Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini titan/T-rex, hva er best motor/esc for meg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mini titan/T-rex, hva er best motor/esc for meg?

    Hei!
    Jeg har en E325 som motoren er deffekt på. Esc (40A) til ACE ble så styggelig varm under hovring at jeg tror det var noe galt med den. sendte derfor begge i retur. Motoren var deffekt så da blir det en byttemotor. Siden de ikke hadde TT sin motor inne skulle jeg få en dyrere zpower motor. Motoren jeg ble tilbudt vil jeg ikke ha(450GT) og fikk tilbud om å betale mellomlegget til en bedre motor. Valget er mellom Scorpion HK-2221-8 kv3595 V2 og Z-Power R480ACE kv3300 with fan. Hvilken er å anbefale av de to? (de selges begge hos flying-hobby.com) Jeg er ingen 3D flyger, kun hover, loop, roll mm.
    De fant ikke noe galt med esc, men jeg vil ha ny...Jeg har så "mage følelse" på at den kommer til å ryke siden den går så varmt(klarer ikke holde fingerene mine på kjøleribbene i 1sekund engang). Align sin35A er mye kaldere, den blir litt varm til tider den også men ikke på langt nær som ACE sin.. Jeg ble anbefalt Scorpion Commander 2s-6s 90A ESC. Denne vil ikke bli varm sier dem. Men er det noen fordel å kjøpe denne fremfor Scorpion 45A eller 60A ESC? Forestiller meg det er en ulempe å kjøpe for stor esc. Alt skal brukes i t-rex og mini titan...

    mvh
    roger

  • #2
    En 45amp esc skulle holde i massevis i et slikt helikopter.
    Hvordan ser throttel kurven din ut forresten?
    For stor esc = unødvendig vekt i helikopteret (litt avhengig av type esc).
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      ..så 90A esc er bortkastet eller til ingen nytte for meg eller? Esc jeg tenkte på å bytte er thunder tiger ACE 40A i er en Scorpion Commander 2s-6s 45A ESC. Men ble anbefalt 90A, som gjorde meg usikker på hva som er best. Jeg kjører alle servos etc gjennom esc..dvs strømmen. ACE (TT)40A esc ble fryktelig varm i mini titanen så jeg var sikker på at noe var galt med den. Den ble veldig varm etter 20-30sek bare ved å røre på servoene... Align 35A blir jo bare lunken til varm og det med motor i gang med samme oppsett..??
      Throttel kurven min er satt opp etter instruksjonsboken til titanen, men ble justert en del oppover.

      Hvilken motor er å anbefale av zpower og scorpion da?

      mvh
      roger

      Comment


      • #4
        I regulatoren er det stort sett to ulike deler. Den ene delen gir strøm til motoren, den andre gir strøm til servoene/radioutstyret. Dersom den blir varm bare av å bevege på stikkene er det vel den delen som gir strøm til radioutstyret det er noe med i så fall.
        Så ja, jeg syntes det er helt bortkastet med en 90amp regulator. Det er slik en bruker i store elektrohelikopter (rotordiameter +\- 115-135cm) etc.

        Når det gjelder motorene så har jeg bare vært borti en zpowermotor (30a). Var i grunn fornøyd med den. Scorpion motorene går jo for å være "hotte" borti usa men om du kommer til å merke veldig stor forskjell tviler jeg på, spesielt nå i starten. Heftigere motorer trekker som regel mer strøm = kortere flytid.

        Kjenner ikke til hva som står i manualene dine. Hvis du har for lav throttelkurve vil også regulator kunne bli varm, derfor spør jeg om kurven din. En bør fly på mellom 85-100%, gjerne nærmere 100%. Turtallet endrer en hovedsaklig ved å bytte drev på motor.

        Går overføringene i hodet lett eller er det noe motstand der?
        Last edited by esmel; 21-08-08, 09:41.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Det blir enten Scorpion Brushless Motor HK-2221-8 KV3595 V2 eller HK-2216-12 KV3350 V2. sannsynlig den første siden jeg har hørt mest om den...grunnen til at jeg velger en så dyr motor er fordi orginalmotor til helien min var ødelagt så jeg skulle få ny, men de hadde ikke TT sin motor inne nå. derfor blir scorpion motoren på en måte subsidiert for meg, mao billig.
          kurven i radioen min(thro)norm 0 60 75 87,5 100(instuksene sier 0 45 65 85 100)
          idel1 92,5 87,5 82,5 92,5 100 (instr. 80 - 70 - 100)
          idel2 100 97,5 92,5 97,5 100 (inst. 100 - 80 - 100)
          Pitch kurve i norm 30 - 50 - 100 (instr. 30 - 75 - 100)
          idel1 20 - 50 - 95 (instr. 20 - 75 - 95)
          idel2 5 - 50 - 95 (instr. 5 - - - 95)
          hold 0 - 50 - 100 (instr. 0 - - - 100)
          Pitchen går fra ca -10grader til +11grader...sånn ca.
          Alt går lett i hodet/mekanikk. kjøpte en slik reamer som jeg tok alle linker med..den var litt for bra for nå har alle linkene nesten fått slark.
          Men esc til thunder tiger ACE BLC-40A...den skal vel ikke bli så fryktelig varm under bruk den? altså den burde være kaldere enn align35A med samme oppsett? Det svir å betale full pris for scorpion 45Aesc(over$115) hvis det ikke hjelper noe. Det er vel derfor jeg ble anbefalt 90A($15 fordi den holdt seg kald... De skal teste bec funksjonen i den også. De testa vel bare den andre funksjonen første gangen. Da jeg fortalte at den ble varm bare ved å røre på servoene skulle de teste en gang til. Hvis den også skulle vise seg å være defekt så blir det subsidiering av ny esc også, så da får vi se..

          mvh
          roger

          Comment


          • #6
            Jeg bruker for ordens skyld en 60amp esc i min 500. Den blir ikke varm til tross for at strømtrekket både på motor og bec delen er langt høyere enn i en 450. Gjør som du vil, jeg mener fortsatt det er unødvendig med en så stor esc i en 450 maskin.

            Hvis det er governor på escen du får bør du sette helt flat kurve, f.eks 90-90-90. Når det gjelder pitch bør du prøve å justere linker slik at du har like mye negativ og positiv pitch. Bare et lite tips. Etter hvert går det fint å ha lik pitchkurve i alle flightmodene.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              prøvde governor på esc en gang, men da gikk bare turtallet opp og ned hele tiden..så jeg slo det av. det påvirket jo halen som også slo frem og tilbake med turtallet...det var altså med den esc som jeg har sendt til test(ACE BLC-40A)...

              hvilken zpower motor hadde du testet..ser på flying-hobby sine sider...?
              Last edited by Rogern; 21-08-08, 12:58.

              Comment


              • #8
                En 90A Esc i en Trex er da bare tull. "Masse" unødig vekt og det tredoble av hva du trenger av kapasitet.
                Om ESC blir varm av det du beskriver så er det noe feil, så her gjelder det snarere å finne feilen enn å bruke elektronikk fra et 50 size heli.

                Som Espen sier så tyder det jo på at det snarere er bec-delen din som er overbelastet enn esc'en i seg selv. Skal du prøve noe annet så kjøpe en separat bec.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tintin View Post
                  En 90A Esc i en Trex er da bare tull. "Masse" unødig vekt og det tredoble av hva du trenger av kapasitet.
                  Om ESC blir varm av det du beskriver så er det noe feil, så her gjelder det snarere å finne feilen enn å bruke elektronikk fra et 50 size heli.

                  Som Espen sier så tyder det jo på at det snarere er bec-delen din som er overbelastet enn esc'en i seg selv. Skal du prøve noe annet så kjøpe en separat bec.
                  Enig med Tintin her ja...
                  Om du ikke driver med ekstremt hard 3d så har du heller ikke bruk for scorpion motoren heller etter min mening.
                  Scorpion er riktignok spreke motorer, men du får ingenting gratis så strømtrekket stiger.
                  Resultatet blir kortere flytid og mer belastning på batteriene.
                  Når jeg hadde 450 så hadde align sin esc ikke noe problem med å drive medusamotoren jeg hadde, og den innebygde bec'n klarte fint 3 stk hs65 servoer og en 9650 servo...
                  Mvh
                  Bjørn Tore Espevik

                  Team Visa...

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har stock align esc og motor, med 100, 95, 90, 95, 100 i idle1, og kjenner på motor og esc etter hver pakke, men den blir aldri mer enn lunka.
                    Honeybee CP 2

                    Comment


                    • #11
                      hmm, ikke for å være frekk, men får litt intrykk av at noen svarer raskt og ikke har lest godt nok hva jeg har skrevet..? altså er jeg ingen 3d flyger. Scorpion eller zpower motor blir det uansett bortsett ifra om dere har bedre forslag. Dette fordi orginalmotoren som fulgte med E325 var ødelagt/deffekt...de motorene jeg har å velge i er de som er inne hos flying hobby nå...har mest tro på scorpion da jeg har hørt mest om dem og tror selv at de har best kvalitet av de to. zpower anbefalte flying hobby meg. Jeg skjønner at større motor krever mer støm, men er ikke de motorene jeg har nevnt for sport flyging? altså passer bra til mitt bruk..??
                      Når det gjelder esc så beholder jeg E325 40A sin esc forbeholdt at denne ikke er defekt også. Grunnen til at je lurte på 90A esc så var det fordi butikken anbefalte meg det. syntes selv det hørtes høl i hue, men måtte spørre folket(dere) først. Men bør kanskje skaffe meg en separat bec...kan man da spørre like dumt her..? hvilken er best til mitt bruk?

                      mvh
                      roger
                      Last edited by Rogern; 21-08-08, 16:22.

                      Comment


                      • #12
                        Folk mener nok ikke å være frekke.
                        Om det kommer tips du ikke liker eller tips om ting du vet fra før så kan du jo velge å overse de. Min mening er at det ikke er nødvendig med ekstern bec på 450 helikoptre men der er det flere meninger ute å går. Det kommer litt an på hvilke erfaringer folk har gjort seg med den enkelte regulator samt hvor komplisert en vil gjøre det.

                        Hvis du vil ha ekstern bec får du sikkert en del innspill på hva folk mener er best og hva som er nødvendig. Det du nok finner ut etter hvert er at en del eksterne bec'er har samme spesifikasjon som en del interne becer. Så lenge det kun er snakk om 3s oppsett blir det nok ikke så store forskjellen i hva de leverer av strøm, vil jeg tro.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          for å få dette på det rene...for min flygestil med t-rex og mini titan som er hovring, looping, rolling o.l. hva er den best egna motoren? jeg skjønner at det nødvendigvis ikke er en motor som passer best, men man kan vel si f.eks motorer mellom2500-3500kv i 450 size passer til lett akrobatisk flyging..?? er jeg dum som velger den scorpion motoren eller? jeg har rett og slett ikke peiling! har jo Align 450x 3550kv motor som jeg er fornøyd med. Da trodde jeg at siden scorpion motoren har omtrent samme kv og size, så vil det være omtrent samme motor..?? men skal si at jeg har hørt mye bra om scorpion motorer, og at det er to motorer som visstnok skal være best egnet til t-rex/m.titan. en for sport flying(HK-2221-8 KV3595) og en for 3D(HK-2221-6 KV4400). den jeg har nevt er den til sport flyging. hva er egentlig forskjell på dem? hva med denne, HK-2216-12 KV3350? er den kanskje et enda bedre valg for meg? vil gjerne ha en motor med vifte...

                          Hvis jeg sa at flygetiden er viktigst(må kunne fly opp/ned, loope ol), er det forskjell på om jeg velger 35A eller 90A esc?
                          Er det stor forskjell på flygetiden om jeg velger align 430L 2250kv eller 430X 4050kv?
                          Håper på "klart" svar..

                          mvh
                          roger

                          Comment


                          • #14
                            Svarer på det jeg vet.
                            Originally posted by Rogern View Post
                            Hvis jeg sa at flygetiden er viktigst(må kunne fly opp/ned, loope ol), er det forskjell på om jeg velger 35A eller 90A esc?
                            Nei.
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Vel antagelig er det noen sekunder siden en 90A esc nødvendigvis er tyngre.

                              Med en 2500 kv motor eller deromkring vil du slite med å få nok rotorturtall.
                              Align startet på 2800 kv, den gang kjørte vi opptil 15T drev, så gikk de til 3200 kv, 3550 og nå sist 3700 i sine oppsett for å komme helt opp mot 3000 rpm på rotoren.

                              Kraftigere motorer med mer moment vil tåle mer røff stikke bruk uten å bogge med et høyere strømtrekk som resultat. Til den flyvingen du driver høres det ærlig talt mest ut som om std motoren og esc bør duge helt utmerket.

                              Jo "kraftigere" motor du velger jo kortere flytid får du i prinsipp om du bruker kreftene som er tilgjengelig. Bilsammenligning. En bil med f.eks. 180 hk kan godt klare å kjøre på samme eller til og med lavere forbruk på langkjøring som en med 150 hk om den har høyere dreimoment og dermed kan kjøre på lavere turtall, men tramper du på pedalen så endres det forholdet.

                              Det er kontinuerlig 3D som virkelig drar kraft. Til alt annet er det meste brukbart. 3000 rpm er snasent til 3D, til min stort sett skalaaktige flyving betyr det bare kortere flytid så jeg nøyer meg med ca 2500 rpm for fortsatt å ha grei stigehastighet.

                              Comment

                              Working...
                              X