Announcement

Collapse
No announcement yet.

Arbor press, eller tilsvarende for fjerning og montering av kulelager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Arbor press, eller tilsvarende for fjerning og montering av kulelager

    Hei!

    Har tidvis en utfordring med å få kulelager både inn og ut av helikopter. Ser det er endel utlendinger som bruker en såkalt arbor press for dette. Finner de på Ebay til 35$, men frakt er jo gjerne mellom 100-150$! Endel søking sier at dette vistnok kalles dornpresse på norsk, men klarer knapt å finne noen som fører slike ting. Clas Olshen, Biltema, Jula og den gjengen virker bare som de har 2 tons hydraliske greier, og det blir ganske overkill for den dimensjoner jeg jobber med. Noen som vet om lokale fornuftige kilder til tilsvarende verktøy?


  • #2
    Jeg bruker en søylebormaskin på små lager. Går ut ifra at det er modellhelikopter du skifter lager i.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Jeg bruker en slik pluss en vanlig skrustikke: Bearing Puller Tool
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Det du sikter til, kalles dorpresse eller kneleddspresse. De får du tak i norge, men priser er deretter.
        Får kjøpt slike igjennom TOOLS, prisen ligger på rundt 5 laken.


        Originally posted by Hanzo View Post
        Hei!

        Har tidvis en utfordring med å få kulelager både inn og ut av helikopter. Ser det er endel utlendinger som bruker en såkalt arbor press for dette. Finner de på Ebay til 35$, men frakt er jo gjerne mellom 100-150$! Endel søking sier at dette vistnok kalles dornpresse på norsk, men klarer knapt å finne noen som fører slike ting. Clas Olshen, Biltema, Jula og den gjengen virker bare som de har 2 tons hydraliske greier, og det blir ganske overkill for den dimensjoner jeg jobber med. Noen som vet om lokale fornuftige kilder til tilsvarende verktøy?
        Last edited by Quadrocopter; 07-03-13, 07:22.
        GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
        sigpic



        Comment


        • #5
          Arbor press, eller tilsvarende for fjerning og montering av kulelager

          Originally posted by Hanzo View Post
          Hei!

          Har tidvis en utfordring med å få kulelager både inn og ut av helikopter. Ser det er endel utlendinger som bruker en såkalt arbor press for dette. Finner de på Ebay til 35$, men frakt er jo gjerne mellom 100-150$! Endel søking sier at dette vistnok kalles dornpresse på norsk, men klarer knapt å finne noen som fører slike ting. Clas Olshen, Biltema, Jula og den gjengen virker bare som de har 2 tons hydraliske greier, og det blir ganske overkill for den dimensjoner jeg jobber med. Noen som vet om lokale fornuftige kilder til tilsvarende verktøy?
          Sjekke denne linken. Ikke så helgærn pris synes jeg.

          Bernardo DP1/2/3/5 dornpresse / bordpresse

          Thomas
          Last edited by Quadrocopter; 07-03-13, 07:22.
          --
          Thomas Kvitle Jenssen

          Comment

          Working...
          X