Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align skall kopeira Gaui X3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tilbake til topic...
    Align har vel hatt verre kopieringer enn dette..
    De av oss som har levd lenge nok husker vel den første 450'n til Align som var en blåkopi av den gamle Raptoren til TT....

    Om en ser litt på servolayout på align og gaui så er det vel nok forskjell til at man ikke kan kalle det kopiering av løsninger i dette tilfellet, det er vel tross alt bare så mange måter å lage en rammeside på
    (Nei jeg er ikke noe spesielt fan av Align...)
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

    Team Visa...

    Comment


    • #17
      Man trenger ikke demping i rotorhodet på en FBL maskin, man har uansett nok demping i rotorbladene.

      En spindel som beveger seg, og dermed forårsaker pitch endring, vil bare virke forstyrrende på flybarless enheten. Det vil i praksis gi samme effekt på cyclic aksene som slark i haleoverføringen gir på yaw aksen.

      Det å låse fast spindelen er med på å gi flybarless enheten optimale arbeidsforhold, og når spindelen er fastlåst da kan man like gjerne bruke et DFC hode.

      Comment


      • #18
        450L ser ut som en miniversjon av T-Rex 700 DFC. Men neida, den er naturligvis kopiert fra Gaui

        Jeg synes den ser lovende ut. Kanskje det blir vinterprosjekt for meg. Det er lenge siden jeg har shoppet nytt heli.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #19
          neo mer bilder
          Attached Files
          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

          HD 500 Cell : brain2

          DX9

          Comment


          • #20
            Må si meg ganske så enig med det du skriver arhennie..

            Og høy headspeed sliter fort ut et 700mm blad.. Et godt blad som for eks Radix er utslitt etter det har gått 40 turer. Da blir dem myke og man boomstriker..
            Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
            Viking-Smackdown.com

            Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
            PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

            Jerofuel
            Lynx Heli Innovations

            Comment


            • #21
              Originally posted by jan-t View Post
              Må si meg ganske så enig med det du skriver arhennie..

              Og høy headspeed sliter fort ut et 700mm blad.. Et godt blad som for eks Radix er utslitt etter det har gått 40 turer. Da blir dem myke og man boomstriker..
              I heite? Dette har jeg knapt hørt om før, og spår økonomisk ruin for meg som gjerne flyr 30 turer i løpet av en helg! Jeg må ha hatt sinnsyk flaks som klarer 400+ turer på et sett med blader da.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Hanzo View Post
                I heite? Dette har jeg knapt hørt om før, og spår økonomisk ruin for meg som gjerne flyr 30 turer i løpet av en helg! Jeg må ha hatt sinnsyk flaks som klarer 400+ turer på et sett med blader da.
                Jeg også. Aldri hørt om dette før.....

                Comment


                • #23
                  Fly stil spiller også in, glemte og skrive det.. Men de fleste flyr en eller annen form for 3D. flipper og harde stopper gjør at bladet flexer. Og starten på små brud i epoxyen og til slut blir bladet mykt.

                  Strekk ut bladene på din model. så trykker du på tupen av bladet. klarer du og kom ned til bommen er det sjangser for boomstrik.

                  Det som funker også er og sette en lang strip rundt bommen. La den lange delen stikke opp under rotor. Klipp så den ligger 1cm under rotor.
                  Fly en tur med harde stopp og flipps og Tic-toc osv. Se hvor mye det er igjen av stripsen. Da har du en id9ikasjon på hvor mye bladet dit flekser i fligth.
                  Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                  Viking-Smackdown.com

                  Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                  PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                  Jerofuel
                  Lynx Heli Innovations

                  Comment


                  • #24
                    Holder meg unna Radix så går det vell greit tenker jeg!

                    Comment


                    • #25
                      Føler meg ganske sikker på at de som lager disse bladene hadde nevnt det i liten tekst at bladene måtte byttes ut etter 40 turer, det hadde jo vært en gullgruve for dem. At jeg aldri har hørt noen andre nevner det i en settning gjør meg også ganske skeptisk. Jeg er vel klart mellom 4 og 5 hundre turer på et sett med 700MM blader før de røyk, da med veldig god hjelp av terra firma.

                      Comment


                      • #26
                        Hehehe... Radix er noe av de sikreste bladene og fly med, i hvert fall V2 versjonen..
                        SAB syns jeg flyr ræva, og dem knekker i lufta på harde stopper har jeg sett flere ganger.
                        Align sine blir super myke etter 10-15 flight.
                        Hvite SpinBlade knekker også i lufta.
                        SpinBlade Matt Black er de beste bladene jeg har haddt.
                        GCT/Mavrikk er middels kvikke og men veldig stive. Men flyr litt rart syns jeg.
                        Last edited by jan-t; 15-07-13, 15:39.
                        Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                        Viking-Smackdown.com

                        Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                        PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                        Jerofuel
                        Lynx Heli Innovations

                        Comment


                        • #27
                          Men fly stil har en stor faktor her da. Ikke noe problem og fly 400 turer på et blad sett.
                          Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                          Viking-Smackdown.com

                          Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                          PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                          Jerofuel
                          Lynx Heli Innovations

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by jan-t View Post

                            Og høy headspeed sliter fort ut et 700mm blad.. Et godt blad som for eks Radix er utslitt etter det har gått 40 turer. Da blir dem myke og man boomstriker..
                            Jeg skal ikke påstå at dette er det dummeste jeg har lest, men at det kvalifiserer til en topp ti plassering er det ingen tvil om.

                            Utsagnet har i hvert fall ingen rot i virkeligheten.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Jon Roger View Post
                              Man trenger ikke demping i rotorhodet på en FBL maskin, man har uansett nok demping i rotorbladene.

                              En spindel som beveger seg, og dermed forårsaker pitch endring, vil bare virke forstyrrende på flybarless enheten. Det vil i praksis gi samme effekt på cyclic aksene som slark i haleoverføringen gir på yaw aksen.

                              Det å låse fast spindelen er med på å gi flybarless enheten optimale arbeidsforhold, og når spindelen er fastlåst da kan man like gjerne bruke et DFC hode.
                              At man gir fbl enheten best arbeidsforhold når spindelen ikke har demping er jeg enig i, men for at bladholderene skal kunne rotere så er det nødt å være litt bevegelse, både i spindel og lagrene i bladholderen, som blr større etterhvert som lagrene sliter seg til i bladholderen. Selv om dette er marginalt så vil det påføre skruen til linken/swashdriveren krefter som kan føre til tretthetsbrudd.
                              I praksis er sikkert dette ikke noe stort problem, litt ekstra omtanke ved periodisk kontroll er sikker nok for å unngå dette.
                              Det beste ville vel vært et ultrastivt hode med en separat swashdriver etter min mening.
                              Mvh
                              Bjørn Tore Espevik

                              Team Visa...

                              Comment


                              • #30
                                ned telling

                                GAUI X3 Countdown
                                Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                                Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                                HD 500 Cell : brain2

                                DX9

                                Comment

                                Working...
                                X