Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen spørsmål ang radio setup og swashplate

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eirik Johannesen
    replied
    Originally posted by arhennie View Post
    Da jeg startet hadde jeg en Hitec Eclipse 7 radio.
    Den manualen var knallbra på det området. Dette med dualrates og expo var forklart med både hvordan og hvorfor.
    Kan anbefales for nybegynnere som en innføring.
    http://www.hitecrcd.com/files/Manual_Eclipse7.pdf
    Ja det der var en meget bra manual, hadde futaba hatt tilsvarende så tror jeg faktisk at jeg hadde kommet meg i lufta på egenhand

Leave a comment:

• lacappuchino
    replied
    Det kan være litt forvirrende i starten, spesielt når du må stole på egen magefølelse for ting. Jeg og starta helt på scratch, uten noen å spørre, men fikk svar på alt jeg lurte på via helifreak. Finless forklarer ting så det er mulig å lære av det.

Når du setter opp et heli så reverserer du først hver enkelt kanal for å få de 3 cyclic servoene til å samarbeide riktig. Dvs at når den ene foran går ned, går de to bak opp, feks. Det holder som regel å reversere 1 eller 2 kanaler for å oppnå det.

Deretter kommer det som kanskje ikke er helt opplagt, og det er at du reverserer balanseror funksjonen ved å sette minus foran %-verdien. Samme med roll og pitch. Default er vel
    +60% Aileron
    +60% Elevator
    +60% Pitch

Men disse verdiene korresponderer ikke med hver sin servo her, men med stikkebevegelsen. Så hvis du tar stikka til høyre, og swash-plata tilter til venstere, så må du forandre til disse verdiene:
    -60% Aileron (reversert med - )
    +60% Elevator
    +60% Pitch

Leave a comment:

• arhennie
    replied
    Da jeg startet hadde jeg en Hitec Eclipse 7 radio.
    Den manualen var knallbra på det området. Dette med dualrates og expo var forklart med både hvordan og hvorfor.
    Kan anbefales for nybegynnere som en innføring.
    http://www.hitecrcd.com/files/Manual_Eclipse7.pdf

Leave a comment:

• Eirik Johannesen
    replied
    Originally posted by Trulsen View Post
    Det forventes av Futaba et minimum av kompetanse for å sette opp en radio regner jeg med. Om alt skulle vært forklart slik du nevner her så hadde manualen vært 500 sider og komplett umulig å navigere i. Det finnes litteratur som beskriver dette, men oftest er nok sikkert internett og forum, evt en kompis som kan dette, til bedre hjelp.

Her er forresten link til de videoene. http://www.modellflynytt.no/thread28145.html#post266732

De ligger lenger opp på siden her!
    Joda det får være grenser for hvor detaljert det skal være. Men det er jo tydelig at radio, gyro og ccpm er for dårlig forklart i manualen da de samme spørsmålene gjentar seg hele tiden. Ser jo at det er det som går igjen på utendlanske og Norske forum. Og jeg tror ikke man trenger og lage en stor manual, men forklare litt mer Donald Duck, som å prate til en 3 åring hehehe Jeg har aldri hatt noe stort problem med å lese manuale og skjønne ting, men det som kom med helien++++ var dårlige greier synes jeg. Manualen som kom med rotorne fra Kina var best. Danger Do not use inside. Rotor can kill, 100% balanced LOL Carbon fiber from rotor Tech unbrakebel De var ganske billige 500kr her.
    Jeg stusset litt på at det ligger med 4 skiver med de ekstra rotorbladene mine, de rotorbladene som står på helien ser det ut som det ikke er skiver??? skal det være skiver der????

Leave a comment:

• Trulsen
    replied
    Originally posted by Eirik Johannesen View Post
    Har du en link til de videoene du nevner? Enig med deg i at man bør slite litt før man spør etter hjelp, bra trimm for hjernen også så sitter det man lærer litt bedre. Manualer som kommer med alt dette nye tekniske er alt for dårlig. Ta feks, manualen på min Futaba radio, alt er forklart med defult innstillenger og det er ikke forklart hva forskjellen utgjør på innstillingen. feks. sett throttle hold til 0% som er defult den kan settes opp til 100% javel hva skjer da! hehehe Det hadde vært håpløst for meg uten forumet her og internett.
    Det forventes av Futaba et minimum av kompetanse for å sette opp en radio regner jeg med. Om alt skulle vært forklart slik du nevner her så hadde manualen vært 500 sider og komplett umulig å navigere i. Det finnes litteratur som beskriver dette, men oftest er nok sikkert internett og forum, evt en kompis som kan dette, til bedre hjelp.

Her er forresten link til de videoene. http://www.modellflynytt.no/thread28145.html#post266732

De ligger lenger opp på siden her!

Leave a comment:

• Eirik Johannesen
    replied
    Originally posted by jonny View Post
    Jeg har allerede satt opp det heliet før og fløyet med det i ca 2-3 mnd.

Har klart meg uten å spørre noen om hjelp til nå, finless sine videoer er ganske bra
    Men lurte bare på om jeg gjorde det rett, når jeg korrigerte endepunktene for å få level swash med max og min pitch.

Ellers spør man vel aldri folk om hjelp før man absolutt er nødt
    Har du en link til de videoene du nevner? Enig med deg i at man bør slite litt før man spør etter hjelp, bra trimm for hjernen også så sitter det man lærer litt bedre. Manualer som kommer med alt dette nye tekniske er alt for dårlig. Ta feks, manualen på min Futaba radio, alt er forklart med defult innstillenger og det er ikke forklart hva forskjellen utgjør på innstillingen. feks. sett throttle hold til 0% som er defult den kan settes opp til 100% javel hva skjer da! hehehe Det hadde vært håpløst for meg uten forumet her og internett.

Leave a comment:

• jonny
    replied
    CPM videoene var kjekke. Tusen takk
    Virker som om jeg gjorde rett med å flytte endepunktene, men visste ikke jeg skulle ha ca 6 grader ved forover og sideveis. Her har jeg bare justert til ca så mye som jeg fikk.
    Og jeg trodde pit ale og ele verdiene i swashplate menyen gikk på pit ale og ele servo.
    Så da lærte jeg noe nytt i dag også.

Og jepp. Er viktig å prøve først før du gir opp og spør om hjelp.

Leave a comment:

• orjanp
    replied
    Dersom du ikke er medlem av Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect, bli medlem med det samme. Det er gratis, og du finner mange videoer som viser oppsett av radio og helikopter. Veldig nyttig.

Disse videoene er nyttige når du skal sette opp helikopteret.

http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_1.wmv
    http://video.helifreak.com/?subpath=...CPM_Part_2.wmv
    http://video.helifreak.com/?subpath=...alrates101.wmv
    http://video.helifreak.com/?subpath=...me=expo101.wmv

Leave a comment:

• lillejon78
    replied

Har klart meg uten å spørre noen om hjelp til nå, finless sine videoer er ganske bra
    Men lurte bare på om jeg gjorde det rett, når jeg korrigerte endepunktene for å få level swash med max og min pitch.

da er du lik meg, leg liker å feile litt på egenhånd for så å krype til korset etterpå joda du gjør det nok rett forstår jeg deg rett

for å så swashplata 100% rett så må du så klart bruke SUB-TRIM på radioen på hver enkelt kanal

Leave a comment:

• jonny
    replied

Leave a comment:

• lillejon78
    replied
    Tror jeg får gjøre det. Jeg trodde gyro måtte stå i rate mode under initialisering. :/ Går ut ifra att det er feil.

Ang endepunkt og level av swash er det litt sprikende forklaringer rundt omkring på nettet. Men ene servoen min fusker litt, så det blir nok demontering av den og nytt oppsett uansett. Men da er det ikke noen sammenheng mellom reversert servo og negativ swashverdi hvis jeg forstår dere rett.
    du ma ha 3 LIKE servoer på swash, av å til må du reversere en servo eller to, men det meste fikser du på swash-menyen ja, har du ingen i nærheten som kan hjelpe deg?

Leave a comment:

• jonny
    replied
    Originally posted by Trulsen View Post
    Da er det vell bare å slå av gyrobryteren da? Evt slå av den bryterfunksjonen eller sette samme mode på begge modus
    Tror jeg får gjøre det. Jeg trodde gyro måtte stå i rate mode under initialisering. :/ Går ut ifra att det er feil.

Ang endepunkt og level av swash er det litt sprikende forklaringer rundt omkring på nettet. Men ene servoen min fusker litt, så det blir nok demontering av den og nytt oppsett uansett. Men da er det ikke noen sammenheng mellom reversert servo og negativ swashverdi hvis jeg forstår dere rett.

Leave a comment:

• lillejon78
    replied
    Så når jeg ikke har helt plan swashplate på max/min pitch skal jeg korrigere det med de korrigeringsverdiene på swashmenyen istedet for end-points?

Ser ut som om jeg får satt dette opp på nytt, da jeg hadde en liten krasj idag :/
    hovret faktisk endel inverted med tail-in idag.
    Og testet endel autorotasjon. Men på siste autoen hadde jeg for lite rpm på rotor under landing og fikk en boom strike. For lite høyde, og for lite negativ pitch.

Hvordan setter du opp rate mode? Jeg kom borti gyro bryter etter takeoff i ca 2-3 m høyde. Var interesant å få heli ned på bakken igjen. Ble throttlehold og landing ca 1m fra ett gjerde. Men da hadde heli først fløyet over meg.
    Irriterende att jeg ikke fikk somlet meg til å holde den på halerotorstikka.
    ja du legger inn endepunkta ALLE veier inne på swash-menyen. pitch og throttlekurver må du så klart legge inn på egne menyer

Leave a comment:

• Trulsen
    replied
    Jeg kom borti gyro bryter etter takeoff i ca 2-3 m høyde. Var interesant å få heli ned på bakken igjen. Ble throttlehold og landing ca 1m fra ett gjerde. Men da hadde heli først fløyet over meg.
    Da er det vell bare å slå av gyrobryteren da? Evt slå av den bryterfunksjonen eller sette samme mode på begge modus

Leave a comment:

• jonny
    replied
    Originally posted by lillejon78 View Post
    får du for lite pitch og cyclic så må du inn på "swash-menyen" på radioen å reversere eller justere verdien på swash.
    Så når jeg ikke har helt plan swashplate på max/min pitch skal jeg korrigere det med de korrigeringsverdiene på swashmenyen istedet for end-points?

Ser ut som om jeg får satt dette opp på nytt, da jeg hadde en liten krasj idag :/
    hovret faktisk endel inverted med tail-in idag.
    Og testet endel autorotasjon. Men på siste autoen hadde jeg for lite rpm på rotor under landing og fikk en boom strike. For lite høyde, og for lite negativ pitch.

Hvordan setter du opp rate mode? Jeg kom borti gyro bryter etter takeoff i ca 2-3 m høyde. Var interesant å få heli ned på bakken igjen. Ble throttlehold og landing ca 1m fra ett gjerde. Men da hadde heli først fløyet over meg.
    Last edited by jonny; 30-01-11, 12:17.

Leave a comment:

Working...
X