Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-rex cutoff/statisk nok en gang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-rex cutoff/statisk nok en gang

    Hei folkens..

    Jeg har en del problemer med at motoren i rexen min plutselig kutter i 1-4 sekunder. Hadde en fin tur i går i ca 4-5 minutter, alt virket som det skulle helt til motoren stoppet i 3-4 sek. Har sett tintin skrive at lvc cutoff på align esc gjør at motoren pulser; dette var ikke tilfellet her (nesten sikker, men siden det var andre skikkelige turen med rexen ble panikkfølelsen sterkere en observeringsevnen). Jeg har sprayet silikon på halebeltet, uten effekt (mulig det er noe bedre, men ikke godt nok). Jeg har bestemt meg for å prøve å jorde hele maskinen samt bytte fra 13t til 11t pinion.
    Lurer derfor på om det er noen som har bilder hvordan denne jordingen kan utføres (spes mtp hvorda jorde halen og lagere med kontakt med hovedakselen), evt en utfyllede forklaring på en god løsning.

    Er det andre forslag til løsning på dette problemet tas også de imot med takk

    Mitt oppsett:
    T-rex 450 xl cde
    Align 420lf
    Align 25a (t modell)
    SAB 320 carbonblader
    13t pinion
    Graupner 700 mottaker(tester for tiden med schultze)
    ms44 gyro
    Waypoint 084
    Waypoint 060PB haleservo
    Batteri: Polyquest 1800 xp 20C / EVO 20 1800 20C

    Mvh
    JoE
    Last edited by sjaa; 20-03-06, 10:08.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

  • #2
    Du sier ikke hva slags batterier du bruker men om ikke de er svært dårlige så burde definitivt ikke lvc slå inn etter 4-5 min uansett. Sjekket du tempen på esc'en rett etterpå? Og batteriet?

    Om den var svært varm så kan du jo ha fått kutt pga det, men om jeg husker rett så pulser den da også.
    Jeg fløy min XL lørdag med samme motor og 35A esc og det er knapt så jeg kjenner de er varme etter 10 min + i lufta. Bruker også 13T og har HS på ca 2200 rpm, Align 325 pro blader.

    Lipo alarm er et produkt jeg gjerne taler varmt for. Koster 1/2 batteripakke og gjør at du aldri får problemer med lvc + det gir god batteriøkonomi da du har spart den inn etter noen turer der du har kjørt til lvc. Det gjør også at du evt kan eliminiere bort muligheten for at det er lvc'en (vel batteriet egentlig da) som er problemet. Kjøper du nedlastningskabel kan du også se hvordan batterispenningen varierer i etterkant.

    Jeg bruker cf ramme på cde'n nå. Har lagt en liten kabel mellom bommen og blokka den sitter i som jeg har festet til en av skruene som holder rammen til denne og så målt at det er kontakt. Når du har plastramme kan du løsne denne og legge ledningen mellom lageret til haleremsdrevet og ramma samt samme med hovedmasten.
    Jeg tror personlig statisk problemet er størst med cf ramme da en plastramme ikke vil lede den statiske elektrisiteten til esc/rx/gyro. Om du jorder haleremsdrevet og bommen så skal det strengt tatt gjøre susen for det er mellom beltet og bommen du får en forskjell i potensiale og er de forbundet så vil de ha samme potensiale. Har du plastdrev som er vanlig så har nok jording ikke like mye for seg, da er det mulig at det er bedre å gjøre dette fra rulla som ligger mot beltet i halen og bommen.

    Comment


    • #3
      Batterier og litt til

      Takk for svar Tintin..

      Jeg har Polyquest 1800 XP 20C og Flightpower EVO20 1800mAh 20C pakker så jeg regner ikke med dette er problemet.
      Temperaturen på ESC er ikke i nærheten av lunk engang (utenpå) men det er jo en heller begrenset kjøleeffekt med måten Align har bygget opp escen.
      Det var en god lunk på batteriet etter 5minuttersturen.

      Jeg har målt strømtrekk til ca 21-23 A som maks (ikke en helt sikker test da jeg hadde defekt enveislager), men det burde heller ikke være problemet.
      Esc´en har default oppsett, skal endre cutoff til 70%, men det spiller jo ingen rolle da jeg lander lenge før den kommer inn. Lipoalarm er underveis både til rex og hb.

      Slik jeg ser det står følgende på testlisten før jeg ringer xmode for å sjekke om det er reklamasjonsgrunnlag på esc´en:
      - Jorde rulle og halebom
      - Spraye med mer silkon
      - Teste med lettere blader
      - Teste med 11t istedenfor 13t
      - Reroute alle ledninger nok en gang, og kanskje en gang til :P
      - Kjølemodden på esc (hvis ikke det er reklamasjon)
      - Bytte ut ESC

      Hvis det er noen flere gode tips til denne lista er det bare å pepre løs

      Mvh
      JoE
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Vel om det er lvc som slår inn og du setter den til 70% så slår den inn tidligere som du sikkert vet. Men det er jo forsåvidt en ide og teste både 60 og 70 for å se om det er noen forskjell, om ikke så er den ikke årsaken.
        Tar batteriene dine full lading, dvs får du inn 16-1700 mah? Batteriene dine duger fint om de er nye men har du kjørt til lvc en stund så mister de mye. Har noen 1800 som bare tar 1200 mah...de funker ikke så lenge i Rexen lengre.

        Jeg trodde ikke denne greia med kjøleribbene var noe problem før 35A'en som kom med SE'en, governor utgaven. Jeg har 2x35A + 1x25A og alle har ribbene montert rett, dvs ikke utenpå krympen.

        Tmodellen er jo den som kom før governor varianten, min ene 35A er en governor som ikke trenger noen mod, men det er jo lett å se da. Enten så er den limt utenpå eller ikke.

        Personlig tror jeg ikke på å gå ned til 11T. Jeg bruker 13T og har som sagt rundt 2200 i hover med 85%. Skal du klare det samme med 11T så må du vel opp på 95%+.
        Jeg kjørte 2800kv'en på 15T uten varmeproblemer.

        Treblader kan hjelpe, de er lettere og om du bruker vekter på flybaren så kan du jo evt ta de av eller flytte de mot senter for å se om det gjør noen forskjell.



        Dette er varianten som evt trenger modding, kanskje.
        Last edited by Tintin; 20-03-06, 11:04.

        Comment


        • #5
          Litt å teste på..

          Hei igjen Tintin..

          Batteriene er nesten helt nye og lader normalt. Det er ingen av de tre pakkene som har vært i nærheten av lvc, så dette kan utelukkes. Jeg har kun ett sett med små paddlevekter, og skal prøve meg på det du nevner selv om jeg blir overrasket om dette spiller inn. Jeg er glad for ditt utsagn ift 11t, jeg skal kun teste det for å se om det løser problemene. I manualen er det nevnt 13t som det mest vanlige, og det vil etter min mening være noe feil dersom dette ikke det fungerer.
          ESCen min har gul kjøleribbe som jeg er 99% sikker på er limt utenpå krympeplasten; men skal frem med lupen for å dobbeltsjekke.
          Jeg er veldig glad i karbonblader, så jeg håper egentlig ikke at trebladene løser problemene :P Skal også teste Der Blattschmied 315 bladene mine i håp om å ikke ha en karbonallergisk rex :P

          Takk for kloke innspill; skal prøve å teste litt innimellom, men dette er en hektisk uke på jobb. Titt gjerne innom mot helgen, så skal jeg komme med testresultater. Det hadde jo vært fint om man kunne finne en løsning på dette problemet som nevnes i så mange forum rundt omkring..

          Mvh
          JoE
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Lykke til.

            Jeg har forresten flydd med paddlervekter helt til nylig uten at det har vært noe problem så det burde ikke være noe problem. Da min første Rex var ny testet jeg både de myke plastbladene og de første 325 cf bladene som begger er mye tyngre enn treblader og de var åpenbart tyngre for heliet å svinge men det er for mange som bruker cf til at det skulle være det.

            Antar du bruker softstarten i så fall kan du jo prøve å programmere bort den just in case.

            En del av de som rapporterer din type problemer sier at esc'en starter oppstarts prosedyren igjen etter en slik glipp. I så fall vil man jo helst ikke a soft start i lufta. På den annen side så kan den da bli så rask ut du tar drevtenner...

            Har du sjekket at kontaktene mellom esc/motor og esc/batteri ikke blir varme?
            At loddinga er bra...

            På mine escer syns det godt at den ikke er limt utenpå for krymeplasten ligger litt oppover ribben i hjørnene.

            Comment


            • #7
              sitter nok utenpå...

              Har sjekket nå og kjøleribben sitter utenpå krympeplasten desverre.
              Har sendt mail til xmode, og venter spent på svar. Har hørt at de er greie å forholde seg til, så krysser fingrene.
              Har hatt både korte og lengre cutoffs, ved de korte reinitialiseres ikke esc´en, og ved den store nå på lørdag var jeg altfor shaky til å legge merke til det:S

              Batteri-esc kontakten blir ikke varm, har i allefall ikke lagt merke til det.
              Esc-motor har jeg ikke sjekket, men det står på listen på neste godværsdag.

              Tror ikke jeg vil programmere bort soft start; mistenker at dette kan gi vel så katastrofale følger hvis maskinen plutselig rykker til når det våkner til liv.

              Nok en gang takk for gode tips!

              Mvh
              JoE
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Har du prøvd en ferrit ring på ledningen mellom esc og rx?

                Min ene esc er "så gammel" at den er kjøpt før Align begynte med soft start men jeg har ikke tatt noen drev enda til tross for noen rivstarter. Men jeg satte 2800 kv motoren i en Twister FP og gjorde generaltabben å reversere thr kanalen, tror jeg, slik at det ble bråstart og den røska rett og slett drevet løs fra masta....
                Last edited by Tintin; 21-03-06, 07:35.

                Comment


                • #9
                  Har hatt ferrit siden dag 2, uten at det hjalp noe større
                  Jeg tenkte litt på å teste med ekstern 6v BEC; gyroen tåler opp til 6,5v, men servoene anbefales ikke å kjøre på 6v, så det blir denne denne i 4,8v versjon:
                  http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000

                  2800 motor reversert på en FP kan jeg tenke meg var nok kraft når den gikk rett vei:P

                  Jeg er imponert over din hjelpsomhet; takk igjen!

                  Mvh
                  JoE
                  Last edited by sjaa; 21-03-06, 19:23.
                  Mvh
                  JoE
                  Agder Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Bare hyggelig det. Det er moro om man kan bidra til at noe funker. Det du sliter med er det mange andre som gjør også. Det er mange som ville bli glade om det fantes en sikker løsning.

                    Comment


                    • #11
                      Hehe.. vet det.. Blir vel en dagsjobb å poste rundt på de ulike forumene om man skulle være så heldig å finne løsningen
                      Mvh
                      JoE
                      Agder Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        BEC kobling

                        Hei folkens..

                        Ekstern BEC er endelig i hus og klar for montering; bortsett fra at jeg ikke finner tilbake til nettsiden med forklaring på hvordan :S

                        Hvis det er noen som vet hvordan setter jeg stor pris på om dere kan bekrefte eller rette på følgende:
                        Jeg mener å huske at jeg skal lodde fast inputledninger til batteri-->regulator plugg, fjerne pluss fra intern BEC --> mottaker (for å få signal) og koble ekstern BEC til batteriinngang på mottaker.

                        Har jeg forstått riktig?

                        På forhånd takk..

                        EDIT// Det var som beskrevet: http://www.runryder.com/helicopter/t...al+BEC+connect
                        Last edited by sjaa; 23-03-06, 19:42.
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Det skal være rett det ja. +/- på becen til resp +/- på escens kontakter mot batteri og kappe + lederen fra esc til mottaker og så bec på batteriinngang på mottaker

                          Comment


                          • #14
                            Slier med samme problem..

                            Ser jeg sliter med samme problem.
                            Vil det være noen løsning å bytte til 35 amper esc,
                            eller vil en BEC gjøre samme jobben?
                            Jeg ser i manualen til den originale ESC som fulgte med min T-rex 450 XL ccpm at den er beregnet for 3 servoer + motor.
                            Helien har jo 4 servoer + gyro.
                            Hans Idar Haldorsen
                            Alta

                            Sceadu Evo 50
                            T-Rex 450 SE
                            E-starter
                            U Can Do 3D Elektro
                            Great Planes Revolver 50

                            Comment


                            • #15
                              Jo flere vi er sammen

                              Hei Hans Idar.

                              Jeg ser i manualen til den originale ESC som fulgte med min T-rex 450 XL ccpm at den er beregnet for 3 servoer + motor.
                              Helien har jo 4 servoer + gyro.
                              Det er godt mulig at det å bytte til 35A esc vil fungere, men for min del vil jeg prøve de litt rimeligere alternativene først (hadde jeg skulle bytte regulator hadde jeg ikke kjøpt Align en gang til..) Jeg tror også 35A ESCen oppgis med 3 servoer på 3cells lipo, men jeg er ikke helt sikker.

                              Dersom det er BEC-kretsen i regulatoren som blir for varm er det mulig at en ekstern BEC vil kunne løse problemet. Jeg har kjøpt meg denne http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000, den er ganske tung (14g)men hvis det løser problemet er det verdt det.
                              Horisontalt snøvær har så langt hindret meg i å teste noe videre, kommer med tilbakemelding på hvordan det går så fort været bedrer seg.

                              Hvis du finner en løsning som virker er det kjempestas om du legger inn en liten beskjed her..
                              Mvh
                              JoE
                              Agder Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X