Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vario EC145 Skalaprosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vario EC145 Skalaprosjekt

Da er omsider ventingen over, i dag etter en liten kjøretur til Roa kom en Vario EC145 til sitt nye hjem. Størrelsen er imponerende, og kvaliteten på settet ser meget bra ut.

Ulempen med kjøpet er at jeg ikke kan fly helikopter, begynnte for noen måneder siden med en Lama og ble hektet, kjøpte en Blade som er mer i nærkontakt med bakken en den er i lufta, noe delelageret kan bevitne. I dag skulle T-Rex'en fly jomfrutur, men der gikk motoren feil vei grunnet ESC'en. Men, med en slik modell stående å vente er jo motivasjonen på topp for å lære seg kunsten det er å fly helikopter. Bygging derimot er ikke noe nytt, og det er jo nesten like morro som å fly Må jo vurdere deltajnivået jeg skal legge meg på, men noe sier meg at dette blir en bygg og lær modell som ikke blir helt topp på detaljnivå, men vi får se.

For å komme igang med vinterprosjektet kjøpte jeg kun kropp og noe tilbehør i denne runden, men etter råd fra Pål skjønnte jeg fort at jeg ikke kommer langt uten mekanikk. Er nå i tenkeboksen og vurderer Bensin kontra elektro, heller vel litt mot bensin på denne. Må også finne en "modell", hadde tenkt Luftambulansen sin EC145, men det har kommet meg for øret at det bygges 2 slike, og amn vil jo være unik?

Tips om valg av elektronikk tas i mot med takk.

Noen bilder sammen med innedørsheliet og en T-Rex 450.

Mye deler:

Må jo ha litt skaltilbehør ogå

Skal oppdatere denne tråden de neste månedene etterhvert som byggingen går fremover. Har vel en horisont på 6 måneder, men skal uansett ikke fly dette før jeg er god nok, dette er tross alt store kraftige maskiner som kan gjøre mye skade.
    Jon Kristiansen

Hei. Ser du snakker om noen som bygger skala NLA EC-145. Har du noe link til dette, evt til NLA-135? Lykke til forresten! Kult prosjekt!
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

Fint prosjekt.

Angående motoren som går feil vei: det er ikke ESC'en sin feil, bare bytt om to av de tre ledningene til motoren så skal du se det ordner seg
      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

Originally posted by roadrune View Post
        Fint prosjekt.

Angående motoren som går feil vei: det er ikke ESC'en sin feil, bare bytt om to av de tre ledningene til motoren så skal du se det ordner seg
        Takker, og Joda, vet det, men hadde nettopp teipet sammen ledningene, og mørket snek seg inn over oss. Var en "låne esc" så da ble det pakket vekk istede.

johanngj: vet desverre ikke mer, fikk bare høre det.
        Jon Kristiansen

Comment

Valg av Skjema

Har lett og sett på masse bilder av EC-145, og funnet ut at EC-145 har blitt UH-72a Lakota og Armed Scout 645 http://www.armedscout.com/index/index.asp

Valget koker nå ned til å lage den, eller en politiutgave fra england:
          http://www.eurocopter.com/site/FO/sc...id=488&lang=EN

Valgets kvaler, men må innrømme jeg heller mot en Scout
          Jon Kristiansen

Comment

Ec145

Hei !

Grattis med flott prosjekt !

Du skriver at du ikke kan fly helikopter. Bare ett par ting da. Ang farveskjemaet som du har lyst på er nok ikke det mest gunstige. Tror du fort kan miste orienteringen i lufta siden den er mørk og kamuflasjefarvet. Ville anbefale deg å gå for Politi siden det står om disse to skjemaene. Her er gult på toppen en meget god farve samt gul skrift på sidene osv. Her er for øvrig flere fotos av denne http://www.airliners.net/search/phot...nct_entry=true

Det er bare å legge seg i hardtrening....

Lykke til !
            Mvh
            Totto Dahle
            www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
            Medlem Agder Modellflyklubb

Comment

Trening er egentlig bare forbokstaven
              Jeg er også nybegynner på heli, men har noen timer mer enn JOKR på stikkene på en T-Rex 450. Nå som JOKR har henta delene og begynt på skalaprosjektet øker også intensiteten på å få trent noe mer på å fly. JOKR og jeg flyr litt sammen innimellom, noe som kanskje bør intensiveres!
              (JOKR: Du kan ikke bo så langt pokker i vold...bruker jo nesten mer tid på å kjøre fram/tilbake enn det det tar å fly)

Må bare bekrefte at det skalahelikopteret er svære greier...både fysisk og økonomisk! Før det tas opp i lufta bør man kunne kontrollere litt...er både farlig og kostbart å fly uten kontroll!

Jeg vil også ha! (men hus, heim, kjerring og unger koster pæng og tid...)

/Bonus

Comment

Grattis med spennende prosjekt, Jon
                Gleder meg til å se denne live.
                Kommer til å følge med på dette prosjektet.

PS. vi får fly sammen etter jobben en dag.
                Philip
                www.airheads.no
                Hobby24.no

Comment

Bonus og Dr. Phil: Takker! Bonus sitter nå med Vario katalogen min og sikkler, spørs hvordan den er når han er ferdig med den Vi får fly sammen alle sammen en dag, kan jo finne en plass i Oslo. Er jo litt langt ut til meg ja. Bare jeg ikke blir utsatt for mer dustefeil på heline, motoren løsnet på Blade'n, og motoren gikk feil vei på T-Rex'en. Oppdaget for sent til å gidde å gjøre noe med det den kvelden.

Lysten på å fly er ganske stor ja, bare man får tid nok øker nok ferdighetene fort, får bite i det sure eplet og fly Sim, selvom jeg ikke liker det.

Ang. fargeskjema blir det nok Police. Ser for meg å montere kamera der det skal være, søkelys har jeg jo, mangler da bare vinsjen. Skal klippe vinduer når jeg kommer hjem fra fjellet og bore hull til disse, fikk anbefalt å lage hull og tilpasse vinduene før jeg kuttet hull i kroppen. Første observasjon her var at vinduene til dørene er for store, så de må tilpasses.

Leter etter elektronikk så kom gjerne med tips, vurderer Helicommand på denne. Noe for og imot?
                  Jon Kristiansen

Comment

Vinduer klippet ut

Da var første økt ferdig, vinduene klippet ut, dvs. kun den gjennomsiktige delen foreløpig. Disse er nå tilpasset "hullene" sine. Når du følger merkene i plasten så blir disse alt for store, tok litt tid før jeg fikk teknikken, så det blir nok en runde med nye, men ikke før jeg har sammlet krefter til den jobben en gang til. Må bare få kjøpt meg en mer pålitelig "Dremel", den jeg har er en dårlig kopi fra Clas som ikke er så lett å jobbe med, nytt verktøy anskaffes i morgen, da med kappeskive og nødvendige bor slik at kroppen kan kuttes og nødvendige hull lages (i motsatt rekkefølge).

Satt og leste bygge veiledningen, og kommer nok til å slite litt med halen om jeg ikke ser noen bilder, var noe der jeg ikke skjønte. Men, en stund til jeg kommer dit.

Prøvde noen bilder, men det var nytteløst da vinduene er litt for klare.....
                    Jon Kristiansen

Comment

Hallo Jon.

Hvordan går det med 145'n? Er det noen progresjon? Har en av samme slaget, men for min del går det "seint i svingnene" for å si det mildt
                      Men lykke til videre, og legg ut noen bilder når det skjer noe......

Mvh Terry

Comment

Hei igjen.

Snart ett år siden siste innlegg? Har du noen progresjon på prosjektet, eller har det blitt lagt på hylla?
                        Post noen bilder om du har fått gjort litt på maskinen da?

Mvh Terry

Comment

Ja, da er det vel snart 4 år siden denne tråden startet. På de fire årene har det skjedd mye, men ikke med modellen. Forsøkt solgt i 2 år siden jeg har bodd utenlands, men bare skambud. Nå er jeg tilbake i norge så da er avgjørelsen tatt og jeg beholder denne og bygger den selv. Får bare være streng og avsette nok tid så skal jeg nok komme i mål før sommern.

-JK-
                          Jon Kristiansen

Comment

Veeeeeldig bra! Håper du liker å ta bilder, for dokumentasjon et påkrevet
                            Tom I. Arntsen

Comment

Fått bygd litt de siste dagene. Mekanikk nesten ferdig, i morgen skal treverket limes sammen.
                              Ikke så spennende bilder men her er noen:

Går fremover gitt
                              Jon Kristiansen

Comment

Working...
                              X