Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny i hobbyen! Tips ang kjøp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Skal prøves. Bestilte igår microheli sine 200mah 35c så venter spent på disse.

    Comment


    • #17
      Jeg er helt uenig, MCPX og Nano og den slags er for erfarne. Selvsagt er det et sprang mellom en 120 SR og en Nano, men at du må "lære alt på nytt" er ikke riktig. Single-rotor fixed pitch heli kan lære deg å fly forover, bakover, piruetter, hovre med nesa mot deg osv.
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #18
        Bare et lite spørsmål fra en som ikke kan noe om heli å som har prøvd og følge denne tråden men datt helt av pga ale de ukjente begrepene og forkortelsene. Hva kan en lære seg med en slik som jeg har bestilt.
        Nine Eagles Solo Pro 126 - 6ch BL 3D General Link

        Comment


        • #19
          Originally posted by bardp View Post
          Bare et lite spørsmål fra en som ikke kan noe om heli å som har prøvd og følge denne tråden men datt helt av pga ale de ukjente begrepene og forkortelsene. Hva kan en lære seg med en slik som jeg har bestilt.
          Nine Eagles Solo Pro 126 - 6ch BL 3D General Link
          Det meste, det er CP som vil si at det kan fly normalt, lær deg skikkelige svinger og hovring uten å lære deg en masse uvaner som typisk kontraroterende elendighet lærer deg.

          Comment


          • #20
            enig med hanzo, du er safe bardp, du har vel sim også? ta noen runder der, still ned DR, og evnt endel expo, dere rene flykarer er så jævlig glade i masse expo

            Comment


            • #21
              Det hørtes bra ut. Får vel ta den verste kresinga på min RealFlight 6.5 og kanskje gå ut på gressplenen en godværsdag og ta første flytur. Den var nå uansett så billig at det ikke blir noen økonomisk katastrofe om jeg vraker det. Tenkte det kunne være greit med noe en kunne leke seg med innendørs.

              Comment


              • #22
                Funker fint det heliet der. Par kamerater som har det. Litt slapp utgave av mcpx bl. Men flyr fint.

                Comment


                • #23
                  Jeg startet med 130x og sim, så lenge du har en sim er det helt problemfritt å starte med CP heli.
                  T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by bardp View Post
                    Bare et lite spørsmål fra en som ikke kan noe om heli å som har prøvd og følge denne tråden men datt helt av pga ale de ukjente begrepene og forkortelsene. Hva kan en lære seg med en slik som jeg har bestilt.
                    Nine Eagles Solo Pro 126 - 6ch BL 3D General Link
                    Som Hanzo sier, men jeg kan gjerne utdype det litt. Begrepene som forvirrer er kanskje CP (Collective Pitch), som blir det motsatte av Fixed Pitch, og kontraroterende.

                    Fixed Pitch betyr da at rotorbladene har en fast Pitch (vridning) og løft justeres kun ved å endre turtall. Svinging forgår ved at en flytter på en slags vekt som får heli til å tilte i den retningen man dytter stikka, og da vil heli drifte i den samme retningen. Slipper man opp stikka retter heli seg mer eller mindre selv, og heli kan gjerne hovre fullstendig hands off.
                    Denne vekta påvirker rotoren svært lite slik at heli tiltes kun svakt. Og legges heli litt for mye over vil det falle for det er ikke nok "krefter" i hodet til å rette opp igjen. Fixed Pitch heli er pga dette ganske ubrukelig utendørs dersom det ikke er helt vindstille.

                    Kontraroterende er en avart av fixed Pitch som ikke har halerotor, men har i stedet to rotorer som snurrer hver sin vei. Rudder funksjonen styres ved å endre hastighet på den ene rotoren kontra den andre. Jeg ville styrt unna kontraroterende, men valgt den nevnte 120sr ved valg av Fixed Pitch heli.

                    CP (Collective Pitch) blir da at man har variabel Pitch. Både for løft og cyclic (aileron og elevator). Cyclic bevegelse gjøres da ved at et blad har positiv Pitch i en kvadrant og negativ Pitch i motsatt kvadrant av en rotasjon. Dermed får man en rotasjon av hodet, som avhengig av modell og oppsett, kan være snill og stabil eller brå og brutal. Dvs alt fra å tiltes lett til å snurres raskt rundt sin egen akse. Inverted flight (opp/ned) tillates ved at turtallet holdes konstant uavhengig av posisjon på throttle/pitch stikka. Såkalt idle-up throttle kurve.
                    Et slikt heli vil ikke rette seg opp igjen på samme måte som et Fixed Pitch, men vil heller "bli der du setter det". Det betyr at du må være aktiv med stikka og fly det hele tiden.
                    Et slikt heli påvirkes også av vind, men har mer "krefter" i hodet til å kunne motvirke vinden og det lar seg fint gjøre å fly ute selv om det blåser.

                    Man kan lære seg orientering osv med et Fixed Pitch innedørs og sånn sett lære mye. Men man legger kanskje til seg uvaner som å holde mye og lenge stikke for å svinge, samt å slippe stikka ved problemer. Noe som fungerer sdårlig på Collective Pitch. Men at man må lære alt på nytt er jeg ikke helt enig i.

                    Håper det var forståelig og til nytte for noen
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by andersand View Post
                      ...dere rene flykarer er så jævlig glade i masse expo
                      For de som måtte mene at at mye expo er for kvinnfolk og homser, og at null expo er for hårete menn..:
                      Spesielt på 3D fly med lange servoarmer på fulle utslag er det nødvendig med ekstremt mye expo for å få til en lineær bevegelse, stikke kontra ror. Et heli hode har langt mer lineær bevegelse i utgangspunktet, og en like ekstrem expo vil da fungert mer som en av/på bryter for min og max cyclic og dermed bli håpløst å fly.
                      Det er litt personlige preferanser på slikt, men jeg benytter som regel 20% expo på heli. Men merker på enkelte heli at en behøver litt mer eller mindre.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #26
                        Takk for avklarende og grei informasjon.

                        Comment


                        • #27
                          Jeg startet med kontraroterende og gikk så over på CP. Det er som å starte med trehjulsykkel og gå over på tohjulsykkel: du må lære alt på nytt Hvis du har stramt budsjett, så synes jeg at simulator + mcpx er en god combo.

                          Hvor bor du? Uansett er det beste tipset å melde deg inn i en klubb. Det er nye morsommere, og du lærer raskere.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #28
                            Bor like utenfor Hønefoss! Jaja da blir det vell mCPx!

                            Takk for alle svar

                            Comment


                            • #29
                              Jeg er nybegynner og startet i september 2013. Har ingen klubb i nærheten og har lært det jeg kan selv, og ved hjelp av internett. Det er mye fin informasjon på diverse forum og youtube. Jeg begynte med blade 120 sr og blade msr.
                              120 sr ble litt stor for en uerfaren i stuen hjemme, kjøpte derfor en msr til innebruk.Jeg startet med en dx6i. Dette er en helt annen verden en stock kontroller som følger med de fleste "billige" RTF settene. Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe et BNF sett og kjøpe deg en dx6i radio. Denne gir deg mulighet til å sette opp helikoptrene som du selv vil. Med stock radio får du nesten ikke gjort noe. Du kan fint legge inn et oppsett som gjør helikoptrene lettere å fly. Jeg vokste ganske fort fra 120 sr og msr. Jeg har satt opp 120 sr så hissig som det er mulig å få den og liker forsatt å fly denne i idrettshall. Den flyr ganske fint, men den har sine begrensninger som nevnt tidligere i tråden.
                              Den siste tiden har jeg stort sett brukt mcpx bl i idrettshallen. Denne er sinnsykt hissig og ekstremt morro å fly. Den tåler mye, men noen deler ryker uansett. Denne kan temmes via radioen, men vil ikke si at denne er egnet for en helt fersk pilot.
                              Jeg kom over et billig blade 300x som jeg synes er lettere å kontrollere enn mcpx bl. Denne er større og naturlig nok dyrere å kræsje. Jeg har ikke turt å prøve noen 3D øvelser, selv om jeg får dette til i simulator.

                              Jeg er ikke helt enig i at man lurer seg selv med en 120 sr hvis man er helt fersk, da man
                              lærer det mest grunnleggende om helikopterflyging. Det er ingen problem å knuse en 120 sr fordi man mister kontrollen…det har jeg erfart selv.. Problemet med 120 sr er at man fort blir litt "lei"! Det blir fort litt for enkelt.

                              Mine beste tips som nybegynner er å kjøpe et helikopter som tåler mye. her er nok nano mcpx et godt valg. skal du fly i hall, er nok dette litt lite, men det funker fint. Mcpx v2 er også et godt valg. den er litt større. Du finner sikkert denne på finn.no eller tilsvarende.

                              Kjøp en sikkelig radio! dx6i er et minimum. denne kan du også bruke i simulator. En radio blir sjeldent brukt opp. finn deg en billig brukt dx6i på finn.no, rc marked eller lignende.

                              Simulator er ikke et must, men jeg har lært mye og spart mye penger på å bruke den..
                              trex 500 pro DFC, trex 450L dominator, trex 250 pro DFC, nano cpx og dx9

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Sander View Post
                                Bor like utenfor Hønefoss! Jaja da blir det vell mCPx!

                                Takk for alle svar
                                Da er du heldig. Det er både klubb og flott stripe i Hønefoss.
                                http://www.ringerikemfk.com/
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X