Bygging av turbinmotor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jogeir Emil Gjersdal
    • Aug 2006
    • 40

Kulelager

Jeg startet med vanlige ISO608 (les rullebrett) kulelager.
    Disse fungerte greit til balansering av rotor og prøvekjøring av motor på propan (15-20k rpm)

Når jeg begynte å kjøre på flytende drivstoff gikk det ikke lange tiden før lagrene var utslitt. Ved ett tilfelle så ble stålburet slipt av.

Click image for larger version

Name:	20240524-180208.jpg
Views:	0
Size:	685.6 KB
ID:	682466

Jeg kjøpte inn SKF 608/C3 lager fra RS Online og kjørte endel på disse.

Name:	20240530_134429.jpg
Size:	688.4 KB
ID:	682467

Disse lagrene har fortsatt stålbur. I gamledager gikk en over til å bruke lagre med komposittbur for å unngå at buret ble utslitt.

Et lager som må tåle belastning begge veier aksialt kan ikke fylles med kuler, der er bare plass til 7 kuler før det blir umulig å sette sammen lageret. Buret blir installert i et kulelager for å sørge for at kulene er spredt jevnt rundt lageret,

Det beste er å fjerne hele buret og fylle lageret med kuler. Disse kulelagrene heter full complement bearing. Det finnes minst to måter å sette sammen et slikt lager.
    Første måte er å slipe et spor i lagerbanene for å kunne fylle lageret med kuler.

Name:	20240601_114659.jpg
Size:	436.0 KB
ID:	682465
    Her er et lager som ble kjørt endel. Dette lageret benytter fortsatt stålkuler fra donorlager.

Neste metode er å slipe bort en side av lagerskålen for å kunne montere lageret med 11 kuler (fullt)
    Jeg kjøpte inn keramiske kuler i rett dimmensjon for å lage keramiske lager.

Name:	20240613_174931.jpg
Size:	797.8 KB
ID:	682468
    Dette er måten full complement hybrid ceramic bearings til turbinmotorer blir laget på.
    Disse lagrene har holdt veldig bra i motoren. Kulene vil spre seg jevnt runt i lagerbanen når ting begynner å snurre rundt med litt hastighet.

Attached Files

Comment

• Jogeir Emil Gjersdal
      • Aug 2006
      • 40

Balansering

Jeg startet med å balansere slik boken beskriver.

-Monter turbinhjul på akslingen med lager i begge ender. Lagrene må være vasket og fri for grease og olje.
      -Akslingen settes inn i et rør
      -Røret med akslingen vugges frem og tilbake
      -Vuggingen vil hjelpe med å overkomme friksjonen i lagrene og tyngste punkt på turbinhjul vil falle ned.
      -Slip litt på tyngte side av turbinhjulet og gjenta vuggingen.

Dette fungerer overraskende bra, men det er mye arbeid - og en kan kun ta ett plan om gangen. (Altså kompressor ELLER turbinhjul, ikke begge samtidig)

Name:	balansering.png
Size:	79.6 KB
ID:	682471

Neste steg i jakten på enkel balansering var å skaffe akselerotmeter for å måle ubalansen
      Det ble kjøpt inn billige akselerometer og laget en enkel vugge til akslingen. Utgangen fra akselerometeret ble lest av på et oscilloskop.

Name:	IMG_1615.jpg
Size:	620.5 KB
ID:	682473

Name:	IMG_1637.jpg
Size:	587.4 KB
ID:	682474

Name:	IMG_1638.jpg
Size:	647.4 KB
ID:	682475
      Det ble mye forskning på denne sensoren. Manuell måling av fasevinkel fra skjermbilder av en oscilloskopskjerm var tidkrevende.

På tide å bruke utdanningen min på skikkelig vis. Jeg brukte tre-fire måneder på å utvikle en automatisk balanseringsmaskin for to plan.

Name:	IMG_3190.jpg
Size:	693.0 KB
ID:	682476

Maskinen kan du se i denne videoen, rundt en time inn i videoen.

Videoen ble laget for et publikum på youtube, men jeg har av grunner slettet hele kanalen.

Attached Files

Comment

• Jogeir Emil Gjersdal
        • Aug 2006
        • 40

Og med dette så tenker jeg at presentasjonen av byggingen hittil er noenlunde ferdig.

Er det noen andre her på forumet som bygger eller tar service på turbiner selv?

Det blir nok mer mekking på både denne motoren, og bygging / sammenstilling av en JG-100 (oppgradert KJ66) som jeg fikk med på kjøpet av en annen turbin.
        Her mangler tunnell, casing, injektorring, gassinjektor, thrust cone osv.

Click image for larger version  Name:	IMG_3173.jpg Views:	0 Size:	704.2 KB ID:	682478
        Last edited by Jogeir Emil Gjersdal; 27-02-26, 12:42.

Comment

Working...