Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS55H - hovedlageret gikk i oppløsning for andre gang :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    skjønner ikke at dere handler lager fra utlandet nok av lagre å få her hjemme ...på OS 140 som hadde meget dårlige orginale lagre byttet jeg til rustfri SKF lagre og kjørte Rapicon ...like bra om ikke bedre en Jero....kjør motoren tørr etter endt dag ha i en skvett olje og du skulle være trygg...gjorde det samme på et par OS hyper jeg hadde i heli ..disse ble ikke kjørt veldig mye men stod lagret mye (værre når det gjelder rusting)eller ....bytt ut metanol motorene med el.....null problem med rust, ..men rustfri lagre får du i maskin foretninger feks Momentum eller andre velassorterte kulelager sjapper
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #17
      Originally posted by RGJ View Post
      rustfri lagre får du i maskin foretninger feks Momentum eller andre velassorterte kulelager sjapper
      Har du link til de?
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #18
        Det viser seg at det finnes industri-standard-numre som identifiserer lager størrelser.
        Disse er stemplet inn i lagrene.

        Eksempel;
        Saito FG-57:

        Front lager 6200
        Center Lager: 6903
        Bakre lager: 6003

        Eksempel, igjen for Saito FG-57;

        Går til Ball Bearings:Miniature bearings:Ceramic Bearings:Bearing

        Søker på 6003

        Ett av treffene ser slik ut;
        6003 Nachi Bearing Open C3 Japan 17x35x10 Ball Bearings

        Prisen er $6.

        Dette kunne jeg valgt fordi FG-57 er en bensin-motor. Da trenger jeg ikke rustfrie lager.

        Jeg søkte på 6003 Stainless;
        S6003 Bearing 17x35x10 Stainless Steel Open

        Kun $9. Dette ville jeg kjøpt, uansett bensin eller glow. Hvorfor ikke? $3 i forskjell.

        Slike som selger lager til en modellfly-motorer forteller ikke slikt. De plukker et industri-standard
        lager fra en bulk-leverandør, pakker det inn i en liten Plastpakke, hekter på en papir-lapp som sier "OS part no xxxx" og tar 20 ggr prisen. Det er det samme med skruer, muttre, osv osv. Det er det som er business ideen deres; Den er, som i så mange andre tilfeller basert på at folk er uvitende. Og folk var uvitende, og isolerte.(Og late; lettere å bestille dette, enn å finne et lager selv...)Før internett. Innkludert undertegnede.

        Når OS plukker et lager, og pakker det inn i plast, så ser de på følgende problem stilling; Hva tjener vi mest på; Å ta 500 kr for et lager til $6, eller å ta 500 kr for et lager til $9?

        Svaret er; Ta det til $6. Da tjener de $3 mere. I et stort firma er det blårussen som gjør dette. Mennesker med bakgrunn i prosentregning og pluss og minus. De driter i at lageret ditt ruster enda en gang.
        Hadde de tenkt pytte litt lengre, ville de tenkt på at et lager som ruster vil sverte navnet deres, men nei...

        Glow fuel og rust;

        404 Page Not Found

        Nitromethane akselererer rust-prosessen. Det er en av grunnene til at en kar på Konnerud liker Laser
        motorer. De går som en klokke. Uten Nitro.

        En annen årsak til at warbird-kara ofte går over til bensin er at nitroen er uhyre aggressiv
        på diverse malings-sorter. Man ender opp med å måtte male med tokomponent epoxy maling....

        Methanol løser også opp mange malings-sorter. Med bensin kan man male med Jotun husmaling.

        Da slipper man å måtte betale 20ggr prisen på maling også.
        Last edited by kwik; 13-10-12, 10:23.
        Dont expect, inspect.
        Fun Police everywhere!

        Comment

        Working...
        X