Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
er nybegynner med modellfly og lurer på om noen kan komme med noen annbefalinger når det gjelder å kjøpe fly (ARF) har alt uten om selve flyet
motor: os max 40 la. har jeg også.
på forhånd takk
hilsen atle
Prøv en Ready!!
Veldig god modell som du faktisk kan kjøre i bakken uten at det blir store skader Alle flyene fra ARC er veldig enkle å bygge.
De er også veldig stabile (flyene ser bra ut også ).
Jeg har faktisk endt opp med 3 fly fra ARC og jeg starta å fly i sommer http://no.rcmodeller.net <-- norsk fohandler http://www.arcmodelfly.com/ <-- ARC
Stilte det samme spørsmålet på RCUNIVERCE og fikk ca 40 svar. Svarene spriket i alle retninger men alle la vekt på at en god instruktør er mere verdt en modellen.
Har selv en Hobbico Superstar 40 som jeg krasjet på andre flyturen, via Internett fant jeg ut at Hobbico hadde reservevinge på lager og den er nå i havn og klar til å monteres.
Har trent en del med FMA flysimulator med interface og føler at "stikkefølelsen" begynner å komme.
Ta kontakt med din nærmeste modellflyklubb for å få råd og tips.
Instruktører vokser ikke på trær f.eks i Kautokeino!
Heller ikke egnede flysteder!
30 mil til nærmeste flyklubb t/r?
Ta en titt på norgeskartet. Ikke alle bor sånn til at det er et steinkast til nærmeste organiserte modellflymiljø.
Da er det kun en solid modell og en god simulator som nytter.
Instruktører vokser ikke på trær f.eks i Kautokeino!
Heller ikke egnede flysteder!
30 mil til nærmeste flyklubb t/r?
Ta en titt på norgeskartet. Ikke alle bor sånn til at det er et steinkast til nærmeste organiserte modellflymiljø.
Da er det kun en solid modell og en god simulator som nytter.
Olle, dette var ment som et tips! Og selvfølgelig bor ikke alle like sentraltl, men det kunne da ikke Superstar40 vite...
Nei, Klausre. Den setningen skjønte jeg lite av,i hvertfall i sin helhet.
Nettopp;tips. Mitt innlegg var et tips til de som IKKE bor sentralt til.
At noen ikke vet at ikke alle bor sentralt til i dette landet, kan du ikke mene.
Og når det blir gitt råd og vink, så bør vel alle ha like stor rett til å få det.
Også de som bor langt fra organisert miljø. Forumet er vel for hele landet?
Så mitt innlegg var et forsøk på å få med de som må klare alt på egenhånd, noe jeg har førstehånds erfaring med. Jeg lærte på den harde (og dyre) måten, uten råd og vink. Selv om det ble unødvendig dyrt for meg, så er det ikke nødvendig at det skal koste like mye for alle andre i samme situasjon.
Selg den på QXL, og kjøp deg en OS 40FX eller 46FX... LA-motorene er ubrukelige. Har sett flere av dem som ikke holder en sommer engang før baklokket sprekker, toppen lekker, og bronse-lagrene er utslitt.
Selv om OS La serien ikke er toppserien til OS er de bra nok til å få folk i gang med flyging. Dersom du finner ut at du liker å fly, kommer du til å kjøpe mer utstyr etterhvert.
Når det gjelder valg av trainer finnes det masse å velge mellom i denne størrelsen. Det enkleste er å begynne med en ARF (ferdigfly).
Jeg hadde gode erfaringer med en trainer som het "Rightflyer", husker ikke hvilken produsent det var, men den selges hos Norwegian Modellers. Jeg tror at de fleste trainere i denne størrelsen vil kunne fungere. Stort sett er det ganske like design på alle slike fly. (Ready'en er et untak, den er bygget av plast-stoffer.).
Dersom det finnes en hobbybutikk i nærheten av der du bor har helt sikkert de noe. Du taper kanskje noen hundrelapper på å kjøpe der, men til gjengjeld får du sikkert masse tips om hva du bør gjøre.
OS har svært bra motorer, men LA-serien er unntaket. Det er en billig motor i OS-sammenheng, og du får akkurat det du betaler for. Alle LA-brukerene jeg har vært borti har angret på at de ikke kostet på seg en FX istedet.
Min OS 46FX går nå på sjette året (og jeg flyr året rundt), og motoren har overlevd 4 fly så langt. I høst byttet jeg stempel og kulelagere for første gang på den, og den er den mest driftsikre motoren jeg noengang har vært borti.
"Ubrukelig" er vel et litt hardt ord å bruke om en motor som går stort sett uansett så lenge den går litt rik og får nok kjøling. Ja, de blir slitt etter hvert, og begynner å lekke, men det hjelper nok å skifte pakninger. Innen man har slitt ut en LA motor, har man sannsynligvis lyst på litt mer power uansett. Hvis man er kjip på fuelen liker ikke LA serien seg noe særlig, men det er jo bare å gi den stakkars motoren nok fuel & kjøling..
Hallo!
Jeg for min del har som første regel å oppmuntre til bruk av det RC-utstyret man faktisk har! Det finnes ikke noe mer kjedelig enn å få høre at det man har skaffet seg ikke duger! Som regel er dette feil!
Dersom man etterhvert finner ut at utstyret ikke holder, er det bare å bytte. Når det kommer til diskusjonen om LA-motoren, ville jeg ha testet først. Bruk det man har, og få egne erfaringer.....
Hva fly angår, finnes det ufattelig mange valg.. Til den nevnte motoren ville jeg nok ha valgt en lett modell (vektmessig..). Det finnes MASSE ARF-modeller, men sjekk vekta. Hvis man vil, kan man bygge selv. Da er f.eks. CG Eagle en grei maskin om man ikke bruker allverdens epoxy! Man bør også vurdere å kvitte seg med noe av ply-wooden som er lagt med (hele kroppssider o.l..).
Jeg er ikke personlig tilhenger av "prøve-og-feile" metoden når jeg skal lære meg noe nytt, men hvis en god simulator benyttes flittig, så har man i alle fall en idè om hva som kommer til å skje når flyet får luft under vingene.. Vanligvis finnes det flere modellflygere i nærmiljøet enn man aner
Hør med nærmeste klubb (selv om den er et stykke unna..).
Hallo!
Jeg for min del har som første regel å oppmuntre til bruk av det RC-utstyret man faktisk har! Det finnes ikke noe mer kjedelig enn å få høre at det man har skaffet seg ikke duger! Som regel er dette feil!
Dersom man etterhvert finner ut at utstyret ikke holder, er det bare å bytte. Når det kommer til diskusjonen om LA-motoren, ville jeg ha testet først. Bruk det man har, og få egne erfaringer.....
Hva fly angår, finnes det ufattelig mange valg.. Til den nevnte motoren ville jeg nok ha valgt en lett modell (vektmessig..). Det finnes MASSE ARF-modeller, men sjekk vekta. Hvis man vil, kan man bygge selv. Da er f.eks. CG Eagle en grei maskin om man ikke bruker allverdens epoxy! Man bør også vurdere å kvitte seg med noe av ply-wooden som er lagt med (hele kroppssider o.l..).
Jeg er ikke personlig tilhenger av "prøve-og-feile" metoden når jeg skal lære meg noe nytt, men hvis en god simulator benyttes flittig, så har man i alle fall en idè om hva som kommer til å skje når flyet får luft under vingene.. Vanligvis finnes det flere modellflygere i nærmiljøet enn man aner
Hør med nærmeste klubb (selv om den er et stykke unna..).
Hei Onar, med tanke på motoren du har bør du forsikre deg om att du får tak i ett fly som flyr sakte (mye drag) som må ha litt motorturtal får å flytte seg (ikke for å fly men for landingene) da La og FP utgavene har litt høg tommgang (på grunn av glidelagra) desse motorane går helt greit ellers berre du følger instruksjonene til OS, hvis du har tilgang på lang rullebane vil hvilken som helst Trainer gjere nytta (fordel om den er litt sterk, gjerne endel finer eller plast), har du kort rullebane/innflyging der du skal flyge, er det svært viktigt med saktegåande fly.
Når det gjelder OS La er den vel ikke dårligere enn gamle FP og den er faktisk helt ok bare blandinga ikke blir mager (har hatt mine FP 15 og 40 sia 1994 og 1995 og bruker dei på gamle Trainere da jeg slipper å bekymre meg om flyene skulle "Lande" litt hardt med så robuste motorer)
Lykke til.
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment