Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frustrert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frustrert

    Hvorfor klarer jeg ikke å fly min Trex500FB på en "vettig" måte? Det er virkelig frustrerende når jeg flyr mindre helier (uten collectiv Pitch) i blinde omtrent... Mitt Nine Eagles solo pro 228 kan jeg snu ryggen til selv om det blåser godt i kastene. Jeg flyr over, under og mellom strømledninger og rundt stolper. jeg flyr med en hånd på radioen og sigaretten i den andre omså jeg er 100 meter unna der jeg selv står men når jeg tar opp min Trex500 ja da må jeg "vokte" stikkene konstant, ett lite blikk til siden og heliet er på tur i bakken!!! I dag tok det virkelig av å holdt jammen på å dra ut over havet noe jeg med nød og neppe klarte å forhindre men jammen gikk det ikke i bakken......igjen... Man skulle jo tro at gyroen på Trex'en var hakket bedre enn på det "simple" Nine Eagles 228 helikopteret? Men nå vil jeg prøve å bygge det om til flybarless, har alt jeg trenger og mener å ha lest at helikopteret blir mye mere stabilt som flybarless... stemmer dette? Det jeg oppdaget i dag etter at jeg mista kontrollen og den "harde landingen" var et faktum var at servoen bakerst på swash plata var låst seg bom fast i en lav posisjon, hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd at den var fastbrent.... Kan det skje at servoer bare låser seg uten påviselig grunn med slike fatale følger? Takker på forhånd for råd og tips om noen andre også har opplevd villstyrlige 500 size helier og har løsningen klar Mvh Øyvind L
    Align Trex 500E, Nine eagles solopro 228P, Nine eagles Sky climber

  • #2
    prøv noen små med CP, kast de andre eller gi til barna.

    fixed pitch med vekter i 45 grader, selvoppretter når du slipper stikkene, det gjør IKKE CP, så de blir veldig forskjellige å fly.

    mistenker du får en haug dårlige uvaner ved å fly fixed pitch sakene dine.


    En venn som hadde fløyet 120SR mye, fikk prøve mcpx, og hver gang han fikk panikk, slapp han bare alt, og den seilte veggimellom, han måtte endre tankesettet sitt til at han rettet heli, ting skjedde ikke av seg selv.

    Comment


    • #3
      Du gjør lurt i å bytte til flybarless. Mye mindre deler å bytte ved kræsj.
      Kjell Ove
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------
      Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

      Comment


      • #4
        At du må følge med på en 500 er bare sånn det er og helt nødvendig. Den må flys og flyr ikke av seg selv. FBL endrer ikke på det.

        Men det et en ting som hjelper - å fly så mye du kan. Øv og ha det gøy. Og fortsett gjerne med flybar-heliet ditt. Det er mye å lære av det.

        At det er utfordrende å lære og fly radiostyrte fly og helikoptre er jo mye av sjarmen!
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Jeg er kan ikke si jeg er god med heli, men dette du sier med at du må følge med på heliet ditt, det sier jo seg selv! Du kan ikke stå å røyke mens du flyr et helikopter, og du skal helst følge med på det og ikke bry deg om hva som skjer rundt deg. Det som er gøy med å fly er jo at det er litt utfordring og at du gjør det selv og at ikke helikopteret flyr for deg!
          Goblin 500 Ikon
          Blade 230S
          Spektrum DX7

          Comment


          • #6
            Sier meg helt enig med de andre her, det er nok bare slik det er med et helikopter.
            Glem flybarless, super raske servoer og kjempedyre carbon blader, det du har fra før er helt iorden.
            Prøv deg på en simulator (phoenix?) så sparer du deg for masse skruing og utlegg i deler.
            Lykke til
            T-Rex 450 SE
            T-Rex 500
            T-Rex 600N/NP/E
            Srimok
            Mini Edge540
            DX7

            Comment


            • #7
              Det jeg oppdaget i dag etter at jeg mista kontrollen og den "harde landingen" var et faktum var at servoen bakerst på swash plata var låst seg bom fast i en lav posisjon, hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd at den var fastbrent.... Kan det skje at servoer bare låser seg uten påviselig grunn med slike fatale følger? Takker på forhånd for råd og tips om noen andre også har opplevd villstyrlige 500 size helier og har løsningen klar Mvh Øyvind L
              Det er mulig du har ødelagt et tannhjul/drev i servoen da du hadde den harde landingen. Dersom du bruker originale Align-servoer så får du nye drevsett hos elefun.no. Skru ut servoen og åpne den forsiktig. Vil tro du finner feilen der.

              Mvh

              Spiff
              TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

              Spektrum DX18

              Youtube:
              http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

              Comment


              • #8
                Invister i en simulator, det sparer det for mye penger, mye frustasjon og mye tid. Ikke vokser du fra det heller, men simmer daglig. Med vestlandsvær er det en behagelig måte å holde fingrene oppvarma

                Comment


                • #9
                  Om du klarer å fly små fixed pitch heli og mener en 500 er ustyrlig mener jeg det er noe fundamentalt gale en plass. Har du fått noen som kan heli å sette det opp og testfly til deg? Jeg mistenker noe ikke er satt riktig opp skjønner du..


                  Truls

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Trulsen View Post
                    Om du klarer å fly små fixed pitch heli og mener en 500 er ustyrlig mener jeg det er noe fundamentalt gale en plass. Har du fått noen som kan heli å sette det opp og testfly til deg? Jeg mistenker noe ikke er satt riktig opp skjønner du..


                    Truls
                    Det er akkurat det jeg føler selv, men nå har jeg bygd det om til FBL og hobby24 folka i Tromsø setter det opp og justerer samt setter opp radioen så bedre kan det vel ikke bli nå.
                    Align Trex 500E, Nine eagles solopro 228P, Nine eagles Sky climber

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by andersand View Post
                      mistenker du får en haug dårlige uvaner ved å fly fixed pitch sakene dine.
                      Noe lærer man jo, jeg flyr nose in/ut begge sider, åttetall og alle tenkelige manøvre uten å tenke på stikkeføringa, dette går helt automatisk. har lært masse med dette, sikkert noen uvaner også
                      Align Trex 500E, Nine eagles solopro 228P, Nine eagles Sky climber

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Spiff View Post
                        Det er mulig du har ødelagt et tannhjul/drev i servoen da du hadde den harde landingen. Dersom du bruker originale Align-servoer så får du nye drevsett hos elefun.no. Skru ut servoen og åpne den forsiktig. Vil tro du finner feilen der.

                        Mvh

                        Spiff
                        Det har du helt rett i, to av servoene var skadet, byttes i dag sammens med FBL oppgraderingen.
                        Align Trex 500E, Nine eagles solopro 228P, Nine eagles Sky climber

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Locke View Post
                          Noe lærer man jo, jeg flyr nose in/ut begge sider, åttetall og alle tenkelige manøvre uten å tenke på stikkeføringa, dette går helt automatisk. har lært masse med dette, sikkert noen uvaner også
                          Min venn, dro også min mcpx nose inn, for det var hans favoritt, han hadde best kontroll der... men uten FP + 45 grader vekter og stabiliteten det medgav, dropped han fort nosein, og etter mye deler og noen kvelder flyving, fikset han tail inn hover med CP

                          når du f.eks. flyr ncpx/mcpx fint i hover og litt rundt, vil du le av hvor stabil 500en er...

                          Comment

                          Working...
                          X