Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spitfire 50 GP (kyosho) 1,4m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spitfire 50 GP (kyosho) 1,4m

    I dag ble det en litt tidlig julaften på meg, da det plutselig ramla nevnte fugl i fanget på meg. Den er ca halvveis ferdig, og det fulgte med en helt ny Futaba 7C Fasst.

    Det var svigerfar som fant ut at impulskjøpet sitt, ikke helt ga mersmaken som han hadde håpet på, og donerte rubbel og bitt til meg. Han håper bare på å få se det fly, og kanskje få prøve det når det blir ferdig. "Det skal vi vel få til!", svarte jeg han mens jeg prøvde å holde tilbake et bredt glis.

    Skalamodeller er litt på siden av hovedinteressen min innen modellfly/helikopter, men jeg synes uansett at det kjempemorro å få litt erfaring fra denne kanten av hobbyen og. Søker derfor etter litt tips og litt hjelp her underveis, for å kunne få det best mulig, slik at svigerfar kan få litt glede av det han også. Planen er vel egentlig å gi det tilbake når det er ferdig og flyr godt, hvis han vil det.
    Attached Files
    Honeybee CP 2

  • #2
    Instruksjonene er litt så som så, men skal nok klare å få det sammen.

    Nå, den eneste motoren som butikken hadde inne var en Kyosho GX52F 4-takter. Propellen han fikk med, er en 11x7 3-blads Master Airscrew. Det står i instruksjonene at den skal ha fra 52 til 56 motor, men jeg har inntrykk av at det kan gå akkurat, og jeg lurer på om jeg skal prøve å få bytta til en noe større en.

    Kanskje komme tilbake til det når det lille som er å montere er gjort, så jeg kan få veid det?
    Honeybee CP 2

    Comment


    • #3
      Vil gå greit med den motoren, men jeg hadde satt inn en 70 4takter om du skal fly den fra gress underlag. Er det retract og flaps på modellen?

      Comment


      • #4
        Ja, vil jo ha mulighet til å lande/lette fra gress, siden det er mest av det rundt meg.

        Flaps og retracts er det på den modellen der. Bare få ferdig krybba til den, så skal jeg legge ut noen flere bilder. Blir ikke akkurat en byggelogg, men noen bilder av monteringen.
        Honeybee CP 2

        Comment


        • #5
          har hatt min EP versjon snart et år nå og er veldig fornøyd, bare husk å fil litt ned der
          hvor sett skruene som låser hjula står for å forhindre at hjulet dreier 90grader ved landing/letting...ehh eg hadde ikke gjort det ved maiden såååå ble 90grader og brå stopp på meg........ny spinner og propell som resultat
          Og ha CG på 95mm ikke 115 som maualen sier.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Stilig! Skal sjekke det, foreløpig så går det glatt ut og inn, men har ikke prøvd med belastning på hjula enda.
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              Satt på sideroret og satt på horn. Gjort så godt jeg kunne med ror-gjennomgangen, malte med en egenblanda grønn-svart maling inne i de stygge hulla jeg lagde så det skulle bli litt mindre framtredende.
              Håper bare jeg ikke har bomma, fulgte anvisningene helt til punkt og prikk der.

              Landinshjulet på halen er satt fast. Skrudde først inn skruene for å gjenge opp, hadde deretter i en dråpe CA før jeg festa det for godt. Hele tyngda hviler nå på metall-brakketten


              Det neste da er Motorfest og tanken. Deretter finerplata som høyde-side og throttle servoer skal sitte i. Er ikke så forferdelig mye igjen, er et ganske så ferdig kit.

              Ja, og vingene var så å si ferdig. Sette på beina på landingsunderstellet. Lurer på om det er litt tråkt for servoene og, siden de durer litt i midtstilling.
              Attached Files
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #8
                Gjort litt videre:
                Satt på "leggene" på de innfellbare understellet. Måtte gjøre det noe romsligere på den ene siden som jeg lurer på om jeg skal sparkle igjen eller noe senere, for det ble stygt.

                Montert motorbukken. Ble posisjonert ganske mye på den ene siden, som i henhold til manualen. Hadde epoxy på mutterne på baksiden. Siden motoren skulle så langt bak som 110mm fra firewall til propell, så måtte jeg dremle litt så forgasseren gikk klar av bukken. Var ikke så mye som skulle til.
                Har også fått montert tanken og satt den på plass. Blinda nipplene og holdt hele tanken under vann for å se om den var tett, noe den var så klart

                Servobrett er montert, sentrert og linker er strammet til med locktite. Monteringa av throttle-servo gikk lettere enn jeg hadde trodd, og fikk den helt på linje, uten slark.

                Har begynt å tilpasse cowlingen til motoren. Dette er første gang jeg gjør, så det får bare ta så lang tid det trenger.

                Kutta til spinneren så den passet til 3-bladern fra Master Airscrew. Cowlingen er langt fra ferdig, men måtte se hvordan det så ut

                Det neste som skal gjøres er å feste slanger som det skal sitte. Montere mottaker og mottakerbatteri. Gløderkontakt og batteribryter på motsatt side som potta sitter på.
                Attached Files
                Honeybee CP 2

                Comment


                • #9
                  Bare litt småtteri igjen nå. Lurer på om jeg skal lage noen spor i cowlingen foran motoren slik at den får litt kjøling?

                  Er noen plastikk deler som skal limes på, så er det klart for å kjøre inn motoren
                  Attached Files
                  Honeybee CP 2

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by lacappuchino View Post
                    Bare litt småtteri igjen nå. Lurer på om jeg skal lage noen spor i cowlingen foran motoren slik at den får litt kjøling?
                    Hei.
                    Flyet ser flott ut! Uten at jeg har kjennskap til motoren du bruker, så synes jeg at åpningen for kjøleluft så litt snau ut. Er litt ille å skjære for mye åpninger i en skalacowling, men motorstopp pga overopphetet motor og ditto skade på fly ved nødlanding er ikke moro det heller .
                    Husk også på at kjølelufta rundt motoren må slippe ut et sted. En tommelfingerregel er vel at "utgangshullet" for kjølelufta bør være dobbelt så stort som "inngangshullet". Slipper ikke lufta ut blir kjølingen veldig lite effektiv.
                    Som sagt, Ikke moro å lage for mye hull i en fin cowling, men du kan kanskje prøve deg frem litt, og kjenne etter hvor varm motoren blir. Jeg ville uansett ha bakkekjørt noen tanker fuel gjennom motoren uten cowling på, og den første tiden ville jeg kjørt motoren rikt for å hjelpe på kjølingen.
                    Lykke til med flyet !

                    Mvh. Olav E.

                    Comment


                    • #11
                      Hei, takk for tips!

                      Startet motoren for første gang i kveld, uten cowling. Den starta utrolig lett, og hadde en jevn og fin gange til å være starta første gangen. Lyden var det som imponerte mest, da det for det første hørtes nydelig ut med 4-takter, dessuten bråkte det ikke i hele tatt når den gikk på tomgang.

                      Det var svigerfar som var med å starte den, siden han har såpass med erfaring. Det vi gjorde var å ha full throttle, justerte nåla litt ned til den gikk på max, og så justerte vi den ut en del slik at den gikk ganske feit. Deretter gikk den på litt av hvert av turtall rundt 50% ca. Av hensyn til naboer, og siden den gikk såpass bra, så gikk den bare knappt 1/3 tank før vi ga oss. Motoren da føltes omtrent lunka, og jeg kunne holde fingeren på bakplata så lenge jeg ville. Uansett så skal jeg nok gi den litt flere "pusterom".
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        Hei!
                        Mitt første innlegg her, ble medlem i dag. Startet med rc fly for 1 år siden, etter å ha bygd
                        plastikk modeller i ca 20 år. Er veldig glad i britiske fly fra ww2.

                        Så til saken, denne spitfire`n kunne jeg tenkt meg elektrisk drift på, hvilke motorer/esc, servoer kunne passet bra i denne warbirden?

                        På forhånd takk for hjelpen!

                        Mvh
                        John

                        Comment


                        • #13
                          Hei og velkommen. Litt sent svar men bedre sent enn aldri. Jeg har ikke noe direkte anbefaling av motor til denne Spitfiren, men hvis du ser i denne linken på RCgroups så kan du kanskje finne et svar der (CMPro 54" .50 Spitfire). Flyene er ganske like.
                          Olav Moe

                          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                          Innholdet i min hangar, sånn ca

                          Comment


                          • #14
                            jeg tror kyosho leverer denne i en egen utgave for el-drift.
                            hør med en kyosho forhandler.
                            kyoshotrondhjem.no f.eks

                            Comment


                            • #15
                              Hei
                              Har dette oppsettet i min EP Spit
                              Waypoint 1136MG retracts
                              DS821s ruder, elevator ,aleron
                              Sanwa 102 flaps
                              TURNIGY Plush 80A esc
                              TURNIGY SK5055-580kv
                              Mas 13x8x3
                              6S 3000-5000 mah batteri brukes

                              Er kjøpt hos :Supermarine Spitfire Mk II 50e (ARF) - K10861B
                              og her er en "bygge link":New Kyosho Spitfire 50EP - RC Groups

                              Comment

                              Working...
                              X