Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt hjelp til å velge nytt helikopter..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger litt hjelp til å velge nytt helikopter..

    Hei!

    Jeg har så vidt begynt å fly helikopter, begynte med en Twister CP v2 og det har jo fungert greit.

    Men jeg innser at jeg har lyst å gå til et større og bedre helikopter, og har tittet litt rundt for å se hva jeg skal velge, men er veldig usikker.. Eneste jeg er noenlunde sikker på er styringen, som vil bli en HiTec optic 6. Etter det jeg har hørt skal det ikke ha så mye for seg å gå på Eclipse 7 reint kanalmessig, men at den har noen ekstra funksjoner man kan programmere..

    Hva er deres synspunkter på Optic 6 vs Eclipse 7?


    Når det gjelder helikoptermodell er jeg mer usikker.. Kravene jeg har satt meg selv er rotordiameter på minst 1meter og gjerne over 1kg i vekt samt beltedrift til halerotor.
    De jeg har sett på er Ikarus sine Eco 8, Eco 8 royal og Eco 16. Eco 8 med en package deal så jeg ville vært billigst.

    Ellers har jeg tittet på Align Trex 600, men den begynner å bli kostbar, så den må jeg i så fall investere i over tid...

    Har dere noen tips på hva jeg burde gå for? Eventuelt noen jeg ikke har vurdert? Ikarus sine Eco modeller har jeg sett er sånn tålelig bra, men krever modifiseringer for å bli skikkelig, Trex600 er vel bedre generelt vil jeg tro, men jeg er litt usikker på hva som vil gi mest helikopter for pengene...

    Nå er jeg ikke så interessert i å begynne med acroflyving å slike ting, men heller fly litt rolig. Jeg er mer interessert i å prøve å få det til å fly og oppføre seg som et ekte helikopter, og ville ha satt pris på om det finnes en scalemodel canopy som ligner på et virkelig helikopter til den modellen jeg velger..

    Mvh
    Lars

  • #2
    I tilfelle du noensinne vil kunne ende opp med et fuel heli kan det være kjekt å ha 7 kanaler.
    Sjekk ut Spektrum sin DX7.

    Har aldri hverken sett eller prøvd en ECO så den kan jeg ikke si noe om. Rex 600 er skikkelig morsom og svært prigunstig i den klassen elektrisk da den faktisk flyr på 6S batterier.

    Comment


    • #3
      Vel jeg har efart at det IKKE svarer seg å kjøpe billige greier når det gjelder heli eletronikk (Radio) osv så mitt råd er å heller spare litt å kjøp deg skikkelig utstyr så slipper du å gremme deg senere )

      Comment


      • #4
        Når du sier at jeg heller skal spare å kjøpe meg noe skikkelig elektronikk, mener du da at HiTec Optic 6 eller Eclipse 7 ikke er skikkelig? Er det noe jeg heller burde kjøpt istedefor HiTec?

        Mvh
        Lars

        Comment


        • #5
          Hitec Optic6 fungerer, har brukt den i lengre tid selv. MEN, jeg ville ikke kjøpt den i dag, da ville jeg heller kjøpt DX7 eller senere DX9 (når den kommer). Spektrum-systemet har vist seg å være bra i praksis og du sparer stress med krystaller og frykten for glitch/forstyrrelser fra andre piloter.


          EDIT: Glemte å si noe om modellvalg.

          Flyr selv T-Rex 600(fløy, før kræsjen iallefall ), og kan anbefale den på det sterkeste. Lett å bygge, rimelig og har meget godt "støtteapparat" på internett. Den flyr bra på 6S som TinTin er inne på og et slikt oppsett koster ikke skjorta heller.
          Last edited by northwood; 24-03-07, 13:39.

          Comment


          • #6
            Hitec som radio ville jeg ikke hatt, har brukt Hitec 7.

            Den fungerer som radio, men sette opp gyro ol. blir litt rareløsninger for å få det til å fungere.

            Selv bytta jeg til Futaba 9C og har ikke angret ett sekund

            Valg av heli så har jeg ikke testa EL. drift så det skal jeg ikke utale meg om.
            =================
            Runar Holm
            www.maxmekker.com
            =================

            Comment


            • #7
              Ser ut til at jeg velger en Futaba eller en spektrum istedet da.. Takk for hjelpen sålangt.. Alltid greit å høre anbefalinger fra folk som driver med dette istedefor de som står og skal selge dette..

              Jeg titter mer og mer på den Trex 600 modellen.. ser meget fristende ut, men jeg kunne tenkt meg noen synspunkter om litt andre modeller i ca samme størrelse, f.eks eco 8, 8 royal eller 16..

              Hva er den store forskjellen på Trex 600 og 600CF modellen? Er det verdt den ekstra kostnaden å kjøpe CF modellen? Og hva er et greit budsjett oppsett for å få en 600 i luften?

              Mvh
              Lars

              Comment


              • #8
                For å stoppe mer OT: Selv om AR7000 mottakeren har egen inngang for RX-batteri skulle jeg tro at den kan kjøre gjennom en ESCs BEC som vanlige mottakere.


                Skauber:
                Har du sett på denne pakken fra Elefun? Inneholder såvidt jeg kan se det man skulle trenge for å komme et godt stykke på vei. Du trenger kanskje litt forskjellig verktøy og annet snacks. Kanskje bytte servoer, men de funker vel bra til å begynne med.

                Comment


                • #9
                  Jeg ville nok tatt CFen igjen men det er nok mer en følelses/utseende ting.
                  Det er ikke noen stor praktisk forskjell. Skades ramma i en kræsj så må du ha en ny uansett. Antar aluramma da er billigere.

                  Dog er det kommet et par oppgraderinger det kanskje er verdt å få med seg i pakka. Halerotorholder med thrustlagere, 6A regulator og XL motoren.
                  I løpet av relativt kort tid vil nok disse tingene være standard i kitene. Flere selger alt kit med XL motoren så resten kommer nok ganske raskt.

                  Comment


                  • #10
                    Takker for all hjelp sålangt!

                    Jeg har tittet på den pakken til 12500kr, meget fristende, og hvis det er stort sett utseende som skiller alu og cf ramma, så går jeg helt sikkert for alu ramma.. Er ikke så viktig med CF ramme for min del uten at det er klare fordeler med det..

                    Noen som har handlet på e Hobby House ?
                    Ser de har veldig bra utvalg og gode priser. Tittet på Eco 16 der som koster komplett 635US$ uten radio + 45US$ i frakt.. Dette er jo en meget overkommelig pris, som gjør at jeg kan kjøpe denne neste måned og komme meg ut og fly. Trexen må jeg spare til..

                    Hvis jeg først kjøper Eco 16 og en spektrum DX7, er det da dyrt å oppgradere til Trex 600 senere? Da kunne jo jeg ha solgt den Eco 16 modellen også.. Ser for meg at deler er kanskje dyrere på Trexen enn på Eco 16, og jeg er jo ganske fersk i dette så modellen vil nok gå i bakken en gang eller tre..... Også er jo det en hel haug oppgraderingsmuligheter på Eco 16..
                    Eller er det lurest å gå rett på en Trex?

                    Mvh
                    Lars

                    Comment


                    • #11
                      Ingen som har en mening om det? Fant en Eco 8 komplett uten radio med alu swashplate og diverse oppgraderinger til 535$ pluss frakt.. Ser ut til at økonomien tillater denne ganske kjapt, så om det ikke er et dumt valg, så flyr jeg den i et år eller noe, så kjøper jeg meg en Trex 600 når jeg har fått litt mer erfaring..


                      Mvh
                      Lars

                      Comment


                      • #12
                        hei. spar litt heller og kjøp Trex600 og spektrum dx7.
                        mvh stin
                        Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                        På vei inn i Hangaren.
                        Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har akkurat vært der du er nå, og kan bare fortelle om mitt valg. Er nybegynner og har bare ett års erfaring med simulator før mine til nå 4 turer med helikopteret.
                          Jeg valgte en TRex600 og DX7, altså pakken til 12500,- hos Elefun.
                          Grunnen til at jeg valgte å gå rett på 600, var at jeg antok at et mindre helikopter var vanskeligere å fly enn et større. Det vet jeg jo fortsatt ikke noe om, men kan bare si at jeg ikke har angret. Det virker på meg veldig stabilt og reagerer ikke så mye på litt vind som et lettere helikopter antakelig vil gjøre.
                          CF-ramme kontra aluminiumsramme skal jeg ikke mene så mye om heller, men jeg TROR at det ikke er verdt 1000 kroner extra. ALU-ramma veier noen få gram mer, men ikke i nærheten av hva treningsunderstellet mitt veier...
                          Når du spør om hva TRexen koster totalt, er det også et spørsmål om hva du vil ha. Til nå nærmer jeg meg 15000,- kroner, man "må" jo ha en del utenom slik som litt verktøy, pitchmåler, treningsunderstell, 12V strømforsyning til laderen, superlim osv. MEN, det som kommer til å dra prisen oppover, er flere batterier. Minuset med elektrisk er at du kan fly i 7-8 min og så må du lade i ca. 1,5 time. Du får fort lyst på et batteri til hvis ikke du er så skjelven at du trenger den tiden på å komme deg (egen erfaring).

                          Lykke til!
                          Hilsen Arnt

                          Comment


                          • #14
                            Det er nok mange meninger om stor eller lite helikopter, for min del startet jeg med en CP2 som jeg ikke vil anbefaler til noen, fungerer for dårlig pga av halemoter etc. Men kjøpte så en T-Rex 450 som etter min oppfatning er et perfekt helikoper å starte med. Det skal til en del timers hovretrening de første månedene og da syntes jeg det var greit å bare gå ut i hagen eller nedi veien og fly/hovre noen batteripakker når det passet. Batteriene koster jo mye mindre enn til eks en T-Rex 600, det støyer mindre og man kan fly på små områder. Jeg har en T-Rex 600 også, ingen tvil om at den er bedre å fly, mer stabil, ser den bedre i lufta etc, men jeg er rimelig sikker på at jeg ville brukt mye lengre tid på å lære å fly siden den krever mye større plass og bedre sikkerhet når den skal opp.
                            Har flydd i litt over ett år nå og flyr vel det man kan kalle sport eller lett 3D, dvs inverted, loop, roll, flipp, rainbow, tic toc etc, jeg er ingen tvil om at et lite helikopter med mange batteri gjør at man lærer raskere...
                            T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
                            JR DSX9

                            Comment

                            Working...
                            X