Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Voblete" TRex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Voblete" TRex

    Hei,

    Jeg sliter litt med en TRex 450SE; når jeg er brutal med pitch'en kaster modellen en del på seg i "cyclic-plan", halen står som den skal. Det ser ut til at dette skjer når pitch endres fra positiv til negativ (og motsatt). Dersom jeg hovrer og gir full pitch stiger helikopteret kontant uten å kaste nevneverdig på seg.

    Dette er litt plagsomt da jeg endelig har tatt mot til meg og loopa, på toppen av loopen kommer da denne kaste-greia og gir meg lettere angst og litt krøllete tær....



    Modellen har følgende utstyr:
    ----------------
    Servoer cyclic: HS56
    Hale: GY401 med HS81
    Regulator: Kontronik JAZZ
    Motor: Kontronik FUN400/42 med 10T pinion
    Blader: SAB 320mm


    Kan det være dempere i hodet som er for myke/gale/feil?
    Har brukt de standard gummiringene med den tykkeste skiva i hodet...

    Er det servoer på cyclic som er for svake eller ute av "synk"?
    Når jeg ser på servoene på benken klarer ikke jeg å se at de går forskjellig når pitch endres raskt... Bør jeg bytte til HS65?

    Er det slarken i swash-plata som er årsaken?
    Forsøkte å kjøpe en ny, men den nye hadde akkurat samme slarken. Plata er forøvrig av den blå Align-typen...

    Er det slarken i den klossen de nedre mikserarmene er skrudd inn i som er årsaken?
    Denne klossen gir ølite slark rundt akselen, har forsøkt å sette på en annen fra MicroHeli uten at denne var noe bedre...

    Slarken i swash og washout-base er vel tilsammen slik at jeg kan vri bladene og ganske tydelig se at det er slark disse to stedene...


    Hjelp!




    //KROT

  • #2
    Vilket turtall kjører du på da?
    Med for lavt turtal med stiv demping på hodet(de tykke ringene) vil du få vobbling.
    Min flyr greit med 2500-2600 rpm, går jeg under det får jeg vobbling.
    For å få "futt" i rexen må du opp på 2800-3000rpm

    Comment


    • #3
      Heisann,

      Turtallet var vel rundt 2700 eller så.

      Har fått heli'et en del mer stabilt nå. Turtallet er økt til ~3000, dette hjalp litt. Så byttet jeg servoene på hodet er byttet fra HS-56 til HS-65MG, dette gjorde stor forskjell! Er HS-56 i svakeste laget til hodet på T-rex?

      Nå som heliet er blitt rimelig stødig i cyclic-planet, viser halen sitt sanne ansikt; den slenger i takt med pitchendringer. Tror dette har "druknet" i det forrige problemet. Har justert en del på gain og med ulike kombinasjoner av delay på gyroen uten at dette har hatt særlig effekt. I går kom en Futaba 3154 i posten (digital, 0.10 sek/1,5kg på 4,8v) som jeg skal prøve på halen...



      //KROT

      Comment


      • #4
        Det første jeg ville sjekket er om du har noe CCPM interasjon. Det er slett ikke uvanlig med Hitec servoene.

        I tillegg ville jeg selvfølgelig ha sjekket at hode er "løst-og-ledig". Dersom du har noen linker som er litt for trege kan man selvfølgelig også få slik oppførsel.

        Har du satt opp hode riktig. Se Finless sine videoer på Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect.
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Originally posted by ehaga
          Det første jeg ville sjekket er om du har noe CCPM interasjon. Det er slett ikke uvanlig med Hitec servoene.

          I tillegg ville jeg selvfølgelig ha sjekket at hode er "løst-og-ledig". Dersom du har noen linker som er litt for trege kan man selvfølgelig også få slik oppførsel.

          Har du satt opp hode riktig. Se Finless sine videoer på Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect.
          Takker!

          Tror ikke jeg har noe CCPM interasjon nå lenger. Kom over et tips et sted for å sjekke dette; ta av rotorbladene, spinn opp turtall og se på paddlene når man justerer pitch opp/ned. Paddlene skal bevege seg helt plant når pitch endres. Når jeg gjør dette med de nye servoene holder paddlene seg paddeflatt, men nå fungerer også heli'et langt bedre.

          Testet ikke dette med de forrige servoene, godt mulig at en av disse var litt ute av synk uten at jeg kunne se dette på byggebordet.

          Har gått gjennom hodet, linkene er så løse som Finless sier de skal være. Kan heller ikke se at noen av de andre greiene går tregt, binder eller lugger på noen måte. Lurer på om jeg skal konkludere med at "noe" var sprøtt med de forrige servoene; enten var de for svake eller at det var variabel hastighet på de...



          //KROT

          Comment


          • #6
            Originally posted by KROT
            Takker!
            ....Lurer på om jeg skal konkludere med at "noe" var sprøtt med de forrige servoene; enten var de for svake eller at det var variabel hastighet på de...

            //KROT
            Det er vel egentlig ikke for svake. Veldig mange som bruker dem. Men det kan selvfølgelig være noe galt med en eller flere av dine gamle servoer.

            Lykke til på neste flytur.
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment

            Working...
            X