Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gyro til Esky Belt CP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gyro til Esky Belt CP

    Hei..

    Har for en stund siden kjøpt et belt cp med orginal gyro uten headlock..
    Vil ikke legge for mye penger i helikopter, så jeg gikk bort å kjøpte en billig esky gyro med headlock, men jeg får ikke modellen til å stå stille ..
    Den bare roterer..
    Noen som har noe godt svar.
    Evnt. oppsett på futaba 9c.-)
    HansE
    ____________________
    Kyosho Calmato 40
    Topflight Cessna 182
    Futaba 9c 35Mhz/ 2.4 Spektrum
    Esky Belt CP
    Blade EP
    Greatplanes Spirit Elite (seilfly)

  • #2
    Originally posted by flyet View Post
    Hei..

    Har for en stund siden kjøpt et belt cp med orginal gyro uten headlock..
    Vil ikke legge for mye penger i helikopter, så jeg gikk bort å kjøpte en billig esky gyro med headlock, men jeg får ikke modellen til å stå stille ..
    Den bare roterer..
    Noen som har noe godt svar.
    Evnt. oppsett på futaba 9c.-)
    Aller først må du sjekke at retning på gyroen. Både i radioen (rudder kanalen) når du beveger rudder stikke. Og på gyroen (liten bryter på gyroen) som bestemmer retningen på servoen når du beveger halen på helikopteret.

    Deretter er det slik at på denne gyroen kan velge om du setter gyro gain fra radio eller direkte på gyroen vha et potmeter der. Det er to ledninger fra gyroen som skal til mottaker. Den ene er "rudder" kanalen, den andre er "gain". Kommer ingen gain signal fra radioen tar den det fra potmeteret.
    Jeg kjenner ikke mye til Futaba, vet bare at den skiller seg fra Spektrum/JR som jeg selv har. Du må nesten bare sette deg å lese hvordan du velger kanal for gain, og hvordan du angir gain. Samt forskjellen på rate-mode (normal) og heading hold.

    Du skal fly på heading hold, men på den gyroen du har, (som så mange andre), kan det være nødvendig å sette opp helikopteret mekanisk i normal først.
    Jeg gjør det ved å sette veldig lav gain i normal, også justere mekanisk, (dvs. flytte på gyroen og/eller justere linken), til heliet holder halen uten at du behøver å kompensere med rudder.

    Når du har fått dette til kan du bare sette den i heading hold å dra opp gain så langt du kan uten at du får oscillering på halen.

    Det å justere mekanisk i normal kan være veldig vanskelig, da det ikke er lett å lette helikopteret når halen ikke holder. Dette fungerer best på flate glatte underlag som gymsal gulv eller asfalt med rim på. Ikke mye rim ute nå, men tørr asfalt er sikkeert ikke så ille det heller. (Ta av eventuelle gummidempere på skid). Da kan du justere dette uten å lette. Du kan f.eks justere pitchkurven så den ikke kommer over 0 grader mens du holder på. Da kan du få til fullt turtall uten å lette.

    Men når alt dette er sagt. Er det én ting det etter min mening bør legges penger i på et heli så er det gyro og haleservo. For det er ikke mye moro med et heli som ikke holder halen. Man behøver ikke kjøpe det dyreste, men i allefall ikke ta det billigste du finner.
    Her er en kombo som jeg er fornøyd med på T-rex 450 og 500...
    Siden finnes ikke GP750 Head Lock Gyro Combo med DS520&kategoriID=10000
    (På denne kan du glemme det med oppsett i normal)
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Her var det mange tips..
      Skal prøve meg litt fram og er ikke sein om å skrive her igjen, enten det virker eller ikke
      HansE
      ____________________
      Kyosho Calmato 40
      Topflight Cessna 182
      Futaba 9c 35Mhz/ 2.4 Spektrum
      Esky Belt CP
      Blade EP
      Greatplanes Spirit Elite (seilfly)

      Comment

      Working...
      X