Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken bensintype til Zenoah G230 i helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken bensintype til Zenoah G230 i helikopter

    Så er endelig et bensinhelikopter i hus, en Vario trainer med Zenoah 230 motor, men jeg vil gjerne ha tips om hvilken bensin og hvilken olje dere bruker?
    Også hvilken oljeblanding i %,
    dette er et velbrukt heli, innkjørt for leeenge siden




  • #2
    Til mine pleide jeg å bruke 95 blyfri og den beste syntetiske totak racingoljen fra Motul. Husker ikke helt hva den het.
    Husker ikke blandingsforholdet, men tror du finner det på Vario sine sider.
    Terje

    Comment


    • #3
      Mine motorer er glade i shell v-power. v-power lukter også mindre enn vanlig bensin.
      En fullsyntetisk 2t olje fra en kjent fabrikant kommer du langt med. Min favoritt er Stihl HP ultra.
      Ett kjapt googlesøk anbefalte faktisk hele 4% olje på denne motoren, men jeg vet ikke hva som er normen.
      Alle mine fly får 3% olje.

      Comment


      • #4
        Tony Clark som er enehærsker på zenoah i Europa anbefaler 1:50 til 1:40 Yamaha Bel Ray olje.

        Comment


        • #5
          Takk for alle gode råd, da har jeg bestillt Bel Ray olje fra Kjell på Eureka RC.
          Larsern er det 95 oktan VPower du kjører?



          Comment


          • #6
            Blir det prøveflyging på Haver nå da?! Jeg har aldri sett et bensin-heli i lufta!
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              yes, men må bare bygge det opp igjen, det har vært i åkeren
              Fikk det i deler, med en svær plastpose med nye deler for mange tusen i uåpnede Vario plastposer.
              Så det tar nok noen dager før det er i lufta, men da skal du få fly bensin så mye du lyster



              Comment


              • #8
                Originally posted by telecaster View Post
                Takk for alle gode råd, da har jeg bestillt Bel Ray olje fra Kjell på Eureka RC.
                Larsern er det 95 oktan VPower du kjører?
                Ja, dessverre..
                Hadde 99okt vært tilgjengelig her hadde jeg kjørt på det.

                Comment


                • #9
                  Er det noen av dere som bruker Aspen divstoff på Zenoah motorene?
                  Jeg bruker den på en B&S 4takter gressklipper og den går kjempefint
                  på dette drivstoffet, liker at det stinker mindre enn bensin men er
                  usikker på hvordan det vil oppføre seg i et helikopter med G230 motor.



                  Comment


                  • #10
                    Mener å huske at det var/er endel folk i USA bla som kjører på Coleman fuel pga av lukten. Tror det er samme greiene som Aspen omtrent?
                    Terje

                    Comment


                    • #11
                      Har selv brukt Aspen ferdigblanda 2% (orange eller rød kanne) på alt jeg har av bensinmotorer ifra gressklipper Husquarna, motorsag Husquarna ,Zenoah 20cc ,Zenoah 26 cc ie , 3w 106 ,Da 50 ,Dle 50 ,Dle 30 , Fg biler......Funker som F ,,, motorene er rene og pene inni no koksing eller carbon belegg. Hadde de gjort samme prosedyre på pumpebensin så hadde den vel kosta 20 kr litern ...
                      Last edited by Litespeed; 13-06-11, 18:00.
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by telecaster View Post
                        Er det noen av dere som bruker Aspen divstoff på Zenoah motorene?
                        Jeg bruker den på en B&S 4takter gressklipper og den går kjempefint
                        på dette drivstoffet, liker at det stinker mindre enn bensin men er
                        usikker på hvordan det vil oppføre seg i et helikopter med G230 motor.
                        på en motor som ikke trenger mere enn 2% olje kan du fint bruke aspen ferdigblandet 2t. noen motorer skal ha litt mere olje i følge produsent og da bruker jeg aspen 4t og blander i syntetisk 2t olje selv.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Takker for svar, da tenker jeg at det blir Aspen med Bel Ray olje på min Zenoah 230



                          Comment

                          Working...
                          X