Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite DC-3 Dakota 1:14 skala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Top Flite DC-3 Dakota 1:14 skala

    Hei,

    Har bestilt meg en DC-3 som jeg tenkte å bygge fremover. Tenkte det kunne være greit å dokumentere hele prosessen her, så kan jeg sikkert få stillt noen spørsmål også.

    Galskapen i dette prosjektet er at det er mitt første kit. Sett lenge etter noe å bygge, for jeg syns rett og slett enkle trainere ser kjedelig ut å bygge. Dette flyet med masse historie og sine to motorer fikk meg til å falle pladask i det jeg så kitet. Jeg er generelt hendig, så jeg håper dette skal gå greit. Tenker å bygge så skala-likt som mulig og vil derfor bygge kitet med skala-ror og flaps.

    Så langt har jeg bestilt kitet, retracts, det meste jeg trenger til selve byggeprosessen av lim, t-pins, kniver, høvel og pussepapir etc. Når det kommer til motor så tenker jeg så langt O.S. 35AX, men er ikke helt sikker. Servoer syns jeg er vanskelig å finne ut av hva man bør bruke, så her er jeg absolutt ute etter tips.

    Så langt tenker jeg å finishe med epoxy og evt glassfiber, og trekke med flite metal, såfremt dette ikke blir for tungt. Fortsatt god tid til å tenke på dette dog

    Regner med å få de første bildene og status ut i romjula, evt rett over nyttår

  • #2
    Godt å se at det er fortsatt noen som vil bygge selv

    Top Flite sine sett er da også ganske greie å sette sammen så du burde ikke få noen problemer der.

    Hold tråden full av balsalukt og bilder
    Lykke til

    Comment


    • #3
      Har faktisk drevet og vurdert en DC-3 selv og den kommer nokk etervært. Du får holde oss oppdatert. Jeg ville nokk ha valgt en 4t motor da de er langt enklere og få til og gå stabilt foreksempel OS MAX 56FS-A. Du trenger vel ikke de kraftigste servoene til et slikt fly men digitale servoer med god nøyaktighet er klart og foretrekke.

      Comment


      • #4
        Kommer til å følge med her, DC3 er en av mine favoritter!

        Comment


        • #5
          Eneste jeg er skeptisk til med motor er størrelse. Jeg vil fly relativt scale uten at motoren stikker for mye ut, men det er kanskje ikke til å unngå...

          Ang. servo er kanskje Hitec Digital HS-6635HB et ok valg? skal dra 6kg på 0.15sek.

          Comment


          • #6
            Av servoer ville jeg brukt disse
            Futaba S3151 Digital på balanseror og throttler
            Futaba S3152 Digital på høyde, side og flaps

            2x O.S FS .52alpha burde være mer enn nok motor

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jamie View Post
              Av servoer ville jeg brukt disse
              Futaba S3151 Digital på balanseror og throttler
              Futaba S3152 Digital på høyde, side og flaps

              2x O.S FS .52alpha burde være mer enn nok motor
              Takk for tips, jeg må nok ha micro-servoer på throttle pga lite plass, men ellers kommer jeg nok til å bruke disse

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ugelvik View Post
                Takk for tips, jeg må nok ha micro-servoer på throttle pga lite plass, men ellers kommer jeg nok til å bruke disse
                Er kanskje litt lite plass i nacellene ja, tenkte ikke på det. Bare sørg for at mikroservoene har høy nok oppløsning slik at de går "smooth" og ikke hakkete. Du trenger relativt synkron throttling når du skal ta av, oppe i lufta spiller det liten rolle

                Comment


                • #9
                  Kitet kom igår, sammen med verktøy, lim etc. Har smått begynt å merke die-cut delene og ta disse ut av formene. Limte også noen plater til sheeting. Ikke stort å ta bilder av enda.

                  Førsteinntrykket var sjokkerende... så mye treverk Gikk opp for meg hvor stort prosjektet jeg har tatt på meg er. Men gøy skal det bli!

                  Comment


                  • #10
                    He he, mye flis i en sånn eske Det er jo litt av morroa å se på en haug med flis som man vet man skal omvandle til en flymaskin

                    Comment


                    • #11
                      Har begynt smått å gjøre mer mot å bygge stab, men jeg har noen spørsmål dere kanskje kan svare meg på. De sier jeg skal lime fins inn i trailing edge biten med tynn CA... Jeg lurer egentlig på beste måten å gjøre dette på? Tynn CA limer jo fast på få sekunder... Levner ikke mye rom for feil. Det er de 2 nederste flatene på utstikkeren på fin-biten jeg er usikker på hvordan jeg skal få limt

                      Nå var ikke dette så lett å forklare da jeg er litt usikker i terminologi, men har jeg ikke gjort meg forstått kan jeg gjøre et nytt forsøk

                      Beklager forøvrig dårlig bildekvalitet. Skal få tatt i bruk speilrefleksen etterhvert.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_20121227_182026.jpg
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	595838Click image for larger version

Name:	IMG_20121227_182054.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	595839

                      Comment


                      • #12
                        bruk klesklyper og nåler, sett det fint sammen før du limer.

                        Viggo

                        Comment


                        • #13
                          Vel jeg har kuttet ut CA på treverl og bruker stortsett bare vanlig hvitlim.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Viggkri2 View Post
                            bruk klesklyper og nåler, sett det fint sammen før du limer.

                            Viggo
                            Problemet er at flere av flatene er da sammen og ikke åpen for liming...

                            Originally posted by bardp View Post
                            Vel jeg har kuttet ut CA på treverl og bruker stortsett bare vanlig hvitlim.
                            Lurer på om dette blir løsningen... da har man litt tid å jobbe på. Er det ekstremt viktig at ting er under press? Litt vanskelig med de finsene siden de er lange og virker ikke som de tåler alt for mye. Bruker Casco med rød topp.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Top Flite DC-3 Dakota 1:14 skala

                              Det er meningen å bruke tynn CA. Den vil da trekke inn i skjøtene, og lime det hele fast.
                              Dette er gjort i en mannsalder av de aller fleste byggere. Gir også kort tørketid og effektiv bygging.
                              På steder med ekstra belastning kan man legge litt tykk eller medium CA utenpå skjøten etterpå
                              Geir Dyrdal
                              Scale Warbirds of Norway

                              Comment

                              Working...
                              X