Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-rex cutoff/statisk nok en gang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by Ullteppet
    Noen tips?

    Mvh Ullteppet
    Tenk at du sitter inni helikopteret, funket for meg
    Morten Smøraas

    Comment


    • #62
      Til ullteppet..
      Dette er litt off-topic men......

      Trente først litt på side-in begge veier før jeg gradvis nærmet meg nose-in. Sikkert ikke den enkleste metoden, men jeg tenker på hvilke stikker som må beveges motsatt ved nose in, det funket fint for meg (synes jeg behersket det greit etter 3-5 turer)..

      Lykke til
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #63
        @Ullis - Innlegget var ikke spes til deg, snarere til Espen.

        Den hunderasen i Norge som biter flest er (eller var i alle fall) Golden'er. Noe som skulle tilsi at dette ikke er en bra hund for familier. Problemet er at den statistikken ikke viser hvor mange prosent av Goldenene som biter bare totalen og siden den rasen i alle fall i mange år var den overlegent mest populære, tett fulgt av Schäfer + at nettopp barnefamilier hadde den gjorde at den selvsagt tok bitetoppen.

        Rexen er litt slik ettersom den vel ganske klart må være den mest populære maskin i sin klasse.

        Nose-in - tja det som løste det for meg var sim, sim og atter sim.

        Comment


        • #64
          Originally posted by Ullteppet
          har du fått regulatoren av Xmode ?
          jeg har desverre ikke så veldig god erfaring med xmode på reklamasjons fronten. Han lover og sende, men du får det aldrig.
          Skjønner hva du mener
          Ikke svar på mail, ikke kontakt på tlf og ikke svar på SMS..
          Hva tror dere; skal jeg gi opp og handle meg en ny mon tro?
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

          Comment


          • #65
            Da har jeg fått tak i en nedlastingskabel fra Customidea så jeg kan lese av spenning gjennom flighten.
            Tok en tur ut for å teste X'en igjen som kuttet.
            Hadde samme symptom som sist. Ved full pitch mistet jeg brått kraft og heliet la seg kraftig over til venstre de første gangene så litt høyre og forover.

            Tenkte kanskje det kraftige pådraget gjorde at spenningen falt men sånn er det ikke, ser det ut til, får en fin utladningskurve og Align batteriene faller knapt i spenning ved fullt pådrag ser det også ut til. Litt vanskelig å måle da den ikke måler kontinuerlig men kun 3 ganger per min, derfor tok jeg sjansen på mange bruk av mye pitch for å provosere frem problemet. Det er helt konsekvent ved full pitch. Om jeg trimmer ned pitchen skjer det ikke. Må ta den ut og teste igjen med kurvene, ta ned først thr så pi for å se hvilken av dem som er problemet.
            Har sjekket for binding ved full pitch og ATV/EPA er regulert så det ikke butter.

            Merkelig fenomen. Heldigvis er den helt flybar om man bare ikke bruker absolutt full thr/pi og den flyr bare så nydelig om dagen. Liker den nesten bedre en XL'en med eCCPM. Gleder meg til å teste den nye HDE CF rammen.

            Comment


            • #66
              Endelig!

              Først og fremst vil jeg rette en stor takk til alle som har gitt gode inspill i denne tråden. Det har vært mange gode innspill, og jeg har nå endelig fått orden på problemene som startet denne tråden (eller kanskje maskert dem bort?) Etter venting på deler, fullstendig gjenoppbygging og enda mer venting på godt flyvær kom gjennombruddet denne helga; nesten vindstille og ikke en glitch eller cutoff på de 12-14 batteriene jeg har flydd. Rexen har vært gjennom harde climb outs, fff, loop, flip og roll uten noe tull. Aaah, det var f*** meg deilig .

              Til dere andre som har vært innom her med liknende problemer; jeg må kanskje skuffe dere med at jeg ikke kan sette fingeren på den ene tingen som var utslagsgivende for suksessen, men her er de endringene som er gjort:
              - Byttet ESC fra Align 25A til 35A m Governor (kjøleribben innenfor krympestrømpen)
              - Byttet mottaker fra Graupner R700 til Hyperion 6
              - Byttet std ramme til Align cf ramme
              - Byttet motor fra 3200Kv til 3550Kv
              - Byttet gyro fra ms044 til futaba 401
              - Cf halebom og metall pulleys(ingen jording noe sted)
              - Flyttet ESC helt frem foran motor og under batteri.

              Jeg er nesten helt sikker på at det er bytte av ESC som har fikset problemet, men det er også mulig at det er den nye mottakeren som er årsaken; for dere andre som sliter er dette det jeg ville forsøkt først. Det KAN naturligvis være motoren, men dette tviler jeg sterkt på. Rekkeviddetesten gav utslag på ca 40 meter med antennen helt nede, hvilket jeg anser som mer enn godt nok.

              Får håpe at denne tråden kan hjelpe andre som skulle oppleve disse problemene i fremtiden, og at dere andre som har luftet frustrasjoner har fått orden på helikopterne deres.

              Uansett; lykke til og happy flying
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #67
                Flott du fikk ordnet det tilslutt
                Holder en knapp på mottakeren eg. Hadde samme problemet med min Trex, men etter bytte til Hyperion forsvant problemet.
                Morten Smøraas

                Comment


                • #68
                  Godt å høre men synd du ikke byttet bare en ting av gangen

                  Hvilke servoer bruker du? Jeg fikk kutt da jeg byttet til 3550 motoren. Har akkurat montert ekstern bec da jeg mistenkte esc becen men ikke tålte den nye turtallet + max pitch (eller rettere sagt at den ikke tålte belastningen fra en hardt arbeidende servo) fått testet pga regn.

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by Tintin
                    Godt å høre men synd du ikke byttet bare en ting av gangen

                    Hvilke servoer bruker du? Jeg fikk kutt da jeg byttet til 3550 motoren. Har akkurat montert ekstern bec da jeg mistenkte esc becen men ikke tålte den nye turtallet + max pitch (eller rettere sagt at den ikke tålte belastningen fra en hardt arbeidende servo) fått testet pga regn.
                    Ser den Tintin, men jeg var sugen på å heliet i luften så raskt som mulig etter den lage ventetiden..
                    Bruker Waypoint 080 på ccpm og 060pb på halen..
                    Jeg bruker ikke ekstern BEC nå, og håper å slippe det videre..
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by sjaa
                      Ser den Tintin, men jeg var sugen på å heliet i luften så raskt som mulig etter den lage ventetiden..
                      Bruker Waypoint 080 på ccpm og 060pb på halen..
                      Jeg bruker ikke ekstern BEC nå, og håper å slippe det videre..

                      Du har min fulle forståelse

                      Jeg burde kanskje egentlig leve opp til mine egne ønsker og faktisk først byttet pitch servoen til en sterkere for å sjekke om det er den som sitter i som staller og dermed overbelaster esc becen.
                      Det er jo egentlig enkelt, i og med at det er en Parkbec så har jeg ikke behøvd å fjerne +en til rx så jeg kan bare koble escen rett i rxen som før og sjekke.

                      Får se hva jeg gidder

                      Comment


                      • #71
                        Kjenner til det ja, ikke alltid man orker å sjekke alt som er

                        Jeg hadde maks pådrag ved flere anledninger i går, og det var ikke tegn til noe uhumskheter. Har 11 grader pitch +/- og forholdsvis moderate ccpm-utslag.
                        Vel du får ha lykke til med testingen
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #72
                          Ja da har jeg fått testet om ekstern bec hjalp på mitt rare problem og fått konstatert at det gjorde det overhode ikke.

                          Tok en kort sving i går kveld bare for å sjekke. Kjørte raske climbouts uten å dra full pitch først og den lille fjerten forsvant meget raskt oppover uten problemer.

                          Ok så var det å kjøre full pitch test da. Hadde justert ned ATV sist da det var kun ved full pitch at problemet kom så jeg justerte denne opp igjen slik at 10+ grader var mulig.
                          Prøvde 2 ganger og heliet la seg lynraskt langt over til venstre og tippet fremover som sist. Hadde jo lært noe så jeg hadde høyde nok til å hente inn.
                          Ville teste en gang til hvor pitch relatert dette var så jeg trimmet opp pitchen og lot det stå til. Joda den krenget venstre, ikke like mye denne gangen men den bestemte seg også for å ta 2 av de raskeste piroene jeg noensinne har hatt med denne Rexen. Fikk så vidt hentet den inn, justerte ned ATV igjen og fløy resten av pakka da den fortsatt oppfører seg eksemplarisk med moderat pitch bruk.

                          Så bar det tilbake til hobbyrommet. tenkte det måtte være noen som begrenset pitchen men fant fort ut at med den begrensningen på ATV jeg hadde satt så var jeg flere grader fra å klare å stalle pitch servoen så dette var snodig. Den brummet litt men alt så ut til å funke helt flott så jeg satt der som en fjott.

                          Ok, nå kommer cluet....Jeg er normalt veldig glad i et ryddig heli og nøye med å feste alle ledninger slik at disse ikke skal komme borti ting de helst ikke skal komme borti. Da jeg byttet ut roll servoen + pitch arm for noen uker siden, rett før problemet oppsto, så var jeg ikke like nøye som jeg pleier å være og ledningen fra den nye roll servoen og her lå årsaken til problemet. Ved full pitch så kom rett og slett ledningen borti pinjongen som dermed ganske enkelt kortsluttet servoen og tydeligvis mottaker og nesten hadde klart å spise seg helt igjennom. Et par turer til og jeg hadde hatt null pitch kontroll.

                          Utrolig klønete for sånn i etterkant så husker jeg at jeg var obs på dette da jeg bygde dette heliet i 2004 og dro/festet kabelen for å unngå eksakt dette.
                          Tittet forsåvidt inn der da jeg byttet servo, men tydeligvis ikke ved full pitch, så jeg bedømte at det gikk hvilket var helt feil.

                          Nåja, så dumt kan det bli men det betyr i allefall at fra og med imorgen så har jeg igjen et problemfritt heli - gleder meg til å utnytte den 430 motorens potensiale uten å være redd for "glitcher".

                          Comment


                          • #73
                            Hvis det er noen trøst...

                            så har jeg gjentatte ganger under gjenoppbyggingen av rexen tenkt "at det går an" etter samme feil for 2. og 3. gang. Får håpe jeg lærer snart i det minste.

                            Det var et interessant med uventet problem vil jeg si, men godt å høre at du endelig fant roten til det onde

                            Happy flying
                            Mvh
                            JoE
                            Agder Modellflyklubb

                            Comment


                            • #74
                              Egentlig er jeg jo svært lettet over at det var noe så banalt for jeg liker det heliet best

                              Comment


                              • #75
                                hei . flott at du har funnet ut av problemene.har litt mindre nerver jeg nå!
                                har en rex som venter på jomfruturen .må bare få meg gyro(ja ja lærte meg hover for x antal år siden uten gyro!spennende)
                                med hilsen Arvid

                                Comment

                                Working...
                                X