Hei, jeg har en Vinge (Turbocombat vinge) med vingespenn på 118cm, max corde på 32cm og min corde på 13,5 cm. Antar da at gjennomsnits corden blir 18,5 cm. Dette gir i så fall 1,85x11,8 = 21,83 dm2, tror jeg
Vinge 1: Vekten på vingen uten motor men med standard mottaker, standard servoer (2 stk) og V-Tail mikser er på 479g og 568g med RX batteri som hang fly + vekt for å penetrere vind på hang og vingebelastning uten ekstra hang vekt = 26,02g/dm2).
Vinge 2: Vekten på vingen med motor (HS 480BB på ca 92g), Hitec Electron mottaker, standard servoer (2 stk)736g og 1027g med motor batteri (9cell 1400 mah NiMe på 293g), vingebelastning klar til flyging = 47,05g/dm2. noe som jeg synes er høyt (har ett batteri som er maken men noen gram lettere og vingen flyr klart best med det batteriet).
Propellen er en APC 9x4,5 montert på ett 1,85/1 gir og amper forbruket er litt i overkant av 12A (fullt batteri), flytid ca 10min kontenuerlig i vindstille (mye mere med litt hjelp av ett hang)
Så over på spørsmålene:
1: Jeg skulle ønske meg en mere effektiv motor (børsteløs og gjerne lettere) og vektbesparelsen med Li-poly celler for å få en mere sakteflygende vinge (lavere vingebelastning med samme eller bedre skyvkraft med andre ord). Noen forslag til oppsett som erfaringmessigt fungerer?
2: Vurderer en noe mere radikal motor plasserin en i bakkant av vingen, tenkte da på å felle ned motoren i vingen og kutte ut hull for propellen noen cm forran tidligere motorplassering (fordelen er at en kan montere batteripakken lengre bak og bedre beskyttet). Hvordan påvirkes effektiviteten til propellen når den faktisk skyver med halve propellen over og halve propellen under vingen (helt innekapslet av vingen altså)?
3: Det er mulig at jeg med mine ideer er på bærtur men viss så er tilfelle så tar jeg gjerne imot ideer til å modifisere vingene (artige små krabater de vingene og tøffere enn toget). De er bare en begrensning og det er Mammon (har vært permitert i lengre tid og lageret med mammon er ikke eksisterende per dags dato, så forslagene bør holdes i den fornuftige enden (altså så er ikke ekstrem oppsett særligt sansynlig på nåverende tidspunkt
).
4: har observert Li-poly pakker som virker rimelige (som erstattning for nåverende 9cell 1400mah pakker på 293g) hos griffin så kan jeg få ett ET-1200mah 3S2P på 150g, noe som er ca 143g lettere enn nåverende batteripakker. Er disse et fornuftigt kjøp?
Ok avventer svar før jeg pøser på med mere spørmål.

Vinge 1: Vekten på vingen uten motor men med standard mottaker, standard servoer (2 stk) og V-Tail mikser er på 479g og 568g med RX batteri som hang fly + vekt for å penetrere vind på hang og vingebelastning uten ekstra hang vekt = 26,02g/dm2).
Vinge 2: Vekten på vingen med motor (HS 480BB på ca 92g), Hitec Electron mottaker, standard servoer (2 stk)736g og 1027g med motor batteri (9cell 1400 mah NiMe på 293g), vingebelastning klar til flyging = 47,05g/dm2. noe som jeg synes er høyt (har ett batteri som er maken men noen gram lettere og vingen flyr klart best med det batteriet).
Propellen er en APC 9x4,5 montert på ett 1,85/1 gir og amper forbruket er litt i overkant av 12A (fullt batteri), flytid ca 10min kontenuerlig i vindstille (mye mere med litt hjelp av ett hang)
Så over på spørsmålene:
1: Jeg skulle ønske meg en mere effektiv motor (børsteløs og gjerne lettere) og vektbesparelsen med Li-poly celler for å få en mere sakteflygende vinge (lavere vingebelastning med samme eller bedre skyvkraft med andre ord). Noen forslag til oppsett som erfaringmessigt fungerer?
2: Vurderer en noe mere radikal motor plasserin en i bakkant av vingen, tenkte da på å felle ned motoren i vingen og kutte ut hull for propellen noen cm forran tidligere motorplassering (fordelen er at en kan montere batteripakken lengre bak og bedre beskyttet). Hvordan påvirkes effektiviteten til propellen når den faktisk skyver med halve propellen over og halve propellen under vingen (helt innekapslet av vingen altså)?
3: Det er mulig at jeg med mine ideer er på bærtur men viss så er tilfelle så tar jeg gjerne imot ideer til å modifisere vingene (artige små krabater de vingene og tøffere enn toget). De er bare en begrensning og det er Mammon (har vært permitert i lengre tid og lageret med mammon er ikke eksisterende per dags dato, så forslagene bør holdes i den fornuftige enden (altså så er ikke ekstrem oppsett særligt sansynlig på nåverende tidspunkt

4: har observert Li-poly pakker som virker rimelige (som erstattning for nåverende 9cell 1400mah pakker på 293g) hos griffin så kan jeg få ett ET-1200mah 3S2P på 150g, noe som er ca 143g lettere enn nåverende batteripakker. Er disse et fornuftigt kjøp?
Ok avventer svar før jeg pøser på med mere spørmål.