Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nye HK kloner annonsert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by roadrune View Post
    Ferry: bruker du SAB-blader, eller andre blader beregnet på Protos?
    Disse bladene har 9mm rot, i motsetning til "alle" andre som har 10mm....
    Jeg bruker de bladene som følger med. Har ikke målt tykkelsen, men bladholderen må knipes en del sammen. Kanskje ikke så mye som en mm, men ihvertfall synlig mye. Når bladholderen knipes, så klemmer det mest ytterst. Derfor tenker jeg at ei stor skive i mellom ville hjelpe til å stabilisere bladet, flatt mot flatt om du skjønner. Må bare finne noe egnet materiale å lage skivene i.

    Comment


    • #17
      [QUOTE=Roy N;220050]
      Originally posted by Ferry View Post
      Du har demontert hodet og satt inn thrustlagre og spindleshaft med grease ?
      Mvh Roy
      Nei, jeg har kun sjekka at skruene til bladholderene (mot feathering shaft) er loctita og tilskrudd. Kunne nok ønske meg noen bedre bladholdere, er ikke helt komfortabel med disse. Plast i seg selv er greit nok, det brukes på Raptor også. Men det er veldig kjekt at bladene sitter fast, og at jeg stoler 100% på dem.

      Comment


      • #18
        Originally posted by SveinB View Post
        Enden på visa ble at de modifiserte swashen med å sette på større skiver
        for å hindre separasjon, samt fjernet litt materiale for å hindre binding.
        Da er det samme mod jeg har gjort. Dvs. jeg har ikke satt på større skiver ennå, men det er en smal sak å fikse.

        Mente å ha hørt at den er på 9 eller 12 poler. Er usikker her.
        Usikker jeg også, men jeg har telt til 6 magneter inne i tønna. Og 9 viklinger. Og så vidt jeg har kunnet lese meg til er det da en 6-polet motor. Målingene fra Eagletree viser mistenkelig jevnt turtall i hover. Kurvene er dønn flate i toppen. Først fikk jeg ingen målinger. Kjøpte derfor en ekstra brushless sensor, men det ga samme resultat. Oppdaterte software i går, og da kommer målingene inn ihvertfall. Har tilkoplet begge ledningene på sensoren, til hver sin motorledning. Kjører forøvrig 6S oppsett. 2 stk. 3S 2200 mAh i serie. Spenningen ligger på 25 V med toppladet batteri og falt til 23 V mot slutten. Effekten er rundt 550-600 W. 450'n hovrer ved ca 140 W. Jeg undrer meg derfor på om dette er normalt? 500 er riktignok større, men ikke 4 ggr så stor.

        Comment


        • #19
          [QUOTE=Ferry;220061][QUOTE=Roy N;220050]

          Nei, jeg har kun sjekka at skruene til bladholderene (mot feathering shaft) er loctita og tilskrudd.

          Det var når jeg demonterte de at jeg merket at de har brukt/sølt så mye locktite under montering at thrustlager, skive og feathering shaft var helt sammenlåst. Måtte ta i for å få de fra hverandre, slik at thrustlager kunne fylles med grease.

          Er en bladholder låst på samme måte og en annen fri vil man kanskje få den ekstreme splitten du nevner?
          Mvh Roy
          T-Rex 450 SE
          T-Rex 500
          T-Rex 600N/NP/E
          Srimok
          Mini Edge540
          DX7

          Comment


          • #20
            Originally posted by SveinB View Post
            Er delvis enig med deg her. De har derimot sagt at 600'n vil være mer eller mindre bare karbon og alu. Tror de faktisk har lært en del etter HK-T500'n.
            Denne kommer jo nå i ny versjon med alu main/tail, og tror denne vil være
            et ok heli.

            Generellt sett holder HK-T500 god kvalitet, bortsett fra swash og rotorhodet
            som jeg er skeptisk til, samt at main shaft er alu!
            Jeg ville nok byttet ut swash, main shaft, hub og bladholdere for å være på
            den sikre siden.

            Best Regards
            SveinB
            Grunnen til å gå for HK modellene fremfor orginalene el. må jo være for å spare penger. Nå er selve kit'et bare en brøkdel av hva det koster å sette opp et komplett heli, og dermed er det nærmest ingenting å spare dersom en ikke også setter inn billig HobbyCity eletronikk.

            På små heli som 450 er det greit nok i mine øyne. De er jo relativt ufarlige i forhold til de store, og følgene ved krasj er som regel veldi små. Men på 50-size stiller det seg annerledes.

            Jeg ville aldri tatt av med en 600 utstyrt med billig HobbyCity elektronikk. Og jeg ville heller ikke kjøpe kvalitet til tusenvis av kroner for å sette det inn i et jalla helikopter. Og uansett, i tilfelle uhellet skulle være ute bør i det minste elektronikken være CE merket.

            Beste oppskriften på billig 50-size heli er i mine øyne å kjøpe et brukt komplett Raptor eller T-rex helikopter.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #21
              Jeg er hovedsaklig enig med deg, arhennie.

              Ville aldri fløyet et heli som har potensiale til å være "farlig" for meg og mine omgivelser.
              Har selv opplevet karbonblader som har fløyet rundt ørene.
              Den første serien med HK-T500 er etter min mening "farlig", uten viktige oppgraderinger.

              Derimot så finnes det mange som er ute etter et "budget" alternativ, med nettopp
              billig elektronikk etc. for å ha en rimelig plattform å bygge videre på, enten det skal brukes
              til opplæring, eller skala prosjekter. Derfor synes jeg at det er fint at det dukker opp
              alternativer til de etablerte merkene, som igjen kommer oss forbrukere tilgode i form av mere konkurranse og rasker utvikling.

              Hvis man derimot kjøper en billig klone, og tror man skal få samme kvalitet som de etablerte originalene, blir mange skuffet. Man kan alltids oppgradere med all mulig slags forbedringer og bling, men ender da vanligvis opp med et heli som er "dyrere" enn det originalen hadde vært i utgangspunktet. Men for dem som liker å "fikle" og oppgradere over tid, det være seg grunnet økonomi, eller "byggelyst", synes jeg det er helt greit med en klone som utgangspunkt.

              Selv flyr jeg en "billig klone" til å trene med, for så å kose meg med de dyre orginale i etterkant

              Vi vil alltid ha Mercedes og Lada. Noen foretrekker den ene over den andre. Noen liker moren, noen datteren. etc. etc. etc. Dette er en evig diskusjon som aldri tar slutt

              Sikkerheten derimot skal ALLTID taes på alvor, klone eller ei!

              My 2 cents worth!

              Mvh
              SveinB
              Last edited by SveinB; 21-08-09, 13:20.
              www.micro-hobby.com

              Comment


              • #22
                Originally posted by SveinB View Post
                Jeg er hovedsaklig enig med deg, arhennie.

                Ville aldri fløyet et heli som har potensiale til å være "farlig" for meg og mine omgivelser.
                Jeg er i grunnen enig med dere begge. Men hvis du aldri vil fly et helikopter som har potensiale til å være farlig, så kan du rett og slett aldri fly et helikopter. Å veive rundt i løse lufta med ei 2 kW kjøtthakke av karbon må nødvendigvis medføre en viss risiko. Det er da selvfølgelig viktig å prøve å minimere risikoen. Ufarlig blir det aldri. Jeg under på hva slags verneutstyr og retningslinjer som hadde vært nødvendig for å fly modellhelikopter i arbeidslivet? En kan jo snart ikke bruke en skrutrekker uten å måtte ha vernebriller...

                Jeg vurder å kjøpe en dyrere og bedre 500 av noe slag. Har sett ESP nede i 435$, men vil egentlig kun ha en vanlig 500 GF med reim. Jeg ender opp med å bruke dyr elektronikk uansett. Prøvde servoer fra HC, Towerpro MG930. Det var bare dritt. Satte i S9650 i stedet. Og transplanterte S9257 og GY401 fra 450'n. Typhoon 500H motor, og Turnigy Plush 80 A ESC. Komponentene i ESP er sikkert helt ok, men jeg ville ikke valgt det samme om jeg skulle kjøpe separat. Lurer litt på ESC fra CC, ICE 75. Og en passende Scorpion motor. Snart kommer Skookum med en treakset gyro som jeg er nysgjerrig på. Jeg er veldig imponert over 450 med SK-360 på.

                Jeg kan vel ikke annet enn å si meg enig i at prisen på heli-kitet spiller fint liten rolle.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Ferry View Post
                  Jeg er i grunnen enig med dere begge. Men hvis du aldri vil fly et helikopter som har potensiale til å være farlig, så kan du rett og slett aldri fly et helikopter.
                  Jeg snakker her om mekaniske komponenter som IKKE holder mål, og som har større risiko til å feile enn originale gjennomtestede komponenter.
                  At et helikopter med disse ytelsene i nærheten av folk/dyr kan være farlige, er vel egentlig selvsagt?

                  Jeg har selv en Flasher 500 (ESP klone) som er av meget god kvalitet, men ikke like bra som originalen, punktum.

                  Selv liker jeg SJM heliene bedre en TRex, men det er min personlige preferanse.

                  Mvh
                  SveinB
                  Last edited by SveinB; 21-08-09, 16:01.
                  www.micro-hobby.com

                  Comment


                  • #24
                    Ferry: Kikk på Protos da, den får du i alle varianter med eller uten motor, esc og carbon ramme, min har fått Mini V-bar idag, og jeg gleder meg stort til å teste den nå
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by roadrune View Post
                      Ferry: Kikk på Protos da, den får du i alle varianter med eller uten motor, esc og carbon ramme, min har fått Mini V-bar idag, og jeg gleder meg stort til å teste den nå
                      Protos + V-bar må jo bare bli heftig!
                      Er en lekker maskin det der!
                      Hvordan flyr den kontra Rex'n?

                      Selv liker jeg SJM430 (500 size). Utrolig responsiv, stabil og solid. Kvalitet tvers igjennom

                      Mvh
                      SveinB
                      www.micro-hobby.com

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by roadrune View Post
                        Ferry: Kikk på Protos da, den får du i alle varianter med eller uten motor, esc og carbon ramme, min har fått Mini V-bar idag, og jeg gleder meg stort til å teste den nå
                        Jeg har egentlig mer lyst på Logo 400, framfor T-rex. Og Protos ser fin ut ogå. Lav vekt, og stille gange på halerotor. Det jeg liker best med T-rex er det utrolige utvalget i deler. De finnes på hvert gatehjørne, ihvertfall i cyberspace. Det ryktes om en flybarless Protos også. Hvordan har du fiksa hodet? Passer deler fra T-rex f.eks?

                        Comment


                        • #27
                          Jeg har brukt deler fra T-rex og Gaui for å lage hodet, men det aller meste er originalt.

                          Logo'en er lekker den, men den er desverre ganske mye tyngre enn Protos'en.

                          Jeg har ikke prøvd andre 500-size...
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Roy N View Post
                            Du har demontert hodet og satt inn thrustlagre og spindleshaft med grease ?
                            Nå har jeg skrudd hodet i småbiter. Det var heller skuffende. Alt var helt tørt for fett. Det ene thrustlageret satt delvis fast pga. for mye loctite, og det var feil innerskive på ene sida. Jeg har ei innerskive og tre ytterskiver, så jeg kan kun få det riktig på ei side. Ser ikke helt konsekvensen av feilen, men det er vel en grunn for at de er laget slik.
                            Alle linkene er noe romme. Bytter til Align. Bytter feather shaft samtidig, da jeg har Align liggende. Samme med hovedaksel.
                            Begge mikserarmene gikk tregt fordi det tyter plast ut når de selvgjengende skruene settes i. Fjernet overflødig plast. I den ene mikserarmen manglet det foring mellom lagrene, så den låser seg delvis når skruen dras til. Har tatt ut lagrene, men har ingen foring som passer. Så langt har jeg brukt like mye på Align deler som på hele HK-T500-kitet...

                            Comment


                            • #29
                              Fikk e-post fra HobbyCity (eller HobbyKing) med HK-T500 til 35 US dollar. Tilbudet gjelder etter det opplyste bare i 12 timer fra kl 18:52, norsk tid. Vurderer å kjøpe dette bare for å se hvordan slike heli er bygget opp, og evt. bytte ut vitale deler og teste litt.

                              Nærmere info: Attention Required! | Cloudflare


                              HK-T500 CCPM 3D EP 500 size Heli Kit (T-rex 500)
                              Can you believe it? Just $34.95 for a 500 size heli kit?
                              This insane price will only last for 12hrs. So get in fast!
                              A full 3D 500 Heli with Align T-rex designed performance
                              and now at the worlds cheapest price!
                              Now just $34.95!

                              Comment


                              • #30
                                jeg handla den hk450 pro 3D saken, å jeg anbefaler på det sterkeste å IKKE kjøpe denne, bare søppel fra snute til hale
                                trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                                trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                                arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                                PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                                homemade quad med diverse elektronikk.
                                noen depronkjerrer.
                                futaba10c 2.4ghz.
                                radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                                Comment

                                Working...
                                X