Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner, hva skal en kjøpe.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rfauske
    replied
    Husk da også at det er store variasjoner hva som ryker om en krasjer ulike modeller.

    Har for eks måka Chasen min i torva 5-6 ganger og alle krasj er rundt 200 kroner (+ blader og canopy om du skal ha den spotless) mens jeg brukte vesentlig med på 450 Pro'en jeg hadde tidligere.

    Men likavel er Chasen den jeg har brukt mest penger på reperasjoner av siden den krasjer også 5-6 ganger oftere enn hva større heliene gjør

    Leave a comment:


  • Stirling
    replied
    Ser mange anbefaler deg 500 og oppover. Stemmer at dette er mere stabilt skal ikke krangel på det.
    Men som nybegynner burde du se på rep kostnader ved eventuelle krasj. Jeg valgte 450 av en grunn og det var rimeligre deler.
    se f.eks på blader som er noe av det føste som ryker. 175kr for 450 og ca 300kr og oppover for 500.
    Etter erfaringer som alle skrev i diverse forumer røk ved eventuelle krasj så kom jeg fram til at 450 var ca 1200,- for å komme seg i lufta og ca1800- 2000 for 500 størrelsen og oppover for samme smellen. Har du smalt budskjett ved innkjøp regner jeg med at du vil ha det morro på budskjett framover også.

    Som jeg sier til de fleste som vil starte med denne hobbyen er at start med noe som det er lett å få tak i deler til og som ikke ruinerer deg før du syntes det er morro. Mange som kjøper dyrt, får det ikke til og har mye bra utstyr enten til salgs eller på lofte.

    Leave a comment:


  • TBS1973
    replied
    Ok, du har sikkert rett. Var lettere når jeg startet med fly, fikk en komplett pakke til 1500 kroner.��

    Leave a comment:


  • jonny
    replied
    Vi er mange som begynte med 450. Det går fint, men hadde jeg gjort det igjen hadde jeg gått for 500 i stedet for. 450 blir fort liten på avstand, og er ganske lett å krasje. Dessuten er alt forhåndvis skjørt. Mindre lager, svakere drev, lettere å strippe skruehodene. De autoroterer dårlig (er vel mer ett kontrollert fall, der du såvidt har 1 mulighet til å berge hvis du timer perfekt). Når du kommer opp til 550-600 størrelse er det stor forskjell ihh til stabilitet og rolighet. Dessuten har 500 brukt å ligge bare litt mer enn 450 i pris. Men med flybarless er det noe helt annet å fly 450 enn det var med flybar. Det var verre med flybar når det blåste og du plutselig var opp-ned før du hadde lært å fly opp-ned.
    Last edited by jonny; 21-05-15, 20:32.

    Leave a comment:


  • TBS1973
    replied
    Ser ut som budsjettet blir dobbelt så høyt som jeg tenkte i utgangspunktet hvis jeg ska følge de anbelingene jeg får. Det blir en liten formue bare i batterier hvis en skal gå for 12 celler. Er det ikke noen billigere alternativer for en nybegynner?

    Leave a comment:


  • TBS1973
    replied
    OK, jeg må tenke litt. Må prøve og komme i kontakt med noen i Trondheim som kan gi meg råd og hjelp.

    Leave a comment:


  • jonny
    replied
    Ang Heli og utdatering:
    Du har den gamle trex 600, batterier i front. Orginalt 6s setup.
    Denne er på vei ut.

    Denne ble erstattet av 600efl.
    Orginalt 12s setup. Batterier inne i ramme på batteriskinne med lås.

    Så kom 600 dfc. Samme Heli som 600efl, men med dfc hode og kopi av kde haleslider.

    Så kom 600 dfc 750mx. Samme som 600 dfc, men med motor normalt levert med 700 størrelse. Forsterket feathering shaft, modifisert motorfeste og drev for å passe ny motor samt forsterkningsvinkler på ramme for å hindre att rammen vred seg rundt motoren.

    Nå har vel 600l dominator kommet.
    Lik den over, men med nye servoer.

    Ramme og omtrent alle komponenter er lik mellom den orginale 600efl og den siste. Det er fint mulig å oppdatere, men ikke nødvendig.

    Sånn som det er nå har jeg gått lei og ikke flydd på ca 6mnd, og vet ikke om lysten til å fly kommer igjen.
    Heli er dette: Feil - Modellsalg.no
    Men jeg slenger med det tomme heliet samt nattlys i de 5000, det hadde jeg egentlig tenkt meg 2000 for....

    Har en 700dfc nitro jeg også vurderer og selge.
    Last edited by jonny; 20-05-15, 23:22.

    Leave a comment:


  • ragge1
    replied
    du kan flyger fly så heli blir ikke så svårt , men som andra har sagt så går får en 500 + size heli , lettare å se og mer stabil

    Leave a comment:


  • jonny
    replied
    For 600 jeg selger må du ha 2x3300mah 6s 30c batterier for 1 tur.
    Og du trenger en mottaker for Heli. Min 6 kanaler. Batterilader. Spørs hvor lang ventetid på lading du vil ha, men jeg lader normalt to batterier på en gang på 2c. For deg vil jeg anbefale å sette 700 understell bakerst og 700 halefinne. Da kan du bruke større haleblad og kjøre mindre rotorhastighet og derved få lengre flytid.
    Fordelen med to like helirammer er att når du krasjer tar du bare hele hale og rotor og hva som enn er ødelagt fra den tomme ramma over på det krasja Heliet. Tilbake i luften på no-time. Så bytter du de krasja delene etterpå og har ett helt delehelikopter liggende klar til neste uhell.
    Last edited by jonny; 20-05-15, 20:32.

    Leave a comment:


  • rfauske
    replied
    Skal du ha nytt <4k så er det eneste du får align 450 el evnt en Forza om du er heldig. Men det er rimelig kjipe modeller å ha som første modell, det er natt og dag å gå opp det hakket til 430mm blader. Alle andre helier i 450 klassen så ender du på ett par lapper opp.

    Men en ting om du kjøper brukt, pass på å ikke kjøpe noe som er gammelt og på vei ut.

    Så har du ikke erfaring selv så få noen du kjenner til å se over heliet om du kjøper fra en ukjent.

    Er bare en mnd siden jeg satt og prøvde å få til en 550 en hadde kjøpt som komplett og fly klar. Men alt som ble brukt fra det etter å ha plukket vekk det som var utslitt eller bare ødelagt var 4 servoer ...

    Leave a comment:


  • TBS1973
    replied
    OK, det er sikkert et bra tilbud. Jeg er helt grønn på dette området så jeg vet egentlig ikke hva jeg kjøper,må vel ha batterier i tillegg også. Jeg trenger litt tid til å drive research. Kom gjerne med innspill på hva jeg trenger,har kun radio og batterilader.

    Leave a comment:


  • bjornal
    replied
    Vil anbefale deg å se bort fra 450-size, det er ikke for nybegynnere selv om prisen tilsier det og mange påstår det. Var jeg deg ville jeg prøvd å spa opp en lapp til og hoppa på tilbudet til Jonny, det er et knakanes bra tilbud! Får du hjelp til å sette det "snillt" opp og bruker treningsunderstell (joa, det funker med fbl også) så er det ganske bra siden det ikke er fullt så responsivt som en 450.

    Leave a comment:


  • jonny
    replied
    500 er mer stabilt enn 450, og ikke nødvendigvis så mye dyrere.

    Leave a comment:


  • TBS1973
    replied
    Tenkte 450 var grei størrelse og begynne med, vil helst kjøpe nytt.

    Leave a comment:


  • jonny
    replied
    Jeg har en 600 med komplett dele Heli du kan få ferdig prutet for 5k. Men er ikke det billigste eller tryggeste å lære med hvis du ikke kan hovre.
    Er ett strøkent og komplett align trex 600 efl(dfc) med all elektronikk, og ett komplett Heli likt uten elektronikk. Begge er bra ihh til lager etc. Nattflygings utstyr får du med.
    Last edited by jonny; 20-05-15, 17:28.

    Leave a comment:

Working...
X