Announcement

Collapse
No announcement yet.

halespinn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • halespinn

    Jeg har nå fin kontroll over heliet innendørs. Jeg flyr med "nose inn" og noe som med god vilje ligner et 8 tall

    Problemet er når jeg kommer ut. Når jeg flyr i litt vind eller jeg er noe grov med heliet, napper det i halerotor. Virker som det mister kontakt. Jeg mister til slutt kontroll og har gått i bakken tre ganger nå. Ikke de store ødeleggelsene men irriterende. Siste gang snurret det ukontrolert og virket ikke som gyro var inne. Når jeg så tester innendørs etter rep. er alt ok,- og jeg kan fly ut batteri etter batteri. Når jeg så kommer ut og kjører opp omdreiningen kommer altså problemet igjen.

    Noen forslag??
    "KOSEKROK"
    T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
    Cessna 177 Cardinal on float
    Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

  • #2
    Har du en transformator eller noe annet som støyer veldig så kan det være årsaken.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #3
      Jeg vet ikke hvor kraftig vind du flyr i men har opplevd med 450 at turbulens kan kaste heliet rundt og også dreie halen 180 grader rundt i samme slengen.
      Jeg har da opplevd dette i venstre sving opp mot vinden, og mens heliest svinger til venstre fra meg med god krenging rollet det rundt mot klokka samtidig som halen dreies rundt 180 grader som resulterte i at helien nå var opp ned med nesa mot meg sånn helt plutselig.
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

      Comment


      • #4
        Det var voldsom turbulens. Har aldri opplevd noe lignende selv om jeg har flydd i mye vind.

        Min erfaring er at helikopteret oppfører seg eksempelvis forskjellig i en sving dersom den for vind på oversiden av rotordisken eller på undersiden.

        Et annet eksempel er dersom du looper i motvind. Loopene blir mye større.

        Generelt skal en HH gyro kompensere for sidevind. Dersom helikopteret går i en voldsom spinn så tror ikke jeg at det er vinden som er årsaken.

        Pondus : Du skriver ikke hvilket heli du har, men dersom du har reimdrift kan det være at du har for stram/slakk reim. Hvilken gyro har du ??

        Perpyro : jeg tror du opplever radio problemer og ikke turbulens.
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Feil understell

          Du trenger sannsynligvis FlyLeg-oppdateringen:

          ItemFix - Social Video Factory

          Comment


          • #6
            Originally posted by ehaga View Post
            Det var voldsom turbulens. Har aldri opplevd noe lignende selv om jeg har flydd i mye vind.

            Min erfaring er at helikopteret oppfører seg eksempelvis forskjellig i en sving dersom den for vind på oversiden av rotordisken eller på undersiden.

            Et annet eksempel er dersom du looper i motvind. Loopene blir mye større.

            Generelt skal en HH gyro kompensere for sidevind. Dersom helikopteret går i en voldsom spinn så tror ikke jeg at det er vinden som er årsaken.

            Pondus : Du skriver ikke hvilket heli du har, men dersom du har reimdrift kan det være at du har for stram/slakk reim. Hvilken gyro har du ??

            Perpyro : jeg tror du opplever radio problemer og ikke turbulens.
            Det var såpas sterk vind at jeg måtte holde på canopyen når jeg monterte batteriet for at den ikke skulle blåse bort.
            Jeg bruker DX6i radio og AR6200 mottaker med 401 gyro så radiostøy var det neppe for da ender det med brown out.
            Nå kompenserer heller ikke 401 så godt for vind når man tar piruetter så tror nok den blei forvirra av den uventede rollen i kombinasjon av sterk vind som dyttet i halen, for i svakere vindt oppfører heliet seg ekseplarisk.

            Men snakker man om ukontrollert spinn i flere runder ja da er det ikke vinden.
            Trex 450 blandingsrase 4S
            Logo 500
            Blade mCPX

            Comment


            • #7
              Originally posted by jstn View Post
              Har du en transformator eller noe annet som støyer veldig så kan det være årsaken.
              Faktisk er jeg nermeste nabo til en transformator!!!! Hekkan.....der har du sikkert årsaken. Når jeg tenker meg om er det kun ved denne at ting skjer.

              Takk for tips!!!!
              "KOSEKROK"
              T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
              Cessna 177 Cardinal on float
              Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

              Comment


              • #8
                Hadde akkurat det samme problemet selv på første heliet jeg kjøpte brukt. Samme sender og gyro, virket helt ok i rolig snill flyging. men da jeg tok litt brått i rudder stikken datt gyroen ut av HH. ca 8 piuetter og ned for en hard landing Skjedde 2 ganger.
                Jeg satt gyro og servo opp på nytt, var nøye med 90 grader vinkel på servo arm og reduserte utslag så ikke det var fare for noe binding på halen. Jeg er nybegynner, men problemet kom aldri tilbake.
                Hyperion Helios F3A - Hyperion Extra 260 40e 3d - Multplex Acromaster - Multiplex Skycat - E-flite Cap232 - E-flite minifuntana - Gambler 40 - + div df

                Raptor E620 se - Raptor E550 - Minititan e325se - Minititan e325 ec-135 -
                Outrage G5 - SJM 180
                Blade 400 3d - Blade cx

                JR DSX9
                Spectrum dx6i

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tony Andre View Post
                  Hadde akkurat det samme problemet selv på første heliet jeg kjøpte brukt. Samme sender og gyro, virket helt ok i rolig snill flyging. men da jeg tok litt brått i rudder stikken datt gyroen ut av HH. ca 8 piuetter og ned for en hard landing Skjedde 2 ganger.
                  Jeg satt gyro og servo opp på nytt, var nøye med 90 grader vinkel på servo arm og reduserte utslag så ikke det var fare for noe binding på halen. Jeg er nybegynner, men problemet kom aldri tilbake.
                  Prøvefløy inne i går. Virker helt greit på lav omdreining, men får noen rykninger på tail når jeg går opp til full omdreining. Kan være som du sier at jeg må sette opp gyro og servo.

                  Og hvordan setter jeg så opp gyro og servo???

                  Perpyro: T-rex 450 som beskrevet under
                  "KOSEKROK"
                  T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
                  Cessna 177 Cardinal on float
                  Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg er ikke den beste til å forklare desverre. Rotet meg gjennom manualen på engelsk. Men ble fortalt at det er veldig viktig at servo er nullstilt først, 90 grader på servo horn, og tilpasse staget bak til halerotor så den står i midtstilling. Gyro innstilling på sender har jeg på 68,5 % i HH, og 47,5 % ellers. Dette varierer vel noe hos de forskjellige. Videre justerte jeg selve gyroen så ikke halerotoren får vandre for langt og henger seg opp. er redd det er der problemet var i mitt tillfelle.
                    Hyperion Helios F3A - Hyperion Extra 260 40e 3d - Multplex Acromaster - Multiplex Skycat - E-flite Cap232 - E-flite minifuntana - Gambler 40 - + div df

                    Raptor E620 se - Raptor E550 - Minititan e325se - Minititan e325 ec-135 -
                    Outrage G5 - SJM 180
                    Blade 400 3d - Blade cx

                    JR DSX9
                    Spectrum dx6i

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tony Andre View Post
                      Jeg er ikke den beste til å forklare desverre. Rotet meg gjennom manualen på engelsk. Men ble fortalt at det er veldig viktig at servo er nullstilt først, 90 grader på servo horn, og tilpasse staget bak til halerotor så den står i midtstilling. Gyro innstilling på sender har jeg på 68,5 % i HH, og 47,5 % ellers. Dette varierer vel noe hos de forskjellige. Videre justerte jeg selve gyroen så ikke halerotoren får vandre for langt og henger seg opp. er redd det er der problemet var i mitt tillfelle.
                      Jeg får prøve meg forsiktig frem

                      Var derimot ute og fløy i går. Forsiktig først men sendte det deretter langt fra meg med bruk av god fart og bevegelser. Alt fungerte greit og jeg misstenker derfor sterkt av det var transformator som var problemet.........alltid er der noe
                      "KOSEKROK"
                      T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
                      Cessna 177 Cardinal on float
                      Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

                      Comment

                      Working...
                      X