Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hei noen som vet sizen på låsemutteren på autorotasjonsdrevene?har prøvd umbrako 1.5mm denne er for liten og 2mm blir for.samme på setskruene på mainshaft.
    mvh jan sigurd røyseland

    Comment


    • grunnen til jeg spør er for jeg gikk over alle skruer på heliet bare for og sjekke at alt satt godt.det virker som setskruen til autorotasjonsdrevene er littegrann større en 1.5mm
      mvh jan sigurd røyseland

      Comment


      • Originally posted by jansr View Post
        grunnen til jeg spør er for jeg gikk over alle skruer på heliet bare for og sjekke at alt satt godt.det virker som setskruen til autorotasjonsdrevene er littegrann større en 1.5mm
        Skruen til autorotasjon drevet er en M2 skrue(2mm maskinskrue). På min trex450SE så fulgte det med 1,5mm Hex/umbrako hode på nesten alle skruene. De andre skrue typene er philips 0, To M4(?) med 2,5mm umbrako hode til rotor bladene, og en skrue med 2mm umrako hode til å feste haleblad huben.
        1,5mm i forhold til 2mm er en så stor forsjkell at den kan ses med øyet. Tviler sterkt på at du har spesial skruer mellom 1,5mm og 2mm så lenge du har en orginal trex.

        1,5mm umbrako hodene og 1,5mm skrutrekkere tåler svært lite. Du må vare svart varig med å passe på å ikke stramme med mye moment. Ved den minste slakk mellom skruehode og trekker så bør skruen gå rett i søppelkurven. Har du forsatt slark mellom en ny skrue og trekker så anbefales det sterk at du hiver den trekkeren også. Skruer med slitt hode er ofte umulig å få og fører til at du må handle deg helt nye deler.
        Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

        walter@retlaw.no

        Comment


        • Jeg merka veldig fort at de svarte umbrako-nøklene som fulgte med i kit'et på 450'n min ikke var noe særlig å bruke. De var litt små i størrelsen, og virka litt myke. Kasta de kjapt og brukte noen andre jeg hadde. Har kjøpt meg skikkelige med skaft nå.
          Atle Østereng
          Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
          Msn: a_ostereng@hotmail.com

          T-rex 450 SE V2
          Spektrum DX7
          GY401 m/S9257
          3 x HS-65MG

          Comment


          • unbrako nøkler

            Originally posted by Atle View Post
            Jeg merka veldig fort at de svarte umbrako-nøklene som fulgte med i kit'et på 450'n min ikke var noe særlig å bruke. De var litt små i størrelsen, og virka litt myke. Kasta de kjapt og brukte noen andre jeg hadde. Har kjøpt meg skikkelige med skaft nå.
            nøklene som fulgte med min rex virker og litt små i størrelsene på visse skruer.bestilte skikkelige nøkler med håndtak av elefun nå.må bare fortelle den flausa jeg hadde med trexen,jeg holdt på og bytte til et bedre understell tror du ikkje ledningen til den ene servoen,denne henger løs enda har ikkje koblet den til motager,denne vikla seg inn i autorotasjonsdrevet og hoveddrevet.og der satt den godt.prøvde iherdig og få den ut men nei.endte med at jeg måtte klippe av ledningen og lodde på ny.
            mvh jan sigurd røyseland

            Comment


            • hei.har lurt litt på og kjøpe hele mainrotor i blå alu til min 450s.venter nok til den har seg et møte med moder jord.men kan jeg bare bestille til 450 se v2 vil denne passe på min.?
              mvh jan sigurd røyseland

              Comment


              • Halen drifter!!

                Har en 450v2, flyr som bare det men har et prob som har plaget meg i det siste og det er at halen drifter til høyre sett fra halen. Snakker ikke om mye men den flytter super slow, snakk om en liten touch på stikka vært 2-3 minutt
                Det sitter GY401 med 9257 dig servo. Spektrum DX7 sender.
                Alt er stilt inn 100% ,mekanisk og hva finnless sier i sine videoer så alt er perfekt, åæeåø????
                Belte og alt er passe stamt, bla bla bla
                Begynner faktisk og bli sinsyk av dette utrolig irriterende, har noen noen gode RÅD??? på hva det kan være.

                Comment


                • Hva slags oppsett har du på throttle kurven? Prøv med litt høyere headspeed i hover..
                  T-REX 450 SE V2 Futaba FASST HS-65HB GY401 S9257
                  Hansen -74

                  Comment


                  • Originally posted by andfug View Post
                    Har en 450v2, flyr som bare det men har et prob som har plaget meg i det siste og det er at halen drifter til høyre sett fra halen. Snakker ikke om mye men den flytter super slow, snakk om en liten touch på stikka vært 2-3 minutt
                    Det sitter GY401 med 9257 dig servo. Spektrum DX7 sender.
                    Alt er stilt inn 100% ,mekanisk og hva finnless sier i sine videoer så alt er perfekt, åæeåø????
                    Belte og alt er passe stamt, bla bla bla
                    Begynner faktisk og bli sinsyk av dette utrolig irriterende, har noen noen gode RÅD??? på hva det kan være.

                    Det kan være vibrasjoner som gjør at gyroen drifter :

                    1. Har du vibrasjoner i heliet
                    -> fjern vibrasjonene
                    2. Hvilken gyro-tape bruker du
                    -> prøv å legge flere lag

                    Har selv slitt med dette, men da på andre gyro'er enn 401.
                    - Erik -

                    ------------------------------------------
                    Logo 600SX + 6003D
                    Logo 400SE

                    Futaba 18MZ

                    Comment


                    • Eller så har du 1 knepp på trimmen eller mekanisk oppsett litt dårlig.
                      Drifter den mye om du velger rate i stedet for HH? Uten bruk av trim?

                      Comment


                      • Hadde samme problem, det forsvant etter at jeg kortet ned ledningene til gyroen, istedet for å ha en kveil....
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • I normal mode bruker 0-50-80-90-100 tr-kurve, ikke noe vibrasjoner i helien bare til bladene retter seg, har et lag med teipen som fulgte med futaban med en align krasjeteip rundt siden gyroen sitter under bomen.
                          (TinTin) ja fant en skive i tailcase som lagde en kneppelyd, fjerna denne og de spinner sikkert 6-7 runder bare med og snure rotor huben. Har ikke prøvd uten HH.
                          Alle ledninger er kortet ned fra gyro.

                          Skal prøve i morgen og kommer tilbake med resultat.

                          Comment


                          • Tror det er dårlig sort å ha noe rundt gyroen, tapen der er tenkt som vibrasjons-demping, og det virker ikke når du har noe rundt.

                            Men den faller nok ikke av, uansett.

                            Bruk evt. Biltema's grønne dobbelsidige tape.
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • Den ble liksom bare satt på i farten som sikerhet, men kan jo prøve uten og se om det har no innvirkning på driften av halen.

                              Comment


                              • Originally posted by andfug View Post
                                Den ble liksom bare satt på i farten som sikerhet, men kan jo prøve uten og se om det har no innvirkning på driften av halen.
                                Etter et par flyvninger i går og driften på halen er der enda mekka jeg litt i går natt og satte et lag til med gyroteip, uten noe bånd rundt.
                                Ettter et par turer for en time siden var vel utfallet litt bedre så bestemte meg og legge inn exp på +50 og d/r på 125%, gyro gain 82% (Futaba 9257 servo) nettopp tatt et par turer, ting virket vel mye bedre nå synnes jeg.
                                La merke til at den slår halen en gang i blant?? Noen formeninger?

                                Comment

                                Working...
                                X