Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner. Trenger tips og råd til innkjøp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner. Trenger tips og råd til innkjøp!

    Hei! Jeg er nybegynner når det kommer til heli. Har kjørt en del rc nitro bil men gikk etterhvert lei av det for noen år siden. Drømmen har alltid vært å kjøre heli!

    kan noen av dere godt drevne heli piloter gi meg noen gode råd om hva slags helikopter jeg bør velge? Har vurdert trex 450, noen erfaringer med det?

    - Kenneth

  • #2
    Erfaren heli-pilot er jeg ikke....veldig langt i fra faktisk men jeg vurderte lenge, samt gode råd fra andre før jeg kjøpte meg heli. Konklusjonen jeg kom frem til var at det er mye bra heli og kjøpe, men om man vil ha en størrelse som er overkommelig både med tanke på innkjøp/deler, samt stabillitet under flyving, valge jeg og ikke gå for mindre enn en 500-size. Men det er nok flere og andre erfaringer på dette feltet......
    mindre heli har selvsagt billigere innkjøp/deler, men så var det flyvedyktigheten da....i vårt forblåste vakre land :
    Last edited by Leif Sverre; 10-05-13, 19:32.

    Comment


    • #3
      Hehe! Har egentlig konkludert med det samme! Har ikke særlig lyst å gå lenger ned enn trex 450! Bor selv på det enda mer forblåste vestland ! Er vel kanskje dyrere deler til større helien er, men til syvende å sist er det egentlig ikke det det står på!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kenmel View Post
        Hehe! Har egentlig konkludert med det samme! Har ikke særlig lyst å gå lenger ned enn trex 450! Bor selv på det enda mer forblåste vestland ! Er vel kanskje dyrere deler til større helien er, men til syvende å sist er det egentlig ikke det det står på!

        RCMarked.no / Align T-Rex 500 FBL v2
        3500,- på rcmarked det samme som du må betale for en 450'

        Dette er ett godt tilbud koster 6000,- Ny, men du må kjøpe noen bladholdere utenom.

        Jeg har en Trex 500e selv og den står som støpt i luften. Og bruker noen B-Grade 6S 3000mah batterier
        fra Hobbyking som fungerer supert
        Last edited by Pistepirkko; 10-05-13, 20:38.

        Comment


        • #5
          Jeg startet med 130x. Jeg har kjøpt trex 500 senere, men det er bladen som blir mest brukt. Grunnen er enkel, jeg kan fly den hvor som helst, så lenge det er opplett. 500'en trenger mye større plass for å kunne brukes, pluss den krever større lader osv. 130'en er utrolig stabil når du har justert den riktig. Bakdelen kan være at den krever litt fikling for å fungere skikkelig. Men jeg har jammen fiklet like mye på 500'en for å bli kvitt vibrasjonene på den også.
          Har du god plass like i nærheten av hvor du bor hadde jeg nok vurdert 450 trex. Men en Blade 130x er vanvittig moro. Som tåler en støyt. Jeg gikk i asfalten fra 20 meters høyde to ganger i går, ene gangen helt uten skader, den andre skiftet jeg deler for 100kr.
          T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

          Comment


          • #6
            Trex 450 har eg erfaring med ja har to stk på hyllen her hjemme. Eg har i dag flybar less på begge to, og begge er utstyrt med Align 3GX gyro.

            Synes dette er stabile helikopter, men du trenger gjerne litt hjelp til oppsett som regel. Eg har mye god hjelp her av Spliff, ragge1 og Bergen80

            Eneste er at 450 blir litt liten og vanskelig å se på lang avstand, men til trening så er den genial. Anbefaler deg å kjøpe flybarless hvis du skal handle. Du slipper å bytte en masse deler ved kræsj og dele innkjøps listen blir mindre.

            Anbefaler deg å kjøpe feks en Spektrum DX8 hvis du skal handle radio og. Eg har hatt Spektrum DX6i og denne hadde ikke mange nok kanaler for en 3GX gyro. Spektrum DX8 er en radio du kan ha i lang lang tid, her er det plass til 30 helikopter/fly i minnet
            Kjell Ove
            ---------------------------------------------------------------------------------------------------
            Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

            Comment


            • #7
              Originally posted by kjellovel View Post
              Trex 450 har eg erfaring med ja har to stk på hyllen her hjemme. Eg har i dag flybar less på begge to, og begge er utstyrt med Align 3GX gyro.

              Synes dette er stabile helikopter, men du trenger gjerne litt hjelp til oppsett som regel. Eg har mye god hjelp her av Spliff, ragge1 og Bergen80

              Eneste er at 450 blir litt liten og vanskelig å se på lang avstand, men til trening så er den genial. Anbefaler deg å kjøpe flybarless hvis du skal handle. Du slipper å bytte en masse deler ved kræsj og dele innkjøps listen blir mindre.

              Anbefaler deg å kjøpe feks en Spektrum DX8 hvis du skal handle radio og. Eg har hatt Spektrum DX6i og denne hadde ikke mange nok kanaler for en 3GX gyro. Spektrum DX8 er en radio du kan ha i lang lang tid, her er det plass til 30 helikopter/fly i minnet
              Her e eg ikkje heilt enig kjell ove. Når han skal læra seg å fly skal aldri helikopteret så langt vekk at det blir vanskelig å sjå.
              Men når det er sagt ser ingen fordel med 450 kontra 500 bortsett frå pris og kor skummelt det er å fly dei store. Med 130 har eg mulighet til å lære meg uten angst for å ta livet av meg sjøl(eller andre).
              Ang radio er eg ganske enig. Bortsett frå at ein dx6i er så billig at den kan du ha til du finner ut om hobbyen er døgnflue eller noko du vil driva seriøst med. Så oppgradere seinere. Mitt behov er fortsatt dekka med dx6i.
              Det spørs kor mange penger han vil kaste inn i hobbyen i starten.
              Eg hadde starta med brukt utstyr, og et lite heli i starten. Og simulator sjølsagt!!! Også hjelp fra oss andre som har prøvd litt
              T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

              Comment


              • #8
                Hvor på forblåste vestland bor du da? Kanskje det er en klubb i nærheten du kan få litt hjelp og triks av

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Bergen80 View Post
                  Her e eg ikkje heilt enig kjell ove. Når han skal læra seg å fly skal aldri helikopteret så langt vekk at det blir vanskelig å sjå.
                  Men når det er sagt ser ingen fordel med 450 kontra 500 bortsett frå pris og kor skummelt det er å fly dei store. Med 130 har eg mulighet til å lære meg uten angst for å ta livet av meg sjøl(eller andre).
                  Ang radio er eg ganske enig. Bortsett frå at ein dx6i er så billig at den kan du ha til du finner ut om hobbyen er døgnflue eller noko du vil driva seriøst med. Så oppgradere seinere. Mitt behov er fortsatt dekka med dx6i.
                  Det spørs kor mange penger han vil kaste inn i hobbyen i starten.
                  Eg hadde starta med brukt utstyr, og et lite heli i starten. Og simulator sjølsagt!!! Også hjelp fra oss andre som har prøvd litt
                  Ja det var sånn eg mente, men hvis du da skulle være så uheldig at helikopteret stikker av, så kan det bli vanskelig å se Eg ville gått for et 450 fbl brukt og en brukt radio for å se om det er noe. Da 450en tåler litt mer vind en 130en, men 130en er er godt førstegang helikopter det og

                  Fordelen med en DX8 er at du for solgt den for en vettig sum hvis det ikke skulle vise seg og være noe til hobby Men dx6i er en god radio som første gangs radio. Simulator er et must, ja eg har innsett det nå Bergen80

                  Men bare spør her hvis det skulle være noe Kenmel
                  Kjell Ove
                  ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                  Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                  Comment


                  • #10
                    Når det gjelder radio så anbefaler jeg dx8. Jeg er iallefall veldig fornøyd med min.
                    De hadde endel barnesykdommer når de kom, men det er lenge siden jeg har hørt om att noen har hatt problemer på dem.
                    Jeg prøvde dx6i en stund, men synes menyene er knotete på den og det er veldig mye mindre plass til fingrene mellom knappene på den.

                    Men strengt tatt så har en dx6i akkurat nok kanaler til elektro drevet heli. Både med flybar eller flybarless.
                    Det er kun hvis du skal kjøre nitro heli eller ha lys/retract eller lignende att du trenger flere.
                    ---------------------------------------------
                    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                    Mikado logo 600 3D Vbar
                    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jonny View Post
                      Når det gjelder radio så anbefaler jeg dx8. Jeg er iallefall veldig fornøyd med min.
                      De hadde endel barnesykdommer når de kom, men det er lenge siden jeg har hørt om att noen har hatt problemer på dem.
                      Jeg prøvde dx6i en stund, men synes menyene er knotete på den og det er veldig mye mindre plass til fingrene mellom knappene på den.

                      Men strengt tatt så har en dx6i akkurat nok kanaler til elektro drevet heli. Både med flybar eller flybarless.
                      Det er kun hvis du skal kjøre nitro heli eller ha lys/retract eller lignende att du trenger flere.
                      Med 3GX må du ha 7 kanaler..... hvis du skal kjøre uten ekstra mottaker...
                      Last edited by kjellovel; 11-05-13, 10:44.
                      Kjell Ove
                      ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                      Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                      Comment


                      • #12
                        Det ser ut som om align har satt den interne nitro gov gain på kanal 5 og halegain er tydeligvis på kanal 7 ved sat.
                        Kjører du en enkel mottaker istedenfor sat bør det ikke være noe problem med dx6i.
                        ---------------------------------------------
                        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                        Mikado logo 600 3D Vbar
                        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                        Comment


                        • #13
                          Jeg flyr Trex 450 med BeastX, stor fornøyd med denne! Radioen jeg bruker er en dx6i, dette er godt nok for meg nå vertfall. Har hørt at det er noen som har hatt problemer med 3GX, og at de fleste ikke liker (?) den så godt, jeg er fornøyd med beastx'en min, utrolig stabil og flyr bra. Så vis du har sjanse ville jeg nok kanskje kjøpt en Trex 450 Pro med beastx (vis du skal ha 450). Kan vel også gå over til en 500. Vis jeg skulle kjøpt på nytt nå og jeg hadde hatt litt mer penger, hadde jeg kjøpt meg en trex 500, men faktisk også holdt meg på dx6i'en. Denne radioen ser jeg ikke for meg at jeg trenger å bytte enda. Må nok byttes når telemetri kommer inn i bildet.
                          Goblin 500 Ikon
                          Blade 230S
                          Spektrum DX7

                          Comment


                          • #14
                            Heisann og takk for alle gode råd og svar!!
                            Har forhørt meg litt om brukt utstyr, og ser litt på nytt.
                            Om jeg eksempelvis kjøper nytt, er det noen som har erfaringer med å kjøpe en komplett pakke som produsenten har satt sammen?
                            Er for eksempel radioen brukbar om jeg ønsker å gå videre å oppgradere til en senere tid?

                            Eller hadde dere bare hoppa i det å kjøpt helikopter for seg selv og sender/mottaker for seg selv?
                            Går jo da såklart mer penger her og nå, men da har jeg radio som varer, tenker jeg!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kenmel View Post
                              Heisann og takk for alle gode råd og svar!!
                              Har forhørt meg litt om brukt utstyr, og ser litt på nytt.
                              Om jeg eksempelvis kjøper nytt, er det noen som har erfaringer med å kjøpe en komplett pakke som produsenten har satt sammen?
                              Er for eksempel radioen brukbar om jeg ønsker å gå videre å oppgradere til en senere tid?

                              Eller hadde dere bare hoppa i det å kjøpt helikopter for seg selv og sender/mottaker for seg selv?
                              Går jo da såklart mer penger her og nå, men da har jeg radio som varer, tenker jeg!
                              Personlig ville eg ha handlet meg noe brukt, da for å se om dette er hobbyen for deg. Eneste eg har kjøpt nytt selv er Spektrum DX6i og Spektrum DX8. Spektrum DX6i var en helt grei radio, men eg ser nå nytten av en DX8 da den er enklere å prgrammere, samt en enklere meny.

                              Eg har kun hatt helikopter 450 størrelsen og mindre. Vil vel egentlig ikke ha handlet noe pakke sak, direkte i fra levrandør. Da må du på sikt kjøpe evt en ny radio osv... Spesielt hvis det er radioer som er knyttet opp direkte opp mot helikopterene. Hvis det er spektrum radio så go for it...
                              Kjell Ove
                              ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                              Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                              Comment

                              Working...
                              X