Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan jeg fly TREX 500 med Blade 400-verdier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan jeg fly TREX 500 med Blade 400-verdier?

    De vil si, det kan jeg nok, for det har jeg forsøkt allerede. Men, poenget er, da jeg startet oppsettet av radioen (Spektrum DX6i) for TREX 500 ESP, kopierte jeg Blade-oppsettet for å ha et utgangspunkt. Jeg fikk meg selvsagt noen overraskelser pga reversert pitch på TREX, og at aileron og elevator var reversert på BLADE'n, men man lærer jo...

    Blade-oppsettet er et anbefalt oppsett som både Spektrum og Blade har lagt ut på sine nettsider. Men jeg ser at det er noe forskjellige kurver i forhold til det Align opererer med i manualen for TREXen.

    (Nei, jeg flyr ikke 3D, men har passert hovring stadiet...)

    Jeg tenker jo kanskje at jeg da "kjenner" helikopteret litt på forhånd på grunn av samme oppsett, men etter litt testflyving med 500'n, så skjønner jeg jo at det er a lot of power i 500-maskinen, så det er kanskje irrelevant å tenke at kurvene skal være de samme??

    Har også søkt etter en god illustrasjon av bruk av pitch gauge - uten å finne det. Noen som har kontroll på en video eller slikt??
    ________________
    Erling

    T REX 500 ESP (med Futuba 520)
    Blade 400 3D
    Walkera 4#3 V2 Brushless
    Twister Bell

    Spektrum DX6i

  • #2
    Originally posted by esk View Post
    De vil si, det kan jeg nok, for det har jeg forsøkt allerede. Men, poenget er, da jeg startet oppsettet av radioen (Spektrum DX6i) for TREX 500 ESP, kopierte jeg Blade-oppsettet for å ha et utgangspunkt. Jeg fikk meg selvsagt noen overraskelser pga reversert pitch på TREX, og at aileron og elevator var reversert på BLADE'n, men man lærer jo...

    Blade-oppsettet er et anbefalt oppsett som både Spektrum og Blade har lagt ut på sine nettsider. Men jeg ser at det er noe forskjellige kurver i forhold til det Align opererer med i manualen for TREXen.

    (Nei, jeg flyr ikke 3D, men har passert hovring stadiet...)

    Jeg tenker jo kanskje at jeg da "kjenner" helikopteret litt på forhånd på grunn av samme oppsett, men etter litt testflyving med 500'n, så skjønner jeg jo at det er a lot of power i 500-maskinen, så det er kanskje irrelevant å tenke at kurvene skal være de samme??

    Har også søkt etter en god illustrasjon av bruk av pitch gauge - uten å finne det. Noen som har kontroll på en video eller slikt??
    Når du sier du har kopiert Blade oppsettet, mener du da at du har samme verider på swash mix, eventuell dual rate osv. Uten å ha målt utslagene?
    Mulig jeg misforstår deg her nå, men det har i såfall ingenting med å kopiere oppsett å gjøre. For ingenting vil være likt av den grunn. Du vil ikke få de samme kurvene.
    Oppsette av hodet må gjøres individuelt pr. maskin, og må ofte gjøres på nytt etter krasj.

    Jeg bruker også kopi funksjonen på radioen for nye modeller. Men det er for å slippe å gjøre grunnopsettet helt fra scratch.
    Det videre er ganske omfattende å skrive om. Men jeg ser det er mange som spør om dette, og ingen som gir noe fullstendig svar. Så jeg tenkte jeg skulle prøve å oppsummere hovedpunktene her slik jeg gjør det....:

    Etter å ha kopiert bør du gjøre som følger:
    -Sette alle trim og subtrim til 0.
    -Sett alle dualrate og endepunkt til 100% (expo kan du bare beholde på hva du måtte finne fornuftig).
    -Sjekk retning på servoer og korriger om nødvendig i revers-menyen og/eller swash menyen.
    -Velg en pitchkurve som er lineær 0-50-100, (f. eks idle 1)
    -Man kan og gjøre som Bob og legge en annen kurve til flat 50. På denne måten kan du sette "midtstikke", (dvs. 50% ut på pitch), bare ved hjelp av å flippe idle-up bryteren.
    -Med "midtstikke" justerer du servohorn og legger på nødvendig subtrim på alle servoer for å oppnå 90 graders vinkel på linkene.
    (Rudder stikken er jo fjærbelastet så denne vil alltid gi 50% ut om du ikke rører stikken).
    -Justerer linker så swashen blir rett, samt at du får 90 grader, (ingen saksing), på mixearmer osv. oppover i hodet. (Dette er og beskrevet i manualen).
    -Når du er ferdig skal du ha 0 garder pitch på midtstikke. Dette for å oppnå lik vandring på pitch i begge retninger. Justeres enten på mixearmer eller ved å heve/senke swash. Litt avhengig av åssen swash er sentrert, for du vil unngå at den binder ved fulle utslag.
    -Nå skal du sette ønsket pitch +/- vha. av swash menyen. F.eks +/- 11 grader. Til dette benytter du pitchmåler.
    -På samme måte setter du utslagene på aileron og elevator også i swash menyen. F.eks +/- 8 grader vha pitch måler.
    -Begrensninger i pich setter du ved å justere pitchkurvene i de forskjellige flightmodene. F.eks om du vil ha -4 til +10 i normal, eller om du vil ha midtstikke til noe annet enn 0 grader i normal osv...

    Hale og gyro er et kapittel for seg, men det tror jeg at jeg har skrevet om ved et par anledninger tidligere.

    Pitchmåler føres inn på ett rotorblad. Bladet må stå rett ut fra bladgriperen. Ikke på skrå.
    Bladene skal også stå på langs eller vinkelrett på helikopterets lenderetning.
    Sette helikopteret på ett rett underlag og hold i en av padlerne slik at flybar står 90 grader i forhold til masten.
    Så sikter du på overkanten av pitchmåleren og skrur på til overkanten flukter perfekt med flybar. Så leser du av antall grader på viseren på pitchmåleren.

    Prøv også å få balansert helikopteret riktig. Løft det i padlerne og se at det henger i vater. Kan eventuelt justeres ved å flytte litt på batteriet.

    Det er mulig å bruke mye tid på alt dette. Selv bruker jeg sikker like mye tid på dette som på å bygge selve heliet. Man kan fint fly selv om dette ikke er 100%, men flyopplevelsen blir mye bedre om du er litt petimeter og legger litt jobb i oppsettet. For hva er vitsen med å bruke penger på gromt utstyr om en ikke tar seg bryet med å få det til å yte...
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Takk, takk!

      Dette hjelper betydelig. Skal skrive ut siden å henge den på "gutterommet".
      ________________
      Erling

      T REX 500 ESP (med Futuba 520)
      Blade 400 3D
      Walkera 4#3 V2 Brushless
      Twister Bell

      Spektrum DX6i

      Comment


      • #4
        Originally posted by esk View Post
        Dette hjelper betydelig. Skal skrive ut siden å henge den på "gutterommet".
        Det er fint. La oss høre om du merker noen forskjell etter hvert
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Stor forskjell

          Jada, det er stor forskjell. På Blade var swash mix Aile -75, Elev -75, og pitch 85%. Etter justering med pitchmåler, ble TREXen satt til Aile -55, Elev -55, og pitch til 60%. Det gjør selvsagt en stor forskjell på "trøkket" i alle retninger for å si det slik. Hovedrotorblad var opprinnelig over 15 grader i begge retninger, så når jeg nå er nede på 11/12, så er det en litt mer forutsigbar maskin... (og det ble enklere å få helt riktig tracking).

          Men jeg ser også at Bob på sine videoer er svært nøye med oppsett av hodet. Alle servoer er i senterstikker i nøyaktig 90 grader, før han starter på justering av linkene. For en nybegynner som meg, så er jeg slett ikke sikker på om dette er like viktig? Har justert subtrim slik at swash er i vater så langt jeg kan se, og justert maks utslag slik at den går nesten (0,5 mm) fra topp og samme avstand før berøring i bunn.

          Men det gjenstår å f.eks få linkarmene i 90 grader, servoer helt i 90 grader, ++ før jeg er helt i mål. Jeg er imidlertid usikker på om jeg bør fullføre denne justeringen, eller bare trene på de første "movene" før jeg etter meg ned for å finjustere.
          Last edited by esk; 26-07-09, 17:24.
          ________________
          Erling

          T REX 500 ESP (med Futuba 520)
          Blade 400 3D
          Walkera 4#3 V2 Brushless
          Twister Bell

          Spektrum DX6i

          Comment


          • #6
            Originally posted by esk View Post
            Men jeg ser også at Bob på sine videoer er svært nøye med oppsett av hodet. Alle servoer er i senterstikker i nøyaktig 90 grader, før han starter på justering av linkene. For en nybegynner som meg, så er jeg slett ikke sikker på om dette er like viktig? Har justert subtrim slik at swash er i vater så langt jeg kan se, og justert maks utslag slik at den går nesten (0,5 mm) fra topp og samme avstand før berøring i bunn.

            Men det gjenstår å f.eks få linkarmene i 90 grader, servoer helt i 90 grader, ++ før jeg er helt i mål. Jeg er imidlertid usikker på om jeg bør fullføre denne justeringen, eller bare trene på de første "movene" før jeg etter meg ned for å finjustere.
            Jo mer arbeid du legger i å få hodet riktig satt opp, jo lettere og mer behagelig blir helikopteret å fly.. Dersom du har satt opp hodet riktig kan du omtrent slippe stikkene på en vindstille dag, og det hovrer av seg selv

            Dessuten lærer man utrolig mye dersom man følger videoene til Finless..
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

            Comment


            • #7
              Jeg ser i hvertfall fordelen med hands off flyging når kleggen sitter på albuen og biter.
              Om geometrien ikke er helt på topp vil det først merkes i CCPM interaksjon der man får en bit syklisk med på kjøpe når man gjør kollective bevegelser.
              Dette unngår man nesten helt ved å ha servohorn og mikserarmer i vinkel og vater når man setter opp senterstikke.
              Noe CCPM interaksjon kan man fortsatt få men det jager man bort med endepunktjusteringer på hver enkelt servo.
              Men servohorn ute av vinkel gjør dette værre så det er en god huskeregel og få dette rett med det samme.

              Måtte leke litt med endepunktene etter åp ha byttet til bedre servoer på swashen etter at geometrien med linkene blei litt feil.
              Det var utrolig enkelt og få bort for den lille bobla Bob fester på padlen klarer man seg fint uten ettersom man klart og tydelig ser bevegelsen på padlen når man skifter mellom senter og full positiv og negativ samt av ujevnhetene kun oppsto på slutten av bevegelsesgangen på servoene.
              Trex 450 blandingsrase 4S
              Logo 500
              Blade mCPX

              Comment


              • #8
                Originally posted by esk View Post
                Men jeg ser også at Bob på sine videoer er svært nøye med oppsett av hodet. Alle servoer er i senterstikker i nøyaktig 90 grader, før han starter på justering av linkene. For en nybegynner som meg, så er jeg slett ikke sikker på om dette er like viktig?
                Det du oppnår er symmetri og stabilitet.

                Med symmetri mener jeg at utslagene blir like store i i begge retninger. Hvis du ser på geometrien på en servo og en link. For å overdrive kan du ta utgangspunkt i at vinkelen er 45 grader, (istedet for 90 som det skal være). Utslaget på selve servoen er lik i begge retninger, men utslaget på linken vil være langt mindre i den ene retningen fremfor den andre.

                Nå er det slik på en T-rex at det er 3 servoer som jobber sammen i hodet (eCCPM). Denne usymmetrien vil påvirke alle bevegelser, og du får et ustabilt helikopter. Og den swashen som var rett på senter stikke er ikke nødvendigvis rett i andre posisjoner. Det gir igjen ustabilitet.

                Så min meninger at du har igjen for å gjøre det.

                Originally posted by esk View Post
                Har justert subtrim slik at swash er i vater så langt jeg kan se, og justert maks utslag slik at den går nesten (0,5 mm) fra topp og samme avstand før berøring i bunn.
                Jeg justerer aldri endepunkter på cyclic servoene. De bør alle 3 stå på 100%
                Endepunktene blir ivaretatt av grensene du setter i swash menyen.
                Er det allikevel nødvendig å endre utslagene gjør jeg det ved å velge andre hull i servoarmen. Men på 500esp og orginale servoer så er det oppgitt hva du skal bruke så her er det rett frem.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Litt avhengig av servoene dette men har man servoer der linkene havner litt lengere ut en vanlig så kan man ende opp med linkene skrående innover fra servo til swash og da blir det forskjell i endepunktutslagene på de to fremre servoene som får forskjellig vinkel sammenlignet med den bak som uansett får omtrentlig 90 grader vinkel på linken mot swashen.
                  Er geometrien i linkene og hode rett skal ikke dette være noe problem.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by arhennie View Post
                    Jeg justerer aldri endepunkter på cyclic servoene. De bør alle 3 stå på 100%
                    Endepunktene blir ivaretatt av grensene du setter i swash menyen.
                    Er det allikevel nødvendig å endre utslagene gjør jeg det ved å velge andre hull i servoarmen. Men på 500esp og orginale servoer så er det oppgitt hva du skal bruke så her er det rett frem.
                    Jeg skulle ønske det var slik, men med originale servoer, og oppsett slik definert i manualen (side 9, ytterste hakk på enarmet servoarm), så blir det noen grader vinkel (det kan man faktisk også se på illustrasjonen på side 9 i manualen) på linken. Dette kan jo for alt jeg vet ha noe med at det er TREX 500 og ikke Bob sitt oppsett som er basert på TREX 450.

                    Derfor fulgte jeg Bobs instruksjon om å justerer vinklene via radiooppsettet slik som vist i Bobs video Trex 450 SE and general build videos are here - HeliFreak ccpm video 2.

                    Vel, vel, jeg får vel bare prøve meg frem, og tar nok utfordringen med å forsøke å få justert 100 prosent.

                    Takk for all hjelp så langt!
                    ________________
                    Erling

                    T REX 500 ESP (med Futuba 520)
                    Blade 400 3D
                    Walkera 4#3 V2 Brushless
                    Twister Bell

                    Spektrum DX6i

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by esk View Post
                      Jeg skulle ønske det var slik, men med originale servoer, og oppsett slik definert i manualen (side 9, ytterste hakk på enarmet servoarm), så blir det noen grader vinkel (det kan man faktisk også se på illustrasjonen på side 9 i manualen) på linken.
                      Ja, stemmer det du sier der. På 500 esp er de skrå. Det gjelder andre heli også. Men her er de like lange og like skrå alle tre. Og lar du servoarmene flukte med swashen, (dvs. 90 grader på servoene), så blir det ikke usymmetrisk allikevel. Studer litt på geometrien så ser du det.

                      I swasmenyen på min radio kan jeg sette noe som heter EXPO. Dette tror jeg er for å kompensere for det at bevegelsen på linkearmen er større i begynnelsen enn slutten av servoens totale bevegelse. Og på T-rex 600 og 700 har jeg satt expo til ON. Men på 500 esp har jeg valgt å sette expo til OFF, for jeg tror de skrå linkene kompenserer nok for dette allerede.

                      Det som perpyro nevner her er og tilfelle på elevator servoen. Du vil derfor ikke få helt rett swash om du har lik lengde på alle linker. Dette har vært diskutert før her på forumet i forbindelse med bygging av 500esp. (Tror det var byggetråden til Brumm). Det man kan gjøre er å legge mellom en shim for å bygge ut servoen litegrann slik at ballinken på servoen flukter med ballinken på swash'en.

                      Min er bygget som forklart og den flyr i allefall stabilt nok til at jeg kan klaske til det meste av mygg, fluer og klegg som vi har mer enn nok av mellom regnbygene på stripa om dagen.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment

                      Working...
                      X