Trist med alle uhell uansett hva som er gjort feil (utstyr eller person).
Det som har reddet meg flere ganger er bruk av regulatorer med god slow-start. Da er det i allefall mulig å håndtere dersom en feil skulle skje.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Elektro T-rex 600 personskade - Tråden bør leses
Collapse
X
-
Leste ikke hele greia, men det er vel slik at Spectrum/JR sender failsafe posisjonen på servoutgangene mens linking mot senderen pågår (et par sekunder fra Rx er slått på og til linken til senderen er opprettet)? Om failsafe er satt til 0% vil vel dette initialisere ESC før 100% signalet fra senderen mottas. Det er i såfall lett å finne ut av for en som har Spectrum.
Leste om en som hadde problemer med at JR-R921 sendte 0,7ms og ikke failsafe i dette tidsrommet, noe som gikk ut over både servogear og overføringer. Assan sender ingen ting, min Corona Rx genererer en microskopisk puls som mange analoge servoer reagerer på. Desverre ingen standard på dette feltet heller.
Kanskje greit å ha liggende en liten, rimelig motor for å bruke som "høyttaler".
Leave a comment:
-
Originally posted by tahustvedt View PostSpør du meg ser det ut som om han har slått av og så på senderen mens throttle er oppe når helikopteret er armert fra før siden han sier at helikopteret akselererte da han slo på senderen.
Uansett så er det desverre å definere som en operators error mener nå jeg....
Leave a comment:
-
Du får aldri en slik motor til å gå skikkelig på 2 faser men den kan alikavel starte opp og gå med opp til 62% av opprinnelig effekt og da er man allerede ute og sykler med en motor som i utgangspunktet yter 2500W.
Det er i hvertfall teorien bak det.
Leave a comment:
-
Originally posted by perpyro View PostWrong again, den kan med litt hjelp spinne opp men nå med svakere kraft en normalt og den kan dra i vei begge veier.
Det er bare en liten dytt på motoren som skal til for å få den i gang på 2 faser.
Han sier: "I decided it would be easier on the picnic table in front of me so I followed the instructions on making the connections in the right order, to the amusement of one or two of my fellow fliers who have never seen me read an instruction before, never mind follow it.
The one in question said, turn on the transmitter at full throttle and the ESC will go into setup mode. I did and it didn't. The heli rapidly spooled up and took off heading for my head. I put my right arm up to save my face and got badly hurt."
Manualen sier ikke bare at han skal slå på senderen med full throttle, den sier han skal slå på helikopteret etter at senderen er slått på med full throttle: http://www.align.com.tw/html/en/asse...e-bl75ge_1.htm
Leave a comment:
-
Har aldri fått en motor til å gå skikkelig på to faser ihvertfall, så føler meg ganske trygg på den prosedyren.
Leave a comment:
-
Wrong again, den kan med litt hjelp spinne opp men nå med svakere kraft en normalt og den kan dra i vei begge veier.
Det er bare en liten dytt på motoren som skal til for å få den i gang på 2 faser.
Leave a comment:
-
Pleier å koble vekk en av fasene når eg programmerer ESC. Da lager den framdeles lyd, og er ingen fare for at den spinner opp
Leave a comment:
-
Og om man går for å ta av rotorbladene så ikke tro at alt er bra om bare hovedrotorbladene er av, blarne på halen kan også lage riktig så mye ugagn om heliet skulle spinne opp.
Leave a comment:
-
Originally posted by Heliman View PostKoble vekk motoren er vel neppe noe god ide når en skal programmere esc, det er tross alt motoren som lager lydene en programmerer etter....
Leave a comment:
-
Originally posted by Roy N View PostSkummelt, blemma hans var etter hva jeg forstod at ThrottleCurve ikke var stilt opp til 100% slik at esc trodde stikka var på eks.80%.
Må ha vært en defekt esc....
Leave a comment:
-
Skummelt, blemma hans var etter hva jeg forstod at ThrottleCurve ikke var stilt opp til 100% slik at esc trodde stikka var på eks.80%.
Støtter den med motor vekk fra gearet, har 2 arr i armen som minner meg på det etter rev av feil kanal ;o)
Mvh Roy N
Leave a comment:
-
Koble vekk motoren er vel neppe noe god ide når en skal programmere esc, det er tross alt motoren som lager lydene en programmerer etter....
Uansett, det viser seg at selv den mest rutinerte gjør feil innimellom og selvfølgelig skal man tenke sek om når man holder på med denne hobbyen også.
Jeg har programmert mange align esc'er, men har ikke vært borti at noen oppfører seg som denne gjorde i dette tilfellet.
Om man skal være helt på den sikre siden så er nok det lureste å ta av bladene eller flytte motoren så pinion ikke er i inngrep (må huske det selv neste gang )
Leave a comment:
-
En tankevekker!
Det ser ut til at de fleste helikopter-uhell (iallefall de jeg har lest om) skjer når man fikler og mekker på helikopteret og ikke når man flyr. Det er heldigvis uhell man kan unngå hvis man følger enkle regler. Jeg kobler alltid ut to av ledningene til motoren hvis jeg skal fikle og mekke på helikopteret mens det er skrudd på.
Leave a comment:
Leave a comment: