Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helikopter Fly invertet HJELP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helikopter Fly invertet HJELP

    Hei folkens,

    Nå som jeg har så vidt begynt å snuse på litt 3D flygning.
    Tester litt på flysimulatoren å fly invertet.

    Dette må jo være å begynne å fly på nytt....??? Stemmer det??
    Ingenting er logisk, ingenting går.

    Hvordan bør jeg lettest gå fram for å lære å fly invertet.

  • #2
    Re: Helikopter Fly invertet HJELP

    For det første må heliet ditt være riktig satt opp. -12-0-+12 grader pitch osv.

    Så kan du ta en roll feks og holde den inverted et sek eller to og så lenger og lenger. Øv mye på sim!

    Comment


    • #3
      Oppsettet på heliet er jo greit.

      Greia er det med retningene invertet.

      Tail in: da er Elevator motsatt og Aileron riktig
      Nose in: Da er Elevator riktig og Aileron motsatt.

      Snakk om å bli forvirra...

      Men det er vel som med alt annet, Øving Øving Øving....

      Comment


      • #4
        Re: Helikopter Fly invertet HJELP

        Originally posted by thomas.kjolstad View Post
        Oppsettet på heliet er jo greit.

        Greia er det med retningene invertet.

        Tail in: da er Elevator motsatt og Aileron riktig
        Nose in: Da er Elevator riktig og Aileron motsatt.

        Snakk om å bli forvirra...

        Men det er vel som med alt annet, Øving Øving Øving....

        Jepp. Noen sliter som f med inverted hover nose in eller tail in. Jeg sliter med nose in. Så prøv begge deler for å finn ut hva som funker best for deg.

        Fikser du vanlig hover nose in/side in? Det er en stor fordel!

        Comment


        • #5
          Vanlig nose in jobber jeg fortsatt litt med, men klarer det ganske bra. Side in er ikke no problem.

          Comment


          • #6
            Originally posted by thomas.kjolstad View Post
            Vanlig nose in jobber jeg fortsatt litt med, men klarer det ganske bra. Side in er ikke no problem.
            Fremgangsmåten til Trulsen var slik jeg klarte å hovre inverted nose in,
            først lære seg å fly i sirkler på vanlig måte å stoppe opp nose in med Trex 450V2 Sport
            Bruker Trex 500E T14 Pinion Idelup 2 ( 100 , 85 , 83 , 85 , 100 ) Throtlle ( -11/+11 ) Pitch

            Vanvittig gøy å få til litt av det de Proffe helipilotene her inne kan

            + 1500 Timer på simulator med en Trex 700 på RealFlight
            Knife Edge Swap Pages
            Last edited by Pistepirkko; 09-03-13, 05:49.

            Comment


            • #7
              Som det blir nevnt her er simulator veien å gå.. Mine tips er:
              • Prøv og tweak modellen i simulatoren så den føles mest mulig lik modellen du flyr i virkeligheten..
              • Tren strukturert
              • Lær deg først en orientering, f.eks nose in inverted
              • Når du føler at du behersker en orientering, gå videre til neste orientering f.eks høyre side in inverted.. (så tail in inverted, så venstre in inverted)
              • Når alle fire orienteringene sitter godt, tren på veksle mellom dem samtidig som du har fokus på å holde posisjonen i lufta. Trener du nok vil du etter hvert føle at det går av seg selv uten at du egentlig tenker over stikkebevegelsene
              • Siste punkt er viktig: Øv på en nødutgang! Lær deg en bevegelse som får deg raskt tilbake til en kjent orientering hvis noe går galt..


              Dette er selvfølgelig ikke noe fasit, men bare noe som funker for meg..

              Lykke til!
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

              Comment


              • #8
                Helikopter Fly invertet HJELP

                Tusen takk for masse bra tips. Da prates vi om et par år så skal jeg vise dere invertet flygning.

                Alt i alt går det på øving øving øving. Men veldig bra med tips på veien.

                Prøvde å skru ned dramatisk på simulation speed for å klare invertet men tror det blir litt å lure seg selv. Bedre som dere sier å tweake den så den blir nærmest virkeligheten og lære seg derfra.

                Comment


                • #9
                  En liten ting jeg glemte å nevne.. Bruk så lite collective som mulig når du flipper, da er sjansen for kræsj mindre også ser det mer smooth ut
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                  Comment


                  • #10
                    Helikopter Fly invertet HJELP

                    Originally posted by Brumm View Post
                    En liten ting jeg glemte å nevne.. Bruk så lite collective som mulig når du flipper, da er sjansen for kræsj mindre også ser det mer smooth ut
                    Altså,

                    Litt pos. Pitch flippe den sakte rundt. Da bruker den også litt større område på å flippe. Ikke sant?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Helikopter Fly invertet HJELP

                      Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                      Altså,

                      Litt pos. Pitch flippe den sakte rundt. Da bruker den også litt større område på å flippe. Ikke sant?
                      Den bruker minst område om du ikke bruker noe pitch. Men i praksis syns jeg det er/var lettere å gi litt positiv pitch så heliet er på veg oppover i det du flipper det rundt. Da slipper du at det synker når du flipper rundt. Det kan være litt skremmende på en måte. Når du flipper rundt pass på å ikke ha noe positiv eller negativ men vær klar på å kompansere med litt negativ i det den er rundt.

                      Comment


                      • #12
                        I kveld har det blitt litt invertet trening på sim.
                        Flipper sakte rundt og holder den. har begynt med nose in invertet for da stemmer forover og bakover.
                        Men merker at det skal mye trening til her ja.

                        Prøver også litt på autorotasjoner om dagen. (kun på sim foreløping).
                        Hva gjelder her, fram til nå har jeg hatt litt neg. (kanskje -5 pitch) til jeg nærmer meg bakken for så å kompansere med positiv pitch.
                        Er det greit eller bør jeg kjøre MYE negativ pitch (type: -10 , -12) for så å kompansere med pos. pitch.
                        Hva er best her.
                        Prøver også å komme sånn at heliet kommer på skrå med disken mot retningen den lander for å bremse opp liksom.

                        Comment


                        • #13
                          Her er en fin video som Kjetil B fant på youtube Autorotasjoner


                          __________________________________________________ __________________________________
                          Hvis du melder deg inn på Helifreak.com så kan videoen lastes ned.

                          HeliFreak
                          Curtis Youngblood gives a 30 minute class on how to do autos - 391 Megs
                          Last edited by Pistepirkko; 10-03-13, 08:45.

                          Comment


                          • #14
                            Inverted er jo barneskirenn da

                            Comment


                            • #15
                              For de som kan det ja.
                              Originally posted by halsen89 View Post
                              Inverted er jo barneskirenn da

                              Comment

                              Working...
                              X