Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nyttårsforsett: Lære å fly helikopter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyttårsforsett: Lære å fly helikopter!

    Det var det vanskeligste nyttårsforsettet jeg kom på; lære å fly helikopter.

    Etter et mislykket forsøk for tre år siden med noe billig E-Sky greier gav jeg opp hele greia, fast bestemt på aldri å prøve igjen. Men et lite år senere ble fristelsen stor til å prøve et FLY i det minste, det har jeg jo holdt på med før så det måtte jo gå bra.. Kjøpte en isopor Cessna fra TS, og det virket for så vidt greit nok. Kom ned igjen hel opptil mange ganger i alle fall, og lever fortsatt med en del lim og tape. Så har det jo dratt på seg litt med fly, og utpå høsten ble det simulator også. Måtte jo prøve heli også til slutt, og omtrent samtidig oppdaget jeg en Nine Eagles SP 125 søt liten 6-kanals sak som så så innmari morsom ut...

    Så nå går det i hovring i garasjen (akkurat nå venter jeg på swashplate fra Hong-Kong, brå møter med akebrett og sirkelsag kan vist være litt hard kost ) og sim. Og en og annen flytur, men det er ikke så ofte det er gode forhold for små isoporfly utendørs nå om dagen.

    Neste steg: "årntli" helikopter. Sitter og venter på å trykke på "kjøp" knappen på et T-rex 550. Og gleder meg fælt til å skru, spekulere, lese, søke og spørre. Og håper at jeg får det til denne gangen
    Jørn L. S.
    T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
    Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

  • #2
    Lykke til med nyttårsforsettet.

    Virker som du har en brukelig plan for å få det til. Ellers så mener jeg nøkkelen ligger i å trene masse hovring. Med hovring mener jeg ikke at du kan løfte opp og vingle litt tilfeldig frem og tilbake, men altså full kontroll med alt fra tail in til nose in. Dette krever ganske mye tålmodighet og trening. Vær målbevisst i treningen. Finn et punkt/merke hvor du skal både lette og lande igjen. Hovre predefinerte ruter/figurer og lett og land nose in etterhvert som ferdighetene blir gode. Hovring er gøy
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

    Comment


    • #3
      Takker. I vanskelighetsgrad ligger vel et slikt nyttårsforsett omtrent på nivå med å kutte røyken (røyker ikke, så helt sikker kan en jo ikke være) men heldigvis mye mer gøy!
      Jørn L. S.
      T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
      Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

      Comment


      • #4
        Lykke til med nyttårsforsettet! I ålesund er det jo bra helimiljø, så om du skulle trenge hjelp/tips må du skrike ut vettu! Trex 550 er nok knall!!

        Comment


        • #5
          Ikke at jeg er noen god heli-pilot, men jeg kan hvertfall fly nose in uten stress. Jeg lærte meg det akkurat som OTA beskriver det. Jeg husker fortsatt den intense gleden av å mestre "det umulige", du har mye å se fram til! Forøvrig startet jeg også med et ubeskrivelig dritthelikopter (CP2) fra E-sky, uten noengang å ha fløyet. Det var bare sorgen. Egentlig burde jeg ha kaldkvælt han som solgte meg det, fordi han visste at det ville være umulig for en totalt noob å klare og fly det. Et Blade 400 gjorde derimot susen. Nå er det Blade 450 som tilsvarer den pakka.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            En annen ting, et godt oppsatt helikopter skal ikke flippe rundt og selvdestruere på et tidels sekund.
            Som et eksempel kan jeg fint løfte opp rexen min og slippe stikkene og klø meg i øra eller slå ihjel noen fluer mens helikopteret bare veldig rolig begynner å drifte. Da skal det bare et lite input til for å stoppe driftingen og man igjen "slappe litt av". Så bare du har litt plass rundt deg så bør du kunne senke skuldrene litt og føle deg frem til hvordan helikopteret oppfører seg og reagerer på input.

            Ta oppsett ideene til 3D gutta med en god klype salt, bare tull med ville 3D utslag og 2500rpm + når du skal lære å fly. Det kan du ta senere
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • #7
              Lykke til med forsettet. Selv om jeg håper det er iveren og interessen som driver deg videre og ikke forsettet. Det går greiere da

              PS!
              Du er garantert ikke den eneste som har blitt lurt til å tro at dette er umulig etter å ha forsøkt med ubrukelig skrammel fra E-sky. Det er jo utfordrende nok om en ikke skal slåss med dårlig mekanikk også
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Re: Nyttårsforsett: Lære å fly helikopter!

                Det er mange som har gitt opp hobbyen fordi de har prøvd seg med no billig dritt som E-Sky e.l. Du vil oppleve en T-Rex 550 eller 500 som superstabil i forhold.

                Lykke til!
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Jeg håper du også har utstyrt deg selv med en god porsjon tolmodighet - det tar tid før man får heli-flyving godt under huden men når det først sitter, så er det mye mer givende enn å fly "vanlig" fly. Har du også råd til å gå for 550 istedenfor 500, så har du et superstabilt heli som varer i mange år - gå for flybar-versjon først og oppgrader evt. til flybarless når du har lært deg å fly og veit hvordan heliet oppfører seg med "mekanisk kontroll" i de fleste situasjoner.
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bjornal View Post
                    Jeg håper du også har utstyrt deg selv med en god porsjon tolmodighet - det tar tid før man får heli-flyving godt under huden men når det først sitter, så er det mye mer givende enn å fly "vanlig" fly. Har du også råd til å gå for 550 istedenfor 500, så har du et superstabilt heli som varer i mange år - gå for flybar-versjon først og oppgrader evt. til flybarless når du har lært deg å fly og veit hvordan heliet oppfører seg med "mekanisk kontroll" i de fleste situasjoner.
                    Når en mann i min alder (35!!) skal lære noe helt nytt har jeg innsett at det krever både tålmodighet og litt innsatsvilje. Så det er vel litt av greia med å poste nyttårsforsettet her på forumet, litt "dedication" på godt norsk. Så nå SKAL jeg lære meg noe som jeg bare har tenkt på siden jeg satt som guttungen og bladde i NM katalogen rundt 1990.

                    Og ja, det hjelper virkelig med noen "lykke til", gode råd og klapp på skulderen fra dere

                    Trulsen: Takker, jeg tar kontakt og kommer og besøker dere i Ålesund/Hareid området for hjelp og gode råd før jeg prøver meg med "stort" helikopter i lufta.
                    Jørn L. S.
                    T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
                    Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

                    Comment


                    • #11
                      Nyttårsforsett: Lære å fly helikopter!

                      Lykke til. dette er gøy.

                      Comment


                      • #12
                        Helikopter kjøpt inn (2stk for å være sikker)
                        Innmeldt i klubb
                        Simulator hver dag
                        Mikro heli venter på swashplate, i posten fra Hong Kong
                        Flyr micro quad for å fly "noe" i alle fall...

                        Så ganske godt i gang nå!

                        Og en nydelig flytur med Cessna m/ flottører på snødekt vann i dag.
                        Jørn L. S.
                        T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
                        Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nyttårsforsett: Lære å fly helikopter!

                          Originally posted by js77 View Post
                          Helikopter kjøpt inn (2stk for å være sikker)
                          Innmeldt i klubb
                          Simulator hver dag
                          Mikro heli venter på swashplate, i posten fra Hong Kong
                          Flyr micro quad for å fly "noe" i alle fall...

                          Så ganske godt i gang nå!

                          Og en nydelig flytur med Cessna m/ flottører på snødekt vann i dag.
                          Thats the spirit!! Høres veeeldig bra ut

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by js77 View Post
                            Det var det vanskeligste nyttårsforsettet jeg kom på; lære å fly helikopter.

                            Etter et mislykket forsøk for tre år siden med noe billig E-Sky greier gav jeg opp hele greia, fast bestemt på aldri å prøve igjen. Men et lite år senere ble fristelsen stor til å prøve et FLY i det minste, det har jeg jo holdt på med før så det måtte jo gå bra.. Kjøpte en isopor Cessna fra TS, og det virket for så vidt greit nok. Kom ned igjen hel opptil mange ganger i alle fall, og lever fortsatt med en del lim og tape. Så har det jo dratt på seg litt med fly, og utpå høsten ble det simulator også. Måtte jo prøve heli også til slutt, og omtrent samtidig oppdaget jeg en Nine Eagles SP 125 søt liten 6-kanals sak som så så innmari morsom ut...

                            Så nå går det i hovring i garasjen (akkurat nå venter jeg på swashplate fra Hong-Kong, brå møter med akebrett og sirkelsag kan vist være litt hard kost ) og sim. Og en og annen flytur, men det er ikke så ofte det er gode forhold for små isoporfly utendørs nå om dagen.

                            Neste steg: "årntli" helikopter. Sitter og venter på å trykke på "kjøp" knappen på et T-rex 550. Og gleder meg fælt til å skru, spekulere, lese, søke og spørre. Og håper at jeg får det til denne gangen

                            Akkurat bygget en T-Rex 550 DFC! Gled deg! 550 er en fin størrelse

                            Comment


                            • #15
                              Anbefaler virkelig en MCPX til å lære å fly basic med, jeg begynte å fly heli med en sånn i sommer, hatt veldig bra framgang med den pga man ikke har nerver når man flyr den

                              Comment

                              Working...
                              X