Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro T-rex 600 personskade - Tråden bør leses

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ehaga
    replied
    Trist med alle uhell uansett hva som er gjort feil (utstyr eller person).

    Det som har reddet meg flere ganger er bruk av regulatorer med god slow-start. Da er det i allefall mulig å håndtere dersom en feil skulle skje.

    Leave a comment:


  • Heliman
    replied
    Originally posted by flarssen View Post
    Kanskje greit å ha liggende en liten, rimelig motor for å bruke som "høyttaler".

    Tror det er det beste tipset til nå...
    Slipper å skru på noe som helst da.

    Leave a comment:


  • flarssen
    replied
    Leste ikke hele greia, men det er vel slik at Spectrum/JR sender failsafe posisjonen på servoutgangene mens linking mot senderen pågår (et par sekunder fra Rx er slått på og til linken til senderen er opprettet)? Om failsafe er satt til 0% vil vel dette initialisere ESC før 100% signalet fra senderen mottas. Det er i såfall lett å finne ut av for en som har Spectrum.
    Leste om en som hadde problemer med at JR-R921 sendte 0,7ms og ikke failsafe i dette tidsrommet, noe som gikk ut over både servogear og overføringer. Assan sender ingen ting, min Corona Rx genererer en microskopisk puls som mange analoge servoer reagerer på. Desverre ingen standard på dette feltet heller.
    Kanskje greit å ha liggende en liten, rimelig motor for å bruke som "høyttaler".

    Leave a comment:


  • Heliman
    replied
    Originally posted by tahustvedt View Post
    Spør du meg ser det ut som om han har slått av og så på senderen mens throttle er oppe når helikopteret er armert fra før siden han sier at helikopteret akselererte da han slo på senderen.
    Ser nesten sånn ut ja, men om han ikke har gjort det så må nødvendigvis esc være defekt...
    Uansett så er det desverre å definere som en operators error mener nå jeg....

    Leave a comment:


  • perpyro
    replied
    Du får aldri en slik motor til å gå skikkelig på 2 faser men den kan alikavel starte opp og gå med opp til 62% av opprinnelig effekt og da er man allerede ute og sykler med en motor som i utgangspunktet yter 2500W.
    Det er i hvertfall teorien bak det.

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Originally posted by perpyro View Post
    Wrong again, den kan med litt hjelp spinne opp men nå med svakere kraft en normalt og den kan dra i vei begge veier.
    Det er bare en liten dytt på motoren som skal til for å få den i gang på 2 faser.
    Spør du meg ser det ut som om han har slått av og så på senderen mens throttle er oppe når helikopteret er armert fra før siden han sier at helikopteret akselererte da han slo på senderen.

    Han sier: "I decided it would be easier on the picnic table in front of me so I followed the instructions on making the connections in the right order, to the amusement of one or two of my fellow fliers who have never seen me read an instruction before, never mind follow it.

    The one in question said, turn on the transmitter at full throttle and the ESC will go into setup mode. I did and it didn't. The heli rapidly spooled up and took off heading for my head. I put my right arm up to save my face and got badly hurt.
    "

    Manualen sier ikke bare at han skal slå på senderen med full throttle, den sier han skal slå på helikopteret etter at senderen er slått på med full throttle: http://www.align.com.tw/html/en/asse...e-bl75ge_1.htm

    Leave a comment:


  • Psyko-lefse
    replied
    Har aldri fått en motor til å gå skikkelig på to faser ihvertfall, så føler meg ganske trygg på den prosedyren.

    Leave a comment:


  • perpyro
    replied
    Wrong again, den kan med litt hjelp spinne opp men nå med svakere kraft en normalt og den kan dra i vei begge veier.
    Det er bare en liten dytt på motoren som skal til for å få den i gang på 2 faser.

    Leave a comment:


  • Psyko-lefse
    replied
    Pleier å koble vekk en av fasene når eg programmerer ESC. Da lager den framdeles lyd, og er ingen fare for at den spinner opp

    Leave a comment:


  • perpyro
    replied
    Og om man går for å ta av rotorbladene så ikke tro at alt er bra om bare hovedrotorbladene er av, blarne på halen kan også lage riktig så mye ugagn om heliet skulle spinne opp.

    Leave a comment:


  • jotto
    replied
    Originally posted by Heliman View Post
    Koble vekk motoren er vel neppe noe god ide når en skal programmere esc, det er tross alt motoren som lager lydene en programmerer etter....
    Det er sant, men poenget er likevel det samme: å unngå skader ved å alltid følge enkle prosedyrer. Å ta av bladene eller flytte motoren er også en prosedyre

    Leave a comment:


  • Heliman
    replied
    Originally posted by Roy N View Post
    Skummelt, blemma hans var etter hva jeg forstod at ThrottleCurve ikke var stilt opp til 100% slik at esc trodde stikka var på eks.80%.
    Likevel skal ikke align sin esc armere før stikka er satt til 0% throttle
    Må ha vært en defekt esc....

    Leave a comment:


  • Roy N
    replied
    Skummelt, blemma hans var etter hva jeg forstod at ThrottleCurve ikke var stilt opp til 100% slik at esc trodde stikka var på eks.80%.
    Støtter den med motor vekk fra gearet, har 2 arr i armen som minner meg på det etter rev av feil kanal ;o)
    Mvh Roy N

    Leave a comment:


  • Heliman
    replied
    Koble vekk motoren er vel neppe noe god ide når en skal programmere esc, det er tross alt motoren som lager lydene en programmerer etter....
    Uansett, det viser seg at selv den mest rutinerte gjør feil innimellom og selvfølgelig skal man tenke sek om når man holder på med denne hobbyen også.
    Jeg har programmert mange align esc'er, men har ikke vært borti at noen oppfører seg som denne gjorde i dette tilfellet.
    Om man skal være helt på den sikre siden så er nok det lureste å ta av bladene eller flytte motoren så pinion ikke er i inngrep (må huske det selv neste gang )

    Leave a comment:


  • jotto
    replied
    En tankevekker!

    Det ser ut til at de fleste helikopter-uhell (iallefall de jeg har lest om) skjer når man fikler og mekker på helikopteret og ikke når man flyr. Det er heldigvis uhell man kan unngå hvis man følger enkle regler. Jeg kobler alltid ut to av ledningene til motoren hvis jeg skal fikle og mekke på helikopteret mens det er skrudd på.

    Leave a comment:

Working...
X