Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen spørsmål ang radio setup og swashplate

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen spørsmål ang radio setup og swashplate

    Hei.

    Har ettpar spørsmål ang swashplate setup.
    Radioen jeg bruker er en spektrum dx8.

    Hittil når jeg har satt opp swashplate så har jeg etter å ha 90 grader på servohorn og med linær pitchkurve med stikken på senter justert linker slik att mitt swashplateverktøy toucher swashplate 3 plasser samtidlig på 0 grader pitch.

    For å få ene servoen til å gå rett vei har jeg reversert retningen på aktuelle servo på servo setup menyen.

    For å få swash til å holde seg plan når jeg gir max og min pitch har jeg justert end-points på servo vandringene.
    Dette får jeg da ganske rett helt oppe og nede, men det er litt små feil på ca 25 og 75 prosent pitch. Er ganske lite, så regner med det ikke gjør noe.

    Jeg har brukt verdiene på swashplate menyen til å justere "tilnærmet" maximalt utslag på pitch(Uten binding), som jeg deretter har begrenset med pitch-curven til ønsket verdi.
    Dette gir vel høyere roll rate tror jeg.

    Men jeg har bare justert verdiene på swashplate-menyen likt for å oppnå ønsket utslag. Disse går jo i pluss og minus. Burde det vært en minus verdi på den kanalen der jeg har reversert servoen?

    Hvordan justerer jeg disse verdiene rett?
    DVS: Når justerer jeg disse verdiene?



    Mvh
    -Jonny
    ---------------------------------------------
    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
    Mikado logo 600 3D Vbar
    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

  • #2
    endepunkta på de tre kanalene, skal være på 100% inne på radioen, sett radioen på halv gass, da skal servoene være 90grader, pitch i ograder, om du har 5punkts pitchkurve så skal den stå på punkt 3. tar du gassen/pitchen opp på radioen skal du positiv pitch på helien, tar du høyrestikke di fremover så skal swashplata velte fremover, å samme om du tar spaken til venstre, håper dette hjelper
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

    Comment


    • #3
      Originally posted by lillejon78 View Post
      endepunkta på de tre kanalene, skal være på 100% inne på radioen, sett radioen på halv gass, da skal servoene være 90grader, pitch i ograder, om du har 5punkts pitchkurve så skal den stå på punkt 3. tar du gassen/pitchen opp på radioen skal du positiv pitch på helien, tar du høyrestikke di fremover så skal swashplata velte fremover, å samme om du tar spaken til venstre, håper dette hjelper
      får du for lite pitch og cyclic så må du inn på "swash-menyen" på radioen å reversere eller justere verdien på swash.
      Last edited by lillejon78; 30-01-11, 11:43.
      trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
      trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
      arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
      PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
      homemade quad med diverse elektronikk.
      noen depronkjerrer.
      futaba10c 2.4ghz.
      radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

      Comment


      • #4
        Originally posted by lillejon78 View Post
        får du for lite pitch og cyclic så må du inn på "swash-menyen" på radioen å reversere eller justere verdien på swash.
        Så når jeg ikke har helt plan swashplate på max/min pitch skal jeg korrigere det med de korrigeringsverdiene på swashmenyen istedet for end-points?

        Ser ut som om jeg får satt dette opp på nytt, da jeg hadde en liten krasj idag :/
        hovret faktisk endel inverted med tail-in idag.
        Og testet endel autorotasjon. Men på siste autoen hadde jeg for lite rpm på rotor under landing og fikk en boom strike. For lite høyde, og for lite negativ pitch.

        Hvordan setter du opp rate mode? Jeg kom borti gyro bryter etter takeoff i ca 2-3 m høyde. Var interesant å få heli ned på bakken igjen. Ble throttlehold og landing ca 1m fra ett gjerde. Men da hadde heli først fløyet over meg.
        Irriterende att jeg ikke fikk somlet meg til å holde den på halerotorstikka.
        Last edited by jonny; 30-01-11, 12:17.
        ---------------------------------------------
        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
        Mikado logo 600 3D Vbar
        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

        Comment


        • #5
          Originally posted by jonny View Post
          Jeg kom borti gyro bryter etter takeoff i ca 2-3 m høyde. Var interesant å få heli ned på bakken igjen. Ble throttlehold og landing ca 1m fra ett gjerde. Men da hadde heli først fløyet over meg.
          Irriterende att jeg ikke fikk somlet meg til å holde den på halerotorstikka.
          Da er det vell bare å slå av gyrobryteren da? Evt slå av den bryterfunksjonen eller sette samme mode på begge modus

          Comment


          • #6
            Originally posted by jonny View Post
            Så når jeg ikke har helt plan swashplate på max/min pitch skal jeg korrigere det med de korrigeringsverdiene på swashmenyen istedet for end-points?

            Ser ut som om jeg får satt dette opp på nytt, da jeg hadde en liten krasj idag :/
            hovret faktisk endel inverted med tail-in idag.
            Og testet endel autorotasjon. Men på siste autoen hadde jeg for lite rpm på rotor under landing og fikk en boom strike. For lite høyde, og for lite negativ pitch.

            Hvordan setter du opp rate mode? Jeg kom borti gyro bryter etter takeoff i ca 2-3 m høyde. Var interesant å få heli ned på bakken igjen. Ble throttlehold og landing ca 1m fra ett gjerde. Men da hadde heli først fløyet over meg.
            Irriterende att jeg ikke fikk somlet meg til å holde den på halerotorstikka.
            ja du legger inn endepunkta ALLE veier inne på swash-menyen. pitch og throttlekurver må du så klart legge inn på egne menyer
            trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
            trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
            arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
            PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
            homemade quad med diverse elektronikk.
            noen depronkjerrer.
            futaba10c 2.4ghz.
            radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

            Comment


            • #7
              Originally posted by Trulsen View Post
              Da er det vell bare å slå av gyrobryteren da? Evt slå av den bryterfunksjonen eller sette samme mode på begge modus
              Tror jeg får gjøre det. Jeg trodde gyro måtte stå i rate mode under initialisering. :/ Går ut ifra att det er feil.

              Ang endepunkt og level av swash er det litt sprikende forklaringer rundt omkring på nettet. Men ene servoen min fusker litt, så det blir nok demontering av den og nytt oppsett uansett. Men da er det ikke noen sammenheng mellom reversert servo og negativ swashverdi hvis jeg forstår dere rett.
              ---------------------------------------------
              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
              Mikado logo 600 3D Vbar
              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

              Comment


              • #8
                Originally posted by jonny View Post
                Tror jeg får gjøre det. Jeg trodde gyro måtte stå i rate mode under initialisering. :/ Går ut ifra att det er feil.

                Ang endepunkt og level av swash er det litt sprikende forklaringer rundt omkring på nettet. Men ene servoen min fusker litt, så det blir nok demontering av den og nytt oppsett uansett. Men da er det ikke noen sammenheng mellom reversert servo og negativ swashverdi hvis jeg forstår dere rett.
                du ma ha 3 LIKE servoer på swash, av å til må du reversere en servo eller to, men det meste fikser du på swash-menyen ja, har du ingen i nærheten som kan hjelpe deg?
                trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                homemade quad med diverse elektronikk.
                noen depronkjerrer.
                futaba10c 2.4ghz.
                radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                Comment


                • #9
                  Jeg har allerede satt opp det heliet før og fløyet med det i ca 2-3 mnd.

                  Har klart meg uten å spørre noen om hjelp til nå, finless sine videoer er ganske bra
                  Men lurte bare på om jeg gjorde det rett, når jeg korrigerte endepunktene for å få level swash med max og min pitch.

                  Ellers spør man vel aldri folk om hjelp før man absolutt er nødt
                  ---------------------------------------------
                  Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                  Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                  Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                  Mikado logo 600 3D Vbar
                  Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jonny View Post
                    Jeg har allerede satt opp det heliet før og fløyet med det i ca 2-3 mnd.

                    Har klart meg uten å spørre noen om hjelp til nå, finless sine videoer er ganske bra
                    Men lurte bare på om jeg gjorde det rett, når jeg korrigerte endepunktene for å få level swash med max og min pitch.

                    Ellers spør man vel aldri folk om hjelp før man absolutt er nødt
                    da er du lik meg, leg liker å feile litt på egenhånd for så å krype til korset etterpå joda du gjør det nok rett forstår jeg deg rett

                    for å så swashplata 100% rett så må du så klart bruke SUB-TRIM på radioen på hver enkelt kanal
                    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                    homemade quad med diverse elektronikk.
                    noen depronkjerrer.
                    futaba10c 2.4ghz.
                    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                    Comment


                    • #11
                      Dersom du ikke er medlem av Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect, bli medlem med det samme. Det er gratis, og du finner mange videoer som viser oppsett av radio og helikopter. Veldig nyttig.

                      Disse videoene er nyttige når du skal sette opp helikopteret.

                      http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_1.wmv
                      http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_2.wmv
                      http://video.helifreak.com/?subpath=...alrates101.wmv
                      http://video.helifreak.com/?subpath=...me=expo101.wmv
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                      Comment


                      • #12
                        CPM videoene var kjekke. Tusen takk
                        Virker som om jeg gjorde rett med å flytte endepunktene, men visste ikke jeg skulle ha ca 6 grader ved forover og sideveis. Her har jeg bare justert til ca så mye som jeg fikk.
                        Og jeg trodde pit ale og ele verdiene i swashplate menyen gikk på pit ale og ele servo.
                        Så da lærte jeg noe nytt i dag også.

                        Og jepp. Er viktig å prøve først før du gir opp og spør om hjelp.
                        ---------------------------------------------
                        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                        Mikado logo 600 3D Vbar
                        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jonny View Post
                          Jeg har allerede satt opp det heliet før og fløyet med det i ca 2-3 mnd.

                          Har klart meg uten å spørre noen om hjelp til nå, finless sine videoer er ganske bra
                          Men lurte bare på om jeg gjorde det rett, når jeg korrigerte endepunktene for å få level swash med max og min pitch.

                          Ellers spør man vel aldri folk om hjelp før man absolutt er nødt
                          Har du en link til de videoene du nevner? Enig med deg i at man bør slite litt før man spør etter hjelp, bra trimm for hjernen også så sitter det man lærer litt bedre. Manualer som kommer med alt dette nye tekniske er alt for dårlig. Ta feks, manualen på min Futaba radio, alt er forklart med defult innstillenger og det er ikke forklart hva forskjellen utgjør på innstillingen. feks. sett throttle hold til 0% som er defult den kan settes opp til 100% javel hva skjer da! hehehe Det hadde vært håpløst for meg uten forumet her og internett.
                          Aeolus 50 3D Nitro
                          KDS 450 S CF fult oppgradert
                          Futaba T6exh

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Eirik Johannesen View Post
                            Har du en link til de videoene du nevner? Enig med deg i at man bør slite litt før man spør etter hjelp, bra trimm for hjernen også så sitter det man lærer litt bedre. Manualer som kommer med alt dette nye tekniske er alt for dårlig. Ta feks, manualen på min Futaba radio, alt er forklart med defult innstillenger og det er ikke forklart hva forskjellen utgjør på innstillingen. feks. sett throttle hold til 0% som er defult den kan settes opp til 100% javel hva skjer da! hehehe Det hadde vært håpløst for meg uten forumet her og internett.
                            Det forventes av Futaba et minimum av kompetanse for å sette opp en radio regner jeg med. Om alt skulle vært forklart slik du nevner her så hadde manualen vært 500 sider og komplett umulig å navigere i. Det finnes litteratur som beskriver dette, men oftest er nok sikkert internett og forum, evt en kompis som kan dette, til bedre hjelp.

                            Her er forresten link til de videoene. (MFN) ModellflyNytt.no

                            De ligger lenger opp på siden her!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Trulsen View Post
                              Det forventes av Futaba et minimum av kompetanse for å sette opp en radio regner jeg med. Om alt skulle vært forklart slik du nevner her så hadde manualen vært 500 sider og komplett umulig å navigere i. Det finnes litteratur som beskriver dette, men oftest er nok sikkert internett og forum, evt en kompis som kan dette, til bedre hjelp.

                              Her er forresten link til de videoene. (MFN) ModellflyNytt.no

                              De ligger lenger opp på siden her!
                              Joda det får være grenser for hvor detaljert det skal være. Men det er jo tydelig at radio, gyro og ccpm er for dårlig forklart i manualen da de samme spørsmålene gjentar seg hele tiden. Ser jo at det er det som går igjen på utendlanske og Norske forum. Og jeg tror ikke man trenger og lage en stor manual, men forklare litt mer Donald Duck, som å prate til en 3 åring hehehe Jeg har aldri hatt noe stort problem med å lese manuale og skjønne ting, men det som kom med helien++++ var dårlige greier synes jeg. Manualen som kom med rotorne fra Kina var best. Danger Do not use inside. Rotor can kill, 100% balanced LOL Carbon fiber from rotor Tech unbrakebel De var ganske billige 500kr her.
                              Jeg stusset litt på at det ligger med 4 skiver med de ekstra rotorbladene mine, de rotorbladene som står på helien ser det ut som det ikke er skiver??? skal det være skiver der????
                              Aeolus 50 3D Nitro
                              KDS 450 S CF fult oppgradert
                              Futaba T6exh

                              Comment

                              Working...
                              X