestillte var det en ESC som
                            havnet i skrotet den kostet ~50,-kr alt etter dollar kurs + MVA selvsagt. Det kunne skjedd i norge også
                            da hadde jeg kunnet returnere den men antakelig hadde det kostet meg 300-400,- så valget er enkelt.

                            Odd H.
                            Last edited by Ofly61; 16-08-11, 14:27.

                            Comment


                            • #15
                              Startet med modellfly i vår, jeg startet med Cessna EPO sak fra Throttlestore, fly nr to ble et Sebart Shark fra rcpro. Av de to nybegynner flyene liker jeg Sharken best. Jeg kom nok på en 6K med radio (futaba) og alt annet som trengtes for å få det i luften men jeg angrer ikke et sekund. Tar av og lander på få meter og det flyr kjempe fint. Jeg valgte å sette på ekstra "stabilisatorer" på vingen, i litt motvind kan du nesten stå i ro med flyet. Dersom du ønsker kan du fly litt akro med det også.

                              Har hatt mye morro med det og det gikk ikke lang tid før jeg begynte å hovre med det. Nå har jeg gått til SebArt Angel men det er fortsatt gøy å ta Sharken på en tur.

                              Ang Hobbyking så har jeg bestilt noe batteri, plugger og noe annet småtteri. For meg tok det forferdelig lang tid, men varene var helt ok. Som en sier, les kommentarene nøye før du velger. Har et par kompiser som kjøpte et par komplette fly, og han ene fikk et veldig bra eksemplar mens han andre var noe uheldig.
                              Last edited by Espen Kristensen; 17-08-11, 16:02.

                              Espen Kristensen

                              Comment

                              Working...
                              X