Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiblad 3D?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiblad 3D?

    Ser JR pusher veldig på 3-blads-hoder og 3D om dagen.
    Noen som aner hvorfor? Noens om har testa og kan si noe om det er bedre/verre?
    (På generelt grunnlag: jo flere blader, jo bedre er det

    Click image for larger version

Name:	98054.jpg
Views:	1
Size:	81.2 KB
ID:	634082

    JR påstår følgende:

    Better user-friendliness
    The current RC helicopters have been controlled with 2 blades. But adding one more blade, the precision will be 1.5 time more, and naturally the controllability will be drastically improved, more smooth control could be possible.

    More efficiency with less RPM
    Probably you will have a image of increased rotational resistance by added one more main rotor blade, but keep less RPM makes the helicopter high efficiency, and offered higher fuel (battery) efficiency than 2 rotor blade type.

    Very high motion performance
    The burden to one blade will be reduced, and make it possible to control the helicopter effectively with less stick control, and as a result, improve the helicopter flying performance.

    The above advantage may give you the image that multiple rotor blade head is specialized for 3D and sport flight, but it is very good for scale helicopter, too because it makes possible to feel stable, comfortable and natural flights, and also enable the linearly-extended flight.

    Last edited by xilian; 28-02-13, 11:05.
    Tom I. Arntsen

  • #2
    Det er vel moderne 3gyro FlyBarLessteknologi som har gjordt påstandene mulig. Vi som flyr skalaheli med flere enn 2 blader vet jo alt om stabilitetsutfordringer, balooning og slikt no, som forsvant med de nye FBL oppsettene. Mange av dem er perfekt til skalaheli også.
    Høres jo riktig ut, men utfordrer oss med våre tilvante synspunkter at et RC pod and boom heli har to blader.
    Blir spennende å følge, slår det an mon tro?
    Last edited by telecaster; 28-02-13, 11:32.



    Comment


    • #3
      Hvorfor ikke gå opp til 5 med det samme ?
      HobbyKing 450 5-Blade Rotor Head

      Eller man kan klare seg med ett blad :

      Last edited by bth; 28-02-13, 11:11.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Jeg tror det er mest marketing-svada. Man kan riktignok kjøre lavere headspeed med mindre slitasje på lagerne, men det er vel den eneste fordelen.

        I bytte mot det får man vanskeligere balansering av bladene (siden man kjøper dem parvis), samt dyrere kræsj. Dårlig deal!
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Og en ikke ubetydelig ulempe, du må skru av bladene for transport......



          Comment


          • #6
            du får 3 blada blade holder, det er ikke issue.

            Comment


            • #7
              nei muligens ikke, men jeg synes det er noe hazzel på mine, jeg tar bladene av, ellers blir det for mye press på hodet, etter min smak
              men det gjelder skala. Jge har bare flydd 3 bladers på pod and boom for testing og da hadde jeg ikke 3 bladers holder, og tenkte aldri på det heller
              Last edited by telecaster; 28-02-13, 13:46. Reason: typo



              Comment

              Working...
              X