Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fokker D7 1/4 skala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det er planen å få maiden på film..

    Comment


    • Vet ikke om. Jeg tør ta opp dette selv første gang. Skal være å fly som en Trainer, men likevel, brukt noen timer og kroner på dette...
      helgas byggeplan er klar, bunnpanne skal forsterkes med glassfiber og epoxy fra Biltema, hjul monteres fast, side og høyderorsoverføringer monteres og da blir det montering av motor med fueltank og servoer. Elektronikk er ikke min sterke side, men får det nok til. Før maiden må det tas en rekke bilder i tilfelle den går rett i bakken. Mange bekymringer for alt som kan gå galt..

      Comment


      • Ting går jo alltid galt, loven om tingenes iboende faenskap er en mektig lov. Presterte å lime fast støtstang til høyderoret da jeg skulle feste overføringene. Heldigvis har jeg et ekstra sett liggende så det lar seg ordne opp i. Men fikk fatt i støpe epox, glassfiberduk og varmebestandig slange til eksosen på Biltema så modellflybyggenessig har det vært stort sett vellykkede dager. Og ja, alle skaladetaljer er ferdig.. de har sikkert tatt meg minst et års lengre byggetid, men jeg syns resultatet har blitt over all forventning

        Comment


        • Ser jo aldeles perfekt ut. Jeg bruker mye Ekspo de første turene for å dempe nervøse utslag fra radioen gratulerer med flott fly, sikkert deilig å være "ferdig" Min 1/4 scala fra BalsaUsa, er noen år fram i tid. Men ligger sikkert på en hylle
          Mvh Andreas
          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
          PCM.at mye glede i litt carbon
          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

          Comment


          • Husk bare på å installere et tyngdepunkt av god kvalitet.
            Det er ikke der du skal spare penger på å kjøpe noen billige fra Kina

            Kjell

            Comment


            • Har montert en god og tung motor en OS GF 40. Den veier 1,2 kg. Dessverre er det blitt borte en liten dings på den, husker ikke hva den heter men er en slags halvskive som holder sammen drivkrank og den ringen som propellen skrus mot, og som er viktig slik at tenninga er riktig. Har prøvd å få tak i ny, fant et firma i Australia som hadde reservedelslager, så håper bestillinga mi virka så jeg får orden på det. Om ikke må jeg faktisk kjøpe ny motor, den går ikke uten den lille dingsen der. Woodruff key heter den forresten. Ang tyngdepunkt regner jeg med at det trengs mere enn motoren så da blir det å handle inn bly, noe jeg regner med at sportsbutikker med fiskeutstyr er rikelig utstyrt med. Det beste ville vært blyhagl, men siden dette ikke lengre er lov for bruk på jakt er det vel ikkke mulig å få tak i.
              Nå er høyde, sideror og balanseror kobla til radio, holder på å,montere fueltank og så er det servoer til trottle og choke igjen. har enda ikke gjort monteringsforsøk med vingene etter at alt er trukket og malt. Og så må duken lakkes. Mitt byggelokale er i kjelleren med en ganske trang trapp opp. Har heller ikke prøvd å få kroppen opp herfra, må være to for å få det til, flyet er faktisk ganske stort. Har heller ikke sett om den passer inn i bilen, har målt og det ser ut som om det akkurat skal gå. Om ikke blir det å låne hengeren til snekkersønnen min, men da begynner det å bli tungvint å få flyet til stripa. Til å være en WW1 modell er den faktisk ganske enkel å montere, den har nemlig ingen wire, i motsetning til engelsk og franskmennenes fly fra den tida. Så får jeg den inn i bilen blir det en forholdsvis praktisk utgave av WW1 jager.
              Last edited by LN-DRA; 01-09-20, 09:11.

              Comment


              • Det høres ut som om du mangler en 29208200, Woodruf key
                http://manuals.hobbico.com/osm/gf40-manual.pdf

                Kjell

                Comment


                • Akkurat den. Håper jeg får den i posten fra Australia. Lett gjennom alt jeg har, men har hatt motoren i to år, så den er nok borte for godt. Og om det ikke funker med bestillingen blir det vel å bite i et eller annet surt eple og kjøpe my motor .
                  Last edited by LN-DRA; 01-09-20, 23:52.

                  Comment


                  • Må innrømme at å bygge skaladetaljer er mye morsommere enn det jeg holder på med nå. Men den flyr jo ikke uten radio eller motor, så her er det bare å stå på. En av ulempene med å ha brukt så lang tid på flyet, er at jeg faktisk ikke husker hva jeg har kjøpt og ikke kjøpt av alle smådingser som må til. Tydelig tegn på desorganisert bygging, så spørs om det mp kompleteres en det ting, servoer til motor og choke, støtstenger til de samme overføringene osv...

                    Comment


                    • Her går det framover! Har et spørsmål ang lading av LiFe batterier. Må de lades balansert eller holder det å lade gjennom den vanlige ledningen? Har stor betydning for hvordan alt skal monteres. Men den må balanseres må jeg ta av
                      cowling og plate som dekker radio Og fuel rommet og ta ut begge batteriene for lagring. Ikke ebån umulig prosess men hadde vært mye greiere å lade direkte gjennom ladetilgangen som er i den monterte bryter, fuel greia.Takknemlig for svar.
                      Attached Files
                      Last edited by LN-DRA; 06-09-20, 09:35.

                      Comment


                      • Sliter med å sette opp radioen som er en Spektrum IX12. Har valgt en AX3X mottaker som har innebygd treaksig gyro, god erfaring med den fra ferdigfly, men å være psykiater er tydeligvis ikke rette kompetanse for en såpass komplisert dings. Gir meg dog ikke enda for jeg vet at med dette vil den fly mere skalariktig. Og det er jo poenget, en WW1 jager som flyr som en WW1 jager. Om ikke får jeg vel heller innse mine begrensinger og montere en vanlig mottager. Flyet er nå i prinsippet ferdig, må balanseres selvfølgelig og så må jeg vente på den delen på motoren jeg har mista. Elefun gir fantastisk service og har bestilt den for meg, men de tror det er en til to måneders bestillingstid. Så da har jeg jo litt tid på å skjønne åssen alt skal settes opp. Planen er nå å slette hele oppsettet og begynne på nytt. Burde nok ha studert til Siv. ing istede når man er alvorlig angrepet av flygalskap, forøvrig en lidelse det ikke finnes noe kjent behandling for...

                        Comment


                        • Regner med at du har sett på noe slikt. God denne flygleden er uhelbredelig
                          Mvh Andreas
                          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                          PCM.at mye glede i litt carbon
                          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                          Comment


                          • Den der, som faktisk er i tre deler var det mest informative jeg har sett. Alt annet jeg har funnet på nett har vært for komplisert og detaljert for meg. Da vet jeg hva morgendagen vil bli brukt til..

                            Comment


                            • Sliter med lodding. Skal ha nye kontakter på batteriene mine (til min elektro Horizon Carbon cub) men er ikke i stand til å få det til. Set x antall YouTube-videoer der det ser kjempeenkelt ut og gjort på få sekunder. Har omtrent samme utstyrt og loddetinn, men det funker ikke. Fortvilendes

                              Comment


                              • Har du dyppet loddepunktene i flux før du har på loddetinn ? Jeg bruker deenne. Loddetinnet suger seg fast. Page Not Found - Banggood.com
                                Bfight 210
                                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                                Phoenix RC Club

                                Comment

                                Working...
                                X