Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tintin: Jeg sier ikke at BEC'n løser problemet til FrankOA. Jeg kommer med forslag til endringer på std. oppsettet slik amundrg lurer på.
    Terje Fagermoen
    Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
    Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

    Comment


    • En ekster BEC løser nok ikke det problemet, som nesten garantert ligger i radioen.

      Har du samme problem hvis du setter pitchkurven linjært fra 0 til 100? Gå også over alle pitchkurvene dine (Nor, Idle 1, Idle 2 og Throttle hold) og se at de ser "normale" ut.

      Også mulig det er de små trim-spakene på siden av kontrollen som tuller med deg. Sett begge de to i midten, og se om problemet forsvinner da. De spakene fungerer kun i NOR-mode.
      Morten Smøraas

      Comment


      • Mulig det kan være de to trim spakene på siden av radionen ja... de hadde jeg ikke tenkt på i denne sammenhengen. Skal forsøke de i kveld, og se om det hjelper. Hvis ikke skal jeg forsøke å sette kurvene lineært som foreslått.

        Når det gjelder ekstern BEC, har jeg forsøkt det, men det løste ikke problemet her, men takk for tipsene. Det er mulig jeg må instalere det, for fremtiden.

        Jeg hadde også noe rot med at det var "glitching" på trottelen i det jeg trottlet opp. Hvis jeg tok stikken tilbake igjen, for så å øke turtallet igjen. Jeg forsøkte flere ting, men greide ikke å få bukt med problemet. Har nå fjernet regulatoren, og bestilt ny. Trengte den likevell i et fly, som jeg prøvde den i går kveld, og der har det ikke vært noe problem, så dette problemet ligger sikkert også en annen plass. Skal også bytte mottaker og krystall, for å eliminere dette som en mulig feilkilde.
        - Frank A -

        Comment


        • Beklager så ikke det men det er mange som bruker samme oppsett som du gjør uten ekstern bec uten problemer og det burde det heller ikke være om du ikke har servoer som binder.

          Comment


          • Da ble i alle fall problemet med at trottel servoen gikk feil vei i starten løst. Det var så enkelt at trim hendlene på siden av radioen ikke stod riktig.

            Takker til alle som kom med tips. Håper å få bukt med glitchingen på trottelen etter skifte av regulator og mottaker.
            - Frank A -

            Comment


            • Originally posted by tfagermoen
              amundrg: Jeg ville satt inn en ekstern BEC. Jeg kjører med 3stk Hitec HS-65, Futaba 401 m/9650 på halen. Dette greier ikke den innebygde BEC'n i fartsregulatoren å dra. En annen i klubben jeg flyr i kjører med 4små Futaba servoer (tilsvarende HS-65) og han måtte også sette inn ekstern BEC.
              Hvilken BEC er det dere anbefaler
              Jeg bestilte 3stk Futaba S3101 Håper dem passer og 401 med 9650.
              Har hørt den orginale Reg.med innebygd bec har kuttet strømen så Gyroen har nulstilt seg i lufta. Som Fører til ukontrolerbar spin på Helikoptere
              Amund Gårdhammer
              www.ringerikemfk.com

              Comment


              • Har hørt mye om Rexen men det der har jeg ikke hørt om før.
                F.eks en ParkBec funker fint.
                ParkBEC switching BEC powers multiple servos from high voltage batteries

                Men personlig er jeg av den klare oppfatning at problemene som gjør at mange folk sier de må ha en bec ikke har med bec overbelastning å gjøre.
                Om du får binding på servoene eller flyr svært ekstremt så kanskje man har bruk for den, til vanlig FF og hovring er det ikke nødvendig om heliet er godt satt opp.
                Jeg flyr ett med og et uten og begge funker flott til nevnte flyging, dog bruker jeg ikke en digital på halen men tror neppe det er avgjørende for min type flyging.

                Jeg monterte min bec fordi servoene gikk bananas ved full pitch. Det gjorde de også med Parkbec, jeg fant ut at ved full pitch så hadde pinjongen spist seg inn i en servo ledning og kortsluttet. Fikk ingen gyroproblemer, var bare å fra ned pitch og fly..

                Comment


                • Jeg er ingen erfaren helipilot. Jeg hovrer og flyr 8tall. Jeg er ikke i nerheten av å bruke fulle utslag med min flyging. Enda mistet jeg all kommunikasjon med heliet mitt 2 ganger før jeg satte inn ekstern BEC. Dette kostet meg caKr.1500,- Med BEC innmontert har jeg ikke hatt noen problemer.
                  Det er en billig forsikring synes jeg å invistere Kr.130,- i en 4,5V eller 6V BEC fra f.eks. elefun.
                  Mulig det ikke er nødvendig slik som Tintin sier, men en billig forsikring ser det ut til å være i mitt tilfelle.
                  Terje Fagermoen
                  Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                  Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

                  Comment


                  • Det er mange som har hatt det problemet med TRexen, særlig SEn med så mye metall og cf, noen har løst det med å smøre beltet, noen ved å flytte rundt på komponenter, noen ved å gå fra 25 til 35A esc, noen med bec, noen ved å flytte antenne, bytte xtal, og jeg + en til ved å sørge for at pinjongen ikke kunne ete servoledninger.
                    Det er mange som flyr med 9650 uten bec, om jeg husker rett så gjør bla den berømte Finless/Bob det.

                    ESCen med kjølefinnene limt utenpå krympeplasten har nok større sjans for overopphetning og shut down av becen.

                    Det som ikke rimer i de aller fleste tilfeller er at en bec shutdown, som skal skje pga varmen, ikke burde oppføre seg som en glitch men som bortfall av funksjon til becen blir kald nok igjen. Omtrent alle med problemer rapporterer en massiv glitch, gjerne etter et gitt antall minutter. Alt skrur seg av 1/2-1 sek og kommer så igjen. Hvilket mer høres ut som f.eks. utladning av statisk elektrisitet.

                    Jeg har forsøkt å samle informasjon om dette for å prøve å eliminere/isolere årsak men det ble aldri noen klar konklusjon så inntil videre er jeg enig med Finless/Bob i at Align escen er helt ok men at noen av dem trenger heat sink modden.

                    Om ekstern bec løste dine problemer så er det selvsagt bra men det er svært mange som har kjøpt en uten at det gjorde noen forskjell, inkludert undertegnede.
                    Last edited by Tintin; 05-12-06, 19:36.

                    Comment


                    • Originally posted by tfagermoen
                      Jeg er ingen erfaren helipilot. Jeg hovrer og flyr 8tall. Jeg er ikke i nerheten av å bruke fulle utslag med min flyging. Enda mistet jeg all kommunikasjon med heliet mitt 2 ganger før jeg satte inn ekstern BEC. Dette kostet meg caKr.1500,- Med BEC innmontert har jeg ikke hatt noen problemer.
                      Det er en billig forsikring synes jeg å invistere Kr.130,- i en 4,5V eller 6V BEC fra f.eks. elefun.
                      Mulig det ikke er nødvendig slik som Tintin sier, men en billig forsikring ser det ut til å være i mitt tilfelle.
                      Jeg har faktisk en sån som du lingket til som jeg kjøpte til et fly som ikke ble brukt i det da putter jeg den i T-Rexen .
                      Amund Gårdhammer
                      www.ringerikemfk.com

                      Comment


                      • Originally posted by Tintin
                        F.eks en ParkBec funker fint.
                        Jeg har vurdert en sånn selv etter å ha lest skrekkhistoriene om servoer som fryser i lufta. En innvending er at den nok lager litt støy. Installasjonsguiden anbefaler minst to tommers avstand til mottaker.
                        Originally posted by Tintin
                        Men personlig er jeg av den klare oppfatning at problemene som gjør at mange folk sier de må ha en bec ikke har med bec overbelastning å gjøre.
                        Jeg er tilbøyelig til å være enig. Men som fersking er det ikke så lett å være sikker. Hvor mye trekker all elektronikken i worst-case? Er alle installasjoner så friksjonsfrie som de bør være? Hvorfor opplever mer erfarne folk problemer?

                        Et spesielt moment er at jeg har en Hyperion DSP mottaker. Ut fra navnet tolker jeg at den inneholder en DSP (er jeg ikke smart?). Det sier meg at den kanskje trengr litt lenger tid på å starte opp. Mer enn vanlige analoge mottakere. Skulle jeg få et kortvarig spenningsfall så er nok ikke den mottakeren klar til ny dyst før T-rexen ligger i krampetrekninger på bakken.

                        Comment


                        • Originally posted by Tintin
                          Det som ikke rimer i de aller fleste tilfeller er at en bec shutdown, som skal skje pga varmen, ikke burde oppføre seg som en glitch men som bortfall av funksjon til becen blir kald nok igjen. Omtrent alle med problemer rapporterer en massiv glitch, gjerne etter et gitt antall minutter. Alt skrur seg av 1/2-1 sek og kommer så igjen. Hvilket mer høres ut som f.eks. utladning av statisk elektrisitet.
                          Jeg tror heller det er et spenningsfall. Jeg tar for gitt at BECen har en innebygget strømbegrensning for å beskytte seg selv. Når elektronikken bruker for mye strøm synker spenningen, kan hende så mye at mottakeren ikke lenger fungerer. Da fryser alt og spenningen kommer tilbake.

                          Årsaken til overforbruket kan være en servo som stanger, summen av mange servoers aktivitet eller kanskje en kombinasjon.

                          Det var min hypotese.

                          Comment


                          • Den er sikkert like bra men jeg tror ikke becen til ALign har annen sikring enn temp sikring.

                            Comment


                            • Originally posted by Tintin
                              Den er sikkert like bra men jeg tror ikke becen til ALign har annen sikring enn temp sikring.
                              For oppklaringens skyld: Når du skriver "becen til ALign" mener du da separat BEC (RCE-B3X) eller innebygget BEC i Align ESC?

                              Du kan ha rett i at den mangler strømbegrensning, men det ville være risikabelt å utelate. Bare temperatursikring er ikke rask nok til å redde en BEC fra kortslutning/kraftig overbelastning.

                              Align sin BEC er spesifisert for maks 3A kontinuerlig. Det samme gjelder LiPo BECene som Elefun selger, men disse er ikke switchede og greier ikke maks strømstyrke ved høy innspenning.

                              BECen innebygget i Align sin ESC RCE-BL35G som er den jeg har selv er spesifisert for maks 2A peak.

                              Parkbec 6V er oppgitt til 1,24A kontinuerlig, 1,5A peak så den er bare et framskritt om det er varme fra ESCen som er problemet.

                              Strømforbruket for Hyperion mottakeren har jeg ikke greid å finne, men jeg regner med at en mottaker med DSP vil bruke mer strøm enn en analog PPM-mottaker.

                              En Hitec HS-56HB som stanger kan bruke 960mA ved 4,8V eller 1200mA ved 6V. To av dem som stanger er et skrekkscenario.

                              Hyperion DSP mottakerne er så vidt jeg har skjønt de samme som Berg sine. I deres
                              instruksjoner for oppsett står det bl.a.: BECs are specified to supply a certain (maximum) current – should this current limit be exceeded then the output voltage will be reduced. This means that your receiver and servos could now be operating at voltage levels below their specified minimum. This may cause servo slowdown, motor cut-out and, in worst case, failure of the radio link. In most cases of reported receiver failure, the root cause can be traced to an overloaded ESC BEC. Utsagnet må naturligvis tas med en dose kildekritikk ettersom de gjerne ønsker å frikjenne sitt eget produkt for svikt.

                              Comment


                              • Jeg snakker om den innebygde linjære becen som er oppgitt til å klare 3 servoer på 3S lipo.
                                En del har faktisk svidd av den becen, det er på bakgrunn av det jeg antar den ikke har strømbegrensning men kun varme. Det står i manualen at den klarer 2A peak og det er uansett volt. Det står at den har bedre støyfilter enn andre escer, det står også at den har thermal protection på becdelen.

                                Ja ekstern bec er kun en fremgang om overbelastning av den innebygde er et problem, det er vel selvsagt, ellers er det bare bortkastede penger og gram.

                                Comment

                                Working...
                                X