Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trex 600 efl natt rigg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trex 600 efl natt rigg.

    Siden det var ett ønske om att jeg skulle skrive litt om forsøket mitt på nattrigg skal jeg prøve å få ned ett par linjer om det her.

    Jeg har hatt lyst til å prøve nattflyging en stund, og da en kamerat her i klubben begynte å snakke om att han skulle prøve det var det vel bare å sette i gang selv også.
    Jeg bestemte jeg meg raskt for å kjøre led lys i stedet for el wire, da det gir mye bedre lys. Ulemten er att det er mer knot å montere det da det ikke er like fleksibelt.
    Led lys ble innbestilt fra hobbyking, og det tok ikke lange tiden før det lå en pakke å ventet på meg.

    Egentlig var tanken min å bygge om en 450 til nattrigg for å prøve meg på nattflyging, men da jeg kom over noen meget billige nattblad til 600 ble det denne som ble nattrigg i stedet for.
    Dette er jeg egentlig litt glad for, da en 600 er mye roligere i lufta og lettere å se.

    Mitt første forsøk var inspirert av en nattrigg jeg så på youtube som jeg syntes var litt tøff.

    Versjon 1:
    Click image for larger version

Name:	bilde nr 1.jpg
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	633270

    Her hadde jeg lysene i ett kryss og tenkte det skulle vise orienteringen veldig bra....Feil!
    Ved første prøvetur viste det seg raskt att dette var langt fra optimalt.
    Layouten med de horisontale og vertikale stripene på canopy var ikke nok for meg for å få ett solid inntrykk av hvordan modellen lå i luften.
    Profilen på canopy var ikke synelig, og dette fungerte bare ikke for meg.
    Jeg hadde heller ingen justering av lysstyrke på led-lys og disse var så kraftige att jeg slet med å se rotordisken.
    Da disse led remsene var beregnet på 3s tenkte jeg å kjøre kun 2s batteri for å dimme lys litt, men da jeg prøvde var det så vidt det var mulig å skimte att det var lys i leds.

    Her hadde jeg også lagt inn hvite led lys under heli for å få landings lys. Dette viste seg å være totalt unødvendig da hele heli lyser opp bakken nok til å lande uten problemer.

    Maiden turen:



    Den var vel heller en interessant opplevelse der jeg følte att jeg hele tiden slet med å holde kontroll på orientering, og det ble veldig klart for meg att her måtte ting endres før neste tur.

    Versjon 2:

    Click image for larger version

Name:	bilde nr 2.jpg
Views:	1
Size:	50.5 KB
ID:	633276
    Click image for larger version

Name:	bilde nr 3.jpg
Views:	1
Size:	50.0 KB
ID:	633277

    Her har jeg prøvd å vise både profilen av “vindu” samt att jeg har flere striper som går over canopy for å fremheve profilen.
    Jeg fjernet også led lys på landingstell samt litt av de røde lysene jeg hadde på halefinnen for å få elektronikken lengre unna snøen under landing.
    Click image for larger version

Name:	bilde nr 4.jpg
Views:	1
Size:	57.1 KB
ID:	633271

    Fartskontroller og batteri til leds ligger her utenfor canopy.
    Click image for larger version

Name:	bilde nr 5.jpg
Views:	1
Size:	67.9 KB
ID:	633272

    Samtidlig la jeg til en børstet fartsregulator jeg bruker til å styre lysstyrke på led lys.
    Denne har jeg da koblet til en trinnløs vri knapp på fjernkontrollen igjennom aux utgang på vbar.
    Ledninger er stressavlastet med strips, smelte lim og plastidip der de er løse og over loddinger.
    Hvis noe løsner håper jeg dette klarer å hindre kortslutning.
    Siden led stripene er paralellkoblet internt mellom to "busser" så bør jeg ikke miste alt lys hvis en lodding mellom to striper ryker.
    Led striper på canopy blir levert med lim under seg, og er i tillegg sikret med noen dråper lynlim.
    Plugger til å koble til hale og canopy er standard servoplugger.
    Det som ikke er vist er att plugg til lys på hale blir låst av en skrue på ramme slik att det ikke kan gå ifra hverandre i lufta. Plugg til canopy klemmer jeg fast mellom batteri og stropp.

    Click image for larger version

Name:	bilde nr 6.jpg
Views:	1
Size:	57.6 KB
ID:	633273
    Led lys på hale og canopy går nå på ett eget batteri, og det eneste som binder servo krets og led krets sammen er signal og jording til den børstede fartsregulatoren.

    Her ble det brukt ett 450mah 3s lipo batteri rett og slett fordi det var det minste og billigste 3s batteriet jeg fant på elefun da de hadde fri frakt. Dette viste seg å være totalt overkill, og kunne vært mye mindre.

    Ved en kjapp test viste det seg att batteriene i nattbladene hadde tatt kvelden og de ble erstattet av ett par 200mah mcpx batterier jeg hadde for hånden.
    Click image for larger version

Name:	bilde nr 7.jpg
Views:	1
Size:	59.6 KB
ID:	633274
    Disse ble festet med dobbeltsidig tape mot blad. Deretter fikk de ett lag fiberforsterket tape, for deretter å få en krympestrømpe over seg. Ved balansering etter modifisering viste det seg att vektforskjellen mellom bladene var 0.1g, og cg hadde flyttet seg ca 2 cm inn mot senter og skilte med ca 1 millimeter mellom bladene. Ingen balansering nødvendig med andre ord
    Ved lave omdreininger fikk jeg endel wobbling i heli, noen jeg tipper er på grunn av det endrede tyngdepunktet på bladene. Samt muligens litt drag da ikke krympestrømpen dekket hele batteriet. Etter å ha økt laveste turtall fra 1700 til 1900 rpm var det problemet borte.

    Ved prøveflyging startet jeg med minste lysstyrke, og dette viste seg å være perfekt.
    Denne versjonen er jeg veldig fornøyd med.



    Versjon 3:

    Her skal det gjøres ett forsøk på å lage nattblader selv.
    Får jeg det til så har jeg tilgang på billige nattblader som tåler mer omdreininger enn de jeg bruker nå.
    Samtidlig vil jeg få opp lysstyrken litt på bladene for å øke syneligheten.
    Jeg kommer i motsetning til en del andre til å kjøre resistorer på bladene, da jeg vil begrense lyset litt så det ikke blir for voldsomt. All erfaring hittil tilsier att det er mye bedre å fly med litt svakere lysstyrke.

    Her har jeg også planer om å montere opp 2-3 røde leds på halen senere som skal ta strøm fra servo krets.
    Hvis en ledning kortslutter slik att alle led lysene på canopy og bom blir mørke tror jeg nemlig det blir vanskelig å få ting ned uten å se posisjon av halebom.


    Komponenter brukt:
    Turnigy 20A brushed esc: Turnigy 20A BRUSHED ESC

    Turnigy high density r/c fleksible strip:
    Blå: Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-Blue (1mtr)
    Rød: Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-Red (1mtr)
    Grønn: Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-Green (1mtr)
    Gul: High Density R/C LED Flexible Strip-Yellow (1mtr)
    Hvit: Turnigy High Density R/C LED Flexible Strip-White (1mtr)

    Align nattblader: Ute av produksjon. Anbefales egentlig ikke da batteriet røk på mine.

    ***Nytt: DIY Nattblader:***

    Da var endelig alle delene til nattbladene kommet og det var klart til å starte byggingen

    Jeg hadde kjøpt smd Lysdioder og resistorer av type 805 samt kobbertape på ebay.
    Lysdiodene ble valgt med tanke på att jeg ville ha høy lysstyrke og vid lysvinkel.
    Jeg valgte også å kjøre med motstander i motsettning til endel andre.

    Jeg ville ha en farge på overside og en på underside av blad for å lett kunne se forskjell.
    Blå er en veldig synelig farge, og ble valgt til overside.
    Grønn er også veldig synelig og ble brukt på underside.
    De grønne lysdiodene jeg brukte viste seg å være mer gul enn grønn og ble byttet ut med røde dioder ved første test.

    Versjon 1:

    Tanken min var her å ha komponenter foran på blad for å kompansere mest mulig for vekt av batteri, så jeg ikke endret cordwise tyngdepunkt for mye.

    Jeg begynte med å fjerne alle klistremerker og tapebiter på bladene og rengjorde de med rødsprit.
    Deretter målte jeg vekten av bladene for å kunne sjekke hvor mye tyngre ting egentlig ble.

    Click image for larger version

Name:	start vekt.jpg
Views:	1
Size:	70.2 KB
ID:	633512

    batteriene jeg hadde valgt var 100 mah celler fra hobbyking.
    Vekten på de var i underkant av 3gram.

    Click image for larger version

Name:	batteri vekt.jpg
Views:	1
Size:	54.0 KB
ID:	633513

    5mm bred Kobbertape med dobbeltsidig tape på underside ble også kjøpt, da det var det smaleste jeg fant.
    Jeg vurderte å kutte ned denne til halve tykkelsen, men når jeg målte en 600 mm lengde til å være ca 1 gram fant jeg ut det ikke var verdt bryet.

    Jeg begynte så med å lage merker for å få tape og komponenter plassert likt på begge bladene.



    Click image for larger version

Name:	plassering av langsgående strøm.jpg
Views:	1
Size:	80.2 KB
ID:	633514
    Click image for larger version

Name:	plassering batteri 1.jpg
Views:	1
Size:	72.5 KB
ID:	633515
    Click image for larger version

Name:	plassering batteri 2.jpg
Views:	1
Size:	75.8 KB
ID:	633516

    Deretter ble kobbertape lagt på etter merkene.
    Denne ble da strøket over etterpå med noe uten skarpe kanter for å fjerne mest mulig rynker og evt. Luftbobler.

    Click image for larger version

Name:	strømskinner over og under.jpg
Views:	1
Size:	73.6 KB
ID:	633517

    Det er en fordel å måle motstanden i bladene for å se om de må isoleres først.
    Sidene av bladene er ledende og bør egentlig isoleres for å hindre krypstrøm.
    Dette ble her gjort med tape.

    Click image for larger version

Name:	detail tape isolasjon.jpg
Views:	1
Size:	67.0 KB
ID:	633518

    Jeg tok en kjapp sjekk av vekten etter att jeg hadde lagt på kobbertape.

    Click image for larger version

Name:	vekt med kobbertape.jpg
Views:	1
Size:	81.3 KB
ID:	633519

    Jeg plasserte bladene mot en vinkel (hjørnet mellom to vegger) og merket opp lik avstand på begge bladene der kobbertape til lysdioder skal stå, så festet jeg kobbertape og loddet på lysdioder og motstander.
    Jeg plasserte 1 lysdiode på overside og en motstand på underside, og visa versa.
    Kryss mellom kobberstrimler ble også loddet, da lim ledet veldig dårlig.
    Loddebolten stod på 390 grader, noe som viste seg å være litt for varmt, da det var veldig lett for att limet på kobbertapen løsnet.
    Jeg begynte alltid første loddepunkt på den lengste kobberstrimlen siden dette var lettere å få til uten att lim ble overopphetet.
    Den måten jeg fant ut att var best å lodde dette på var å fortinne plassering for komponenter først, før jeg smeltet på plass komponentene.

    Click image for larger version

Name:	versjon 1 pos dioder.jpg
Views:	1
Size:	55.9 KB
ID:	633520

    Her var jeg ferdig med å lodde på lysdiodene og loddet så på connector for å slå på lys samt lading
    av batteri.

    Batteri ble så festet med dobbeltsidig tape mot blad.
    Ladeplugg ble festet med lynlim mot blad etter loddingen.
    Det viste seg å være en tabbe. Lynlimet var veldig tynt og trakk derfor inn i kontakt der det laget belegg på koblingflater og limte fast innside av kontakt så det var umulig å få i plugg for lading.
    Neste gang: bruk tykkere lim eller tett kontakt.

    Her ser du også ladeplugg.
    Lysdioder, motstander og tape ved loddepunkt ble sikret med lynlim.

    Click image for larger version

Name:	versjon 1 ferdig loddet.jpg
Views:	1
Size:	38.4 KB
ID:	633527

    Batterier fikk ett lag fibertape over seg før jeg la på krympestrømpe.

    Click image for larger version

Name:	batteri feste.jpg
Views:	1
Size:	70.2 KB
ID:	633521

    Deretter laget jeg plugg for å kunne slå på lysene.

    Click image for larger version

Name:	strømplugg.jpg
Views:	1
Size:	54.6 KB
ID:	633522

    Versjon 1 viste seg å ikke fungere så veldig bra.

    Siden lysene lå foran på bladene ble lysene skjult av bladet når lysene vendte vekk fra deg, derved fikk jeg en C istedet for en sirkel av lys.
    En annen ulempe var att lys-dioder var synelig på begge sider av bladene samtidlig, siden de bygget ca 1 mm i høyden.
    Du måtte derved tilte heli ganske mye før du bare så lysene på den ene siden av bladene.

    Version 2:

    Jeg hadde lånt meg en god loddebolt til dette arbeidet, og han som eide den måtte nå ha den igjen så her ble det litt kjappe løsninger for å bli ferdig.
    Lysdioder ble fjernet og lim/lynlim fjernet med aceton.

    Deretter satt jeg en liten bit dobbeltsidig tape med ca samme bredde som en lysdiode på toppen av bladet og lette meg fram til posisjonen der jeg måtte vri bladet ca like mange grader før tapen ikke var synelig lengre, sett fra front og bakside av blad.

    Posisjon for kobbertape ble igjen merket opp og kobbertape ble lagt på.
    Denne gangen rundt bakside av blad da jeg hadde hastverk med å bli ferdig.
    Lysdioder og motstander ble loddet på igjen.
    Å ha tapen over baksiden av bladet er ikke ideelt, men kobbertape og dioder/motstander ble sikret med lynlim for å hindre att det skulle bli noen kanter luften kunne få tak på.
    En annen ulempe med å ha det bak er att du risikerer att kobbertapen kan revne over kanten.

    Overside etter lodding:

    Click image for larger version

Name:	versjon 2 pos dioder overside.jpg
Views:	1
Size:	60.5 KB
ID:	633523

    motstanden står lengst fram, og lysdiode står litt lengre mot senter av bladet.


    Og slik ble det med lys på:

    Overside av blad:
    Click image for larger version

Name:	versjon 2 lys overside.jpg
Views:	1
Size:	34.6 KB
ID:	633524

    Underside av blad:
    Click image for larger version

Name:	versjon 2 lys underside.jpg
Views:	1
Size:	58.6 KB
ID:	633525

    Tyngdepunktet hadde flyttet seg i underkant av 1 cm mot festehull i blad.
    Tyngdepunkt var overraskende likt på begge blad, og vektforskjellen var ca 0.4 gram før balansering.
    Jeg tror egentlig mesteparten av vektøkningen (og vektforskjellen) kom fra fibertape og krympestrømpe.

    Balansering mellom blad gjorde jeg med å kutte vekk krympestrømpe til de var greit balansert.

    Og her er ferdig vekt:

    Click image for larger version

Name:	ferdig vekt versjon 2.jpg
Views:	1
Size:	85.2 KB
ID:	633526

    Mao en vektøkning på 11.5 gram per blad.

    Denne versjonen fungerte veldig bra.
    De fløy fint og du skulle ikke mange gradene på skrå før du fikk en overgang mellom lys på overside og lys på underside.
    Lysene hadde heller ikke effekten av å være borte på ene siden av rotordisk og var nå en hel sirkel.
    Lysstyrken var mye bedre enn de align nattbladene jeg har, selv med motstander.

    Til neste versjon ville jeg nok ha flyttet langsgående kobbertape lengre bak på bladet slik att jeg kunne fått kobbertape fra overside til underside av blad over den mindre skarpe fremre kanten av bladet istedet for den bakre.
    Fordelen med dette er også att luftstrøm hadde bidratt til å holde nede tape istedet for å prøve å løfte den.
    Jeg ville også senket temp på loddebolt og prøvd med ett annet loddetinn.

    Totalt sett er jeg veldig fornøyd, og vil nok sikkert lage egene blad neste gang også.
    Mesteparten av byggetiden gikk egentlig med på å bestemme seg for løsning og fremgangsmåte, så det vil nok gå mye raskere neste gang.

    Video av "jomfrutur":
    Last edited by jonny; 19-01-13, 14:19.
    ---------------------------------------------
    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
    Mikado logo 600 3D Vbar
    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

  • #2
    tror eg skaffa till 6HV
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

    HD 500 Cell : brain2

    DX9

    Comment


    • #3
      Originally posted by ragge1 View Post
      tror eg skaffa till 6HV
      Det må du gjøre
      Hadde vært kult om flere fløy på natta der oppe.
      ---------------------------------------------
      Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
      Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
      Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
      Mikado logo 600 3D Vbar
      Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

      Comment


      • #4
        Her er en versjon fra RunRyder , som kan kobles med 3S som jonny sin :-takkD
        Click image for larger version

Name:	009.JPG
Views:	1
Size:	179.4 KB
ID:	595022Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	109.4 KB
ID:	595023Click image for larger version

Name:	003.jpg
Views:	1
Size:	109.3 KB
ID:	595024




        http://rc.runryder.com/helicopter/se...ight+blades%22


        Takk for veiledning om lys styrke Jonny
        Last edited by Pistepirkko; 05-12-12, 21:14.

        Comment


        • #5
          Det var en grundig og fin gjennomgang Jonny. Takker
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Jonny, det var morsomt å se 600 din i luften på søndag kveld. Tror du har fått til ett oppsett som fungerer meget godt.

            Jeg har ikke fått skiftet servoer i 450'en min enda. Må finne noe som tåler kulden litt bedre. Skal bli morsomt å få testet ut dette.

            Ser fram til mange fine vinter kvelder framover

            - Thomas

            Comment


            • #7
              Trex 600 efl natt rigg.

              Originally posted by thnilsen View Post
              Jonny, det var morsomt å se 600 din i luften på søndag kveld. Tror du har fått til ett oppsett som fungerer meget godt.

              Jeg har ikke fått skiftet servoer i 450'en min enda. Må finne noe som tåler kulden litt bedre. Skal bli morsomt å få testet ut dette.

              Ser fram til mange fine vinter kvelder framover

              - Thomas
              Det var veldig trivelig på søndag.
              Jeg har forresten nettopp fått 3 ruller med kobbertape i posten, så du får bare si ifra hvis du blir lei av å vente på de du bestilte.
              ---------------------------------------------
              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
              Mikado logo 600 3D Vbar
              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

              Comment


              • #8
                Kobber tapen er endelig kommer i hus og jeg har begynt å lage til bladene. Fikk også for noen dager siden 4 stk 85mah celler som passer ypperlig til dette formålet. Har laget to blader, men har valgt å lage ett over og ett under blad i stedet for å lage lys på begge sider av begge bladene. Er jo kun halve jobben da

                Click image for larger version

Name:	night blades 001.jpg
Views:	1
Size:	100.4 KB
ID:	595221

                Nå må jeg bare finne på en god måte å lage til kontkatene.. Har dessverre ikke noe små kontakter liggende så mulig jeg bruker noen servo kontakter med 3 pinner for å lage til en lade plugg/av på plugg i ett. Har ikke lyst å vente enda flere uker på å få fatt i passende små kontakter...

                - Thomas

                Comment


                • #9
                  Trex 600 efl natt rigg.

                  Stilig. Kjører du uten motstander?
                  Jeg venter bare på noen 100mah batterier før jeg får prøvd meg på diy.
                  Lurer enda på hvordan jeg skal gjøre den strømbryter og lade saken, men regner med det blir kontakt med plugg på meg også ala align stil.
                  Hadde vært veldig stilig å fått tak i en bryter som hadde gått på ved g krefter.
                  Vet ikke om en sånn mekanisk reed switch i glass hadde tålt g kreftene?
                  ---------------------------------------------
                  Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                  Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                  Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                  Mikado logo 600 3D Vbar
                  Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                  Comment


                  • #10
                    En 47ohm motstand er montert litt nærmere roten av bladet. Vanskelig å se siden det er en smd sak.

                    Det må jo finnes noe slik gravitasjonsbrytere siden andre kommersielle natt blader har brukt det. Men jeg har ikke klart å kommer over noe enda. Leste på ett eller annet forum at noen hadde tenkt å prøve kvikksølv bryter til dette formålet, men det virket som om det trolig ikke ville holde.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trex 600 efl natt rigg.

                      Hvordan gikk det med bladene dine jonny?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trex 600 efl natt rigg.

                        De er ferdige men ikke testet på natt enda. Fungerte bra på dag, og er på versjon 2 pga erfaring med første versjon. skriver ned erfaringer gjort underveis når jeg får tid til å teste.
                        ---------------------------------------------
                        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                        Mikado logo 600 3D Vbar
                        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                        Comment


                        • #13
                          Noen som har tips til ok blader med bra lys for oss som ikke gidder lage blader selv? Jeg tenker 600 size.
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Første post oppdatert med diy nattblader
                            ---------------------------------------------
                            Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                            Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                            Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                            Mikado logo 600 3D Vbar
                            Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trex 600 efl natt rigg.

                              Originally posted by jonny View Post
                              Første post oppdatert med diy nattblader

                              Utrolig bra! Hva tar du for et sett? Så også videoen som ragge1 filmet og de var utrolig synlig.

                              Tar det lang tid å lage ett sett med blader?

                              Comment

                              Working...
                              X