Announcement

Collapse
No announcement yet.

Belt-CP tailspin med throttle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Belt-CP tailspin med throttle

    Hei,

    Trener meg på hovring med Belt-CP helikopteret mitt. Har justert det meste så godt jeg kan, og heliet ligger sånn passe bra i lufta. Problemet er at når jeg gir gass så sklir halen mot høyre, og hvis jeg senker farten går halen motsatt vei mot venstre. Hvis jeg holder throttle i ro, holder halen seg fint uten å bevege seg. For meg som nybegynner skaffer det meg litt større utfordring å kontrollere enn det jeg strengt tatt trenger..

    Gyroen/halen skal jo motvirke kraften av motoren såvidt jeg har sjønnt, og siden graden av sving på halen varierer etter hvor mye gass jeg gir, regner jeg med at enten henger ikke gyroen helt med, eller så er halerotoren litt for treg eller for lite pitch ?

    Så hvordan kan jeg få justert dette ? Kan det løses med å justere hvor mye pitch som brukes på halerotoren f.eks ? Eller må jeg montere festet på armen fra servoen lenger ute slik at utslaget blir litt større ? Bruker den standard esky radioen som følger med forresten. Kan og nevne at jeg har montert det metal-upgrade settet hvis det har noe å si ?

    Takk.

  • #2
    Ville forsøkt å justere litt på gyroen. Litt forskjellikge settings på gyro gain, og jeg er sikker på du får det til =)

    Bare sånn til slutt: Er det carbon edition du flyr? Intresert i å høre andre folks meninger om det elendige lilla rotorhodet!

    Comment


    • #3
      Originally posted by surpass View Post
      Ville forsøkt å justere litt på gyroen. Litt forskjellikge settings på gyro gain, og jeg er sikker på du får det til =)

      Bare sånn til slutt: Er det carbon edition du flyr? Intresert i å høre andre folks meninger om det elendige lilla rotorhodet!
      Takk for svar. Da skal jeg stille litt på gain og se hvordan det går :=) Trodde bare det var for å unngå at halen "slår" frem og tilbake, men sikkert bare jeg som har misforstått litt :=)

      Jeg har ikke carbon edition, men etter å ha ødelagt deler på rotorhodet kjøpte jeg like greit oppgraderings-settet til metall hodet istedenfor. Har den blå varianten og ikke lilla, men det er vel samme greiene. Eneste jeg har å utsette er at skruene løsner litt vel ofte og lager slark. Må få ordnet noe skrue-lim ellerns sånn at det sitter. Nå har ikke jeg så mye erfaring at jeg kan si om det er noe dårligere eller bedre enn standard hodet.. men det har da ihvertfall overlevd alle kræsja mine så langt..

      Comment


      • #4
        Du skriver jo ingenting om hvilken gyro du har, men jeg antar det er en av disse billige esky gyroene som ikke har HH.

        Det er slik at kraften som vil forsøke å dreie helikopteret mot sin egen akse, og som må motkompansere med halerotoren, er variabel og varierer med pitch på hovedrotoren, turtall på systemet samt motstand i blader og rotorhodet generelt.

        Dette vil gjøre at helikopteret vil dreie avhengig av collective utslaget ditt, og siden du (mest sannsynlig) ikke har en HH gyro, vil du måtte slite med dette.

        Tidligere (før HH gyroene sin tid) så brukte man mixing (ofte kalt revo mix) som da mikser inn halerotor utslag som en funksjon av utslag på throttle / collective stikken. Men de esky radioene jeg har sett har ikke denne funksjonen, så isåfall må du kjøpe spectrum radio eller bedre for å få dette.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Rappis View Post
          Du skriver jo ingenting om hvilken gyro du har, men jeg antar det er en av disse billige esky gyroene som ikke har HH.

          Det er slik at kraften som vil forsøke å dreie helikopteret mot sin egen akse, og som må motkompansere med halerotoren, er variabel og varierer med pitch på hovedrotoren, turtall på systemet samt motstand i blader og rotorhodet generelt.

          Dette vil gjøre at helikopteret vil dreie avhengig av collective utslaget ditt, og siden du (mest sannsynlig) ikke har en HH gyro, vil du måtte slite med dette.

          Tidligere (før HH gyroene sin tid) så brukte man mixing (ofte kalt revo mix) som da mikser inn halerotor utslag som en funksjon av utslag på throttle / collective stikken. Men de esky radioene jeg har sett har ikke denne funksjonen, så isåfall må du kjøpe spectrum radio eller bedre for å få dette.
          Det er stock esky gyro ja, så jeg tipper det er en billig variant. Når det er sagt, så har den ikke oppført seg slik på de første turene jeg hadde med helikopteret. Da var den ganske så fin eller mye bedre ihvertfall. Nå kan heliet vri seg 90+ grader ofte mer om jeg gir litt mye throttle, og det er da i meste laget selv med en billig gyro? Selv om jeg vet at litt vil det alltid være. Når jeg tenker meg om tror jeg dette begynte etter jeg byttet alle plastikkdelene ut med metall kitet, så var derfor jeg tenkte at det bare måtte være noen justeringer jeg ikke hadde fått riktig

          Når det er sagt, så har jeg faktisk en dx7 radio også, men mangler mottaker på eksy helikopteret. Jeg kjøpte et raptor titan 50 som første helikopter, men fant fort ut at jeg trenger litt mer trening før jeg tør å bruke det skikkelig.. så derfor trener jeg litt med et elektrisk først

          -T.
          Last edited by torsan; 23-12-08, 10:16.

          Comment


          • #6
            Når du bytter til aludeler må du sjekke at alle stag og linker beveger seg som de skal uten treghet,og passe på å bruke skruesikring(medium)på skruer.
            John Rune Henriksen

            Comment


            • #7
              Originally posted by johnardo View Post
              Når du bytter til aludeler må du sjekke at alle stag og linker beveger seg som de skal uten treghet,og passe på å bruke skruesikring(medium)på skruer.
              Alt beveger seg slik det skal. Har nok funnet ut at jeg trenger skruesikring ja, så fint at du minnet meg på det :=) Har måttet stramme på diverse skruer etter endt flygetur. Tenkte å kjøpe Denne, burde virke greitt ?
              Last edited by torsan; 23-12-08, 12:33.

              Comment


              • #8
                Den funker helt sikkert.
                John Rune Henriksen

                Comment


                • #9
                  Om du har en raptor 50 så ikke vær redd for å fly det! Det er så deilig å fly den maskinen, den er så sykt stabil og fin Mye lettere å fly den enn belt cp

                  Comment


                  • #10
                    Hei husker ikkje heilt om det er mulihet å stille ned pitch på esky radioen,men meiner det er ein skrubryter som justerer pitch.
                    har hatt samme problem på andre helier og da har eg redusert pitch i forhold til gass og da har dette roet seg ned .
                    mvh
                    Werner Gundersen
                    Werner Gundersen
                    500,600esp,600n,Tamiya scania
                    Leverandør av fuel og rc utstyr på Karmøy
                    mail wg@haugnett.no mob 98234566

                    Comment


                    • #11
                      Da fikk jeg testa med å justere gyro gain littegrann. Stilte den så langt at halen begynte å slå såvidt, og satt den litt ned igjen til den var stabil. Monterte også styrearmen for halepitch helt ytterst på "armen" fra servoen, slik at utslaget blir større. Ihvertfall ser jeg for meg at det må være slik.
                      Så nå ble det mye bedre! Fortsatt er det litt igjen, men nå mister jeg ikke helt kontroll ihvertfall :=) Tenker å prøve å justere litt på pitch på radioen også slik som burner-duck foreslo, så får se om ikke det løser siste kneika.
                      Får se om jeg ikke får testa det imorgen eller om et par dager.. må reparere heliet etter jeg mista kontroll i fin høyde idag :=) Ble nesten overrasket over hvor bra karbon blader og alu-hode virker. Ikke en eneste del ble ødelagt, untatt staget som holder bladene på plass er skikkelig bøyd. Ble virkelig imponert da jeg frykta det kom til å bli mye mekking :=)

                      @surpass: Hehe joda, jeg er nok ikke så veldig redd å fly med raptor heliet. Eneste er at kræsj blir en smule dyrere. Såå litt grunnleggende kontroll hadde ikke skada ;=) Men når det er sagt, så gleder jeg meg til å fyre det igang snart.. fikk ikke start på det forrige gang. Har kjøpt ny gløder, så håper den gjør susen..

                      Comment


                      • #12
                        Etter å ha forsøkt et par flyturer til har jeg enda ikke klart å finne instillinger der jeg blir helt kvitt problemet. Driver og funderer på om jeg skal kjøpe en HH gyro til denne istedet. Er det noen som vet om den esky HH gyroen er noe bra ? Mener den heter 0704B, og er ganske rimelig i forhold til andre alternativer..
                        Mener og ha lest at den kan ha problemer sammen med esky kontrolleren og/eller mottakeren som står op heliet. Noen som vet ?

                        Comment


                        • #13
                          Beklager å spamme min egen tråd så mye her :=) Tror kanskje jeg fant et annet problem med halen som muligens kan være medvirkende til at den ikke oppfører seg helt bra. Eller kanskje hele grunnen for alt jeg vet..

                          Når haleservo nullstiller seg når jeg setter i batteriet, så setter den halerotor i maksimal posisjon mot høyre (sånn sett fra styrestikka). Faktisk kanskje litt i overkant da jeg hører at haleservoen er litt stressa i nullposisjon. La merke til dette når jeg tester halerotor i ro på stuegulvet, da "setter" bakparten seg litt ned når jeg gir enda mer mot høyre. I tillegg er det liten bevegelse å gå på i høyre retning. Til motsatt side ser det ut til å være veldig bra.

                          Det som jeg synes var litt rart med dette, er at halerotoren faktisk må være så mye stilt mot høyre for at heliet ikke skal gå i spinn. Så da har jeg ikke noe utslag igjen mot høyre og regner med at det kan påvirke hvordan heliet oppfører seg :=) Men hva i all verden kan jeg gjøre med halerotoren nå ? Er helt ideløs..

                          Comment


                          • #14
                            Normalt så er 6-8grader pitch passelig for å holde heliet i ro under hovring, dette skal være senter på haleservoen, så må du sette opp endepunktene slik at den får maksimalt utslag begge veier.
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by roadrune View Post
                              Normalt så er 6-8grader pitch passelig for å holde heliet i ro under hovring, dette skal være senter på haleservoen, så må du sette opp endepunktene slik at den får maksimalt utslag begge veier.
                              Problemet er bare at den står med maksimalt utslag mot høyre, men dette er ikke nok. Eller dvs det er omtrent akkurat nok, men da er det ingenting mer å gå på. den står ikke sentrert men ca 2/3 inn mot halen ift. ytterpunktet. Så med kun de 6-8 graders pitch går heliet i spinn..

                              Comment

                              Working...
                              X