Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS.91SZ-H Fra 15% til 30%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS.91SZ-H Fra 15% til 30%

    Som tittelen sier, jeg skal gå fra 15% til 30% på denne motoren og lurer litt om og hvor mye jeg skal skimse opp.

    Motoren kom i sin tid med 0,2mm ferdig innstalert. I tillegg fulgte det med en ekstra 0,2mm og en 0,1mm, hva skal jeg bruke?
    Pipa er en Hatori 90FS-3D, fuel blir MRF 18-30% sammen med OS. nr.8
    Last edited by LarsO; 04-06-09, 22:35.

  • #2
    En av de jeg flyr med kjører SZ-H PS på 30 % nitro. Han mener jeg bruker alle skimsene i. Men det er nok stor uenighet om dette dersom du går på de internasjonale forumene.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Det blir 0,5mm til sammen, er ikke det mye da?
      En på 3dheli.no som kun har brukt 0,2mm...

      Comment


      • #4
        Jeg skylder kanskje å gjøre oppmerksom på at vi har et støykrav og at han ønsket at den skulle gå like mykt og fint som en YS SR. Sikkert ikke den konfigurasjonen som gir best ytelse.

        (hadde det litt travelt når jeg skrev det forrige svaret).
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Jeg kjørte SZ'en med 0,2 + 0,1-shims, det fungerte bra. Grei ytelse samt mykere gange enn kun 0,2-shimsen.
          Vil anta at å bruke alle shimsene gir myyyk gange, men effekten uteblir. Prøv stor + liten, og hvis du får ujevn gange, bytt 0,1 med 0,2-shims.
          -//\_____________
          // Steinar Forshaug
          / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
          www.mikronor.no
          Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

          Comment


          • #6
            Fant denne teksten hentet fra siden: 404 Not Found

            Tror jeg prøver med 0,2mm ekstra, pålitlige kilder på 3Dheli.no annbefaler det samme.

            Shimming the engine
            The OS91SZ engine is tuned for 15% Nitro when shipped.
            If you want to use more Nitro then you should install one of the extra
            shims that come with the engine (0.008 inch).
            The shim enlarges the distance between the piston and the cylindered.
            This will delay the detonation to compensate for the higher Nitro
            percentage.
            If you do not use the extra shim the engine will not run smooth and you will get symptoms like if
            you are using a glowplug which is too hot. But no plug is available which is cold enough to
            compensate the pre-ignition. You have to use the extra shim.
            Last edited by LarsO; 09-06-09, 18:06.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Lars Odland View Post
              Fant denne teksten hentet fra siden: 404 Not Found

              Tror jeg prøver med 0,2mm ekstra, pålitlige kilder på 3Dheli.no annbefaler det samme.

              Shimming the engine
              The OS91SZ engine is tuned for 15% Nitro when shipped.
              If you want to use more Nitro then you should install one of the extra
              shims that come with the engine (0.008 inch).
              The shim enlarges the distance between the piston and the cylindered.
              This will delay the detonation to compensate for the higher Nitro
              percentage.
              If you do not use the extra shim the engine will not run smooth and you will get symptoms like if
              you are using a glowplug which is too hot. But no plug is available which is cold enough to
              compensate the pre-ignition. You have to use the extra shim.
              jeg holder påmed samme greiene skal over fra 15 til 30% på 700en min,skal jeg shimse motoren jeg ??har en ys sr 91,hvordan shimser jeg opp motoren.legger jeg på shims der hvor den orginale shimsen ligger på asklingen av motoren eller??noen som vet hvor mye jeg må shimse på ys 91sr motoren.jeg har også godt fra 15 til 30 på vibe 50 med ys st 50 motor men der har jeg ikke shimset noe ,burde jeg gjøre det samme der??
              TREX 700N FBL beast X,reactor x,
              TREX 700N FBL beast X ,reactor x
              TREX 600N FBL 3G align.
              jr11x:--))

              http://sokndal-modellfly.com/

              Comment


              • #8
                Skimsen legges mellom motorblokken og toppen på motoren (den røde på YS 91SR). Jeg la en skims i min YS, men jeg var ute etter myk gange. Jeg har god erfaring med en skims (vet ikke hvor tykk den er, fikk en av Jone i Helizone som han mente passet) og Enya #4 plugg.
                - Erik -

                ------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

                Futaba 18MZ

                Comment

                Working...
                X