Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fokker D7 1/4 skala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sånn generelt, ikke skru på forgassere til bensinmotorer med mindre du er helt nødt.
    De er særdeles følsomme for justeringer, så 1/8 omdreining er mye.
    Start motoren, og sjekk at den går, deretter kan du finjustere høy og lav hvis nødvendig.
    Vær obs på at bensinmotorer ikke øker turtall noe særlig når du magrer blandingen, de blir bare varmere. Til slutt brenner du hull i stempelet.
    Jeg vet ikke hvilke turtall OS angir for motoren, men kommer du sånn noenlunde i nærheten burde det være bra nok.
    Etterhvert som motoren blir innkjørt, vil du se en forbedring i turtall.

    Kjell

    Comment


    • Takker for råd!

      Comment


      • Her er det protrahering på høyt nivå. Tror jeg ikke vil ha Fokkeren ferdig, for da må jeg jo fly den. Alt står stille, motoren har startet, men gikk på for høyt turtall, så jeg skrudde på innstillinger istedenfor å redusere trottelsetting på radioen, så nå har jeg ikke fått start på den igjen. Mulig det blir denne helgas oppgave, er jo ikke hjernekirurgi dette, sp selv en psykiater burde kunne fikse innstillingene med litt jobb... vi får se. Balansering enda ikke utført, tror jeg ikke trenger særlig mye bly, har tung motor i nesa... med masse hester. Usikker på om den er skikkelig lyddempet, det er krav om dette på,plassen jeg flyr på. Håper deibelmålingr er ok, da den startet innendørs var det mye lyd, men dette er subjektivt og ikke måle ute. Om dette ikke funker vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Problemer problemer problemer..

        Comment


        • Click image for larger version

Name:	9D801E0B-5021-4CE0-BA16-7204049F2B90.jpeg
Views:	94
Size:	166.4 KB
ID:	680946

          Comment


          • Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	93
Size:	171.4 KB
ID:	680948
            Originally posted by LN-DRA View Post
            Click image for larger version

Name:	9D801E0B-5021-4CE0-BA16-7204049F2B90.jpeg
Views:	94
Size:	166.4 KB
ID:	680946

            Comment


            • Satt sammen for balansering. En kilo var ikke nok, må på fiskebutikk og få mere bly.
              må sette opp radio, bytte høyderorsservo som ikke virker som den skal, samt få motoren til å gå. Syns flyet er blitt veldig fint! Littengstelig for at motoren bråker for mye, samt at understellet ikke tåler vekten om det blir en ikke helt perfekt landing. Kanskje det kommer. I lufta i år likevel.. litt rusten på flyging, men det værste som kan skje er jo at det krasjer.. kan leve med det, gleden vet å bygge det overstiger alt annet!

              Comment


              • Blir spennende. den flyr sikkert helt nydelig som sånne 2 dekker pleier å gjøre. kan være litt tricky på bakken er min er faring med den type fly. som regel godt behov for siderors bruk.
                Lykke til
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • Siderorsbruk er nok min minste bekymring! Tok flyet fra hverandre i går (konemor lot meg ha det stående i flere dager på stuebordet bare for å bli beundret) og fant da ut at to av loddingene mine på vingestag ikke holdt. Massiv nedtur! Så det må monteres i stua igjen og gjøres nytt forsøk på lodding, noe jeg ikke syns er enkelt, men er blitt bedre på etter utallige studier på YouTube. Fatter ikke åssen man klarte seg uten i de gode gamle dager.. Så planen er nå å støpe glassfiber i bunnpanne eller hva det nå heter, dvs undersiden av motor rommet med glassfiber, montere blyet der, fikse radiooppsett nok en gang samt få motoren til å tikke og gå. Av dette er glassfiberarbeidet det minste problemet. Også bestilt meg en Cubvariant bra Elefun, slik at jeg har noe å fly i sommer som kan gi trening til Fokkeren. Er jo typisk, i hvertfall i fullskala verdenen, som jeg også er en del av, at når man bygger flyr man lite og er derfor ganske rusten når kreasjonen skal i lufta..

                  Comment


                  • Click image for larger version  Name:	C07385DC-AD5C-4A68-AA74-9E8B5D96DFC1.jpeg Views:	0 Size:	209.0 KB ID:	680958 Jepp denne har jeg tre turer i, totalt fire i samme modell, dette er verdens beste og nydeligste fullskala Home built fly. Stabilt reisefly omtrent som C182, bruker 15 liter 95 oktav blyfri i timen, marsjer på 140 kts og er samtidig kjempeskarpt om man beveger stikka mer enn to cm... Ser lite ut på bakken, men så snart man kommer seg inn i cockpiten og opp i lufta oppfører det seg som et mye større og tyngre fly.

                    Comment


                    • Bilder fra siste montering
                      Attached Files
                      Last edited by LN-DRA; 02-06-21, 19:09.

                      Comment


                      • Da er det glassfiberstøpt i bånn av cowlingen slik at den tåler de 1200 grammene med bly i nesa for å balansere. Kjente det satt i fingra å støpe i glassfiber og epoxy, og nei, jeg innrømmer ikke at det står en 50 prosent ferdig Europa XS monowheele i garasjen som ble stoppa etter en krangel med min inspektør oppi en skilsmisse.. (pensjonistprosjekt om jeg blir så,gammel..). Planen er nå å støpe inn blyet med glassfiber, epoxy og flox (som er bommulsfibre og brukt i bygging av selvbyggerfly) da. Blir det stabilt, trygt og bra! Må bytte ut servoen til høyderoret, den er kaputt, så er det å få motoren til å gå, lodde vingestag x 2 som ikke ble bra, og så er det jomfruturen... tror jeg... den er jo for stor til å,henge i stua som pynt, så,like greit å få den i lufta, uansett hvordan det går.
                        skummelt.. har snakka med folk i klubben om å ta den opp og som er bedre enn meg til å fly, men ingen vil jo krasje andres fly, så det ser ut til å bli min oppgave!

                        Comment


                        • Da var blyet støpt inn med flox! Mulig litt nesetungt, men det gjør kanskje ikke no?

                          Comment


                          • Originally posted by LN-DRA View Post
                            Da var blyet støpt inn med flox! Mulig litt nesetungt, men det gjør kanskje ikke no?
                            Litt (eller mye) haletungt er mye verre.

                            Kjell

                            Comment


                            • Litt mere arbeid av detaljer nødvendig, så blir det montering i stua igjen for relodding av stag samt ny vurdering av balansen. Etter dette må jeg bare få motoren til å gå... så er det jomfruturen!

                              Comment


                              • Da håper jeg at du har fått fløyet masse Cub greier for å lære siderorsbruk
                                Mvh Andreas
                                Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                                PCM.at mye glede i litt carbon
                                Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                                Comment

                                Working...
                                X