Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helikopter Nybegynnerguide v1

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• andersand
    replied
    oppspoolingen er skumlere på ordentlig, men får du det til på sim, får du til på ordentlig.

Leave a comment:

• KOK
    replied
    Hei. Vet ikke om dette er riktig tråd for et enkelt spørsmål om simulator. Jeg flyr trex 500 på absolute rc simulatoren på ipad. Får til grei nybegynnerflyging. Hvor realistisk er simulatoren? Får jeg sjokk hvis jeg prøver meg på noe live?

Leave a comment:

• kjellovel
    replied
    Finnes denne i oppdatert versjon?

Leave a comment:

• Trulsen
    replied
    Originally posted by Eirik Johannesen View Post
    Kjempe bra, de guidene jeg har lest er ikke så bra. Det jeg savnet var forklaring på hva som skjer med helien når du endrer feks swash E50% til E40% hva skjer med helien, blir helien myker, tipper den til venstre osv, samme med gyro hva skjer når du endrer gain, det er som regel dårlig forklart. Jeg brukte feks kjempe lang tid bare på å få info om at ingen bruker normalmode på gyroe, det kastet jeg sikkert bort to tanker, 4 torqe drev, en halerotor og flere dager på. Om man sitter med en guide som forklarer dette litt Donald Duck så blir det enkelt å sette opp helien. Bare det å vite at man kan bruke ett AA batteri til gløding er nyttig, jeg fikk helt hetta når batteri glødern min ikke funka, jeg trodde så klart at var noe spesial greier. Jeg hadde ikke klart meg uten hjelpen fra dere her på forumet, alle guider jeg fant var for tungleste og dårlig forklart, men nå lette ikke jeg så mye før jeg skrev her da.
    Har begynt, men sitter offshore så har ikke så mye tid til overs (faktisk) så skal oppdatere og forandre etterhvert. Du som er nybegynner kan godt komme med innspill på hva du savner og hva som er bra etc etc etc

Send det gjerne på PM
    Last edited by Trulsen; 28-01-11, 11:44. Reason: ekstra info

Leave a comment:

• Eirik Johannesen
    replied
    Originally posted by Trulsen View Post
    Jeg holder faktisk på med en guide som jeg tenkte å publisere snart. Det er på ingen måte en bibel, men et langt innlegg som forklarer det meste. Så håpte jeg vi kunne få til at mange skriver litt, slik at det tilsammen blir bra og innholdsrikt. Det er på langt nær ferdig, men kan godt poste det nå slik at dere kan hjelpe meg? Har ikke så mye tid til dette akkurat nå før om en god uke når jeg kommer hjem fra jobb så det hadde vært helt sjef med litt hjelp.

Kjempe bra, de guidene jeg har lest er ikke så bra. Det jeg savnet var forklaring på hva som skjer med helien når du endrer feks swash E50% til E40% hva skjer med helien, blir helien myker, tipper den til venstre osv, samme med gyro hva skjer når du endrer gain, det er som regel dårlig forklart. Jeg brukte feks kjempe lang tid bare på å få info om at ingen bruker normalmode på gyroe, det kastet jeg sikkert bort to tanker, 4 torqe drev, en halerotor og flere dager på. Om man sitter med en guide som forklarer dette litt Donald Duck så blir det enkelt å sette opp helien. Bare det å vite at man kan bruke ett AA batteri til gløding er nyttig, jeg fikk helt hetta når batteri glødern min ikke funka, jeg trodde så klart at var noe spesial greier. Jeg hadde ikke klart meg uten hjelpen fra dere her på forumet, alle guider jeg fant var for tungleste og dårlig forklart, men nå lette ikke jeg så mye før jeg skrev her da.

Leave a comment:

• Trulsen
    replied
    Originally posted by jotto View Post
    En slik guide kunne jo ha vært skrevet som en wiki-side med noen frivillige som vedelikeholder. Da er det lettere at den er et levende, alltid oppdatert dokument.

Er det noen slags wiki-støtte på serveren?
    Jeg holder faktisk på med en guide som jeg tenkte å publisere snart. Det er på ingen måte en bibel, men et langt innlegg som forklarer det meste. Så håpte jeg vi kunne få til at mange skriver litt, slik at det tilsammen blir bra og innholdsrikt. Det er på langt nær ferdig, men kan godt poste det nå slik at dere kan hjelpe meg? Har ikke så mye tid til dette akkurat nå før om en god uke når jeg kommer hjem fra jobb så det hadde vært helt sjef med litt hjelp.

Leave a comment:

• jotto
    replied
    En slik guide kunne jo ha vært skrevet som en wiki-side med noen frivillige som vedelikeholder. Da er det lettere at den er et levende, alltid oppdatert dokument.

Er det noen slags wiki-støtte på serveren?

Leave a comment:

• lillejon78
    replied
    Originally posted by Tom Erik View Post
    Fin guide. Du må gjerne sy inn noen av treningstipsene herfra: Artistic3D
    leste gjennom denne her, fin guide, men på slutten står det noe om "levetid" på servoer, 100-200 turer på en haleservo? syntes det virka lite, å så er spm: man vet jo ikke om den er utslitt/gåen FØR det er for seint somregel, man kan jo være svinheldig at den klikker med en gang du slår på strømmen, sånn at den er død før du starter opp, men det hører vel sjeldenheten til...

Leave a comment:

• spitmk16
    replied
    Denne manualen ble skrevet for "lenge" siden, relativt sett. Hadde vært fint om den var oppdatert.

Feks Realflight G3 og at batterier er på 15C og maks 4000 mah. Vi har jo mye bedre utstyr enn da dette ble skrevet.

Leave a comment:

• vaffel
    replied
    Hei,

Fin guide for nybegynnere
    Last edited by vaffel; 12-02-10, 14:33.

Leave a comment:

• Tom Erik
    replied
    Fin guide. Du må gjerne sy inn noen av treningstipsene herfra: http://www.artistic3d.net/index.php?...d=80&Itemid=61

Leave a comment:

• Ofly61
    replied
    Originally posted by larshkj View Post
    Kjempefin guide. Det trengs i dag hvor RC helikoptere er blitt billige og veldig lett tilgjengelige.
    .
    .
    .
    Ellers veldig bra initiativ!!
    Initiativet er bra men eg vil anbefale å prøve andre guidar som er litt meir nyanserte
    til dømes: Loading...

ikkje alle vil nødvendigvis fly heli med CP og ha som mål om å bli 3D heli pilot.

Odd H.

Leave a comment:

• arhennie
    replied
    Litt utenom tråden....
    Er vel mode 2 her vel.

Broren min hadde en lett liten børsteløs elektro modell (en slags fly-båt) der det var en vender på radioen for å velge mode 1 eller 2. Dette var han ikke klar over, og radioen sto i mode 1.
    Så da han skulle teste rorene osv på stuebordet endte det med knust modell og hull i veggen he-he.

Så var det det med sikkerheten da......

Leave a comment:

• larshkj
    replied
    Kjempefin guide. Det trengs i dag hvor RC helikoptere er blitt billige og veldig lett tilgjengelige.

Noen få kommentarer bare:
    - Når du først har tatt på deg denne jobben med å skrive en guide, kan du kanskje skrive litt mer om sikkerhet. Ikke så viktig med de minste helikopterne, men kommer man opp i litt størrelse, er dette et meget viktig punkt.
    - Du nevner ikke 2,4 ghz i guiden din (så vidt jeg kan se). Dette blir jo mer og mer vanlig nå, og er langt på vei å ta helt over for FM.
    - Mode1 er vanlig i Europa? Er dette virkelig tilfelle? Jeg vet at Tower Hobbies alltid skriver dette, men er det virkelig slik? Jeg var av den oppfatning at mode1 er mest vanlig i Asia og Australia.

Ellers veldig bra initiativ!!

Leave a comment:

• audifrik
    replied
    hei.
    er ganske fersk innen helikopter selv. og kjøpte meg mini titan etter mye simulatortrening og fikk hjelp til oppsett og testflygning. flydd en del med dette nå, og nervene roet seg fort, men ikke helt fri for nerver ennå da.. ikke vært i bakken ennå, men det kommer garantert. kjøpt meg en raptor 50 titan som jeg hentet på posten i dag. men det blir med oppsett osv i vinter. mulig en test i hover i fint vær for og se at alt fungerer. skal trene på minititan og simulator i vinter. simulator er ett verktøy jeg har hatt masse stikketrening fra. bruker nå aeroflight pro deluxe og realflight g4/4,5.

Leave a comment:

Working...
X