Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fokker D7 1/4 skala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første strøk med hvitmaling på vingen, ser ikke så værst ut. Har gått hele veien ut for å få det mest mulig skalariktig, dvs maler på med pensel og ikke no sånn sprøytelakkgreier! Så vidt jeg vet var ikke sprøytelakkering oppfunnet så tidlig som WW1, og de tyske flyene ble levert umalte til skvadronene, bare trukket i standadtrekk, slik kroppen ,og den underste vingen min har. Så var det opp til skvadronene og pilotene og piffe opp flyene sine, de fikk da tak i maling via en offiser som hadde som ansvarsområde å skaffe forsyner og utstyr og så ble det malt i vei! Bare standardmerking var obligatorisk, litt utypisk tysk kanskje. De allierte hadde det ikke sånn, der var det strikte regler for hvordan flyene skule males. Variasjoner i farge som kan ses her skyldtes at selv om det ble bestemt en spesifikk farge manglet det skikkeleg fargekodedefinisjoner.. så derfor kan man finne feks SE5 i alt fra olivengrønn til brunsvart i grunnfarge. Ja ja, bygge skalamodeller øker tydeligvis nerdefaktoren ganske betydelig, hvorfor i alle dager skal man gå rundt å vite sånt, øker vel akkurat ikke kulhetsfaktoren blant damene..

    Comment


    • Da var vingen malt med hvit grunnfarge, balanseror montert og ferdig maskert for sine olivengrønne striper... likner mer og mer på sitt forbilde..
      Kom foresten på at da jeg beregna å være ferdig til sommeren glemte jeg å definere hvilken sommer. Det er akademikeres sin det..
      Attached Files

      Comment


      • Er sånn det skal være i denne hobbyen. Si når men ikke nevn årstall
        Lars Norberg

        Comment


        • Ferdig malt vinge, nå nå det bare tørke til i morra og så går maskeringa av og forhåpentligvis blir det hele perfekt. Så der de tyske korsene som skal på oversiden av overvingen og underside av under vingen. Fikk med dekaler til dette da jeg kjøpte kit et fra Balsa USA, men disse er for små, og dessuten vil de ikke forme seg perfekt i forhold til wingstichene. Så det blir maskering og lakkering istede. Dette blir nok morgendagens oppgave. Og så kommer det nok bilder! Tamiya maskeingstape er forresten fantastisk, så det dette blir nok bra!

          Comment


          • Nå begynner det å likne på no!
            Mangler bare korsene på oversiden, det samme på undersiden av den nedre vingen. Har forsøkt å finne bilder av dette på nett, men ingen tar jo bilder av oversiden på et fly, men har et sånn nogenlunde bilde på hvordan det må ha sett ut.. så det blir nok en runde med maskering og maling. Kanskje i kveld..
            Attached Files
            Last edited by LN-DRA; 22-10-19, 18:32.

            Comment


            • På tide med tyske kors på vingene. Finner imidlertid ikke bilde av overvingen ovenfra av orginalen. Bilder rett forfra kan ikke bekrefte at det var kors på overvingen, men finner det på bilde fra undersiden. Dog synes alle modeller av FD7 å ha disse korsene, det samme av originalbildet fra WW1. Er i tvil om hva jeg skal gjøre mrd dette. Noen gode tips og råd fra skalafolket?
              Attached Files

              Comment


              • Jeg fant fort dette bildet med et google bildesøk:
                https://live.staticflickr.com/869/40...11040a2e_b.jpg

                Comment


                • Wow takk! Det var bare supert !

                  Comment


                  • Jeg søkte etter fokker d7 4400

                    Comment


                    • Håper dette blir korrekt nok. Begge vinger er nå maskert, tenker at. Jeg har jo 8ngen qmbisj8nwr 9m å konkurrere, men samtidig kjennervjeg at dette hadde vært kjempehøy! Noen må jo ha sisteplassen og.. Sånn rent økonomisk er det no helt teit å spare noen få doller på å,kjørte et ikke skalariktig byggesett fra Balsa USA isteden for feks Proctormaitt byggesett so er nærmest hundre prosent korrekt. Brukt såpass mye penger på dette bygget, så sluttsummen ville ikke vært mange prosenten forskjellig. Læringspotensiale her. Uansett, fint blir det uansett, sisteplass i en skala konkurranse er bedre enn ikke å delta! Vet faktisk ikke så mye om konkurranser, klasser og hvor dette er. Hadde vært litt gøy!
                      ,
                      Last edited by LN-DRA; 24-10-19, 22:54.

                      Comment


                      • her er vingene ferdig maskert! Et lag med klarlagt, deretter de korrekte farger !
                        Attached Files
                        Last edited by LN-DRA; 24-10-19, 22:55.

                        Comment


                        • Angrer litt på at jeg ikke laget rip stich på underesiden av vingene, imidlertid ville dette ha vært en måneds arbeid ut fra tidligere erfaringer, ingen vil se det, og jeg har behov for å komme videre!

                          Comment


                          • Originally posted by LN-DRA View Post
                            Angrer litt på at jeg ikke laget rip stich på underesiden av vingene, imidlertid ville dette ha vært en måneds arbeid ut fra tidligere erfaringer, ingen vil se det, og jeg har behov for å komme videre!
                            Det vil alltid være slike ting man "angrer" på i ettertid. Men det kan man ta på neste prosjekt, noen ganger er det også greit å bli ferdig før man går lei eller legger den bort.
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • Takk for støtten Lars! Det er akkurat slik jeg følte det (selv om jeg ikke tror på følelser, selv om det faktisk er det jeg lever av og som,skaffer,kontanter til modellbygging..
                              De tyske korsene ble både veldig vellykket og særdeles mislykket. På den underste vingen som ikke er malt da jeg har brukt ferdigtrykket trekk akkurat som på originalen, ble det veldig fint. Den øverste som er malt derimot. Min spraylakk var tydeligvis ikke kompatibel med malingen jeg har brukt, så da jeg skulle ta av maskeringstapene, løsnet mye av malingen av. Hell i uhell, jeg så straks at jeg hadde feildimensjonert korsene, de skulle ha vært mye smalere. Så i dag har jeg pusset av lakken, det var faktisk kanskje greit siden den ikke satt spesielt godt på og driver nå å maler over med hvit og oliven Lady maling. Har også vært på den lokale byggebutikken og fått en boks med svart i samme type maling som vingene. Så alt i alt var ikke dette så ille som det først så ut, tok dog et helt døgn før jeg klarte å forholde meg til det hele og finne en løsning. Fikk det forresten for meg at vingen må ha blitt kjempetung etter å ha blitt malt, så tok mot til meg og veide den. 1200 gram, ikke så ille for en bred og tykk WW1 vinge likevel.
                              Bilde er av undersiden av den minste og underste vingen, det som ble ganske OK, selv om noe maling har kommet ut over makseringen, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. enn så lenge nyter jeg det store bilde og ikke detaljene.
                              Attached Files

                              Comment


                              • Dagenstnstore happening.. falt i trappa , brudd in den underste vingene...

                                Comment

                                Working...
                                X