Unconfigured Ad

Collapse

E-Starter -- rapport fra maiden flight

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alf Surdal
    • May 2005
    • 680

E-Starter -- rapport fra maiden flight

Historien hadde en trist begynnelse, som nevnt i et tidligere innlegg holdt jeg på å knerte regulatoren tidligere pga reversert strøm i et lite sekund. Jeg ble advart om at den kunne svikte ganske snart men bestemte meg for å ta sjansen da ics 300 regulatoren som fulgte med ikke har lipo cutoff.

Samboeren min ble valgt som (u)frivillig launch person, bånn gass, hun slapp det fint av gårde....snuten rett i bakken 1m foran oss....RØYK! å nei! Som fryktet/ventet var det regulatoren som brant opp, røyk veltet ut av et hull i siden. Jeg fryktet det verste når jeg tok av vingen, men heldigvis var ingenting annety enn regulatoren og en del isopor forsvunnet+et hull i siden.

1 time lodding og en ICS300 regulator senere var flyet klart igjen. Radio og servoer funker greit, ingen skade skjedd av den smeltede regulatoren ser det ut som.

Flyet gikk greit i luften fra min egen hånd denne gang. Det første jeg tenkte på etter launch var hvordan jeg skulle lande doningen! flyet gikk rett til værs ved bånn gass, måtte trimme ned en del. Etter et par runder på jordet klarte jeg å få rettet det opp omtrentlig til en planlagt landing, ble noe hard til buklanding å være, men grei nok, flyet tåler en del har jeg erfart.

Hadde vel en ca 10 turer i går kveld, mange faretruende nær-tre opplevelser (begynner å bli litt close når en ser skyggen fare over trærne), en krasjlanding rett på vingen, en hard snutelanding, 2-3 harde landinger og ca 5 fine landinger. De fine landingene dominerte mot slutten

Bottom line:

Jeg har lært å fly + flyet er like helt (det tåler mye juling under landing)

(tror det var et sjakktrekk å legge inn et 50 cm langt 2.5*4 mm karbonrør fra batteriluken og bakover det stiver opp halepartiet en del)
    Alf Surdal
    Hovsherad
Working...