Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blade tracking på Eco Royal..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blade tracking på Eco Royal..

    Hei!

    Har litt problemer med å få til blade trackingen på dette jeg...

    Justerer frem og tilbake på mixerarmene, men den vil ikke tracke.. noen ganger er det perfekt bladetracking også skiller bladene seg plutselig når jeg øker pitch, og vil deretter ikke tracke i det hele tatt... Virker nesten som om noe er løst, men har gått over rotorhodet og sjekket skruer og linker og alt sitter fast og fint...

    Hadde vært fint med et tips eller to på dette her.. like før jeg setter på rotorhodet til den gamle ecoen min.. Den tracket jo perfekt...

    Lars

  • #2
    Det er ikke en bøyd spindel som er problemet ditt ?
    Amund Gårdhammer
    www.ringerikemfk.com

    Comment


    • #3
      Prøv å ta av støttestagene til halebommen. Dette løste problemet for meg på min Royal da bunnen av ramma og toppen av ramma vibrerer forskjellig og lager resonans gjennom halebommen. Det gjorde faktisk at bladene gikk ut av track av varierende grad avhengig av kollektivbruk. Problemet er størst ved 1700 og høyere turtall.

      Sjekk spindelstanga som Amund nevnte.

      Comment


      • #4
        Spindelen er rett.. Har sjekka den..

        Skal prøve å ta av stagene til halebommen... Kjører 24t pinjong på en 1270kv motor med 3s lipo, dette skal gi 1880rpm ved 11.1v, ca 2160rpm ved 12.6v..

        Mvh
        Lars

        Comment


        • #5
          On turtallet er så høyt som 1800+ så er jeg ganske sikker på at det er støttene som forårsaker problemet. Jeg har planer om å prøve å stive av bakenden av ramma med en karbonplate. Det er sikkert den åpningen for halservoen under halebommen som gjør at ramma beveger seg sånn.

          Jeg flyr på 1950-2000 rpm.

          Comment


          • #6
            Skal prøve dette i kveld eller i morgen..
            Hvis det er dette som er årsaken, så håper jeg Ikarus kommer med en løsning på det...

            Lars

            Comment


            • #7
              Har prøvd å fjerne støttestagene til halebommen, dette hjalp ikke men det ble mindre vibrasjoner i helikopteret..

              Har skifta til en 22pinjong istedefor en 24pinjong på en 1270kv motor, dette skal gi 1720rpm ved 11.1v og 1955rpm ved 12.6v, dette hjalp heller ikke...

              Spindelen er rett, har sjekket dette igjen...

              Nå har jeg perfekt blade tracking hele veien når motoren spooler opp og når turtallet sitt på governor, men straks jeg øker kollektiv for å lette, så skiller bladene seg helt og kommer vil ikke tracke igjen selv om jeg minker kollektiven igjen.... virker nesten som om det er bare ett av bladene som er med når jeg øker kollektiven men dette kan ikke være tilfelle siden begge bladene beveger seg likt når motoren er frakoblet....

              Noe må være galt en plass..... Royalen skal jo fly bedre enn den gamle Ecoen, men sålangt er den gamle milevis bedre enn Royalen.....

              Noen tips?

              Mvh
              Lars

              Comment


              • #8
                Rare greier. Går lagrene i bladholderene helt fint? Jeg flyr min som en gal etter at jeg fjernet halebomstøttene. Er masta rett? Prøvde du å tracke på nytt nå?

                Comment


                • #9
                  Ingen motstand i bladholderlagrene når rotoren ikke spinner ihvertfall, hva som gjelder når sentrifugalkreftene gjør sitt vet jeg ikke..

                  Jeg prøvde først en herdet mast jeg hadde liggende, men fant fort ut at den var skjeiv, det var i går før jeg skrev første gang.. Jeg byttet den ut med originalmasten som fulgte med i pakken til royalen, og den var helt rett når jeg satte den på.. dette sjekket jeg nøye.. kan ikke tenke meg at den er blitt skjeiv nå? Foruten så er det ikke så mye vibrasjon i helikopteret, litt akkurat når det spooler opp men slutter etter et visst turtall...

                  Prøvde å tracke bladene på nytt nå, og de holder seg i track hele veien opp til maxturtall, men går ut av tracking så snart jeg øker kollektiv... Merkelig...


                  Lars

                  Comment


                  • #10
                    Merkelig. Har du mulighet til å måle bladpitch? Sjekk at ikke forholdet mellom bladene forandrer seg når du øker kollektiven til maks i forhold til nøytral når rotoren ikke spinner. For eksempel hvis det ene blader har litt høyere vinkel enn det andre bladet i nøytral på grunn av trackingen så skal det ha det i maks kollektiv også.

                    Hvilke blader bruker du? De originale trebladene som følger med tror jeg ikke tåler mer enn 1600 rpm uten å vandre.

                    Comment


                    • #11
                      Bruker de originale trebladene... Hadde de samme bladene på gamle ecoen, men da hadde jeg 21t pinjong på den... Tenkte jeg ville øke rotorspeed litt nå med 24, men er nede på 22 nå da.. har 21, 22, 23 og 24 pinjong liggende..

                      Har pitch gauge til gamle ecoen, men den passer ikke på royal hodet, så jeg får ikke sjekket dette med pitch gauge før jeg kjøper en ny..

                      Lars

                      Comment


                      • #12
                        Funker det med lavere turtall?

                        Comment


                        • #13
                          laveste jeg har prøvd er 22 pinjong, ESC'n står på governor high, så den går nå opp på turtallet sitt... Kan prøve å omprogrammere den til governor low, og se om det hjelper..

                          Eventuelt, skaffe glassfiber blad eller cf blad..


                          Lars

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har prøvd Ikarus symmetriske glassfiberblader, MS symmetriske 470 karbonblader og MAH symmetriske 463 karbonblader på gamle ECO. MAH var best. Mest stabilt, best balansert og fløy best. Hittil har jeg kun brukt Ikarus glasfiberblader på Royal fordi de andre var ødelagt, men i dag fikk jeg et nytt sett med MAH 463 i posten og har montert de. Det blir nok bra.

                            Comment


                            • #15
                              Vurderer å kjøpe et sett MAH blader.. Har lyst å slå til på 500mm blader istedefor 463mm, vil det gå bra på royalen, eller bør jeg holde meg til 463mm blader?

                              Lars

                              Comment

                              Working...
                              X