Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noe er fullstendig galt med min nye Blade mCP X BL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noe er fullstendig galt med min nye Blade mCP X BL

    Jeg har flydd en del helikopter siste året, og på nyåret nå bestemte jeg meg for å kjøpe mitt første 6 kanals, et Blade mCP X BL. Valget falt på dette da flere anbefalte dette som et greit steg videre. Helikopteret er satt opp etter anbefalte innstillinger på min Spektrum DX6i.

    Etter noen timer i Phoenix 4 bestemte jeg meg for at det var på tide å få modellen i lufta, og se hvordan det var å fly i forhold til simulator osv. Her begynte desverre problemene å melde seg!

    Jeg er forsiktig med stikka og lar helikopteret få opp turtall. Men ved start av hovedrotor snurrer helikopteret rundt sin egen akse sammen med hovedrotoren. Ok, noe er feil med gyro tenker jeg og slår av heli/radio, og slår på igjen. Nok en gang snurrer helikopteret rundt sin egen akse. Jeg blir utolmodig og prøver å styre halerotor i motsatt retning for å kompensere, og nå står det plutselig stille. Jeg får det i lufta, det hovrer fint men halen ser ut til å logre en del frem og tilbake.

    Ved landing slår halen ut mot høyre, ukontrollert, og tipper rundt. Jeg kobler av/på igjen, prøver på nytt. Problemet med at det ikke står stille under oppstart er tilbake, og det ser ut som å "styre imot" med halen er det eneste som gjør at det "nullstiller" seg. Derimot problemet med logring, og at halen slår ut ukontrollert er fremdeles tilstede.

    Er utrolig frustrert. Mekanisk er alt på plass, tilsynelatende. Dette kan da ikke være noe annet enn funksjonsfeil? Har prøvd det meste av rebinding mot min Spektrum, samt slettet modellprofil og rekonfigurert. Alt er gjort etter bruksanvisning på dette feltet. Nå er jeg tom for ideer, og utenom å ha hovret helikopteret noen få minutter tørr jeg ikke å bruke helikopteret i frykt for at det går i veggen/taket/på havet osv.

    Fant en video på YouTube med identisk problem.
    Last edited by ronaldst; 06-01-14, 22:44.

  • #2
    Gå over oppsettet ditt enda en gang å se om alle kanaler går riktig vei etc.. Også kan du sette gyro gain på 65% cirka og se om logringa på halen forsvinner, sjekk også over ledningen og kontaktene til halerotoren, og at propellen på halen sitter skikkelig fast på akslingen.

    Comment


    • #3
      Går halemotoren i hele tatt? Hvis den gjør så kanskje den går feil vei. Bare snu om kontakta på halen eller på kortet. Passer begge veier.

      Comment


      • #4
        Jeg tror det største mysteriet er løst. Det har vært forstyrrelser/støy eller lignende på radio eller mottaker (mye elektronikk i naborommet) der helikopteret har blitt testet. I dag var jeg nemlig og kjøpte ny halemotor, og etter den ble montert merket jeg ingen forskjell. Tok så med meg helikopteret ut i friluft, og problemet var helt borte.

        Hvorfor dette helikopteret har problem med forstyrrelser/støy og ikke de andre jeg har, må høyere makter svare for.

        Logringa med halen derimot er fremdeles til stedes, men halen slår ikke ut mer enn jeg kan kontrollere nå. Skal prøve å justere gyro instillingene for å se om det hjelper.

        Takker for alle svar.

        Comment


        • #5
          Hei ronaldst.
          Har mcpx bl selv og har samme problem med halen som deg.
          Og dette er faktist normalt, tro det eller ei. Hjelper ikke å justere på gyro gain.
          Har hatt min siden Mai 2013 mnd og har prøvd forskjellige innstillinger/tips og triks uten hel. Helt til jeg fant en side hvor det ble konkludert med at gyroen på denne er faktiskt satt opp såpass hardt at den skal beherske 3d uten at halen "blåser ut".
          Dette ble også bekreftet av Blade ble det påstått. så jo hardere den blir brukt/flydd jo bedre

          Hvis du sammenligner med vanlig mcpx og 130x så logrer ikke de med halen men de er heller ikke like kapable til 3d flyvning da halen er urolig. sier de som har prøvd alle sammen. jeg har bare erfaring fra mcpxBl.

          Det eneste jeg har funnet ut av som hjelper er at jo høyere rotorhastighet jo roligere blir halen.
          Du vil nok merke at den er mye roligere i vind også for da må gyroen jobbe.
          Fredrik S

          Stingray 500
          T-Rex 450 L Dominator 6s
          Tensho Acro Speed
          Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
          SBach indor crack.
          Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

          Comment


          • #6
            Jeg har ikke noe vesentlige problemer med "logringen" så lenge den ikke øker. Har mye å lære med dette helikopteret, må si jeg ble noe overrasket over hvor mye krefter/motor det er i det.

            Er det verdt å oppgradere noe av delene? Tenker på å bytte ut litt av plasten med aluminium, tenker da spesielt på swash/rotorfeste, halestøtten og eventuelt skids i karbon.

            Comment


            • #7
              Jeg har satt på Alu bladholdere da mine i plastikk hadde fått litt juling etter noen kræsj. Det var MYE slark i de. Vet ikke hva det var men byttet ut både feahteringshaften skiver skruer og nye plastikk bladholdere men det hjalp ingenting.
              De nye Alu. bladholdere er taite og fine. Ikke fått testet enda.

              Har også bestilt Rakon karbon skids og halebom støtte. Håper da halen blir litt stivere også er jeg lei av å bytte de plastikk skidsa som alltid ryker.

              Comment


              • #8
                HEHE det kommer an på hvor stor lomboka di er.
                husk på at denne ikke veier så mye. og blir ikke sterkere en svakeste punkt.

                jeg var helt fersk i Mai og har hatt så mange turer i bakken at jeg kom ut av tellinga.
                Har 10 batteri pakker og fløy omtrent 20 pakker i uka med det været vi hadde i fjor.
                det forbruke mitt gikk til var canopy, understell og halebom.

                De tipsene jeg kan se hjalp meg etter mye prøving er.

                Canopy: Teip med smal hvit "lakkerings/maler" teip på innsiden. den lille vekta merker du ikke. og den kan sprekke men tåler 2 turer til.

                Understell: kjøp alltid 2. denne er det ikke så mye å gøre med. men greit at noe ryker når du trefer det du står på. oppgraderer du denne vil noe noe annet ryke som koster mer en 59kr.

                Halebommen: du får solid bom som tåler mye mer og da flytter du brud sonen inn til rammen. har brukt sort elektroteip etter første nedfalet og da tåler den en rude til. så sant ikke den sprekker.

                En oppgradering som jeg tjente mye på er å shimse opp hode/Feathering akselen. blir fort slakk her oppe. og bruk små oringer på alle kulene/linkene på swash og hode. jeg brukte de som kom med swash når min røyk den ene gangen.

                Dette har funket for meg. har kostet noen småkroner for å holde det i lufta. Men har hatt det utrolig mye moro. har faktisk brukt denne som prøvekanin etter oppgradering til noe større. er mye billigere å feile og kan si at å fly innvertet for første gang var nærvepirrende med den lille vepsen min.
                Fredrik S

                Stingray 500
                T-Rex 450 L Dominator 6s
                Tensho Acro Speed
                Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
                SBach indor crack.
                Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

                Comment


                • #9
                  Problemet er Blade....
                  Kjell Ove
                  ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                  Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                  Comment


                  • #10
                    Jeg var ute og fløy litt igjen i dag, og har fremdeles problemer med støy/radiofeil (selv ute). Utrolig merkelig.

                    Kan det være vibrasjon eller lignende som gjør dette? Tilsynelatende ingen vibrasjoner på modellen men det har vært i gulvet noen ganger.. :/

                    Comment


                    • #11
                      Noe er fullstendig galt med min nye Blade mCP X BL

                      Har du sjekket alle ledninger ,hovedkortet, servoledminger++ at det ikke noe som dårlig kontakt e.l. Som skaper problemene dine?
                      Etter en kræsj med min i sommer virket den ene servoen seg helt merkelig. Så og så over helikopteret, fant ingen feil. Plutselig ser jeg at den ene servoledningen har løsnet så vidt det er fra kontakten på hovedkortet. Klarte ikke så se før jeg klemte på alle koblingene og plutselig sa det klikk og den kom vist skikkelig på plass.

                      Har den vært sånn fra dag 1?
                      Last edited by thomas.kjolstad; 10-01-14, 16:27.

                      Comment


                      • #12
                        Alle ledninger er sjekket. Har strammet skruene på rotor -oppheng og blader, og saumfart drivaksling etc. Kan ikke finne noe feil altså. Jeg har kun flydd helikopteret noen få ganger, og det har vært ustabilt siden dag en. Jeg jobber ombord i en båt, og det er sikkert et "dårlig miljø" med tanke på forstyrrelser, men nå mistenker jeg at det er noe mer enn dette som forårsaker det. Har ikke hatt noe skikkelig krasj heller, utenom at det har tippet rundt noen ganger under takeoff når det får disse forstyrrelsene. Har vært en tur i veggen med det, men fra svært lav høyde.

                        Jeg trodde jo først det var gyro problemer. Halen ville ikke stå stille under oppstart av hovedrotor. Dette ble borte forrige dag jeg prøvde helikopteret (da ute og ikke inne), men nå har jeg samme tendenser ute også. Skiftet halebom og halemotor da jeg trodde det kunne være den.

                        Reiser hjem på onsdag, og da får jeg prøvd helikopteret under bedre forhold hvor støy ikke skal være en faktor. Helikopteret virker rett og slett bare utilregnelig til tider nå, om det er støy eller noe annet vet jeg ikke.

                        Hva kan det være?

                        Comment


                        • #13
                          Noe er fullstendig galt med min nye Blade mCP X BL

                          Hmm... Vet altså ikke, hva skjer med servoene når du setter i batteriet Og bare lar den stå? Hvis det er forstyrrelser el som virker inn på frekvensen vil servoene bevege seg i alle retninger og helt vilkårlig. Noen ganger mye noen ganger lite. Prøv også å ta radioen lengre unna (gjerne i er annet rom eller noe) helikopteret da også uten å røre noe og se om det kommer inn noe støy/forstyrrelser da. Sett på hold knappen og beveg servoene for å se om alt flytter seg sånn som du vil. Hvis alt virker normalt etter dette tror jeg ikke det kommer av støy e.l. Da er det noe annet.

                          Comment


                          • #14
                            Når batteriet kobles til tar det noen sekunder før helikopteret gir et pip og den blå led'en lyser fast. Hører at servoene står og jobber umiddelbart, og en gang i blant kan jeg se "rykninger" opp i hovedrotoren. Ved takeoff vil helikopteret gjøre en av flere:
                            - Snurre rundt sin egen akse som vist på videoen i første post
                            - Når det nærmer seg takeoff hopper det plutselig rundt på bakken
                            - Letter normalt, liten drift mot venstre, mild logring med halen

                            Det som skremte meg i dag var at når det først kom i lufta, kunne det plutselig ta kontroll over seg selv. Under hover skjøt det plutselig bakover, forårsaket av en "rykning" på en eller flere servoer. Blir ikke klok på dette altså, men synes det er rart at kortet skal være defekt.

                            Et annet problem er hvordan en skal overbevise hobby -butikken om å få et nytt på garanti etc. Det er jo håpløst hos den gjengen dette helikopteret er kjøpt. Om disse problemene vedvarer må jeg nok bite i det sure eplet og kjøpe et nytt kort, for her er det et eller annet galt med selve styringa/hjernen i helikopteret.

                            Hvor kjøpter du deler til Blade fra? Noen med en god nettbutikk å anbefale?
                            Last edited by ronaldst; 10-01-14, 18:49.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ronaldst View Post
                              - Snurre rundt sin egen akse som vist på videoen i første post
                              - Når det nærmer seg takeoff hopper det plutselig rundt på bakken
                              - Letter normalt, liten drift mot venstre, mild logring med halen
                              At den kan snurre rundt en gang og at den hopper rundt på gulvet rett før takeoff er helt normalt på så glatt underlag som parkett. Det er nesten umulig at den ikke gjør rare ting under takeoff på sånne underlag.

                              Men sånn som på videoen er feil.
                              Akkurat som halemotoren går feil vei eller at halepropellen er satt på feil retning.

                              Comment

                              Working...
                              X