Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading Lipo batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading Lipo batteri

    Jeg har ett Lipo 3s 11.1 2200mA 25C batteri.Hvor mange Amp. er det trygt å lade med. Jeg lader med 3 A på vanlig lading nå Lader med 3 A på fast charg men det tar like lang tid.

    Dette står det sikkert om ett annet sted, men gidder ikke lete

    Har en avansert balanse lader med L. peak som kan settes opp på alle mulig måter.
    Last edited by Eirik Johannesen; 04-03-11, 08:19.
    Aeolus 50 3D Nitro
    KDS 450 S CF fult oppgradert
    Futaba T6exh

  • #2
    LiPo skal vel lades med 1C, altså 1 x mAh, som hos deg er 2,2A. Det har kommet LiPo som kan lades fortere, altså med mere C, men dersom du er usikker på dette lader du med 1C. Hvilket batteri har du?
    -------------------
    Lars S. Siggerud

    Comment


    • #3
      Originally posted by lsigge View Post
      LiPo skal vel lades med 1C, altså 1 x mAh, som hos deg er 2,2A. Det har kommet LiPo som kan lades fortere, altså med mere C, men dersom du er usikker på dette lader du med 1C. Hvilket batteri har du?
      Det står Import hobby på det, det er alt. I butikken sa de at jeg kunne lade med 3 A og det går helt fint, blir ikke varmt. Så jeg lurer på om jeg kan lade på 4 A når det går greit på 3 A
      Batteriet koster ikke mer enn 90 kr så det gjør ikke så mye om det går til helvete, lader ute.
      Last edited by Eirik Johannesen; 04-03-11, 07:46.
      Aeolus 50 3D Nitro
      KDS 450 S CF fult oppgradert
      Futaba T6exh

      Comment


      • #4
        Originally posted by Eirik Johannesen View Post
        Dette står det sikkert om ett annet sted, men gidder ikke lete
        Er det noe du bør gidde å lese, er det manualen til en Lipolader!
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by flarssen View Post
          Er det noe du bør gidde å lese, er det manualen til en Lipolader!
          Har ikke noe problem med ladern!!!! Har kun ett batteri som jeg ikke vet ladekapasiteten på.

          Og det var ikke manualen til ladern jeg refererte til, det var forumet.

          Så neste gang kan du ta deg tid til å lese innlegget og avstå med helt ubrukelige svar.
          Aeolus 50 3D Nitro
          KDS 450 S CF fult oppgradert
          Futaba T6exh

          Comment


          • #6
            Originally posted by Eirik Johannesen View Post
            Så neste gang kan du ta deg tid til å lese innlegget og avstå med helt ubrukelige svar.
            Ja, deg fikk jeg virkelig lyst til å hjelpe. Makan til uforskammet oppførsel!

            Jan Harry Svendsen

            Comment


            • #7
              Om du ikke vet hva batteriet er ratet for ved lading, ville ikke jeg kjørt mer en max 1C ~ 2,2A
              Fleste tåler vel 2C men forkorter levetiden. 2C ~ 4,4A

              Jeg lader batterier ut ifra spesifikasjonen på batteriet, ikke på måfå. Står det ikke noe på eller du ikke finner noe på produsentens hjemmeside ville jeg kjørt 1C!
              Stian Håvak (82)
              Fly low or crash trying!

              MFN @ Facebook - Like!

              Comment


              • #8
                Lad med 4A du, hvis du syns en time lading er mye og sikkerhet ikke spiller noen rolle. Lad gjerne på stuebordet også, på en velour-duk el-lign. Da ser du fort om det var dumt.

                Men har du ikke peiling, lader du med 1C. Tommelfingerregel.

                Ellers tror jeg neppe du får flust med venner og hjelp med sånne innspill som #5.
                -------------------
                Lars S. Siggerud

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Helihover View Post
                  Ja, deg fikk jeg virkelig lyst til å hjelpe. Makan til uforskammet oppførsel!

                  Jan Harry Svendsen
                  Ja det var ett uforskammet svar til ett uforskammet svar , men det er ganske irritererende å få beskjed om å lese manualen når man spør om en ting, helt unødvendig skrevet.

                  Hvis du ble støtet av det så ber jeg deg om unnskyldning å håper at du kan hjelpe meg en annen gang
                  Aeolus 50 3D Nitro
                  KDS 450 S CF fult oppgradert
                  Futaba T6exh

                  Comment


                  • #10
                    Poenget til flere av innleggene her er at Lipo batteri er meget brannfarlig hvis de blir ladet med for stor strøm. Søk på "lipo fire" på YouTube. For ukjente batteri må du bruke max 1C. Ladinga må gjøres i en brannsikker ladepose. Du må tåle å få tilbakemeldinger som tar sikkerhet seriøst.

                    Comment


                    • #11
                      Her har du grunnen til at folk er veldig nøye med å lade med rett spenning og styrke... Når jeg var på RcPro Arctic E-fest var det et batteri som visst nok ble ladet med 1c for mye som eksploderte! Heldig vis ble ingen skadet...


                      eksempel på hva som skjer...
                      Jon-Brage Hoel Andorsen
                      -------------------------------------------------------------------------
                      Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                      Alt flyr bare du har nok motor!

                      Comment


                      • #12
                        Lipo brann kan heller ikke slokkes med vann....
                        Jon-Brage Hoel Andorsen
                        -------------------------------------------------------------------------
                        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                        Alt flyr bare du har nok motor!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by JayBee View Post
                          Lipo brann kan heller ikke slokkes med vann....
                          Slukker kun ved å spyle det med skum.

                          Jeg lader alltid mine lipo batterier utendørs.
                          Aeolus 50 3D Nitro
                          KDS 450 S CF fult oppgradert
                          Futaba T6exh

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lsigge View Post
                            Lad med 4A du, hvis du syns en time lading er mye og sikkerhet ikke spiller noen rolle. Lad gjerne på stuebordet også, på en velour-duk el-lign. Da ser du fort om det var dumt.

                            Men har du ikke peiling, lader du med 1C. Tommelfingerregel.

                            Ellers tror jeg neppe du får flust med venner og hjelp med sånne innspill som #5.
                            Vel som du kan lese lenger ned her så lader jeg mine lipo batterier utendørs. Når batteriet kan lades med 3A så er det ganske logisk å lure på om det kan lades med 4 A.
                            Nå har jeg fått svar på mail fra produsenten og det kan lades med 2C 4.4A

                            Når det gjelder mitt uhøflige svar, så synes jeg ikke noe om å få ett svar som les manualen til ladern, da kunne han like gjerne latt være å skrive noe som helst, når han ikke gidder å lese hele innlegget eller gi ett vettug svar. Hvis du tok deg nær av det så ber jeg om unnskyldning.
                            Aeolus 50 3D Nitro
                            KDS 450 S CF fult oppgradert
                            Futaba T6exh

                            Comment


                            • #15
                              Alle lipos bør lades på kun 1C. Lader du over, sjøl med de nyeste 5C-6C-pakkene, vil levetida på batteriene dine kortes ned rimelig dramatisk. På ca.90 ladinger på 5C med de nyeste Hyperion-pakkene (på en ny, god og relativt dyr lader) kan jeg kun lade disse opp til ca.4.16V pr/celle. Noen har jeg lada på 3C og de får jeg dytta opp til ca.4.18V pr/celle etter ca.90 runder. De pakkene jeg har lada på 1C (samme type pakker) går fint opp til 4.20V pr/celle etter ca.100 runder og viser null tegn på slitasje. Hardere lading enn 1C går utover pakkene uansett hva de er rata til.

                              Selvf har bruken endel og si, gir man full pupp med kald pakke ber man om det, lipos yter best på 40grader, samme gjelder ved lading; 40grader er optimalt på ut- og opplading. Noen av pakkene mine har blitt kjørt litt hardt, sjøl om de har blitt varma opp om vinteren før bruk.

                              EDIT:
                              For hver 10.lading merker jeg pakka med en strek, så jeg telte feil i farta og tok hver strek for 1 laderunde. Så talla over er nå endra til riktig antall.

                              Det er ingen nyhet hardere lading går utover cellene og gir kortere levetid/ytelse, selv om enkelte produsenter hevder siste generasjons lipo tåler 5-6C lading og samtidig 4-5 ganger lengre levetid.
                              Dette er tull. Enten lever de lenger på 1C, eller de taper seg til "vanlig" levetid på 5C, oftest mye kortere.

                              Lipo-lading over 1C har jeg/flere diskutert med bl.a. en av de forhandlerne med best innsikt i batteriteknoligi siden RC ble født her til lands, som oxo kjenner produsenter personlig, samt er vel bevandret over 10-talls år i konkurransemiljøet. Hans, og flere high-performance piloter dette har blitt diskutert med, er samstemt enig i å lade på over 1C, uansett rating, selvsagt sliter cellene mer, progressivt for hvor hardt man lader over 1C.

                              Hva folk velger gjøre er samme for meg, lader på 1C 1-3d før bruk og hiver pakkene i kjøleskapet; klok av skade og opplyst i etterkant
                              Last edited by hangman; 08-03-11, 15:14. Reason: trenger briller...
                              Jo Skavhaug

                              ..sånn ca..

                              Comment

                              Working...
                              X