Unconfigured Ad

Collapse

Erfaring med Sheng-Teng Cessna 182?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rolsen
    • Jan 2006
    • 21

Erfaring med Sheng-Teng Cessna 182?

Jeg var på jakt etter en rimelig elektrotrainer med balanseror, og fant en fiks ferdig Cessna 182 pakke, som jeg etter hvert fikk identifisert som en Sheng-Teng modell. http://www.sheng-teng.com/Products-CESSNA%20182.htm

Det har vært vanskelig å finne særlig mye informasjon på nettet, dermed lurer jeg på om noen her på forumet har prøvd denne modellen, eventuelt har erfaring med andre modeller fra Sheng-Teng (ST Models).
    Last edited by rolsen; 17-03-06, 13:07. Reason: Endret tittel
  • galmania
    • Jul 2005
    • 604

Skulle jeg anbefalt et 1000kr fly til en nybegynner så hadde det blitt wingdragon, forøvrig nesten prikk likt t-hawk, det har nå også kommet i 4 kanalsversjon, men kan jo hende det flyr det her å, selv om shengteng virker som aller billigste sort i forhold til andre billige japanske merker.
    Geir Amund Lindberget

Comment

• rolsen
      • Jan 2006
      • 21

Originally posted by galmania
      Skulle jeg anbefalt et 1000kr fly til en nybegynner så hadde det blitt wingdragon, forøvrig nesten prikk likt t-hawk, det har nå også kommet i 4 kanalsversjon, men kan jo hende det flyr det her å, selv om shengteng virker som aller billigste sort i forhold til andre billige japanske merker.
      Tja, kanskje fordi Sheng-Teng er kinesisk?

T-Hawk har jeg fra før, så den vanlige Wing Dragon'en er nok ikke aktuell, og Wing Dragon Sportster (med balanseror og større motor) har vel prislapp som er nærmere 2.000 enn 1.000 ..

Har nå bestilt Cessna 182 fra Sheng-Teng. Fikk tips om at det flyr greit nok, og at det kan fly bra med bytte til børsteløs. Det ble også sagt at radioen muligens kom med FMS kompatibel trainer utgang. Med tanke på prisen kom jeg til at det var et forsøk verdt.

Hører fortsatt veldig gjerne om erfaringer med flyet eller produsenten ..
      Last edited by rolsen; 24-01-06, 00:13.

Comment

• galmania
        • Jul 2005
        • 604

sportsteren ligger på 1250kr, de fleste nybegynnerfly er jo lagd for å fly sakte, det er hele poenget, hehe
        Geir Amund Lindberget

Comment

• rolsen
          • Jan 2006
          • 21

Javel? Er det lov å spørre hvor? Beste jeg fant på nett var 1690,-

Comment

• galmania
            • Jul 2005
            • 604

http://www.brapris.no/index.php?main...roducts_id=300 riktignok ikke på lager før neste uke, men da hadde du også fått med ekstra batteri gratis.
            Geir Amund Lindberget

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Nå, hvordan var dette flyet??

Comment

• rolsen
                • Jan 2006
                • 21

For å ta den korte versjonen; flyet var helt fullstendig ubrukelig.

Den litt lengre versjonen:

- For lite motorkraft, flyet klarer ikke å ta av fra bakken, eller å vinne høyde. Derimot går det noenlunde greit å kaste flyet opp i 3-4 meters høyde, og surre rundt i denne høyden. (Videoen fra importøren viser en modifisert modell med børsteløs motor.)
                - Det ene hjulet rullet ikke, og måtte drilles opp.
                - Festet til det støtdempede nesehjulet knakk under forsøk på take-off.
                - Radiomottakeren lot seg lett forstyrre av statisk radiostøy og trafikk på nabofrekvenser.
                - Høyde og sideror var feiljustert fra fabrikk. Det er ikke mulig å komme til justering for disse flatene uten å skjære flyet fra hverandre.
                - Batterilokket er montert under flyet, og sitter ikke særlig bra. Batteriet kan falle ut under flyvning, og faller garantert ut under landing.
                - Den generelle kvaliteten på modellen virket mildt sagt skrøpelig.

For min del fikk jeg kjøpet hevet ved reklamasjon, og er blitt en fraktkostnad fattigere - samt noen erfaringer rikere

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Hm, hadde nesten kjøpt et brukt for 500 men er glad jeg ga blaffen da selvom tanken var å bytte ut motor/elektronikk.

Comment

• rolsen
                    • Jan 2006
                    • 21

Det var nok like greit, ja =)

For min del er Wing Dragon Sportster nu i bestilling.

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Hoppet opp på en GP Flightflex Yak som forhåpentligvis får jomfrutur denne helgen.

Comment

• RolfRomeo
                        • Feb 2006
                        • 6

Er mye de samme erfaringene jeg sitter igjen med, etter at dette ble (er?) mitt første fly.

Prøvde først å fly det på det åpne området oppe ved tyholt-tårnet:
                        Etter håndstart klarte det seg et stykke bortover, hvis det ikke "sklei igjennom". Klatring var ikke mulig å gjennomføre til noen stor grad. Etter en 30 meter mista jeg plutselig all respons på flyet gang på gang, og det tok noen svalestup i snøen før jeg titta opp, og sammenligna størrelsen på fislesendern, i forhold til tyholttårnet. Noen ganger er det størrelsen som teller. Forhjulet røyk rimelig raskt i løpet av denne seansen.

Flytta meg senere ned bak festninga og der gikk det bra med rekkevidden, men at jeg ikke fikk høyde på det endte til slutt med ett ublidt møte med ei bjørk. Vinge og høyderor knakk, men alt er reparert nå.

Under dissekesjonen (sp?) fant jeg ut at motoren var teipa inn med 10-15 graders nedovertrekk i forhold til vingekorden. Nybegynner er jeg jo, men jeg må si at dette var kanskje litt i meste laget. I tillegg var det måten det var gjort - så ikke med vilje ut. Dette nedovertrekket synes for meg å kunne forklare hvorfor det fløy rett framover med maks halerorutslag. Uansett korrigert nå, og påmontert en 90x70 propell fra tips ett eller annet sted.

Det kan nesten ikke fly verre enn det gjorde, så jeg er spent på om forandringene kommer til å gjøre noen særlig forskjell. Søndag vil vise

Comment

• RolfRomeo
                          • Feb 2006
                          • 6

Vel det gikk noen uker før jeg kom meg ut for å fly igjen, men til slutt fikk jeg manna meg opp. Og det fløy faktisk. Hadde det ikke vært for at radiostyringa titt og stadig bestemmer seg for å ikke reagere i et par sekunder tror jeg det vil være mulig å holde det i lufta til batteriet er tomt. Mistenkte en periode at det kun var i stand til det jeg vil kalle assistert gliding, (Definert som at ytre totalenergi minker mer enn motoren klarer å tilføre) men der tok jeg nok heldigvis feil.

Ettersom denne tråden er ganske død og begravet uansett, tenker jeg å avslutte med noen tips utifra mine erfaringer, til andre som er lettlurte nok til å kjøpe dette flyet.

1. Forsterk flyet med tynn brun pakketeip først som sist, flyet kommer nok til å gå i bakken før eller senere, om det er pga menneskelig eller elektronisk svikt. Ett par striper i framkant av vingen, og en del i nesa gjør underverker.

2. Fjern understellet, bare dødvekt som knekker av uansett.

3. Montér en 9"x7" propell istedetfor de ynkelige 9x5 (målt sånn ca) som følger med, flyet trenger høyere hastighet for å holde seg i lufta. Kjøpte en slik orange slow-flyer propell fra GWS. På den ser det ut som om den blåser mest ytterst, i motsetning til de som følger med som ser ut som om det meste av lufta går rett i flykroppen.

4. Hvis det ikke er for sent, bruk penga på noe annet. Mange gode forslag tidligere her.

Vedlegget viser da min Cessna, døpt Pernille Propell, og slik ser hun ut etter å ha blitt flydd 2 dager. Ps. Mesteparten av teipen er feltreparasjoner fra i dag - skadene fra forrige gang ble hovedsakelig limt.

Men morsomt er det! Er alvorlig bitt av basillen nå!
                          Attached Files

Comment

Working...