Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM Spitfire 50cc el konvertering og ombygging.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ESM Spitfire 50cc el konvertering og ombygging.

    Der er nå snart 2 år siden historien om denne ESM 50CC Spitfire Mark IX
    startet. Konstruksjonen av flyet er ikke så dårlig egentlig og den ligner
    bra på en Mark IX Spit om man er litt romslig. Faktisk så tror jeg den
    er av de beste fremdeles skalamessig av ARF modellene. Mye hadde nok
    gått fort for seg med konstruksjonen.Små detaljer og mye som var lite
    utprøvd både her og der.
    Flere i Norge har fått den i lufta, men med vekslende hell. Tror alle
    har funnet egne løsninger på mye forskjellig alt etter som.
    Når det gjelder min modell så ble det lagt ned en del arbeide med finish
    og norsk merking for å gjøre litt stas på en lokal flygerhelt ved navn
    Leif Lundsten fra Skreia. Egen byggetråd ble lagt opp. Denne tråden gjelder
    to utgaver og den andre havner nå snart på loftet uten å ha vært i lufta
    på grunn av andre prioriteringer.
    Gjøvik og Omegn Modellflyklubb - Forum::GOMFK BYGGESENTER::ESM 50CC SPITFIRE. To Mark IX legender til skal på vingene. - Gjøvik og Omegn Modellflyklubb

    Motorplasseringen var trang så det holder. Hele 1,1 kg med dykkerbly
    fra Haugesund trengtes for å balansere kjerra. Sylinderen stakk ut
    under som et vedheng. Stygt kort og godt.
    Motortestinger gikk fint. På maiden så gikk motoren fint helt til den
    kom i lufta. Da fusket den noe helt forferdelig og jeg kom meg nesten ikke
    over skauen. Fikk etter hvert litt flyhøyde og tok noen runder med
    fortsatt fusking og lavt turtall. Landet deretter hele stasen og
    det gikk helt greit.
    Summering etter turen: Hvis flyet hadde hatt dårlige flyegenskaper som
    noen har hevdet, ville den ha tippstallet og gått i bakken slik som
    den ble provosert like etter takeoff. Landingshastigheten var veldig lav
    og på akroflynivå. Dermed bestemte jeg meg får å få denne maskina skikkelig
    om jeg så skulle legge ned drøssevis av timer. Begynte igjen med modellfly
    i 2008 etter mange års fravær fra hobbyen og til å begynne med ble det
    elektro. Syntes utviklingen hadde vært utrolig og i dag har det blitt
    flere hundre turer både med elektro og bensinkjerrer. Mest bensin de siste
    årene. Dermed har jeg ingen motforestillinger mot elektro i Warbirds som
    jeg har oppdaget at mange faktisk har.
    Den gamle mester Mick Reeves har vist veien med elektro i Spitter og
    han snakker om litt tap av "funfactor" i bytte for en drøss med fordeler,
    hvilket er helt korrekt etter min mening.
    Hans løsninger har blitt brukt, men jeg fulgte ikke hans måte å lage
    luken på og angrer litt på det. Kommer til å gjøre noe med det senere.
    Mick Reeves Models. (Page 1C)

    Har dobbelt lydanlegg liggende med autentisk Merlin eller Griffon lyd, men vil fly
    den en del før jeg prøver å fikse "funfactoren".
    Vingeinnfestingene er forsterket fordi det viste seg å være noe svikt
    her. Pull pull til høyderorene er erstattet med Futaba servoer i stabene om
    enn ikke gjemt som i Mick`s Spitter. Resten er servoene er også erstattet
    med kraftigere og med bedre kvalitet. Tror ikke det er igjen noe av original
    hardware noen steder.
    Cowlingen er nå en integrert del av skroget og det ble brukt polyurethanlim
    ( riktig stavet ? ) hviket ser ut til å holde meget godt.
    Motoren er Rimfire 65 CC med Castle Creations 160 amp esc. Propell til
    å begynne med er 24 ganger 10. ( Skala er fireblads 26 tommer )
    Det er mulig at det faktisk går an å fly med 26 tommer.
    Batterier er to stk 5800 mah i serie på totalt 1686gram. Sammen med motoren
    balanserer da Spitten uten bly i nesa og med servoer i halen.
    Om dette vil fungere kan ikke sies med sikkerhet og jeg regner da med
    at noen i hvert fall er interessert i å høre hvordan dette går videre.
    Teoretisk skal gevinsten bli i forhold til bensin:
    Bedre driftssikkerhet og dermed flere turer.
    Mindre vedlikehold.
    Adskillig mere power.
    Ikke bly i nesa.
    Mange flere ting også. Ulempen er den ladingen, men har nå
    nytt ladeutstyr som teoretisk skal kjøre inn strømmen i løpet av
    meget kort tid. To tre turer på en dag holder som regel med en Warbird.
    Time will show som det heter. Det gjenstår en del teknisk med ledninger,
    programmering og testinger etc. Regner med en måneds tid før maiden nummer
    to omtrent et år etter første.
    Attached Files

  • #2
    Seriekobling er ingen heksekunst i det hele tatt. Imidlerid er det
    forbausende lett å lodde feil eller rote med kontaktene. For min
    del går det som regel greit hvis jeg lager et enkelt skjema som
    vist. Tar noen minutter og da skal det mye til før det roter seg til.
    Hva som er helt sikkert er at det er ikke rom for feil. Faktisk vil
    en kortslutning med 12 celler virkelig smelte alt som fins.

    Ledningene er tykke: awg 8- Kontaktene er hxt 150- 6mm som jeg ikke hadde
    prøvd før og de likte jeg særdeles godt. Disse her må også i skrustikka
    for å feste plasten rundt. Det er et spor på sidene av kontaktene som
    man trer dem sammen med. Smart og ser ut til å funke greit. Litt ca
    lim ble dryppet i mellom.

    For de som er litt nye med elektro:

    Serie er batteriene koblet sammen som vist på tegningen og gir
    volt styrken summert fra to batterier. Her: 50,4 volt fulladet.
    4,2 volt pr. selle. Man er altså ute etter mere power.

    Paralell: Voltstyrken blir den samme som for ett batteri, men kapasiteten
    fordobles. Ønsker man lenger flytid så blir det altså veien å gå.

    Mick Reeves bruker to batterier i paralell og disse er koblet sammen i
    serie med to andre batterier i paralell. Han trenger mere kapasistet
    med et større fly enn mitt. Jeg vil vel heller ikke få så lang flytid
    ( vrient å regne ut) men 5 min med et fly som virkelig drar unna er
    artigere enn 10 min med ei lat kjerre synes nå jeg.
    Click image for larger version

Name:	elweb10.jpg
Views:	1
Size:	146.2 KB
ID:	599839Click image for larger version

Name:	elweb11.jpg
Views:	1
Size:	167.6 KB
ID:	599840

    Comment


    • #3
      Motortestinger er nærmest unnagjort. Mere testinger med propell
      kan gjøres senere. Spitten må nå flys for videre foredling.
      Mange klager på dårlig lydopplevelse fra el oppsett, men da
      burde de hørt denne her. På høyt turtall høres Spitten råsprek
      ut og det er heller ingen grunn til å tro at den ikke er det!

      Har en del flere bilder av diverse konstruksjoner her og der og
      hvis noen spør etter det så kan jeg legge opp litt om det.

      Motoroppsettet kan det dras 6000 watt ut av eller 8 el hk
      som det defineres som. Kommer ikke til å gå etter det, men
      bra med power så den orker immelmanner, cuban eights, etc og en
      bra vertikal som fullsize Spittene gjør er målet. Det ble en
      forholdsvis stor jobb med denne Spitten men nå ser det virkelig
      ut til å betale seg i form av mye moro.
      Click image for larger version

Name:	elweb12.jpg
Views:	1
Size:	208.0 KB
ID:	599986Click image for larger version

Name:	elweb13.jpg
Views:	1
Size:	185.3 KB
ID:	599987Click image for larger version

Name:	elweb14.jpg
Views:	1
Size:	73.2 KB
ID:	599988

      Comment


      • #4
        Maiden etter alle modifiseringene er unnagjort og med godt resultat.
        Spennende var det fordi så mange ting er forandret og jeg var usikker
        på flyegenskapene også. Hadde en tur fra før å bygge på så det hjalp
        en del. Motoroppsettet viste seg å være veldig snillt og det var
        da meningen også å ta det gradivis. 24/10 propellen kan fint skiftes
        ut til 24/12 eller enda værre etter hvert. Slik det fungerer nå så
        var torquen voldsom i starten og trenger da med andre ord et gear til
        for høyere toppfart. Strømtrekket viste seg å være veldig moderat.

        Fløy Spitten i take off og landing med utslag på rorene så mye som
        det gikk an å få til med tilhørende expo. Kraftig reduserte utslag
        på lowrates. I høy fart ble Spitten meget følsom på høyderoret akkurat
        som det blir sagt av de som har flydd fullsize utgaven. Artig.
        Stor forskjell i ror-respons altså på lav fart og høy fart og dette har
        vel antagelig stellt i stand problemer for noen. Jeg må også
        finjustere utslagene på lowrate for å få til skalaflygingen slik
        jeg ønsker.

        Gode flyegenskaper generellt og ingen tendenser til flikking og
        annet rask. Lett å få til fin synk på base med flaps og hjul ute.

        Lav fart under setting var ikke noe hokus pokus heller. Har vært
        aktiv på Mick Reeves sine websider før og det blir nok ikke
        bedre etter dette ) Jeg tror jeg har fått maksimale fordeler ut
        av et el-oppsett på dette flyet. Angrer ikke et sekund på at jeg
        bygget om flyet temmelig mye. Tror denne skal kunne flys mye
        i sommer og sjansen for deadstick er særdeles krafig redusert.
        En Spit til å brukes og jeg tror jeg har fått det til.
        Bjørn Are kom med forslag til el-oppsettet og jeg kan bare si
        at det funket! Tor Idar tok bildene og de ble virkelig fine.

        Click image for larger version

Name:	maiden1.jpg
Views:	1
Size:	192.8 KB
ID:	600353Click image for larger version

Name:	maiden2.jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	600354Click image for larger version

Name:	maiden3.jpg
Views:	1
Size:	43.7 KB
ID:	600355Click image for larger version

Name:	maiden4.jpg
Views:	1
Size:	133.9 KB
ID:	600356
        Last edited by toelarse; 08-05-13, 11:43.

        Comment


        • #5
          Interessant lesning og betraktning rundt elektooppsett.

          Får vi se denne in action under årets Warbird Weekend ?
          Hans Petter Ytterbø
          Trondheim

          RCRCM; Strega F3F
          RCRCM; E-Typhoon
          RCRCM; Predator V1 F3F
          Wildflug; MDM Fox
          CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
          Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
          ESM; Seafury m/ MVVS 40
          ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
          ESM Seafury m/ OS FT-300
          + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

          Comment


          • #6
            Gratulerer med nydelig fly. Skikkelig gøy når alt funker

            Comment


            • #7
              Hvordan kom du ut vekt messig, contra fuel utgaven. Og nå mangler du bare Leif i styrhuset. Flott fly
              Mvh Andreas
              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
              PCM.at mye glede i litt carbon
              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

              Comment


              • #8
                Originally posted by Hans Petter View Post
                Interessant lesning og betraktning rundt elektooppsett.

                Får vi se denne in action under årets Warbird Weekend ?
                Ja det skal være sikkert og visst at jeg har tenkt meg til Trondhjem i år. Har endelig fått meg flybil til og med.
                Selvfølgelig er jeg avhenging av at flyene fremdeles er operative og slike "selvfølgelige ting"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sundtair View Post
                  Hvordan kom du ut vekt messig, contra fuel utgaven. Og nå mangler du bare Leif i styrhuset. Flott fly
                  Jeg kan sverge på at jeg så Leif inne i cocpiten når Spitten fløy mot hjemtraktene hans

                  Vektmessig er alt basert på bensinutgaven. Alt ble tatt ut og veid sammen med blyet. Kom da ut med en totalvekt på motoroppsett som jeg ville holde 100%. Alt blyet ble erstattet med el power kan man si. Imidlertid så gikk jo vekta i halen litt opp på grunn av to servoer som ble montert i stabene og dette ble balansert med vekta på el oppsettet. Noen gram ekstra gikk nok med.

                  Skal jeg få i digital Merlin lyd vil vekta gå opp litt til, men nå ser det ut til at det er rom for større stigning på propellen og dermed mere power. Med 24/10 var det godt bånndrag, men lav toppfart. Vi har sett litt på det og Bjørn Are fant ut at med 24/10 gikk den med 3000watt ca- 26/12 skal gi oppunder 6000watt- Vil gå for noe mellom der igjen. 24/12 eller 24/14 . Disse store el oppsettene har jeg ikke all verdens erfaring med så det gjelder å ta det piano.
                  Last edited by toelarse; 09-05-13, 09:45.

                  Comment


                  • #10
                    Er litt stolt over å bidra litt til at disse heltene ikke blir glemt. Flott klippet og filmet av Tor Idar. Dere har vel kjøpt boka hans om Finn Thorsager? Hvis ikke tror jeg han kjører en kampanje nå. Spennende krigshistorie - Boken om jagerflyver Finn Thorsager. 9 april 1940 pilot og Spitfire flyver Krossvind og turbulens gjorde at lowpassene kanskje ikke ble helt nede på dekket, men Spitten går særdeles godt og kan utføre alle manøvrer likt fullsize flyene. Filmingen er fra tur nummer fire i noe turbulens og sur krossvind, men Spitten lot seg manøvrere godt allikevel. Har nå økt belastningen skritt for skritt og den ser ut til å holde bra. Har forsterket den ganske mye egentlig og tror den tåler både mye G og alle skala manøvrene som passer seg en Spitfire. Trykker mere på for hver tur framover så får vi se. Propellen ble fort skiftet ut til 24/12. Master Airscrew for bensin som ble lakkert sort. Det er samme størrelse som Mick Reeves flyr kvartskalaene sine med. Skikkelig drag.

                    Click image for larger version

Name:	elweb15.jpg
Views:	1
Size:	33.3 KB
ID:	600738

                    Comment


                    • #11
                      Kjedelig å bli skutt ned av eget luftvern da, men Lundsted var ikke alene om det. Du må komme til Udduvoll. The Herdla Bunch trenger flere targets

                      Comment


                      • #12
                        Dette var skikkelig bra. Noe annet enn ett fly som henger etter propellen som det er mye av her på forumet.
                        Dette liker vi....

                        Kam

                        Comment


                        • #13
                          Flott modell, og en fin måte å hedre en av våre helter på!

                          Comment


                          • #14
                            Rett å slett en bra Youtubefilm med historie og bilder
                            Mvh Andreas
                            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                            PCM.at mye glede i litt carbon
                            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                            Comment


                            • #15
                              Etter såpass mange turer ( 17 ) tenkte jeg å si noe om erfaringene med flyegenskapene
                              for jeg er helt sikker på at flere ønsker å fly disse ganske store Spittene,
                              men gruer seg på grunn av ryktene. Ikke er det så lett å uttale noe sikkert heller,
                              men jeg tror det kan sies slik at dette flyet sender ut noe flere signaler i lufta
                              som da må fanges opp av rc piloten uten at det burde skremme noen.

                              I god fart er den en drøm å fly. Har flydd en del akro med den, men vet ikke
                              enda hvor mye man kan få til. Har prøvd å fly den sjøl slik jeg har sett
                              det gjort med fullsizene og det er lett å få til. Cuban eights, stallturn, immelmanns,
                              looper lazy eights, tønneroller etc..etc.

                              I lav fart blir den mere ustabil og krever mere justeringer ved landing etc.
                              Min er bygget om med servoer plassert i stabene som gir null slark.
                              Tror det har hjulpet.

                              Innfestingen til vingene har blitt forsterket for jeg tror det gav litt etter
                              her. Glassfiber og epoxy ble brukt.
                              Framkanten av vingen har fått trepropper til låsing av vingen pluss de to
                              skruene som er standard. Øker sikkerheten og låser vingen totalt.
                              Tror dette har hjulpet.

                              Før jeg lagde to sett utslag gikk det litt i hytt og pine med Spitten.
                              Stemmer med affas beskrivelse om en løs deig i lufta.
                              Kom fram til et opplegg etter hvert som funker bra for meg i hvert fall.

                              Sett 1. Så store utslag som det er mulig å få til, men med MYE expo.

                              Sett2. Halvparten av utslagene som er oppgitt som standard i manualen.
                              Mye expo her også og på full gass er den fremdeles følsom på rorene,
                              men slik er jo Spittene.
                              Brukes nesten umiddelbart etter take off.

                              Sjekken før landing på downvind blir da:
                              Throttle tilbake, switch fulle utslag, hjul ut, flaps ut og etabler synk
                              før baselegg. Slik har det funket gang etter gang, men en gang glemte jeg
                              fulle utslag og det straffet seg fort med en dårligere landing enn vanlig.
                              Derfor ramser jeg opp denne regla for meg sjøl hver eneste gang nå.

                              Håper denne "rapporten" kan få flere til å fly Spitfires. Det er
                              bare utrolig moro. Det er fremdeles noen på lager i Norge!
                              Min vil få flere oppdateringer etter denne sesongen.
                              Click image for larger version

Name:	elweb17.jpg
Views:	1
Size:	90.9 KB
ID:	603937
                              Last edited by toelarse; 11-09-13, 18:45.

                              Comment

                              Working...
                              X