Announcement

Collapse
No announcement yet.

50% EMHW Pitts Challenger II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelper nok på den plata der! Får du stivet av innvendig med noen alu vinkler også kanskje..?
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • Originally posted by xilian View Post
      Jeg har brukt gassmaske (sånn feit med kullfilter og masse greis) og hørselvern faktisk.

      Målet mitt er Notodden (2013 if in doubt
      bra! mange som synder her, siden ting er "luktfritt"

      Comment


      • Sånn apropo EMHW - denne karen hadde maiden på denne fine saken da etterhvert den ène vinge-vaieren løsnet! Smått hårete landing hehehe..



        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • Neste gang bruker jeg ikke kortarma tskjorte. Stikker over alt

          Og den landingen var jo rimelig lucky =]
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • da ser det ut til at alle deler er gjenskapt, og jeg venter på at Jamie skal ha tid til
            å sette sammen. Liming var jo et problem på tidligere fix, så det skal IKKE bli feil denne gangen.
            dvs. En liten plate ligger til liming nå, og skal pusses litt, så er alt klart.

            Betrekning er ikke så langt unna heller nå... Elefun regner med å få det inn på tirsdag,
            så da er det håp
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • Følger litt med på "sidelinja" her, og tenkte å komme med et lite tips ang laminering som jeg lærte for noen år siden av bl.a. Ola Fremming (How to make honeycomb panels)

              1. Bruk støpe-epoxy på karbon, f.eks R&G (er stort sett nesten tyntflytende som vann)
              2. Bruk skumgummirulle (enten typ malings-type eller engangs) til å dekke plata (dersom du skal ha karbon på ei treplate el.l) med et tynt lag epoxy (VELDIG tynt lag)
              3. Legg på duken
              4. Bruk skumgummirulla til å "mette" duken med litt mer epoxy. Skal du kun ha ei lett plate - bruk så lite epoxy som mulig. Er finish viktigst, bruk litt mer for å dekke fibrene.....
              5. Legg ei plexyglassplate el.l. som er preppet med slippmiddel over matta
              6. Legg ei stiv plate (jeg bruker ei tykk IKEA hylleplate) over plexy-plata
              7. Legg på så mye vekt du klarer! (Evnt er bruk av vakuum en bedre løsning, men krever mye mer!!)
              8. La stå min.48timer! (IKKE prøv å ta det opp før - du må bare tro meg her.... )
              9. Voilà

              Jeg er på ingen måte erfaren på dette, men har laminert alle paneler i F3A-modellen min på denne måten - Med honeycomb, end-grain balsa og finèr. Ser greit ut og funker som snus! Bare pass på å ikke bruk for mye epoxy!
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • Jeg dekker meg bak begrepet "Function before beauty"
                Alt funka egentlig helt greit, foruten at jeg bøtta på med epoxy. 48 timer er notert

                Ellers var Jamie innom for å lime litt. Alt av deler var mer eller mindre klart. Litt boring, kutting og tenking
                så var det meste på plass. Nok en gang så blir vel bildene mest for eget bruk... men.. jaja


                Click image for larger version

Name:	image-1467517915.jpg
Views:	1
Size:	72.9 KB
ID:	602800
                Selve understellsfestet.


                Click image for larger version

Name:	image-695501724.jpg
Views:	1
Size:	51.7 KB
ID:	602804
                Her er understellsplate og det meste på plass. Skal i grunn bare deksler og understell på her nå.


                Click image for larger version

Name:	image-4293254672.jpg
Views:	1
Size:	65.0 KB
ID:	602801
                Tilpassing osv.


                Click image for larger version

Name:	image-3849843680.jpg
Views:	1
Size:	65.6 KB
ID:	602802
                Slip vekk glatt epoxy-overflate for god epoxy-heft


                Click image for larger version

Name:	image-3733445783.jpg
Views:	1
Size:	65.9 KB
ID:	602803
                Gammelt tenningsanlegg på venstre, høyre nytt.
                Plast er byttet ut med metall, og det er laget kjølekant
                under slik at det bare er å skru den rett på plata.
                Får håpe det er nok kjøling

                Ellers er det bare å takke Jamie for veiledning underveis. Har stor
                tro på at dette snart er i lufta igjen nå
                Last edited by xilian; 12-08-13, 23:27.
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • Blitt noen timer i dag også gitt.

                  Har fått handlet inn lakk for å fikse litt histen og pisten, men avventer litt.
                  Tenkte vel i grunn å få f*skapet i lufta først og fremst.

                  Alt er i grunn på plass nå, og jeg har malt litt sort for at det skal se bra ut.
                  Bare å skru på understell/motor samt montere deksler, så skal er i alle fall
                  kroppen good to go. Venter fortsatt på betrekningen, men er visst ikke så langt unna
                  i følge Elefun.

                  Click image for larger version

Name:	image-3233876233.jpg
Views:	1
Size:	49.1 KB
ID:	602821
                  (prøvd) å forsterke hjulkåpefestet med karbon(!)

                  Click image for larger version

Name:	image-1760428979.jpg
Views:	1
Size:	67.6 KB
ID:	602824Click image for larger version

Name:	image-1878737938.jpg
Views:	1
Size:	63.8 KB
ID:	602823
                  Last edited by xilian; 13-08-13, 22:45.
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • hamar til helgen?

                    Comment


                    • Nei, IKEA :/
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • Syns du er flink jeg.

                        Comment


                        • lærer i alle fall litt

                          Nå er alt utenom vinger 100% ferdig. Venter fortsatt på betrekning, og kan se ut
                          som om jeg har bestilt feil i tillegg... flott...

                          Kropp er i alle fall montert fiks ferdig og det gjenstår i grunn bare å få den ut i hagen for å fyre
                          opp og se om nytt tenningsanlegg funker...
                          Tom I. Arntsen

                          Comment


                          • yes yes.. fikk brekt flyet ut av kjellern og ut på tunet.
                            Flippa propell i det vide og breie og det osa fuel, men i likhet med kjerringa. Dårlig tenning...

                            Etter litt lading og lite hjernevirksomhet kom jeg på sensor-kablene. Byttet om og den startet
                            på første flikk. Malte som en katt og for første gang på leeeeeenge måtte jeg glise litt.
                            Man er jo lidenskapelig opptatt av røyk, så dette måtte jo selvfølgelig også testes.
                            Dro til og flikka bryteren over og det røyk noe ut av milde, noe denne modellen gjør.
                            Dura og gikk en liten stund før jeg skrudde av røyk og så bak meg for å se om det var
                            noen spor i lufta. Tåkelagt! Så ikke en dritt mot sør! Naboen måtte lukke vinduet sitt også
                            da det var røykfult (sa han etterpå)..

                            Men yess... da funker motor så langt i alle fall. Bare å trekke ferdig vingene og få f**nskapet i lufta nå.
                            Tom I. Arntsen

                            Comment


                            • Rekker du å trekke før helga igjen, da? Eller må vi kjøre workshop i garasjen min? :P
                              Propellen skal være på toppen!
                              Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                              Comment


                              • Kjører jeg på med den jeg fikk i dag, så er det ferdig i morgen. Venter tilbakemelding fra elefuns leverandør
                                Tom I. Arntsen

                                Comment

                                Working...
                                X