Announcement

Collapse
No announcement yet.

Petrausch North American Harvard AT-6 1:3,74

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ole.foll
    replied
    Heftig sak, Grattis!! Husk å få maiden på tape..

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Petrausch North American Harvard AT-6 1:3,74 (XGTHIK)

    Var å hentet en Harvard i går, en Petrausch Harvard 1:3.74 134.6" med Moki S215.
    Dette er samme modell som Affas, men litt mindre motor og godt brukt.

    Den er blå, men hvis den virker mer en et par ganger så blir den lakkert i enten sølv (LN-TEX) eller gul
    som alle norske utgaver har vært. Selve modellen er fra 2003 og bærer preg av det, Mokien har blitt
    satt inn for et par år siden.

    Det er litt hull og dents i den, så må nok regne med litt reparasjoner på sikt.

    Her er et par linker:
    Ralf Petrausch Modellbautechnik - North American Harvard AT-6
    http://www.petrausch-modellbau.de/pdf/katalog.pdf



    Click image for larger version

Name:	harvard1.jpg
Views:	2
Size:	140.1 KB
ID:	602668

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Endte opp med ny senterseksjon som forsterkes med spant. Tror det blir sterkt og fint. Bare å bore opp fester, skru fast elektriske retracts og legge inn kabler samt baffle så er jeg klar

    Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1368433529839.jpg
Views:	1
Size:	34.4 KB
ID:	600452

    Leave a comment:


  • Tom Erik
    replied
    Det er et paradoks at innmaten i vingen er kjemisk fri for karbonfiber, men at det er plenty på endespantet for å se pent ut! Ikke at det er nødvendig på innsiden, men det gjør det enklere å få styrt kreftene dit de skal.

    Jeg ville forlenget de finer-spantene under hjulbrønnen helt frem til forkanlista. Lim så alt sammen med en god posjon mixture av epoxy og glassfiber-hakk. Mellom hjulbrønnene og øvre skal ville jeg lagt store balsa-klosser med stående fiber. Det er en litt tidkrevende tilpassingsjobb, men om du setter sammen vingen med "søyler" av plastalina på de områdene spantene skal inn, så vil disse plastalinabitene fortelle deg hvordan fasong og høyde de forskjellige spantene skal ha. Balsaen kan gjerne være av den lette sorten så lenge fibrene er stående.

    Du ser eksempel på dette her:
    http://www.artistic3d.net/images/sto...c/_TES8473.jpg
    http://www.artistic3d.net/images/sto...c/_TES8475.jpg


    Få tak i en tyntflytende epoxy, den penetrerer bedre i treverk og mot eksisterende støp enn epoxy lim. NM Epoxy er bra, og jeg har også god erfaring med Biltema sin egen støpe-epoxy. For å gjøre de tykkere så bruker du opphakket galssfiber eller bomull.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Originally posted by flypilot View Post
    Jeg syntes du skulle brukt litt lengre skruer jeg Alf, da hadde det sikkert aldri skjedd no skade
    Frekk? haha Kunne jo laga de gjennom øvre vingeskinn og lagt noen finèrplater oppå...


    @Tom Erik: Ja, jeg er helt enig med deg. Har tatt bilder og vektorisert med piler på krefter ++ til Petrausch men han påstår jeg er den eneste som har klart dette.... Det er en ren løgn for det ligger flere eksempler ute på warbirds forumet i tyskland...

    Han tilbød dog en fair pris på ny senterseksjon, men jeg ønsket den levert i øvre og undre del slik at jeg kunne støpe den ferdig selv men det klarte de ikke da den støpes i ett stykke.


    Og jeg tror slipen har vært dårlig slik at det har sluppet ved en hard knekk.

    En flykamerat som skulle hatt hjulpet meg siste 1/2 år med skaden, men det har passet dårlig og han er utrolig busy og reiser mye.

    Hvis noen er gode på slikt så er det bare å si ifra....
    Har finer og div epoxy men trenger litt råd og hjelp en kveld eller to.

    Leave a comment:


  • flypilot
    replied
    Jeg syntes du skulle brukt litt lengre skruer jeg Alf, da hadde det sikkert aldri skjedd no skade

    Leave a comment:


  • Tom Erik
    replied
    Uff da, dette var ikke bra. Kan forsåvidt fikses ved enkle grep,- men da må det inn noen forsterkninger.

    Det er litt vanskelig å bedømme ut fra bilder alene, men for meg virker det som om produsenten har "glemt" å matte ned skallene for å få vedheft. Glassfiberstripa i forkant virker dårlig støpt fast og hjulbrønnene som skal sitte fast i trespantene har jo ikke feste i det hele tatt. Har de glemt å slipe ned/avfette overflaten før sammenstilling?

    Kreftene fra understellet må taes opp i en struktur som muliggjør en fordeling av kreftene i vinge og kropp,- denne strukturen er ikke-eksisterende på de bildene du viser. Jeg ville sendt bildene til Petrausch for å få en kommentar.

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Er faktisk ikke så ille. Dessuten er hele oversiden hel og pen. Men må inn med spant som er tilpasset overside og bunn og hvor jeg freser plass til nye understellsbraketter.

    Sender deg en PM litt senere ang cockpit. Tror det blir vinterarbeid....

    Leave a comment:


  • Flyfreaken
    replied
    Oi, oi! Det så ille ut, men om jeg skjønner deg rett så ser skadene værre ut enn de er? Kan kikke litt på cockpittbilder av Harvarden og gruble litt på ideer jeg Si ifra om du trenger kontaktinformasjon og sånt så kan jeg sende det på PM

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Click image for larger version

Name:	_MG_2968.jpg
Views:	1
Size:	120.3 KB
ID:	588043Click image for larger version

Name:	_MG_2969.jpg
Views:	1
Size:	123.8 KB
ID:	588044Click image for larger version

Name:	_MG_2970.jpg
Views:	1
Size:	125.2 KB
ID:	588045Click image for larger version

Name:	_MG_2971.jpg
Views:	1
Size:	135.5 KB
ID:	588046Click image for larger version

Name:	_MG_2972.jpg
Views:	1
Size:	133.5 KB
ID:	588047

    Her ser dere skaden og den etter min mening altfor dårlige konstruksjonen. Basicly så er understellet skrudd i en finerbrakett som kun er limt i skinne og ligger innpå vingespanet som er ytterst med 2-3 cm...

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Neida, var heldigvis ikke så ille...

    En kombinasjon av varm motor som stoppet på tomgang og en liten balooning gjorde susen på senterseksjonen.
    Splittet den mer eller mindre i to deler. Understellet er festet i skinnet med en finerplate under men den er ikke integrert i noen form for spant. Kunne kjøt ny seksjon, men det vil garantert skje igjen så derfor modder jeg den jeg har. Den splittet seg i støpeskjøten foran så det vil ikke bli noe synlige skader.

    Sier gjerne jatakk til cockpithjelp men må vurdere hvordan jeg skal gjøre det. tror det blir å splitte rammen en cm under cockpitglasset rund baut og lage en komplett cockpit man kan sette ned og feste med en skrue ...

    Du kan evt se bilder så du kan drodle på ideer der?

    Leave a comment:


  • Flyfreaken
    replied
    Så flyet ble dratt i to om jeg forstår deg rett?! :O

    Leave a comment:


  • xilian
    replied
    Den stoppa, resten fortsatte!

    Leave a comment:


  • Flyfreaken
    replied
    Om du sender måla og tegninger på den cockpitten kan jeg se hva jeg får gjort? Om du er inntresert da Hva skjedde foresten med senterseksjonen?

    Leave a comment:


  • affa
    replied
    Kanskje fullsize, min trenger en kraftig reparasjon av senterseksjonen...

    Innfestinger til understell er verdiløse og blir litt nye spant+ +

    Og ingen cockpit fortsatt grunnet for mye fly og prosjekter både privat, hobby og jobb

    Mvh
    Alf

    Leave a comment:

Working...
X