Announcement

Collapse
No announcement yet.

Husk å lade batteriene, gutter...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Husk å lade batteriene, gutter...

    ...for det glemte jeg!

    Etter å ha fløyet et par minutter, slo low voltage cut-off inn mens jeg lå inverted og drev med generelt garnerarbeid.

    Klarte akkurat å flippe rundt og lande før motorkraften forsvant.

    På tide å installere lipo-alarmen som jeg har liggende, kanskje. Bare synd at jeg aldri hører den uansett
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Så fint at det gikk bra Minner samtidig om å lade mottakerbatteri også. Når _det_ er tomt, da er det ingen kjære mor. Spesielt ikke når det er tele i bakken, og heli går på hodet i pløksla.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by jotto View Post
      ...for det glemte jeg!

      Etter å ha fløyet et par minutter, slo low voltage cut-off inn mens jeg lå inverted og drev med generelt garnerarbeid.

      Klarte akkurat å flippe rundt og lande før motorkraften forsvant.

      På tide å installere lipo-alarmen som jeg har liggende, kanskje. Bare synd at jeg aldri hører den uansett

      Jeg tror ikke det skal være behov for noe gartnerarbeid på stripa etter at jeg var der på torsdag.. Så du ikke hullet jeg hadde lagd i nordenden?
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #4
        Hadde en syk opplevelse der tidligere i år...
        Klar for maiden med min ærverdige Superstar 40.

        Alt i flyet var splitter nytt og jeg stod klar på bakken med motoren
        i gang og alle servoer gjorde som de ba om.

        Flatt jern på sletta og opp i lufta, litt fintrimming og jeg tok et par runder
        over plassen før jeg synes den ble veldig seig... Så stoppa motoren
        og et sekund senere er det NULL kontakt med flyet!

        Dette er jo en 40 size trainer, og det kan virke som om jeg hadde
        mer enn vanlig flaks, for det som skjedde var at den la seg i
        strøken glideflukt med svært lite synk (null tendenser til stall).
        Den seilte pent over en vei med sikte på et svææært nysådd jorde.

        Resultatet er at flyet tok den peneste landingen jeg noensinne har
        sett i hele mitt liv. Det eneste man kunne se var en svak støvsky som
        oppstod når hjula tok bakken.

        Når jeg kom hjem fant jeg ut at batteriet (som også var 100% nytt) var
        totalt tomt for strøm. Måtte rett og slett true strømmen inn igjen.

        Kan kanskje være lurt å cycle mottakerpakker før man ratter avgårde

        (PS. Jeg har vitner! )
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotto View Post
          ...for det glemte jeg!......
          Også nå som du har alt det nye kule ladeutstyret.......

          Comment


          • #6
            Jeg sjekker alltid batteriene før jeg setter dem inn, gjør ikke dere?!
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Originally posted by Brumm View Post
              Jeg tror ikke det skal være behov for noe gartnerarbeid på stripa etter at jeg var der på torsdag.. Så du ikke hullet jeg hadde lagd i nordenden?
              Jeg var ikke på Haver. Jeg er redd for å ramle oppi krateret ditt
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                Også nå som du har alt det nye kule ladeutstyret.......
                Jeg trodde den ladet batteriene uten at man trengte å koble til?!
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Akkurat samme skjedde med meg for 3 dager siden... Meg og lillejon78 på forumet var og fløy (han fløy ikke, da alle 3 tingene han hadde å fly med ikke akkurat var oppegående, hohoho:P) og jeg var vell på 4-5 turen med nyladet batteri.. Jeg burde selvsagt sjekket spenningen men dette gjorde jeg ikke.. Det resulterte i failsafe og null kommunikasjon med heliet! Rett mot bakken i fin autorotasjon med 100% rett heli! Resultat? Knekt understell og en link opp i hodet! Snakk om flaks

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Trulsen View Post
                    Akkurat samme skjedde med meg for 3 dager siden... Meg og lillejon78 på forumet var og fløy (han fløy ikke, da alle 3 tingene han hadde å fly med ikke akkurat var oppegående, hohoho:P) og jeg var vell på 4-5 turen med nyladet batteri.. Jeg burde selvsagt sjekket spenningen men dette gjorde jeg ikke.. Det resulterte i failsafe og null kommunikasjon med heliet! Rett mot bakken i fin autorotasjon med 100% rett heli! Resultat? Knekt understell og en link opp i hodet! Snakk om flaks

                    kremt kremt:P du trulsen, du vet like godt som meg at det var radioforstyrrelser der :P
                    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                    homemade quad med diverse elektronikk.
                    noen depronkjerrer.
                    futaba10c 2.4ghz.
                    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                    Comment


                    • #11
                      Hadde rimelig flaks jeg også på onsdag(nok en gang,se egen tråd) med 33% Extra`n. Hadde fulladet batteri, trodde jeg. Startet opp og skulle slippe den da gassen begynte og oppføre seg merkelig, så alle ror, så virket ingen ting og motor ruset opp på halv gass.
                      Hva f..... var dette? Batteripakka var helt tom. Har ikke funnen ut noe feil etterpå, men regner med att motagerbryter hadde stått på natta over.
                      Litt mer strøm på pakka så hadde jeg rukket og tatt av. Dritflaks kaller man sånn. Voltspy er ikke så dumt kanskje?
                      Terje Egeberg
                      "Opp ska det og det får bare virke"


                      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                      3DHS slick 89" EME 60.
                      3DHS Slick 71"

                      Comment


                      • #12
                        både flaks og uflaks når det gjelder lading ja, hehe.. Hadde to 3300mah NiMh pakker i en bulldog, og lada de over natta på lav mA.
                        Kom på flyplassen og opplvede samma som Tertitten, lada opp igjen på stripa på 3,3A og fikk inn 3260mA på batteriene, så etter det er det kun lading på høy A på NiMh pakker her i gården..
                        Per Reidar Bremseth



                        Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                        PA BadBoy med sc70fs
                        Seagull Harrier46 med os 70fs
                        pluss litt depron da..


                        Alt som går opp kommer før eller siden ned....

                        Comment


                        • #13
                          Kjøp gorilla understell og du får aldri knekt understell. Veldig bra at du hadde flaks.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jotto View Post
                            På tide å installere lipo-alarmen som jeg har liggende, kanskje. Bare synd at jeg aldri hører den uansett
                            Du kan jo sjekke ut denne, funker glimrende.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by spitmk16 View Post
                              Kjøp gorilla understell og du får aldri knekt understell. Veldig bra at du hadde flaks.
                              Understellet absorberte litt av energien fra landingen da det knakk. Dersom man setter på et sterkere understell, vil noe annet måtte ta unna den energien. Da kan man fort få større skader, som f.eks. boom strike, bøyd spindle eller main shaft. Understellet er relativt billig, og veldig enkelt å bytte. Jeg foretrekker å bytte understellet i stedet for spindel eller main shaft, der man må demontere hodet for å få det gjort.
                              Ørjan Pettersen
                              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                              Comment

                              Working...
                              X