Announcement

Collapse
No announcement yet.

På en ellers så fin dag, gikk det...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • På en ellers så fin dag, gikk det...

    i bakken, T-Rex 600'en.
    Etter 2 pakker, opplevde jeg for første gang noe som jeg oppfatter som en glitch. Heli'et er ganske langt/høyt unna og jeg opplever at det nøkker skikkelig til i ett sekund. Kommer meg fort ned på bakken og står med konstant RPM i et par minutter, og alt virker ok. Opp igjen, litt i nærområdet til å begynne med og deretter ganske langt unna/høyt så skjer det, motoren stopper. Har ikke praktisert auto bortsett fra noen runder på simmen, men klarer så vidt å snike meg over tretoppene med minimalt av moment igjen, før heliet tar bakken like i utkanten av feltet. Understell, blader, osv.osv. er resultatet.

    Har en 9c med PCM-mottaker og jeg har ikke opplevd dette hverken med 600'en, 450'ien eller Strykeren, før nå.

    Hvor starter en å lete etter feil?
    Har tittet så vidt på loggen til E-logger, uten at den umiddelbart forteller noe om hva som kan ha skjedd.

    Er det i det hele tatt mulig å fly for langt unna seg selv og event miste signaler? Avstanden er forsåvidt langt unna, men kan selvfølgelig orientere heliet.

    Oppsett:
    CC HV-85 Esc, ferrit ring.
    600L motor
    3 x 9451
    Gy611
    Ubec 6 Amp.
    Fut. R319 DPS RX.

    Utrolig irriterende, å bare få noen få turer på en så flott og vindstille dag.

    Stein
    Last edited by Kingfisher; 29-04-07, 15:17.

  • #2
    Av ren nysjerrighet lurer jeg på hvordan det var med spenning på radioen da dette skjedde.
    Opplevde noe av det samme med zoom450'n her om dagen, også med e-logger. Rakk ikke lande. Først koblet failsafen inn, deretter hoppet bakken opp og slo i stykker ramma, bøyde bommen, diverse akslinger osv..
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Originally posted by esmel
      Av ren nysjerrighet lurer jeg på hvordan det var med spenning på radioen da dette skjedde.
      Opplevde noe av det samme med zoom450'n her om dagen, også med e-logger. Rakk ikke lande. Først koblet failsafen inn, deretter hoppet bakken opp og slo i stykker ramma, bøyde bommen, diverse akslinger osv..
      Har et 2500 mAh lipo-batteri i TX-en og nå etter å ha flydd litt andre ting etter uhellet med 600'en er spenningen 11,9V. Kan ikke tro at TX/batterispenning skulle forårsake dette.

      S
      Last edited by Kingfisher; 29-04-07, 11:14.

      Comment


      • #4
        Når det skjedde - fungerte servoene da ???

        Dersom de gjore dette kan det være regulatoren som har gjort cut-off på motoren. Hadde også en slik forrige helg med min trex 450.

        FailSafe, dersom det er satt opp, vil sette servoene til en bestemt posisjon og motoren skrus av. Cut-off i regulatoren vil skru av motoren, men servoene fungerer.
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Originally posted by ehaga
          Når det skjedde - fungerte servoene da ???

          Dersom de gjore dette kan det være regulatoren som har gjort cut-off på motoren. Hadde også en slik forrige helg med min trex 450.

          FailSafe, dersom det er satt opp, vil sette servoene til en bestemt posisjon og motoren skrus av. Cut-off i regulatoren vil skru av motoren, men servoene fungerer.
          Servoene er helt i orden.
          Men hvorfor skulle regulatoren event. gå i cut-off?
          Trakk ikke spesiellt mye Amp når det skjedde. Det viser også E-logger. Thermal shutdown vel også neppe en grunn med lite strømtrekk, lav utetemp. osv.

          Men, når det er sagt, så prøver jeg nå å bytte regulator til en Jazz 80-6-18. Det kan jo rett og slett være noe feil med nåværende og som gir slike utslag.

          Men en annen og aldri så liten tvil har meldt seg Hvem har ikke opplevd å ha kjørt hjemmefra og begynt å tvile på om du slo av kokeplata eller nappa ut kontakten til strykehjernet? Du bråsnur og kjører hjem bare for å finne ut at alt er i sin skjønneste orden.
          Vel, min lille tvil er: Fløy jeg i "normal mode"? Uanset, jeg kan ikke bråsnu og sjekke nå. Det er for sent. "Huset" er brent ned.

          Stein
          Last edited by Kingfisher; 30-04-07, 05:17.

          Comment


          • #6
            Kanskje like greit at jeg allerede holder på å monteren inn en ny Esc, Kontronic Jazz 80-6-18 til fordel for den "gamle" CC HV-85 Esc'en, når jeg leser og ser bildene i denne tråden.(Eller hva northwood. det har brent hos deg også!?)

            http://www.runryder.com/helicopter/t341189p1/

            Forøvrig sliter jeg noe med å få satt opp Jazz'en riktig. Har prog. mode 4(heli), men hvis jeg slår av TX'en før jeg har nappa ut batteriet av helien, ja så begynner det å spoole opp. Det er lite gunstig. Og, ja jeg vet, TX-til slutt, men i vanvare kan det skje at rekkefølgen blir en annen og da ønsker jeg definitivt ikke at helie'et skal leve sitt eget liv. I tillegg til å ha programmert mode 4(heli) med TX'en, har jeg et Progcard til Jazz'en, og det må vel være noe her som er blitt feil, i.o.m det spooler opp når den ikke har TX-signal., men jeg vet ikke hva.

            Noen som vet?

            Stein

            Comment


            • #7
              Hei igjen,

              Har du sjekket failsafe ...

              Jeg har brukt mindre JAZZ regulatorer og de oppfører seg ikke slik som du forklarer. Og så vidt jeg husker så kan du ikke programmere noe slik med ProgCard heller.
              - Erik -

              ------------------------------------------
              Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

              Futaba 18MZ

              Comment


              • #8
                Originally posted by ehaga
                Hei igjen,

                Har du sjekket failsafe ...

                Jeg har brukt mindre JAZZ regulatorer og de oppfører seg ikke slik som du forklarer. Og så vidt jeg husker så kan du ikke programmere noe slik med ProgCard heller.
                Jepp, failsafe var problemet. Jeg legger nå merke til at på modelloppsettet i 9C for 450'en står det 16% på throttle under F/S. Har aldri opplevd at heliet har spoolet opp uten TX-signal på den.
                På 600'en har det alltid stått 25% og med HV-85 Esc har jeg aldri opplevde problemet, før nå med Jazz'en?

                Vedr. Progcard, er det noe en bør endre på i oppsettet?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Align sine ESCer har ikke en slik funksjon, de stenger seg av uten sendersignalet om du ikke har satt opp failsafe på mottakeren til noe annet.

                  Comment


                  • #10
                    Først : Som nevnt har jeg brukt 55-6-18 regulatoren på en 450, men regner med at det blir det samme for deg.

                    Jeg satt et par småting.

                    1. Battery Empty - slow
                    2. Cut-off - 3.0V (for å spare batteriene)
                    3. RPM controll - on
                    4. Start up time ... - Tror jeg satt denne til 8s

                    Mulig noen av disse var default.

                    Men den som jeg har forstått var viktig er at du først sette den opp i Heli- og lipo-mode. Deretter bruker du ProgCard.

                    Jeg ble veldig overrasket at Cut-off var på 2.7V. FlightPower batteriene som i allefall jeg bruker skal ikke under 3V pr. celle.

                    Det som også er viktig er at når du starter opp motoren første gang, bør den stå på en del turtall og "surre og gå" i 30 sekunder. Regulatoren vil da "lære" strømforbruk ++.

                    Når du programmerer regulatoren bruker du en linjær throttle kurve. Deretter gå du inn på endepunktene og øker både topp og bunn med 10% (dvs. 110% topp og 110% bunn). Dette har jeg blitt fortalt at man gjør fordi noen radioer kan være litt "frynsete". Jeg aner ikke om dette stemmer.

                    Først nå setter du opp kurvene dine.

                    Lykke til.
                    - Erik -

                    ------------------------------------------
                    Logo 600SX + 6003D
                    Logo 400SE

                    Futaba 18MZ

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ehaga
                      Deretter gå du inn på endepunktene og øker både topp og bunn med 10% (dvs. 110% topp og 110% bunn). Dette har jeg blitt fortalt at man gjør fordi noen radioer kan være litt "frynsete".
                      Hva mener du med frynsete? Skal ikke jazz'en lære seg hva som er full throttle under programmeringen da?
                      Det eneste du vil oppnå er jo at du får full throttle tidligere eller har jeg misforstått??
                      Mvh
                      Bjørn Tore Espevik

                      Team Visa...

                      Comment


                      • #12
                        Det måtte komme.

                        Sist jeg snakke med noen om dette så var det Torbjørn & Kåre (www.rc-seilfly.no). De han fortalte var at der ikke er alle radioer som går fra 0 til 100 % (hele tiden - derav "frynsete"). Han nevnte spesielt et merke - men det kan stå for hans regning ...

                        Problemet som oppstår er at regulatoren vil ikke fyre før throttle står til 0. Derfor hjelper han regulatoren ved å sette ende-punktene til "10% mer" i vær retning.

                        Jeg har ikke opplevd dette selv - men jeg har lest en del artikler på runryder om det.
                        - Erik -

                        ------------------------------------------
                        Logo 600SX + 6003D
                        Logo 400SE

                        Futaba 18MZ

                        Comment

                        Working...
                        X